Groene kabel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-09 12:01
Ik ben net verhuisd en kreeg m'n ziggo modem binnen. In de meterkast komen er twee kabels uit de grond, een grijze coax en een groene gestripte coax kabel. De kabel is echter heel kort en er moet dus blijkbaar nog zo'n kopje op. Is dat normaal? Of heeft de vorige bewoner dat eraf gehaald ofzo? 8)7

Kan je zo'n kabel verlengen of kan je misschien aan trekken om hem langer te maken want op deze manier haalt ie het niet eens naar de modem....

Wat is die andere coax kabel die uit dezelfde buis uit de grond komt? Van een vorige provider ofzo, of kan ik die ook gebruiken?

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:35
Maak eens een foto van de situatie

Cloud ☁️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:23
Bel je provider, die komen een nieuwe hoofdaansluiting (AOP) plaatsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/45QJ0u-yFDMtAewHFDx-3ATrlR4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ToBjmsAEPwkhBtcC2AyL5qIl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Een met @hcQd.
De groene is de hoofdaansluiting van Ziggo, daar kom je normaal niet aan, als deze kapot is, is het het best Ziggo te bellen om het te fixen, voor je het signaal van je buren verstoord.

[ Voor 9% gewijzigd door _eLMo_ op 04-11-2021 18:26 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:58

Bolletje

Moderator Harde Waren
Groen is grondkabel. Deze is van Ziggo ja, wordt dan intern aangesloten op de AOP.

Waarschijnlijk had de vorige bewoner misschien gelijk het modem op die plek erboven zitten. Je moet even monteur van Ziggo het laten fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:09

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Volgens mij zit die direct op een versterker/verdeler want ik zien 2 kabel dat weg gaan.
Deze als voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://www.kabelshop.nl/image/Technetix_KabelKeur_Coax_versterker_-_Technetix_FRA-752N_19000005_FRA-752_C040408012_big.jpg

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-09 09:13
Je zou eens in de kruipruimte kunnen kijken of er nog wat extra kabel ligt die je kan uittrekken.
Maar ja, laat je Ziggo dit repareren dan maken ze op die plek alsnog een eindaansluiting waarop je weer een kleine kabel zet naar je modem. Maar waarom niet je modem er recht boven monteren?

Die andere kabel (witte) gaat naar je aansluiting in bv de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Ik heb wel ook dit kastje in de woonkamer zitten maar die gaat de grond in met een grijze kabel.... dat is dan dus die andere kabel die er daar uit komt zeker? En dan plaats je normaal een AOP daar met een splitter waar je dan beide kabels in doet?

Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/KrXk20mG13kz/550x620.jpg

[ Voor 30% gewijzigd door YoshiBignose op 04-11-2021 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:35
YoshiBignose schreef op donderdag 4 november 2021 @ 18:55:
Ik heb wel ook dit kastje in de woonkamer zitten maar die gaat de grond in met een grijze kabel.... dat is dan dus die andere kabel die er daar uit komt zeker? En dan plaats je normaal een AOP daar met een splitter waar je dan beide kabels in doet?

[Afbeelding]
Dit ziet er juist uit als een AOP ik heb die thuis in de woonkamer en daar mijn modem op :) maar die kan bij jouw wel eens naar de meterkast lopen naar een “dode” grijze kabel. Je kan het ook gewoon proberen hè :+

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

YoshiBignose schreef op donderdag 4 november 2021 @ 18:55:

[Afbeelding]
Dat is de standaard-AOP die Ziggo momenteel levert. Maar als het op iets anders aangesloten is dan de groene kabel die rechtstreeks uit de grond komt, is het verkeerd geinstalleerd (allicht door vorige bewoner...). Die heeft zo te zien in de meterkast gerommeld (splitter ertussen voor AOP? iets anders?) en dan AOP elders aangesloten.

Een AOP is niet alleen een technisch ding, het is ook een juridisch overnamepunt, het punt tot waar je provider garandeert dat alles conform eisen is. Die wil je op orde hebben en aangezien het eigendom is van je provider komen zij het graag (kosteloos) op orde voor je brengen.

Als je groene kabel in de meterkast binnenkomt, hoort daar je AOP en je modem, met UTP naar elders in huis. Als je nog ouderwets TV kijkt heb je een coaxkabel nodig van meterkast naar plek waar je TV staat. Die ligt er al, maar ik zou dat ook even na (laten) kijken, het ziet er wat gammel uit. Je wilt anno 2021 (met alle storing in de lucht dankzij T-DAB, DVB-T en vooral LTE/4G) minimaal 85dB afgeschermde coaxkabel hebben met ditto connectoren en splitters/versterkers. Connectoren moeten vervolgens ook passend zijn voor de kabel (C9/C12/C18 hebben verschillende dikte en moeten dus ook verschillende connectoren hebben) en correct geinstalleerd (geen schaamhaar - stukjes manteldraad die onder de connectorbehuizing uitsteken!).

Maar goed, bij kabel staat of valt alles bij een goede AOP, begin met dat op orde te laten brengen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je kunt er heel makkelijk zelf een F-connector op draaien, 2 minuutjes werk (als het tegenzit). Connector is bij de locale electronicazaak meestal wel te koop. Hier een voorbeeld, je moet alleen even goed naar de draaddikte kijken van die groene kabel (zal 6 of 7mm zijn gok ik zo). Je hoeft verder niks te knippen of te strippen, alles zit nog aan de kabel en kun je zo hergebruiken. Je moet er alleen even zeker van zijn dat de afscherming niet de middelste kern raakt, dat is alles.

Een dergelijke connector zou je ook op de grijze kabel moeten zetten zodat je die ook op een splitter of versterker aan kunt sluiten.

Mocht je een versterker aan gaan sluiten zorg er dan voor dat je een exemplaar hebt die "retourgeschikt" is zodat je interactieve tv kunt gebruiken.

Een en ander is ook via de Ziggo webwinkel te koop: https://randapparatuur.ziggo.nl/randapparatuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

sypie schreef op donderdag 4 november 2021 @ 19:37:
Je kunt er heel makkelijk zelf een F-connector op draaien, 2 minuutjes werk (als het tegenzit). Connector is bij de locale electronicazaak meestal wel te koop. Hier een voorbeeld, je moet alleen even goed naar de draaddikte kijken van die groene kabel (zal 6 of 7mm zijn gok ik zo). Je hoeft verder niks te knippen of te strippen, alles zit nog aan de kabel en kun je zo hergebruiken. Je moet er alleen even zeker van zijn dat de afscherming niet de middelste kern raakt, dat is alles.

Een dergelijke connector zou je ook op de grijze kabel moeten zetten zodat je die ook op een splitter of versterker aan kunt sluiten.

Mocht je een versterker aan gaan sluiten zorg er dan voor dat je een exemplaar hebt die "retourgeschikt" is zodat je interactieve tv kunt gebruiken.

Een en ander is ook via de Ziggo webwinkel te koop: https://randapparatuur.ziggo.nl/randapparatuur
Doe dat niet. Als je zelf hebt lopen hobbyen en je krijgt problemen gaat Ziggo eerst een goede AOP aanleggen en als dat niet past met wat je gedaan hebt, is dat weggegooid geld.

Verder doet een AOP meer dan alleen overnamepunt zijn, het zorgt ook voor galvanische scheiding tussen openbaar coaxnet en jouw binnenhuis. Als er een verschil is in aardepotentiaal en je doet geen galvanische scheiding komt er spanning te staan op je coaxaansluitingen. Niet fijn, ook niet voor je apparatuur. Doe het gewoon goed, het kost niets en zorgt dat je provider hun verantwoordelijkheid voor je dienst kan nemen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Oke duidelijk ik ga ze wel bellen dan. Irritante daaraan is dat het altijd ff duurt en ondertussen heb ik geen internet en tv... maar ja, tegenwoordig kom je al wel een heel eind met 4g/5g.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:23

JdM

Humbled

Strip die grijze kabel wat verder en knoop de binnenader en de mantel provisorisch aan elkaar desnoods met een kroonsteen ofzo, dan heb je waarschijnlijk gewoon signaal op die aansluiting in je woonkamer. Als je dan geen signaal hebt, ben je ook niets verloren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JdM schreef op donderdag 4 november 2021 @ 20:14:
Strip die grijze kabel wat verder en knoop de binnenader en de mantel provisorisch aan elkaar desnoods met een kroonsteen ofzo, dan heb je waarschijnlijk gewoon signaal op die aansluiting in je woonkamer. Als je dan geen signaal hebt, ben je ook niets verloren.
Zo werkt coax niet :D
Kort stukje als test zal mss wel iets doen, maar dit is geen goede situatie of test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik verwacht dat de vorige eigenaar van het huis het AOP heeft verplaatst van de meterkast naar de woonkamer. In principe zou het "waarschijnlijk" gewoon kunnen werken als je de groene en grijze kabel (die naar het AOP loopt) gewoon "aan elkaar knoopt" met een degelijk afgeschermd koppelstukje. Eigenlijk niet helemaal zoals het hoort, maar als de grijze kabel van goede kwaliteit is kan het best gewoon werken.

Hier in huis was ook aardig geklust aan de Ziggo aansluiting. Ik heb zelf een goed AOP gekocht en heb nu precies dezelfde sitautie. De groene kabel is een aantal meter verlengd met een reeds aanwezige grijze kabel tot in de meterkast. Daar staat nu het Ziggo modem. Werkt hier gewoon goed.

Heb ervoor gekozen om Ziggo niet te laten komen om de aanlsuiting officiëel te verplaatsen naar de meterkast, omdat ik nu een poosje noodgedwongen bij Ziggo zit tot begin volgend jaar het glasvezel aangelegd wordt. Dat laat ik natuurlijk direct in de meterkast aanleggen. Dan heb ik heel die groene kabel niet meer nodig. Onder de vloer door kan niet. Oud huis, geen kruipruimte onder het hele huis, dus verplaatsen zou een hele klus worden en daar ga ik voor die korte periode niet in investeren.

Maar waarom het AOP niet gewoon aansluiten op de groene kabel en je modem in de meterkast? Blijkbaar heb je al coax van je meterkast naar de woonkamer, dus de TV-box aansluiten zal geen probleem zijn. Dat AOP aansluiten stelt echt 3x niks voor. Heb je voor in de woonkamer alleen even een nieuw standaard coax doosje nodig ter vervanging van het AOP (wat je dus naar de meterkast verplaatst). Die groene kabel gaat niet naar je modem. Er komt een splitter op het AOP en vanaf die splitter gaat er een kabel naar je modem en een kabel naar je TV-box. Als het goed is zit er een kort (1 meter?) coax kabeltje bij je modem.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2021 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:23

JdM

Humbled

Verwijderd schreef op donderdag 4 november 2021 @ 20:20:
[...]

Zo werkt coax niet :D
Kort stukje als test zal mss wel iets doen, maar dit is geen goede situatie of test.
Vaak ben je gewoon te bang. Als overbrugging tot de monteur komt kan het prima werken.
Pagina: 1