Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• thomke
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-11 20:25
Dag iedereen!

Ik heb een Vaillant warmtepomp (Flexotherm exclusive) in combinatie met een gelaagd 1000l buffer vat
(onderste 500l voor vloerverwarming, bovenste 500l voor sanitair warm water (via externe warmtewisselaar die er op aangesloten zit))

verder heb ik 2 vloerverwarmingspompgroepen (1 voor het gelijkvloers, 1 voor het verdiep)
waarop ik dan weer verschillende vloerverwarmingskringen heb (gestuurd ventiel per kring mogelijk)
met mogelijkheid tot passieve koeling (geothermische warmtepomp)

deze warmtepomp is niet modulerend.

Nu is het zo dat ik mij vaak stoor aan hoe de warmtepomp/vloerverwarming gestuurd wordt.

in mijn huis zit een PLC (ik ben zelf PLC programmeur)

Dus heb ik al zitten denken om al de elektronica/sturing uit de installatie te halen en de sturing volledig zelf te doen..

Buffervat:
- 4 temperatuur sensoren
-onderaan onderste deel buffervat (500l vloerverwarming)
-bovenaan onderste deel buffervat (500l vloerverwarming)
-onderaan bovenste deel buffervat (500l sanitair warm water)
-bovenaan bovenste deel buffervat (500l sanitair warm water)
- 2x3-weg kleppen om ofwel onderste ofwel bovenste helft van het buffervat aan te sturen.

per vloerverwarmingspompgroep:
-pomp
-regelklep
-temperatuur sensor op vertrekkende leiding (om zo de temperatuur via de regelklep te regelen die door de groep mag gaan)

Dus volgens mij is het niet echt ingewikkeld om hiervoor zelf de sturing te maken.

Zijn er mensen die dit reeds gedaan hebben?
of zijn er mensen die dit compleet afraden?
er waarschijnlijk wel meer in de warmtepomp zelf dan enkel en alleen 'aan/uit' sturing? (zo zitten er waarschijnlijk wel meer sensoren in de warmtepomp zelf ingebouwd die ik niet zie.. maar ik dacht dit eventueel te omzeilen door te zeggen tegen de warmtepomp dat er altijd 'warmtevraag' is- dat deze dus moet draaien- , er is een 'energiecontac' op de warmtepomp voorzien waarmee ik deze kan 'uitschakelen/blokkeren' om warm water te maken -)

waar ik mij vooral aan stoor is de beslissingen die het systeem maakt wanneer deze nu sanitair warm water moet verwarmen of wanneer het juist vloerverwarming warm water moet maken, alsook de aansturing van de vloerverwarming zelf.

Ik was gewoon benieuwd naar jullie bedenkingen hierover.

Groeten,
Thomas

• tijs000
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-11 16:15
Wat vindt je niet fijn aan de beslissing gaat de pomp te vaak aan. Of koelt het tapwater te ver af?

Wellicht zijn dit vrij eenvoudige instellingen (PID) die aan gepast kunnen worden in de orginele regeling van de warmtepomp.

• thomke
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-11 20:25
wij hebben zonnepanelen, en alles wat we te veel produceren zijn we 'kwijt' dus is zo veel mogelijk hiervan in warmte steken belangrijk.

enkele punten die ik vervelend vind:

Sanitair warm water:
als we warm water verbuiken, probeert het systeem direct weer het warm water op de gewenste temperatuur te brengen (dus heb soms dat je 'smorgens doucht, de warmtepomp dan begint te draaien om dan niet meer te draaien omdat er de rest van de dag geen warm water nodig is (juis wanneer de zon schijnt) - via bestaande contacten heb ik reeds kunnen instellen dat deze enkel sanitair warm water maakt tussen bepaalde uren.. dus nu heb ik reed dat wanneer ik 500l op 65°C breng ik 24u weg kan en voldoende warm water heb voor het ganse gezin.
maar dit is een situatie die enkel goed werkt in de zomer.
daarom zou ik mijn sanitair warm water willen 'dynamisch' opwarmen en niet gewoon volgens het ene instelpunt.

zo zou ik als het slecht weer (slecht weer voorspeld) is mijn 500l maar naar 45°C opwarmen.. dit vraagt veel minder energie en ik heb toch geen Zonne energie op die dagen en is het net wel de bedoeling dat de warmtepomp vlug warm water bij maakt als er vraag is.
bij goed weer/zonne enrgie kan ik zo mijn setpoint verhogen naar misschien zelf 80°c
dus ik zou dan mijn sanitair warm water dynamisch kunnen opwarmen.

mijn vloerverwarming vraagt nu maximaal 30°C waardoor de warmtepomp de onderste 500l max naar 30°brengt (is meest energie efficient).. maar als ik ook weer energie over heb zou ik dit liever ook zo warm mogelijk maken..

Verder vind ik het vervelend geen inzicht te hebben in de PID regeling van de vloerverwarming.. als ik weet dat het koude winterdagen zijn, en het zonnig is, verwarm ik mijn huis liever een paar graden warmer zodat deze dan 's nachts minder moet warmen..
nu kan je soms situaties hebben dat de gewenste temperatuur '22°C is, de huidige temperatuur 20°C is en dat het vloerverwarmingscircuit uit ligt.. - ik vermoed dan door de PID regeling en aan de hand van de buitenvoeler.. maar stel dat het die nacht enorm zal afkoelen zou ik juist liever hebben dat hij die zonne energie gebruik om het huis desnoods naar 24°C te brenge, op zo een momenten zit ik niet in met wat 'overshoot' van de PID regelaar..

• tijs000
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-11 16:15
Dit zijn inderdaad uitdagingen die je niet zomaar oplost met een kleine instelling. En waarschijnlijk ook niet met de standaard regelaars voor woningbouw.

Je zal dan eerder een gebouw beheer systeem zoeken die in grotere panden gebruikt wordt. Wij gebruiken voor dit soort installatie vaak priva.
Maar dat wordt nog wel eens gezien als de Mercedes van de GBS systemen en moet je flink wat specifieke kennis voor hebben om dit te programeren.

Maar een ander systeem kan natuurlijk ook. Hoogst waarschijnlijk heeft je warmtepomp een aansluiting voor externe sturing vaak gewoon 0 tot 10volt.

Of zijn er via de leverancier printplaatjes te krijgen waar je dit mee kan realiseren.

Temperatuur sensoren zijn vaak ook standaard weerstanden (zoals bijvoorbeeld een n1000) waar je de grafieken van kan opzoeken met de verhouding weerstand temperatuur.

En een 3 weg klep aansturen is meestal ook vrij gemakkelijk 24v voeding 0-10v sturing of een contact links draaien en een contact rechtsom draaien en dan kan je in een programma er een looptijd aan hangen zodat je hier op kan regelen.

Misschien moet je de motor van de 3wegklep wel vervangen omdat deze specifiek voor het "simpele" systeem gemaakt is en deze meestal niet gestandaardiseerd is.

• jaapkoppejan
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-10 16:07
Dag allemaal,

Ik was benieuwd of je nog verder bent gekomen met deze uitdaging van twee jaar geleden. Zelf heb ik een vergelijkbare situatie met een warmtebuffer van 1500 l (met daar bovenin een tapwaterreservoir van 250 liter) welke ik momenteel bovenin opwarm met een pelletketel, onderin met 120 solar heatpipes als de zon schijnt via toerengeregelde pomp en in het midden met een electrisch element van 7.5 kW welke in geval van lage of negatieve stroomprijzen wordt aangestuurd. Alles wordt nu aangestuurd via Domoticz met Python scripts. Ik heb ca 10 kW aan zonnepanelen in gebruik. Ook de auto laadt door een script in de goedkope uurtjes. Momenteel ben ik bezig om de aansturingen nog beter met elkaar te integreren en voorspellend te maken, dus de pelletketel mag even wachten wanneer bijv de eboiler binnenkort aangaat of de zon binnenkort gaat schijnen

Ik overweeg er nog een warmtepomp bij te plaatsen die aan gaat bij lage stroomprijzen om dan de buffer te vullen. Uit informatie over aankomende stroomprijzen en buitentemperatuur kan ik via de stooklijn de verwachte performance van de warmtepomp (COP) voorspellen en nagaan of het verstandiger is op pellets of op de warmtepomp te draaien. Bij hoge zoninstraling zou ik eveneens de warmtepomp willen aanzetten, is altijd beter dan het electrische element (behalve bij langdurig negatieve prijzen, dan wil je zoveel mogelijk stroom innemen). Door de warmtepomp hydraulisch slim te plaatsen kan deze ook het huis koelen in de zomer via de CV.

Ik overweeg ook een Vaillant warmtepomp. Hoe bevalt deze qua externe aansturing?

Groeten, Jaap