Toon posts:

Het raadsel van de zee

Pagina: 1
Acties:
  • 3.978 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoe komt het toch dat een enkel druppeltje zeewater in je oog pijn doet?

Tja, op zich niet zo vreemd, met al dat zout, maar het rare komt nog:

Als je met je ogen open onder water zwemt (in dezelfde zee) heb je opeens nergens last van.

Iemand nu nog een idee hoe het kan?

Verwijderd

mja ik doe een gok ..
bij 1 druppeltje verdampt het kleine beetje water en blijven de nogal scherpe zoutkristallen achter

bij zwemmen in zee kristalliseert het zout niet door overvloed aan water

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:57

Klippy

Still Game

Op dinsdag 21 augustus 2001 02:50 schreef Flamez het volgende:
mja ik doe een gok ..
bij 1 druppeltje verdampt het kleine beetje water en blijven de nogal scherpe zoutkristallen achter

Klinkt wel logisch.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Zeewater is ongeveer net zo zout als traanvocht. Aan het zoutgehalte zal het dus niet liggen.

Maar misschien wel aan dingen als zand. Dat krijg je wel mee als je aan het strand een paar spetters water over je heen krijgt. Maar speelt geen rol onder water. Als het er al inzit, spoelt het direkt weer weg.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Verwijderd

mja ik doe een gok ..
Klinkt op zich logisch, maar dan zou dat druppeltje wel erg snel moeten verdampen... Zo'n druppeltje prikt onmiddellijk.

Verwijderd

Op dinsdag 21 augustus 2001 11:27 schreef Captain Proton het volgende:

[..]

Klinkt op zich logisch, maar dan zou dat druppeltje wel erg snel moeten verdampen... Zo'n druppeltje prikt onmiddellijk.
je bent ook zelf warm ? dus het verdampt snel neem ik aan

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Mijn 2 centen: het gaat om de impact, niet wat het nu eigenlijk is. Als het druppeltje in je oog spetters komt het met een rotgang aan, en daardoor doet het pijn; in zee is de snelheid veel kleiner en doet het geen pijn.

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:08

MaDLiVe

.-Observer-.

Verklaring voor het braden van het druppeltje en snelle verdampen= naturlijk oppervlakte vergroting...een druppeltje met snelheid breekt op in kleinere fragmenten.

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

Verwijderd

Als je in de zee duikt met open ogen, doet het pas pijn als je je kop weer uit het water haalt. Op je oog zit dan een dun lensje zout water en ik denk dat dat dan snel verdampt dat het 'vaste' zout dat ontstaat weer pijn gaat doen.

Verwijderd

Topicstarter
je bent ook zelf warm ? dus het verdampt snel neem ik aan
Zo warm ben je nou ook weer niet. Zelfs op een kookplaat doet een druppel er nog wel even over om te verdampen.

Ik denk niet dat er echt zoutkristallen ontstaan, dat zou nog veel pijnlijker zijn. Je zou dan net zoiets krijgen als wanneer je een zandkorrel oid in je oog krijgt (veel tranen, knipperen ed om hem eruit te krijgen)

Verdamping kan maar een klein verschil maken in osmotische waarde denk ik, maar zeker weet ik het niet. (welk deel van een druppel verdampt er in de lucht voordat ie je oog raakt (~1m)?)

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-08-2025

Servowire

prutser:~#

[offtopic]
Capt. proton's sig
Omnium expetit et consistit in auro; O penuriosi nos!
Capt. proton..
wat staat hier?

met papier mache kun je alles maken!!

Verwijderd

Een stukje uit Faust, enigzins krom in het latijn vertaald :)
Nach Golde drängt,
am Golde hängt doch alles.
Ach wir Armen!
Pagina: 1