Sonoff ZBMini wil niet koppelen aan eWeLink

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dulox
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-10-2024

dulox

Grz Dulox

Topicstarter
Goedemiddag allen!

Ik heb op internet 2x de Sonoff ZBMini gekocht. Deze heb ik netjes aangesloten en volgens de handleiding geprobeerd om te koppelen met de aanbevolen eWeLink software in de appstore voor ios. Helaas gaat het koppelen in de app niet. De app "eWeLink" zou bedoeld zijn om als "bridge" te fungeren voor zover ik dit begreep.

Nu heb ik ook een Philips Hue bridge, en heb ik deze eens laten zoeken naar nieuwe apparaten. Deze vond mijn ZBmini's direct en werkte ook goed in de Hue app. :*)
Omdat ik mijn lampen ook graag in Homekit (woning-app van apple) wil hebben staan heb ik ze toch weer verwijderd uit de Hue app (omdat ze via de Hue-bridge niet in Homekit worden weergegeven). Via de eWeLink app zouden de lampen namelijk wel in de woning-app verschijnen zodra deze gekoppeld zijn. Maar dus het probleem dat ik de apparaatjes daar niet aan gekoppeld krijg.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
  • Ik heb voor de eWeLink app een 2,4Ghz netwerk aangemaakt, aangezien dit blijkbaar vereist is voor de Sonoff. Hier heb ik op geprobeerd te koppelen. Zonder succes.
  • Ik heb een hotspot vanaf mijn iPad gemaakt en hier mee verbonden om te koppelen. Zonder succes
  • Ik heb op meerdere apparaten eWeLink geinstalleerd om te proberen te koppelen. Zonder succes.
  • Ik heb de Philips Hue-app gekoppeld aan eWeLink (terwijl de ZBMini's gekoppeld waren aan de Hue-bridge). Het grappige is dat alle lampen van Hue worden ondersteund, maar niet de Sonoff ZBMini die ik had toegevoegd aan de Hue-app. 8)7
  • Ik heb geprobeerd om op mijn macbook Homebridge te installeren en de ZBmini's daar toe te voegen. Helaas is dit niet goed gelukt (wellicht omdat ik hier ook niet echt in thuis ben). Mocht dit nu wel lukken met jullie hulp, denk ik er aan om een raspberry te kopen en daar Homebridge op te zetten. Of als jullie een betere suggestie hebben die niet al te duur is (:
Hopelijk is er iemand die mij een paar gouden tips kan geven.

Alvast vriendelijk bedankt!

Grz Dulox

If nothing goes right, go left

Beste antwoord (via dulox op 04-11-2021 18:40)

• LDVC
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-05 15:11

LDVC

Let's get it over with

Je hebt 2 opties:
* je voegt de ZBmini's toe op je Hue bridge en dan bestuur je deze via de Hue app
* je voegt de ZBmini's toe aan een Sonoff bridge en dan kun je ze via de Ewelink app benaderen.

De Ewelink app verbindt enkel met een sonoff bridge, die gaat niet met je Hue bridge verbinding maken.

Nintendo switch friendcode: SW-0415-2447-4320

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• francisp
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07:08
Heb je een Sonoff Zigbee Bridge bijgekocht ? Of een andere Ewelink compatibele Zigbee bridge ? De zbMini heeft echt een Zigbee coordinator nodig, met enkel de Ewelink app op Wifi zal het niet lukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dulox

dulox

Grz Dulox

Topicstarter
francisp schreef op donderdag 4 november 2021 @ 13:10:
Heb je een Sonoff Zigbee Bridge bijgekocht ? Of een andere Ewelink compatibele Zigbee bridge ? De zbMini heeft echt een Zigbee coordinator nodig, met enkel de Ewelink app op Wifi zal het niet lukken.
Hi francisp,

Omdat ik de Philipe Hue bridge heb, had ik begrepen dat dit niet nodig was. Weet jij toevallig of de zbMini dan ook zichtbaar wordt in de Woning-app als ik wel een Sonoff Zigbee Bridge koop? Of moet ik dan alsnog met iets als Homebridge aan de slag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francisp
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07:08
De Hue Bridge is inderdaad een zigbee bridge, vandaar dat die de zbmini's wel vind.
Geen idee wat betreft de woning-app, ik heb geen ios apparaten.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• LDVC
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-05 15:11

LDVC

Let's get it over with

Je hebt 2 opties:
* je voegt de ZBmini's toe op je Hue bridge en dan bestuur je deze via de Hue app
* je voegt de ZBmini's toe aan een Sonoff bridge en dan kun je ze via de Ewelink app benaderen.

De Ewelink app verbindt enkel met een sonoff bridge, die gaat niet met je Hue bridge verbinding maken.

Nintendo switch friendcode: SW-0415-2447-4320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dulox

dulox

Grz Dulox

Topicstarter
Het is me gelukt om de boel werkend te krijgen. Ik heb de zbMini’s verbonden met de Hue bridge. Vervolgens heb ik een Raspberry Pi zero 2 W gekocht en daar Homebridge opgezet.
Op Homebridge de Hue plugin geïnstalleerd en vervolgens Homebridge toegevoegd aan de Woning-App/Homekit. Alle zbMini’s nu zichtbaar in de woning-app! :)

Bedankt voor de reacties!

[ Voor 7% gewijzigd door dulox op 06-11-2021 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haunter000
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11-05 08:33
Je hebt de Sonoff bridge niet nodig om de ZBMINI met eWelink te gebruiken.
Als je de devices paired via compatibile pairing is het mij gelukt om de ZBMINI te laten werken met de eWelink app.

Het lukt mij nog niet om de ZBMINI in het Hue systeem op te nemen.

Hebben jullie een tip? Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dulox

dulox

Grz Dulox

Topicstarter
Als je ze wilt koppelen met hue moet je ze eerst ontkoppelen. Zodra ze ontkoppelt zijn kunnen ze verbinding maken met de Hue bridge.
In de Hue app zoeken naar nieuwe lampen en als het goed is moeten ze daar dan verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haunter000
Hi Dulox,

Dank je wel voor je suggestie.
Inderdaad, je kunt ze niet koppelen met Wifi & Zigbee tegelijkertijd.
Echter omdat ze totaal niet opduiken in de Hue app, heb ik geprobeerd om ze te pairen met de eWelink, gewoon om 100% zeker te zijn dat ze werken.
Maar zelfs dat was geen 1-2-3, quick pair werkte niet, alleen de omslachtige compatible pairing methode werkte. Ze werken via Wifi en de eWelink app.

Ook als ik de ZBMINI nu ontkoppel in de app, 5 seconden op de pairing knop druk (knipperende blauwe led bevestigd dat hij in pairing mode staat), duiken ze niet op in de Hue app...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dulox

dulox

Grz Dulox

Topicstarter
Heb jij dan wel de ZBMini? Heb jij er een met of zonder antenne aan de module?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haunter000
Zonder antenne..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dulox

dulox

Grz Dulox

Topicstarter
Vreemd. Wellicht dat het helpt om hem 5 minuten van de stroom af te halen. Ik begreep dat hij ook automatisch in de pairingmode gaat zodra die op stroom komt te staan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haunter000
Hi Dulox, kleine update.

Ik heb de ZBMINI teruggestuurd naar de webshop en bij een andere webshop nieuwe besteld.
Spanning erop, scan, gevonden, toegevoegd, klaar binnen 1 minuut.

Denk dat ik een maandag ochtend sample heb gekregen.
Heb bijna een hele dag verspeeld, zelfs met de Hue in developer mode gespeeld, maar geen success.

Binnenplaats en oprit worden beide nu door 2 ZBMINI's bediend, netjes bij zonsondergang aan en dan op 2 verschillende tijden weer uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• QQQQQQ
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09-05 15:09
ZBMINI gekoppeld aan Philips HUE Bridge 2.1.
Werkt in eerste instantie redelijk.
Aan/Uit status wordt alleen wel heel erg vertraagd doorgegeven aan de Bridge.
Je kan in een Scene de ZBMINI de lamp niet uit laten schakelen.
Toe de verbinding ook nog eens om de 2 dagen verdween heb ik hem teruggestuurd naar Amazon.
Troep!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haunter000
Beide ZBMINI's werken bij mij in scene.

Natuurlijk een super simpele scene (AAN bij zonondergang en dan UIT op 22:00 of 23:00 afhankelijk van positie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dulox

dulox

Grz Dulox

Topicstarter
Ook bij mij werken ze gewoon in automation. Dan wel via Homebridge in de Woning app van Apple. De vertraging is minder dan een seconde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tistjendop
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
ik heb hier ook enkele ZBMini's. Bedoeling is ze aan een Niko enkelpolige schakelaar te hangen en zo het schakelsignaal door te geven aan Home Assistant.
Ik kan ze zonder probleem koppelen aan mijn Hue Bridge 2.1 (waarop al mijn andere zigbee apparatuur zit), maar als ik schakel, wordt dat precies niet (direct?) doorgegeven aan de Hue Bridge (in Hue app blijft schakelaar in oorspronkelijke stand staan). Ik hoor de ZBMini zelf wel klikken, dus het schakelen werk wel.
Als ik ze aan een Sonoff zigbee bridge koppel wordt het schakelen wel onmiddellijk doorgegeven aan de Sonoff bridge.

Nu kan ik die Sonoff zigbee bridge ook wel tot in Home Assistant krijgen, maar het lijkt mij minder optimaal om met meerdere parallelle zigbee netwerken te moeten werken. Heeft iemand een idee hoe de werking van de ZBMini rechtstreeks gekoppeld op de Hue Bridge beter kan werken (=snel schakelsignaal doorgeven aan bridge)?

Dit werkt dus niet (omdat schakelsignaal niet teruggemeld wordt aan bridge):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TOic7iKkpY3a94HPgCanOWSUDxQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sDBwlonRe1v2569EYUHLO1x2.jpg?f=fotoalbum_large

Maar dit werkt wel (Sonoff bridge krijgt bijna instant schakelsignaal teruggemeld):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3-Xoxlp8_DQmT2FmINSL2njruVo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lRbsMucDhowtdvFzJYw4iEy8.jpg?f=fotoalbum_large

Update: uiteindelijk ben ik voor een ConBee II stick gegaan en met een USB verlengkabel op mijn Home Assistant toestel aangesloten. Tot op heden werkt dat perfect en al mijn Hue, Tradfri, Xiaomi, SonOff, ... zigbee apparaten zitten hierop gekoppeld, dus nog slechts 1 zigbee netwerk.

[ Voor 38% gewijzigd door tistjendop op 07-07-2022 11:38 . Reden: update met mijn huidige methode van werken (ConBee II stick) ]

Pagina: 1