Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• AlfredB
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 03-08 15:57
Wij hebben een nieuwbouwwoning uit 2018, traditioneel, met cv ketel en zonder zonnepanelen. We willen nu zonnepanelen aan gaan schaffen en zou hierover graag advies inwinnen :-).

Foto's

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jrPvzcIjy39hphCQm8o35vvgGM0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2cV68VEKE1HISVXGyNfs53C4.png?f=fotoalbum_large

Het gaat om drie platte daken en het schuine achterdak op het westen.
Dak1 (plat dak veranda) = 4,50 * 6,25
Dak2 (plat dak garage) = 3,40 * 8,30
Dak3 (plat dak uitbouw achter) = 5,70 *3,60
Dak4 (schuin dak) = 5,70 * 7,10

Schaduw

Ja, helaas staan er op het zuiden hoge bomen (22m) op een meter of twintig van het huis. Op de veranda komt nog een kachelpijpje.

Jaarverbruik

Momenteel ongeveer 10000 Kwh maar naar verwachting wordt dit alleen nog maar meer.

Huidige aansluiting

3 * 25a
Heb ook een 3 fase lader voor elektrische auto.

Budget & Doel

Vind het belangrijk dat de installatie lang meegaat en kwalitatief goed is. Overweeg daarom ook N-type panelen in verband met minder degradatie en garantie op de panelen van 20 of 25 jaar. Wil het liefst zoveel mogelijk panelen met zoveel mogelijk opbrengst.

Wie gaat het project uitvoeren

Overweeg om wellicht een deel zelf te doen maar wil het leggen van de panelen op het schuine dak zeker uitbesteden.

Bijhouden data

Systeem moet werken met integratie in Loxone domotica systeem. Wil geen monitoring op afstand van een leverancier o.i.d.

Reeds verkregen offertes

1. Systeem met 34 * Jinko JKM365N-6TL3-B
34 * Jinko JKM365N-6TL3-B
Solaredge SE15K
17 * SolarEdge P850
€ 10000,- excl B.T.W. (excl. installatie a €2000,-)
2. Systeem met 30 * DMEGC DM370M6-60HBB
30 * DM370M6-60HBB
SolarEdge SE10K
30 * SolarEdge S440
€8000,- excl B.T.W. (excl. installatie).

Regio

Midden

Tools

Al wat zitten knutselen met Sunny design (zie foto). Kwam hier dan op 36 panelen alleen kom ik er in Sunny design niet uit met de omvormer (denk omdat ik vier verschillende daken heb met verschil in orientatie).

Alle reacties

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
Vier daken met verschillende orientatie is inderdaad lastig, @Ronald kan je wel even op weg helpen met Solaredge.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:23
@RobertV70 Of 2 string omvormers, maar in deze situatie kan SE wel eens competitief zijn.
Twinpeaks zijn die niet ook N-type?
AlfredB schreef op donderdag 4 november 2021 @ 19:03:

Budget & Doel

Vind het belangrijk dat de installatie lang meegaat en kwalitatief goed is. Overweeg daarom ook N-type panelen in verband met minder degradatie en garantie op de panelen van 20 of 25 jaar. Wil het liefst zoveel mogelijk panelen met zoveel mogelijk opbrengst.

Bijhouden data

Systeem moet werken met integratie in Loxone domotica systeem. Wil geen monitoring op afstand van een leverancier o.i.d.
SMA eenvoudig is lokaal uit te lezen, details via @AUijtdehaag ;-)
SolarEdge ook via Modbus of Modbus TCP (Al is dat zonder de optimizer details)

GoodWe en Growatt via een puur lokale oplossing is ergens tussen lastig en onmogelijk, dus zouden deze afvallen.

Offerte 1 is slim, hij pakt bewust een veel te zware omvormer zodat hij p850 kan gebruiken (2 panelen per optimizer, scheelt een boel geld). Het rare is dat die hele zware omvormers ineens niet duurder zijn... Maar minder optimizers = minder ruimte is de SolarEdge jas, en dat kan met zoveel richtingen wel eens op de proef gesteld worden.
Ik heb niet het gevoel dat 12000 ex btw ernstig voordelig is voor wat er aangeboden wordt.

Offerte 2 is haalt denk ik niet voldoende potentieel op uit jouw situatie.

Je weet zeker dat je niets met dat dak op oost wil? Bang voor hoe het er uit ziet?

Als je netjes legt met mooie panelen, zonder tetris met uitgekiende paneelmaat vind ik het er bijzonder strak uit zien. En dan kun je gelijk door voor de warmtepomp: moet weinig moeite kosten in een woning van 2018.

Voor correcte(re) simulaties in SolarEdge designer moet ik de woning redelijk representatief intekenen; de eenvoudige optie met domweg paneelaantallen en richtingen skipt een hoop in de simulatie. Je kunt de tekening exporteren uit Sunny. Wil je die delen? (Mag via PM als je niet je locatie breed wil delen)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• RobertV70
@Ronald Nee, Twinpeak is P type, de N-peak en Alpha Pure zijn wel N-type

• Ronald
@RobertV70 Jammer, degradatiegarantie van de Twinpeaks is desondanks netjes... Maar de markt als geheel zal denk ik naar N-type gaan... P-type is alleen beter in de ruimte (Dat is waarom alles P-Type was)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• AlfredB
Dank voor jullie reacties :-).

SolarEdge heeft standaard modbus aansluiting en er is een template beschikbaar voor Loxone, kan dan evt. koppelen aan bijv. onze laadpaal.

Kies inderdaad bewust niet voor Oost vanwege het aanzicht. Er zou wellicht wel nog een 5e rij panelen op het schuine dak kunnen maar dat moet ik dan echt eerst even nameten, ben nu voor safe gegaan met 4 rijen. Zou een optimizer per paneel dan wel een betere/veiligere keuze kunnen zijn?

Alpha Pure had ik ook gezien idd. Dat zou wellicht ook nog een optie kunnen zijn. Is er veel kwaliteitsverschil tussen de panelen van Jinko en REC wat dat betreft? Schat zo in dat ze wel iets duurder zijn dan Jinko. N Peak had ik nog niet naar gekeken.

• Ronald
@AlfredB REC heeft als een van de weinige garantie die telt... de meeste andere miepen over schaduw... right.

Je gaf aan dat je waarde hecht aan garantie en kwaliteit, dus dan moet het voordeligste A-Merk genoemd worden. (REC is Noors, gebruikt grondstoffen uit Europa, maar bijvoorbeeld Twinpeak wordt in Singapore geassembleerd)

• RobertV70
De panelen van REC worden in zijn volledigheid in Singapore geproduceerd. De grondstoffen voor de cellen, het silicium, wordt in Noorwegen gemijnd en vervolgens in Noorwegen tot een half-fabricaat gemaakt, een zo geheten wafer. Het punt wat ik even wil maken is dat de panelen niet enkel in Singapore worden geassembleerd.

• Ronald
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wrqbATpwjQlOw4L46ZtPuvz8Lhs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/cWzVe3ZHYAJhEABZF3U4W51z.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uWjwz2s0nigTMIivcN57_bsIOCY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ES0ELQkymhLaQnRAEMLTdeuy.png?f=fotoalbum_tile

Dit is een lastige ;-) Een klein beetje optimizer clipping verlies (0.2%) lijkt er niet uit te krijgen zijn (Dat is waar de productie onbalans tussen panelen binnen het systeem te groot is - SolarEdge is helaas geen vrijbrief voor alles)

Daarom heb ik 2 varianten geprobeerd, maar dat maakt niet uit...

West-Zuid:
6 Jinko 365Wp op de uitbouw.
31 Jinko 395Wp voor de rest.
19 p850 optimizers
1 SE16K
SolarStell Connect en Clickfit Evo montagemateriaal
Incl installatie voor 36 panelen (kleine onzekerheid, 37 staat niet in de lijst) over 4 dakvlakken (geen idee hoe zij dit dak zien, misschien 2, misschien 4)

€11.283,59 Excl BTW bij Solar Outlet

Simulatie geeft 11920 kWh, €0,78 / Wp

West-Oost:
6 Jinko 365Wp
39 Jinko 395Wp
23 p850 optimizers
1 SE16K
SolarStell Connect en Clickfit Evo montagemateriaal
Incl installatie voor 45 panelen over 4 dakvlakken

€13.353,02 Excl BTW

Simulatie geeft 13690 kWh €0,76 / Wp

Mijn advies is optie 2; en dan sparen voor de warmtepomp... Met zoveel PV op het dak ga je dan voor de negatieve energierekening.

Voor de minder fanatieke Solaredge forumleden De SE16K is veel te ruim... maar hij kost minder dan SE12.5 (die krap is voor 2e optie) en SE16K maakt werken met de p8xx serie optimizers mogelijk die 2 panelen aan kunnen.
Omvormerkosten zijn 2706,5 respectievelijk 2996,5 euro.

SMA Tripower 10K (behoorlijk krapjes) + Sunnyboy 2.0 respectievelijk Tripower 6K + Tripower 8K kost vergelijkbaar... dat is dan geen slimme keuze. GoodWe en Growatt zijn voor zover ik weet niet volgens de wensen van @AlfredB te monitoren.

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-11 17:17

FD2

Mijn duit in het zakje:

Het schuine dak in landscape 18 panelen 3x6.
Op de garage 8 grote maar smalle panelen in Oost-West, zover mogelijk naar het zuiden opstellen zodat eventueel Airco en warmtepompen tegen de gevel boven de garage geplaatst kunnen worden.
12 smalle panelen van 2 meter op de veranda.

Dan heb je dus 18 + 8 + 12 = 38 panelen liggen.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• AlfredB
Top. Hartelijk dank voor jullie adviezen!

Voel zelf ook het meest voor een Oost-West opstelling, mede in verband met de hoge bomen op het zuiden en stroomverbruik eind middag/avond.

Goed punt wat betreft toekomstige airco/warmtepomp, die hadden we inderdaad op het dak van de garage tegen de muur bedacht. Ook op de uitbouw moeten we nog even kijken of er voldoende ruimte blijft voor de ramen voor het glazenwassen.

@Ronald Zou de SE16K nog steeds passen wanneer ik bijvoorbeeld op de garage twee panelen weglaat als ruimte voor toekomstige apparatuur? Mogelijk op het schuine dak ook drie panelen minder. Er zit best wel een brede rand op het dak namelijk, ga dit nog wel even nameten.

In aanbieding 1 wordt overigens een SE15K aangeboden maar ik lees hier en daar dat minimaal de SE16K wordt aanbevolen, klopt dat?

En laatste nog, mag ik vragen waar de prijs van optie 2 vandaan komt?

• Ronald
Beide prijzen zijn Solar Outlet, ik heb alleen niet steeds alles herhaald. Als je met REC zou willen werken moet je even harder werken; REC heeft installateurs op de website; maar losse panelen kan ik alleen in Duitsland vinden... (Daar zijn Twinpeaks maar een fractie duurder dan deze, ze hadden (met zijn 12en) niet gepast op mijn garage, maar voor het geld had ik het niet gelaten - ik heb een lichtere versie van de Jinko N's).

SE15K is uitlopend volgens de software, en staat me niet toe met p850 of p801 te werken (p801: ouder, voordeliger, kan iets minder string vermogen aan (11.25kW tegen 13.5kW), voor de minder zware optie niet echt een serieus probleem)

Dit systeem zit net in een ongelukkig vermogen... Aan de grote kant voor 1 string, veel te klein voor 2.
Werken met p505 enkel paneels optimizers maakt het 1000 euro duurder... en biedt ook niet echt een oplossing... String afmetingen blijven net ongelukkig.

Compromis dus; maar met meerdere string omvormers werken (en amper tot niet aan de minimum Vmpp komen) is een groter compromis...

Buitenunits aan de muur boven het garagedak? Dan hoef je er geen panelen voor weg te laten. Hier om de hoek heeft ook iemand zo'n ding aan de muur (aan de straatzijde nota bene, persoonlijk vind ik het prima - we moeten verduurzaming niet moeilijk maken)

Zonnepanelen... hoe je het werken met 2400 kleine zongestookte batterijtjes complex kan maken,

• AlfredB
Ja het blijft nog wel even een gepuzzel :-). Ga eerst nog eens alles nameten zodat ik kan kijken wat er exact past op de daken.

Zou inderdaad ook een optie zijn om eventuele apparatuur op te hangen. Zo hoog komen de panelen nu ook weer niet bij 10 graden in O/W.

Eventueel nog tips wat goede installateurs betreft in het midden van het land?

• AlfredB
@Ronald Heb nog een vraag over de mogelijke SolarEdge oplossing (het wordt dan wrs SE16K met 35 panelen 365WP na nameten) als dat mag :-).

De SE16K werkt op 750Vdc zie ik. De P850 optimizers leveren max 80Vdc, dit is dan per optimizer neem ik aan en niet per paneel?

Maak me een beetje zorgen nog over de verdeling, alles zal denk ik op één string moeten (specsheet geeft aan minimaal 14*P850 of 27 panelen). Vraag me af of het systeem 's ochtends (9 panelen Oost, 26 West) dan wel goed kan functioneren, mede gezien we ook wel last van schaduw hebben van de bomen op het zuiden.

• Ronald
AlfredB schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:51:
@Ronald Heb nog een vraag over de mogelijke SolarEdge oplossing (het wordt dan wrs SE16K met 35 panelen 365WP na nameten) als dat mag :-).

De SE16K werkt op 750Vdc zie ik. De P850 optimizers leveren max 80Vdc, dit is dan per optimizer neem ik aan en niet per paneel?
Correct

En de ene optimizer met een enkel paneel gaat de 80V niet redden ;-)
Maak me een beetje zorgen nog over de verdeling, alles zal denk ik op één string moeten (specsheet geeft aan minimaal 14*P850 of 27 panelen). Vraag me af of het systeem 's ochtends (9 panelen Oost, 26 West) dan wel goed kan functioneren, mede gezien we ook wel last van schaduw hebben van de bomen op het zuiden.
Zoals ik al aangaf: je systeem zit in een onhandig punt tussen 1 string met p8xx en 2 strings met p4/5xx - beide hebben hetzelfde nadeel... Onhandige paneelaantallen per oriëntatie.... waar de p8xx oplossing minder kost.

Ik heb in de simulatie al aangegeven dat het systeem niet clipping-vrij is, maar het verlies beperkt is.
Het is dus van belang eerder meer te leggen dan minder.

Het enige alternatief is met 2 of 3 string omvormers te werken om voldoende onafhankelijke trackers voor alle oriëntaties te hebben... En dat heeft zijn eigen verliezen... Maar geeft je in zekere zin meer flexibiliteit (ironisch genoeg).

Lastig dus.

• AlfredB
Bedankt voor je reactie wederom. Je merkt dat het even duurt voordat ik je initiële reactie helemaal begrijp :-).

Zou een systeem met micro omvormers hier beter functioneren? Als ik even snel reken met nu ongeveer € 2700 (excl. BTW) aan omvormer + optimizers dan heb ik voor €500,- meer 35st IQ7+ of komt er dan nog veel meer bij kijken?

• Ronald
Dat komt nog 35 stuks Qcable, envoy, Qrelay bij.

• AlfredB
Kom dan inderdaad toch wel op totaal 2k meer.

Heb nog even gekeken naar het systeem maar wat me nog het meest tegenstaat is dat ik bij Enphase de boel enkel kan monitoren met behulp van de API/Cloud van de fabrikant. Nog even en ik mag gaan betalen om de status van m'n eigen zonnepanelen systeem in te mogen zien.

Ga denk ik met de installateur afstemmen hoe zij dit zien met eventueel dan toch extra panelen op Oost als plan B.

• AlfredB
@Ronald Vraagje nog. Heb m'n setup nu zelf ook in de SolarEdge designer ingevoerd en de bomen op het zuiden erin getekend. Nu kom ik echter op een verlies van meer dan 20% van wat berekend was door de installateur. Enige ervaring met hoe deze berekening van de SE designer overeenkomt met de praktijk?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xlp-G0JGRtPhRJA6QDaKypA5YZY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6WH7LiWaWDG92AkCPRHCKvzv.png?f=fotoalbum_large

• Ronald
@AlfredB SE Designer kan pas een paar weken bomen intekenen; dus reken er maar op dat de installateur dat niet gedaan heeft.

Zeker geen ervaring met de praktijk... ;-)

Oplossing 1: Toch op Oost, daar zou minder effect moeten zijn.
Oplossing 2: Houtkachel.

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 22-11 20:49
AlfredB schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 17:42:
@Ronald Vraagje nog. Heb m'n setup nu zelf ook in de SolarEdge designer ingevoerd en de bomen op het zuiden erin getekend. Nu kom ik echter op een verlies van meer dan 20% van wat berekend was door de installateur. Enige ervaring met hoe deze berekening van de SE designer overeenkomt met de praktijk?

[Afbeelding]
Sunny Design kan tegenwoordig ook schaduwverlies aangegeven, als dat overeenkomt geeft je misschien wat meer bevestiging/vertrouwen.

(Vrij nieuw hoor, zag het vandaag voor het eerst, uitslag voor mij kwam goed overeen met solaredge designer.)

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

• AlfredB
😊 optie 2 kan meteen het schaduwprobleem oplossen.

Dank voor de tip, ga het ook nog even in Sunny proberen dan.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:37
Als je het legplan met de 6 panelen richting oost op de veranda kiest verwacht ik dat die 6 oost panelen icm P850 bij zonnig weer zullen staan te optimiser voltage clippen tot ongeveer 12:00. (die 2.4% opbrengst factor verlies)

Welk legplan is nu je favoriet?
Is een combinatie van stringomvormer voor 1 of 2 vlakken met weinig schaduw en enkelfase SolarEdge met single optimisers voor de rest misschien een oplossing?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• AlfredB
Het legplan Oost/West is momenteel mijn favoriet. Mede ook gezien het energieverbruik vanaf de namiddag. Moet zeggen dat ik ook nog wel erg twijfel of ik voor deze oplossing moet kiezen. Geef liever nu wat meer uit aan een goede oplossing voor de komende 20 jaar.

De panelen op het schuine dak vangen wel wat schaduw van de bomen in de winter bij laagstaande zon, maar een stuk minder dan de Oost-West panelen. Het zou dan een optie kunnen zijn om bijv. het schuine dak + eventueel de 5 panelen West (totaal 17 wrs) op het platte dak apart te nemen op een string omvormer bijv. en dan de alle Oost-West panelen met optimizers. Las dat Fronius bijv. ook wel iets van schaduw management heeft, weet er iemand of die toevallig ook een design tool hebben om in te knutselen?

• Ronald
Alle merken doen schaduw management... De ene is er fractioneel beter in dan de andere... van minder goed naar meer goed: Growatt, Goodwe, Fronius/SMA

Geen schaduwmanagement is een beetje 20+ jaar geleden...en de mythen en sagen leven maar voort...

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:37
Het legplan afgebeeld in je startpost dus?

Er zijn veel mogelijkheden en je verdient ze allemaal wel terug. Slechte ideeen zijn hier denk ik niet genoemd. Alles met micro's kan natuurlijk maar is de duurste oplossing.

P850
Slecht vind ik de oplossing met de P850's niet. Maar toch vind ik een voorspelde 2.4% optimiser clipping erg veel. Zover ik weet betekent dit in de praktijk eerder >2.4%. Toch jammer van een deel van je ochtend opbrengst wanneer het onbewolkt is. Maar mogelijk is dit wel de goedkoopste optie en dus de kortste tvt.

12 ultrazwarte panelen op het schuine dak richting oost is echt geen optie? Misschien helpt dit als het dan met P850 nog allemaal in 1 string mag. (zelf even checken met SE designer)

Stringomvormer + SE of micro's
Een string van 5 panelen is erg weinig voor een 3 fase string omvormer. 12 west + eventueel 8 zuid zou wellicht wel kunnen. En dan de rest met normale optimisers op SE 3 fase? Of slechts die 12 west op een bijvoorbeeld enkelfase string omvormer en de rest met normale optimisers op een 3 fase SE? En dan even kijken hoeveel het clipping verlies verschilt tussen 60V en 85V optimisers.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• AlfredB
Ja idd in basis het legplan zoals in de startpost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qUyCSCYck_w4RZxmllHeJnPDtjw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xEYq00XuVtd1Cy6hzDsheB2D.png?f=user_large

P850
Heb nog wat zitten rommelen in de SE designer en wel een alternatief gevonden. Weet door gebrek aan praktijkervaring alleen niet helemaal of dit haalbaar is maar een van jullie wellicht wel :-). Door de panelen op de veranda allemaal op Oost te leggen neemt de opbrengst toe en de optimizer clipping af. De panelen liggen wel dicht op elkaar en er zal dus enige schaduwvorming zijn, maar neem aan dat de designer hier rekening mee houdt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bSMwfa5kx1MWYJLSEiP9YWIp8PQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h4W1TXam9FPtmxK83JHyvTvp.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wq7aaN7q5xMWLL8UVFRDsKdi6GA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NaMUueQAaOzy0UFihUsXHTVY.png?f=fotoalbum_large

Dit geeft dan een verlies van 0,34% zonder schaduwberekening. Met schaduwanalyse neemt het toe naar 1,62% en de verwachtte opbrengst af naar 8,06 MWh.

Heb nog getest met nog een paar meer panelen op Oost of West maar dat maakt niet zoveel meer uit voor het optimizer clipping. Ga ook nog even kijken een scenario proberen met panelen op Oost op het schuine dak.

Stringomvormer + SE of micro's
Zat zelf ook te denken om nog een scenario uit te werken met de 12 (of 12 + 5) West panelen op een aparte string omvormer. Ga daar ook nog even mee verder.
Pagina: 1