Windows inrichten voor stabiele nerd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
Situatie:
Windows is mijn main OS. Maar ik programmeer ook veel. Dat geklooi zorgt dat mijn computer langzamer wordt door alle rommel. Even Photoshop starten duurt bij een 'fresh Install' max. 10 sec, nu 25 sec.

Aan mijn specs kan het niet liggen:
pricewatch: AMD Ryzen 9 3900X (BOX) Boxed
pricewatch: ASUS ROG Strix GeForce RTX 3090 OC
pricewatch: WD_Black AN1500 2TB

Oplossing:
Windows 11 + VMware voor programmeren (geïsoleerd), of:
Windows Server met verschillende accounts

Vraag:
Wat is de beste optie om parallel meerdere clients te draaien en de resources te verdelen?

[ Voor 9% gewijzigd door iApp op 05-11-2021 08:43 ]

An  a day keeps the doctor away.

Beste antwoord (via iApp op 05-11-2021 10:18)

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:28

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

iApp schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 09:45:
[...]

"VM maken": bedoel je in VMware Windows installeren, configureren en daarna snapshot maken; of zijn er andere manieren die jij (als ervaringsdeskundige :D ) aanraadt? Dank!
Nee, Hyper-V is een ingebouwde hypervisor in Windows. (vergelijkbaar met VMware). Je hoeft dus geen VMware te installeren, slechts Hyper-V activeren (mits je de juiste Win10 versie hebt) en dan een VM aanmaken en daarin Windows installeren.
Heb je geen geschikte Win10, dan kan kan je kiezen voor een andere hypervisor. Zo is Vmware Player gratis, maar er zijn bijv ook VirtualBox.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

iApp schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 08:41:
...
Windows Server met verschillende accounts...
Daar heb je geen windows server voor nodig, hoor.
Vanaf windows 3.50 (anno 1993) kun je op windows clientplatforms ook meerdere accounts aanmaken

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 09:04:
[...]

Daar heb je geen windows server voor nodig, hoor.
Vanaf windows 3.50 (anno 1993) kun je op windows clientplatforms ook meerdere accounts aanmaken
RDP, als een Citrix oplossing, zou ik fijn vinden. Volgens mij kun je met Windows Server ook parallel meerdere clients draaien zonder in en uit te loggen. Maar mijn kennis is beperkt: dit moet ik uitzoeken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

1) HDD vervangen door een SSD of nog beter: Nvme
2) je kan (als je Windows 10 Pro of Enterprise hebt) Hyper-V aanzetten en dan een VM maken voor je programmeerwerkzaamheden. Zo nodig met een checkpoint (snapshot), zodat je steeds terug kunt naar een schone versie. Je main omgeving blijft dan schoon.

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin33
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-09 20:52

kevin33

Welkom in Utopia.

Microkid schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 09:27:
1) HDD vervangen door een SSD of nog beter: Nvme
2) je kan (als je Windows 10 Pro of Enterprise hebt) Hyper-V aanzetten en dan een VM maken voor je programmeerwerkzaamheden. Zo nodig met een checkpoint (snapshot), zodat je steeds terug kunt naar een schone versie. Je main omgeving blijft dan schoon.
Hij heeft volgens mij al en Nvme (pricewatch: WD_Black AN1500 2TB)

Ik sta op de grens. Van vroeger en later. Voor mij een ruimte. Die ik nog niet ken. Achter mij alles. Wat ik achter moet laten Ik sta hier met niets meer. Dan alleen wie ik ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
Microkid schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 09:27:
"VM maken": bedoel je in VMware Windows installeren, configureren en daarna snapshot maken; of zijn er andere manieren die jij (als ervaringsdeskundige :D ) aanraadt? Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Ow sorry, ik zag WD Black en dan denk ik meteen aan de Sata disk ;)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

iApp schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 09:45:
[...]

Nee, Hyper-V is een ingebouwde hypervisor in Windows. (vergelijkbaar met VMware). Je hoeft dus geen VMware te installeren, slechts Hyper-V activeren (mits je de juiste Win10 versie hebt) en dan een VM aanmaken en daarin Windows installeren.
Heb je geen geschikte Win10, dan kan kan je kiezen voor een andere hypervisor. Zo is Vmware Player gratis, maar er zijn bijv ook VirtualBox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
Microkid schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 09:52:
[...]

Nogmaals bedankt voor de tip! Heb VMware Workstation aangeschaft (studentenversie) en daar een Windows 11 OS met IDEA, Terminal en alle interpreters op geïnstalleerd. Works like a charm! _/-\o_ Voor school had ik deze week een projectje: heb de omgeving gedupliceerd en daar de instructies op uitgevoerd. Nu ik klaar ben kan de omgeving weer weg. :D

Performance is wel écht een downgrade: je merkt dat VMware super traag is vergeleken met de main OS. Het heeft een RDP/Citrix achtige ervaring, ondanks dat alles lokaal draait. :'(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/slXXQoCArCzHY-wrSebp38Ge3uU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XTsKrx12Emc5lakK8vjWeSsp.png?f=fotoalbum_large
Dit is mijn config. Niet slecht leek me... :X 3D acceleratie uitschakelen helpt niets.

[ Voor 6% gewijzigd door iApp op 14-11-2021 11:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Heb je de VMware tools wel geïnstalleerd in je VM? Ik werk al jaren op vergelijkbare wijze om dezelfde reden als jij nu en heb dergelijke problemen nooit echt ervaren. Hoogstens veeleisende 3D programma's die minder performance hebben, alle andere programma's werkten even soepel als op de host.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

@iApp je maakt een paar fouten, je VM is te overgedimensioneerd:
- Je wijst 12 processors toe aan je VM. Je CPU heeft 12 processors, dus alles gaat nu naar je VM. Schroef dit gerust terug naar 4 processors.
- idem voor je geheugen. Zorg altijd dat je geheugen overhoudt in je host systeem. Je host heeft immers ook geheugen nodig. Het totaal van benodigd geheugen in je host + het geheugen in je VM's mag niet meer zijn dan het totaal geheugen dat beschikbaar is in je host. Een VM werkt prima met 4 of 8GB geheugen.
- 3D graphics heb je vast niet nodig in je VM
- Heb je de VMware Tools geinstalleerd in je VM?

[ Voor 20% gewijzigd door Microkid op 14-11-2021 11:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 19:59

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

iApp schreef op zondag 14 november 2021 @ 10:54:
[...]

Performance is wel écht een downgrade: je merkt dat VMware super traag is vergeleken met de main OS. Het heeft een RDP/Citrix achtige ervaring, ondanks dat alles lokaal draait. :'(
Wat zeg je nou eigenlijk?

Citrix is een merk en geen protocol. Over ICA (wat jij niet hebt) kan men zonder problemen 2160p60 video kijken of AutoCAD doen; blijkbaar heb jij dus een ander probleem (en projecteer je dat op andere technologieen wat onterecht is).

Zoals @Microkid aangeeft; grote kans dat je iets niet goed hebt geconfigureerd. Neemt niet weg dat er een overboeking bestaat in hypervisors; vanzelfsprekend is 12 vCPU (waarschijnlijk) niet direct nodig en/of kan je testen maar als je dan toch wil ageren op je hypervisor, ga dan eerst eens lezen hoe je berekeningen maakt van je (fysieke) sockets / cores / threads naar virtuele CPU's.

/edit: waarom VMware Workstation; dat is een type-2 hypervisor en daarmee haal je al dus niet de performance die je wil als het onderliggende OS "vervuild" is. En dat geldt ook voor de installatie van Hyper-V; dat is een type-1 hypervisor en ook die is "traag" (maar niet trager dan VMware Workstation) als het onderliggende OS vervuild is.

Eigenlijke oplossing: je PC kaal opnieuw installeren, Hyper-V erbij en binnen je VM's de rest van je werk gaan doen

[ Voor 19% gewijzigd door MAX3400 op 14-11-2021 11:13 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

MAX3400 schreef op zondag 14 november 2021 @ 11:09:
[...]
Eigenlijke oplossing: je PC kaal opnieuw installeren, Hyper-V erbij en binnen je VM's de rest van je werk gaan doen
Dat was dus ook mijn voorstel. Dit kost je in principe niets en je kan met het VM principe experimenteren.
Maar goed, @iApp heeft nu wat input. Hij moet zijn VM even goed configureren, dan zal je zien dat de snelheid in de VM nauwelijks verschilt met die van de host.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
Dank @Kaalus en @Microkid! Heb AMD-V ingeschakeld en 3D graphics uitgeschakeld. Loopt stuk sneller. De Tools had ik idd. al geïnstalleerd. Zal het aantal cores wel wat moeten ophogen, CPU usage met IntelliJ loop nu tegen de 50-80%.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MiD51rQPKu1DE9yDyZtfYB_h3Is=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pS7g3hN6LcH0UzPjKfmTR30X.png?f=fotoalbum_large

@MAX3400 dat met Citrix/RDP is eigen ervaring idd. Dat werkt bij ons retetraag. :+ Wat betreft Hyper-V: ik wil ook graag gamen op mijn PC, dus mijn OS raakt sowieso vervuild. Een mogelijkheid is om een aparte partitie te maken met OS speciaal voor gaming; dan is de Hyper-V OS niet vervuild.

[ Voor 14% gewijzigd door iApp op 14-11-2021 11:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

@iApp Je hebt nog steeds 24GB geheugen toegekend. Waarom doe je dat? Hoeveel geheugen zit er in je host? Probeer je VM eens met 8GB te draaien ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
Microkid schreef op zondag 14 november 2021 @ 11:28:
@iApp Je hebt nog steeds 24GB geheugen toegekend. Waarom doe je dat? Hoeveel geheugen zit er in je host? Probeer je VM eens met 8GB te draaien ofzo.
64 GB, geen reden tot paniek...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

iApp schreef op zondag 14 november 2021 @ 11:25:
Dank @Kaalus en @Microkid! Heb AMD-V ingeschakeld en 3D graphics uitgeschakeld. Loopt stuk sneller. De Tools had ik idd. al geïnstalleerd. Zal het aantal cores wel wat moeten ophogen, CPU usage met IntelliJ loop nu tegen de 50-80%.
Je host heeft 12 cores. Ik zou dan met je VM niet verder gaan dan 8 cores, zodat je host nog wat over heeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

iApp schreef op zondag 14 november 2021 @ 11:31:
[...]

64 GB, geen reden tot paniek...
Hoezo niet?

Allicht dat ik geen Nederlands praat maar omdat je een type-2 hypervisor hebt, is jouw toekenning van RAM in een VM letterlijk 1-op-1 niet naar het fysieke RAM in de PC. Bijvoorbeeld (nadruk): 24GB RAM in een VM kan 23,5GB fysiek RAM verbruiken en 0,5GB van je pagefile (achterlijk veeeeel trager dan RAM). Of, als jouw host OS dat "handiger" vindt; 0,5GB fysiek RAM toekennen aan jouw VMWare processen en 23,5GB pagefiile aan de rest van jouw VMware processen. Dat scheelt je, grof gezegd, een factor 10 aan snelheid (DDR4 RAM zit ergens in de buurt van 20GB/s doorvoer, een beetje SSD doet 2GB sustained maar waarschijnlijk zelfs minder als het over paging gaat).

Zoals ik net aangaf: ga nou eerst eens lezen bij VMware hoe dit spul werkt. Want, en dat wist je vast al, je kan ook 10 VM's aanmaken die elk 8GB dynamic memory mogen gebruiken. Goh, en je hebt maar 64GB RAM in je PC; waar komt die overige 16GB RAM voor je VM's dan vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Hij kent 24 van de 64GB toe aan 1 virtual machine en dan mag volgens jou niet omdat je meerdere VM's tegelijk op *kan* starten of omdat het een type-2 hypervisor is?
Ok baas.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Juup schreef op zondag 14 november 2021 @ 11:52:
Hij kent 24 van de 64GB toe aan 1 virtual machine en dan mag volgens jou niet omdat je meerdere VM's tegelijk op *kan* starten of omdat het een type-2 hypervisor is?
Ok baas.
Nee, je leest selectief. Er wordt letterlijk gezegd "64 GB, geen reden tot paniek..." en ik schets expliciet dat 64GB fysiek RAM weinig tot niets te maken heeft met hoe een type-2 hypervisor daarmee om kan / hoeft te gaan in de toekenning van virtueel RAM aan de VM's.

Reden: de kernel van het host OS maakt uit, op basis van de scheduler en nog een aantal zaken, waar de fysieke resources aan worden toegekend. Maar ja, dat gaf ik eerder ook al aan; dat zolang het host OS "vervuild is", is elke virtualisatie een verslechtering van enige ervaring.

Wil je testen? Gebruik maar eens iets als https://docs.microsoft.co...rnals/downloads/testlimit op het host OS en kijk dan eens vriendelijk naar hoe je VM's nog performen en hoe je pagefile het ineens ontzettend druk krijgt.

[ Voor 12% gewijzigd door MAX3400 op 14-11-2021 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
Begrippen:
Type 1 hypervisor compileert direct naar de hardware
Type 2 hypervisor compileert via de main OS naar de hardware

Applicaties:
VMware Workstation Pro = type 2
Windows Hyper-V = type 1 (in theorie sneller)

Ik ga dit weekend met Windows Hyper-V spelen om te zien of ik wat meer performance uit de VM kan krijgen. VMware blijft m.i. te traag; vooral als ik al mijn taken vanuit een VM wil doen moet dit beter kunnen. Volgens mij begin ik het te begrijpen. :)

Edit: GPU passtrough niet mogelijk, doordat het Main OS de 3090 RTX al als videokaart gebruikt. Dus gamen of foto's bewerken op een VM gaat het hem niet worden. Dan moet ik toch uitwijken naar een dual boot oplossing. }:O

[ Voor 35% gewijzigd door iApp op 19-11-2021 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

iApp schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 18:56:
Begrippen:
VMware blijft m.i. te traag; vooral als ik al mijn taken vanuit een VM wil doen moet dit beter kunnen.
Ik gebruik VMware al een jaar of 20 en dat het traag is herken ik niet. Mogelijk zit er dus toch ergens een configuratie fout, maar dat is zo op afstand natuurlijk niet te bepalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• babbelbox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:51
....

Ik ga dit weekend met Windows Hyper-V spelen om te zien of ik wat meer performance uit de VM kan krijgen. VMware blijft m.i. te traag; vooral als ik al mijn taken vanuit een VM wil doen moet dit beter kunnen. Volgens mij begin ik het te begrijpen. :)
...
Zorg wel dat je VMware stuff disabled/verwijdert.

VMware plus Hyper-V op 1 systeem is een slecht idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Begrippen:

Edit: GPU passtrough niet mogelijk, doordat het Main OS de 3090 RTX al als videokaart gebruikt. Dus gamen of foto's bewerken op een VM gaat het hem niet worden. Dan moet ik toch uitwijken naar een dual boot oplossing. }:O
Ga eens zoeken op internet; de meeste hypervisors en de meeste GPU-drivers "zien" elkaar niet meer. Dit is bewust gedaan; je denkt toch zeker niet dat een "goedkoop consumentenkaartje" ineens "enterprise tasks" mag doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
Even een update:
HyperV wordt niks! GPU passthrough krijg ik niet werkend. Niet in Windows 11 en ook niet in Windows Server 2022. M.i. is het prestatieverlies te groot zonder GPU; dus ik kijk verder.

Windows dupliceren via Macrium, opstarten via Windows Boot Manager
Wat werkt wél? Met Macrium maak ik een back-up van Windows (± 25 GB) en die installeer ik op een andere partitie. In plaats van Macrium kun je ook AOMEI gebruiken. Met EasyBCD (gratis) verander ik de boot naam, zodat ik bij het opstarten van Windows Boot Manager makkelijk kan selecteren welk OS ik opstart. En dat werkt als een tiet! :+

Waar moet je bij het dupliceren van Windows op letten?
De UEFI boot partitie moet je bij het dupliceren van een Windows installatie via Macrium nog wél aanmaken. Dat kan met de commands hieronder.

# Stationsletter toewijzen
# Nb. je nieuwe Windows schijf moet een stationsletter hebben. Heeft dat het niet? Voeg 'm dan toe.
diskpart
list disk
select disk # (vervang # door het nummer van de Windows schijf)
assign letter=# (vervang # door het stationsletter)

# Diskpart: Partitie toevoegen
# Nb. heeft je Windows schijf nog een EFI partitie? Voeg 'm dan toe met deze commands.
select disk # (vervang # door het nummer van de Windows schijf)
create partition efi size=500 # 500 mb
list partition
select partition # (vervang # door het nummer van de partitie)
format fs=fat32
active

# GPT/UEFI partitie herstellen
# Nb. met dit command zorg je dat de UEFI partitie een Windows bootable krijgt.
bcdboot <Windows stationsletter>:\windows /s <GPT/UEFI stationsletter>: /f UEFI
bijvoorbeeld: bcdboot c:\windows /s f: /f UEFI

# Extra CMD commands
# Nb. als het hierboven niet werkt, dan kun je dit uitvoeren
Bootrec /fixmbr
Bootrec /rebuildbcd

Naslag
Error 0xc00000225: https://www.aomeitech.com...-restore-error-0xc0000225
Startup error: https://www.tenforums.com...d4d69b1626dc62ce12ad570df

[ Voor 4% gewijzigd door iApp op 22-01-2022 08:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
Nu ben je het symptoom aan het bestrijden maar wat programmeer je eigenlijk dat je OS 2x zo traag wordt?

Ik gebruik mijn pc ook >8 uur per dag als dev machine maar merk geen/weinig vertraging vergeleken met een schone install. Hooguit na het draaien van sommige emulators maar dat is na opnieuw starten weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

iApp schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 08:04:
Even een update:
HyperV wordt niks! GPU passthrough krijg ik niet werkend. Niet in Windows 11 en ook niet in Windows Server 2021.
Euh? Bedankt dat je bevestigt dat het niet werkt out of the box? Heb ik je letterlijk anderhalve maand geleden verteld. Server 2021 ken ik niet; zal een tikfout zijn?

Er zijn andere opties, zoals Parsec, maar het is allemaal meer van hetzelfde; hardware "verspreiden" over meerdere machines; het werkt nooit zo mooi/vloeiend als gewoon 1 PC en klaar.

Pagina: 1