Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hulp gevraagd: hoe verwarm ik meest effectief mijn woning?

Pagina: 1
Acties:

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-11 14:16
Zoals de titel al zegt, ik zoek hulp. Eerst een stuk achtergrond:

Woning vorig jaar februari gekocht. Het is een woning uit 2008, in een appartmentencomplex (volgens mij noemen ze de woning ook wel een maisonnette). Wonen op de begane grond en op de eerste etage, op de 2e en 3e etage wonen onze bovenburen.

Wij ervaren de eerste etage als een enorm warme etage, we slapen daar en hebben het 'altijd' warm. Hoe ziet het er uit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FUHtsot5aQb7PCaw28ehatd-C98=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dGjmqBSFRzRfBOsBDGEow6sI.jpg?f=fotoalbum_large

Het grote vierkante vlak links is onze woonkamer, die heeft vloerverwarming. Het is ons raadselachtig tot hoe ver die vloerverwarming loopt, het wordt in ieder geval niet egaal warm in de woonkamer. We ervaren veel warmte op 1 vlak, dat zit vooral voor de deur naar de gang en de gang zelf. Dat zie je ook met dweilen, daar wordt het veel warmer.

In de gang zit ook vloerverwarming. In de kamer ernaast niet, daar zit een radiator.

Onze 1e etage:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aPSNModSBl7dSN4k1TEwupkKwxA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xcvWpYyHfngAA9H7omLLAUyO.jpg?f=fotoalbum_large

Kamer met vloerverwarming is onze badkamer. Die had geen vloerverwarming, hebben wij laten aanleggen. (vrij overbodig overigens, we wisten niet dat het altijd zo warm is op de eerste verdieping).

De andere twee kamers zijn slaapkamers.

Het gebruik is momenteel als volgt: alle radiatoren staan dicht, thermostaat (tado) staat op 20 graden. Als het wat frisser is openen we een radiator, die beneden want boven blijft het warm.

Nu komt het verhaal: de ketel ging vaak in storing. Ik had geen idee waarom. Kwam een monteur, werden wat dingen aangepast en gerepareerd en de opmerking: de radiatoren mogen nooit dichtgedraaid zijn want dat is niet goed, of je moet een bypass doen.

Prima. De ketel blijft een hardnekkige storing geven (eens in de zoveel tijd, een reset helpt dan) dus die moeten we gaan vervangen, maar dat terzijde.

Wat ik me afvraag, hoe moet ik nou het beste verwarmen. Op hoeveel graden moet de vloerverwarming staan, wat kan ik daar nog aan doen. Wat moet ik doen met de radiatoren, heeft het zin om die modulerend te maken (momenteel hebben ze alleen maar een knop met 1-5).

Kom er zelf maar slecht uit..

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:48
Is er een open verbinding tussen beneden en boven? Bijv. een vide? Dan zal warmte altijd naar boven stijgen. Je hebt ook nog het 'voordeel' dat je boven buren ook verwarmen en je dus gratis kan mee genieten :) Dat je vloer niet egaal warm wordt kan liggen aan de instellingen op de vloerverwarming verdeler. Post eens een foto.

Ik snap je monteur wel. Je tado kan dus kiezen om aan te springen bijvoorbeeld bij <20 graden maar dan staan de radiatoren handmatig dicht. Dan gaat de ketel dus pompen en kan nergens zijn vermogen kwijt. Gevolg is dat de ketel aanvoer temperatuur en de retour temperatuur dus vrijwel gelijk zijn en dan stopt de ketel ermee. Ik verwacht overigens dat je vloerwarming in de badkamer altijd open staat of draai je daar ook iets dicht?

Je kunt ervoor kiezen om de tado knoppen op je radiatoren te zetten. Dan maak je in de app zones aan en gaat die radiator open als je er voor kiest om die specifieke kamer te verwarmen. Dan springt de thermostaat ook alleen maar aan als er warmte vraag is.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020 | Kia EV6 84kW

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-11 19:55
Tip. leen/huur een thermocamera. Dan kun je precies zien waar je vloerverwarming ligt en hoe de warmte verdeeld is.

Ik vermoed dat er meerdere warmtekringen liggen en deze beginnen bij de verdeler. Het eerste stuk liggen dus alle buizen vlak bij elkaar dus daar zal het idd vaak warmer zijn dan de rest.

Controleer ook je doorstroommeters, misschien staan er kringen (te)dicht of zijn er verstoppingen.

Hoe is je trap naar boven? Open of dicht? Warmte stijgt altijd natuurlijk, dus bij een open trap zal er veel warmte naar boven gaan. Dat zal waarschijnlijk ook de/een reden geweest zijn van de vloerverwarming. Met radiatoren verwarm je de lucht en als die niet in de ruimte blijft word deze heel lastig warm.

Je hebt Tado, maar geen tado knoppen op je radiatoren begrijp ik? Een CV wil (als hij aanslaat) altijd ergens zijn warmte kwijt dus moet er toch zeker wel 1 radiator open blijven staan.

• KaiseRRuby
Bo0bz schreef op donderdag 4 november 2021 @ 11:44:
Is er een open verbinding tussen beneden en boven? Bijv. een vide? Dan zal warmte altijd naar boven stijgen. Je hebt ook nog het 'voordeel' dat je boven buren ook verwarmen en je dus gratis kan mee genieten :) Dat je vloer niet egaal warm wordt kan liggen aan de instellingen op de vloerverwarming verdeler. Post eens een foto.

Ik snap je monteur wel. Je tado kan dus kiezen om aan te springen bijvoorbeeld bij <20 graden maar dan staan de radiatoren handmatig dicht. Dan gaat de ketel dus pompen en kan nergens zijn vermogen kwijt. Gevolg is dat de ketel aanvoer temperatuur en de retour temperatuur dus vrijwel gelijk zijn en dan stopt de ketel ermee. Ik verwacht overigens dat je vloerwarming in de badkamer altijd open staat of draai je daar ook iets dicht?

Je kunt ervoor kiezen om de tado knoppen op je radiatoren te zetten. Dan maak je in de app zones aan en gaat die radiator open als je er voor kiest om die specifieke kamer te verwarmen. Dan springt de thermostaat ook alleen maar aan als er warmte vraag is.
Het is inderdaad een open verbinding, een open trap zeg maar. De vloerverwarming in de badkamer staat nu amper open omdat het vrij snel erg warm is op de vloer. Te warm wat ons betreft, en ook niet zo egaal (terwijl die dus net nieuw is aangelegd).

Die knoppen zijn dus een goed idee?

• KaiseRRuby
pickboy schreef op donderdag 4 november 2021 @ 11:53:
Tip. leen/huur een thermocamera. Dan kun je precies zien waar je vloerverwarming ligt en hoe de warmte verdeeld is.

Ik vermoed dat er meerdere warmtekringen liggen en deze beginnen bij de verdeler. Het eerste stuk liggen dus alle buizen vlak bij elkaar dus daar zal het idd vaak warmer zijn dan de rest.

Controleer ook je doorstroommeters, misschien staan er kringen (te)dicht of zijn er verstoppingen.

Hoe is je trap naar boven? Open of dicht? Warmte stijgt altijd natuurlijk, dus bij een open trap zal er veel warmte naar boven gaan. Dat zal waarschijnlijk ook de/een reden geweest zijn van de vloerverwarming. Met radiatoren verwarm je de lucht en als die niet in de ruimte blijft word deze heel lastig warm.

Je hebt Tado, maar geen tado knoppen op je radiatoren begrijp ik? Een CV wil (als hij aanslaat) altijd ergens zijn warmte kwijt dus moet er toch zeker wel 1 radiator open blijven staan.
Die thermocamera is een goed idee, ik heb ook wel mensen waar ik er zo 1 kan lenen. De trap is inderdaad open.

Waar kan ik die doorstroommeters inzien? Ik zal vanavond een foto maken van de vloerverwarming met de pomp e.d.

Heb een tado maar inderdaad geen knoppen. De radiatorknop is ook niet modulerend als ik het hulpje van Tado gebruik om te zien of er knoppen op kunnen. Dat zou dus ook aangepast moeten worden.

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-11 19:55
Het voordeel van Tado knoppen op je radiator is dat je Tado controller zo kunt instellen dat hij pas je ketel laat stoken als hij die warmte ook daadwerkelijk ergens kwijt kan/wilt.

Bij de vloerverwarmingen die ik heb gezien zitten die op de verdelers. Bij oudere installaties was dat niet standaard volgens mij, dus het kan zijn dat je ze niet hebt.
Je kunt dan uiteraard met de thermocamera checken of je doorstroming hebt of niet.
Pagina: 1