Hoe krijg ik een 5.1 geluid

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel-maastricht
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 15-04-2022
Mijn vraag
...hallo ik heb een vraag. Ik heb al een tijdje een philips 55 oled805 tv, nu heb ik gisteren een harman kardon citation multi beam 700 gekocht samen met een sub s en surround speakers gekocht. Nu had ik gelezen dat je eigenlijk geen dialoog moet kunnen horen uit de surround speakers. Maar dit heb ik dus wel.

Als ik bij de tv bij indeling digitale uitvoer
Stereo gebruik krijg ik dus wel geluid door mijn surround speakers met dialoog. Als ik meerkanaals (bypass) selecteer krijg ik alleen geluid uit de multibeam en ook als ik meerkanaals selecteer.

Kan mij iemand uit leggen of ik iets verkeerds doe. Ik ben hier allemaal niet zo thuis. En ik zou graag alles zo laten werken hoe het zou moeten.
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:24
het geluid wordt niet geproduceerd door de tv
alleen doorgegeven
dus gewoon de set op hdmi arc aansluiten

en de rest gaat vanzelf

de content bepaald de output niet de tv of de set

dus je moet wel een 5.1 output hebben op je content

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel-maastricht
Ik heb net de tv op meerkanaals gezet in plaats van stereo. Nu krijg ik indd de dialoog via de soundbar. En en geluid bv van het schieten van een film op betflix via de surround speakers maar nu is de dialoog zo zacht dat je via de soundbar dat het bijna niet hoorbaar is. Als ik dan bij de tv weer stereo gebruik is het geluid weer goed maar dan krijg ik ook de dialoog via de surround speakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Elke huiskamer is anders, dus van jou wordt verwacht dat je de "gain" (het volume) van elke speaker afzonderlijk zodanig afstelt dat het op jouw zitplaats goed klinkt.

Bij duurdere versterkers zit vaak een microfoontje dat je op je zitplaats neerzet. De versterker kan dan zelf uitzoeken hoe hard elke speaker moet staan. Maar als je zo'n microfoontje er niet bij hebt zitten zul je dat zelf in moeten stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel-maastricht
Hey Niels, dus als ik het goed begrijp moet ik dan de surround speakers en de sub het volume lager zetten want nu op meerkanaals krijg ik heel zacht geluid vanuit de soundbar en heel hard geluid uit de rear speakers en sub.

Maar wat ik niet zo goed begrijp is als ik de tv op stereo zet het geluid uit de soundbar veel beter en harder is. Want ik moet het volume nu op 60 zetten dan hoor ik het geluid van de soundbar pas een beetje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
dan moet je gewoon het geluid van de soundbar harder zetten
dat heeft allemaal niets met de tv te maken

wanneer het geluid naar de externe audioset gaat
wordt daar alles geregeld
niet via het volume van de tv

maar zorg wel dat die eerst op een behoorlijk volume staat voor je overschakelt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel-maastricht
Hey Boyette oke nu snap ik er hele maal niks meer van sorry. Als ik toch op de tv bij geluid instellingen stereo selecteer heb ik een super geluid uit de soundbar maar dan hoor ik de dialoog ook via de rear speakers.

Als ik dan op de tv de optie meerkanaals selecteer hoor ikg een dialoog meer via de rear speakers. Maar is het geluid op de soundbar bijna niet hoorbaar, dan doe ik het volume van de soundbar op 60 zetten dan hoor ik de dialoog op de soundbar een beetje . Maar dan ik het andere geluid via de sub en rear speakers zo hard dat de buurman op de muur begint de kloppen haha.

Ergens moet er dan toch iets niet kloppen.
Het kan ook aan mij liggen ik ben een echte digibeet. Maar ik zou graag toch alles uit de audio willen halen. Want het was toch een behoorlijke uitgaven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
je hebt die speakers wel via de HDMI ARC aangesloten?
of optisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel-maastricht
Ja ik heb de soundbar via de hdmi arc aan gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Roel-maastricht schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 01:07:
Ja ik heb de soundbar via de hdmi arc aan gesloten
en de tv daar kies je bij speaker settings
hdmi uitvoer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel-maastricht
Ja klopt daar kan ik kiezen tussen tv speaker en hdmi uitvoer. En dan pak ik hdmi uitvoer. Want ik heb nu eens netflix afgesloten en dan de gewone tv van ziggo opgezet en nu doet het geluid helemaal raar. Want nu heb ik bv op npo 2 dat het geluid achterloopt op het beeld, op rtl 4 doet hij het gewoon en als ik dan espn op zet krijg ik ineens heel hard geluid en dan ook de dialoog via de rear speakers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:09

FeaR

In GoT we trust

Roel-maastricht schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 01:20:
...krijg ik ineens heel hard geluid en dan ook de dialoog via de rear speakers.
Dialoog via alle speakers klinkt mij in de oren alsof de bron (in dit geval een specifieke zender) stereo geluid uitvoert en dat de sound bar dit upmixed naar surround. Omdat stereo slechts twee kanalen is wordt dit geluid dan gespiegeld over alle speakers waardoor er overal dialoog te horen is. Een dedicated 5.1 track heeft dialoog over de center speaker waardoor de andere speakers geen dialoog ten gehore brengen. In dit geval is het dus een functie van de sound bar op de "beperking" van een TV zender.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bzzzt
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 06-10 15:15
@Roel-maastricht Lees de handleiding, bladzijde 25: speaker setup -> levels en regel de geluidsnivo's van je afzonderlijke speakers bij. Zet de center harder of de rest zachter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:18

Marc H

- - Is wakker - -

Wat gebruik je als invoer?

Bij een gewoon TV signaal zit niet meer als gewoon stereo (een paar uitzonderingen daargelaten). Daar kan geen enkele versterker 5.1 met discrete kanalen voor spraak van maken. Dan krijg je wat FeaR al zegt, alle audio gaat dan ook naar de speakers achter. Wil je het zeker weten, ga dan eens testen met een DVD / Bluray met 5.1 audio. Dan heb je zeker een goede bron met de juiste kanalen. Heb je dan nog steeds last van dat spraak ook van achter komt, dan heeft de TV problemen met meer audiokanalen doorgeven dan stereo.

[ Voor 23% gewijzigd door Marc H op 05-11-2021 14:55 ]

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Pagina: 1