Aanpassen dakkapel

Pagina: 1
Acties:

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 27-01 09:17
Wij hebben op onze jaren 60 woning aan beide zijdes een dakkapel van ongeveer 3 meter. Dit is natuurlijk heerlijk qua ruimte binnen, en tot voorkort hadden we hier buiten ook geen problemen mee.
Nou willen we graag in de komende maanden onze woning verduurzamen dmv nieuwe kozijnen met minimaal hr++ glas, een warmtepomp (nog geen idee welk type) icm vloerverwarming.
Op ons dak wat volledig zuid georiënteerd is liggen op dit moment 7 zonnepanelen wp320. Dit is ook het maximale aantal icm onze dakkapel.

Nou weet ik dat onze dakkapel in ieder geval nu nog niet stevig genoeg is om daar panelen op te leggen (zijn van rond 2010 oid) en mogelijk ook niet stevig genoeg voor de buitenunit van een warmtepomp.
Nou wil ik graag weten of het redelijk eenvoudig is om de constructie van de dakkapel aan te passen zodat er wel extra panelen of buitenunit van een warmtepomp op kan.
Helaas kan ik hier met google niet echt achter komen.
Zijn hier mensen die ervaring hebben met een dergelijke aanpassing?

(de dakkapel vervangen is m.i. niet rendabel, die zit nog prima in elkaar)

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:09

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als je slim omgaat met waar het gewicht komt valt het wel mee wat je kwijt kan op een 2010 dakkapel. bij een warmtepomp kan je ook bv lange "voeten" gebruiken om het contact oppervlak te vergroten.

Voor de zonnepanelen zou ik kiezen voor een bevestigingssysteem met geen of weinig ballast.

wat beterft verstevigen, dat kan natuurlijk wel, maar dan zal je eerst moeten weten wat de botleneck is, en helaas heb ik geen glazenbol ;)

• jichem
twain4me schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:38:
Als je slim omgaat met waar het gewicht komt valt het wel mee wat je kwijt kan op een 2010 dakkapel. bij een warmtepomp kan je ook bv lange "voeten" gebruiken om het contact oppervlak te vergroten.

Voor de zonnepanelen zou ik kiezen voor een bevestigingssysteem met geen of weinig ballast.

wat beterft verstevigen, dat kan natuurlijk wel, maar dan zal je eerst moeten weten wat de botleneck is, en helaas heb ik geen glazenbol ;)
Allereerst bedankt voor de reactie.
Zijn er ook zonnepaneelsystemen die aan de dakkapel vast gemaakt kunnen worden zodat er geen ballast nodig is dan? :o Dat zou wel prachtig zijn, dit levert me toch 3 a 4 extra panelen op.

Een langere voet onder de buitenunit is inderdaad een goed idee, dit ga ik mee nemen in het advies gesprek rondom warmtepomp of niet.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:09

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
jichem schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:42:
[...]

Allereerst bedankt voor de reactie.
Zijn er ook zonnepaneelsystemen die aan de dakkapel vast gemaakt kunnen worden zodat er geen ballast nodig is dan? :o Dat zou wel prachtig zijn, dit levert me toch 3 a 4 extra panelen op.
jazeker, slechts een voorbeeld:

https://www.technea.nl/pr...bitumen-dak-zonnepanelen/

• jichem
Bedankt! ik ga hier meteen mee aan de slag:-D

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:12
Bij een warmtepompunit op je dakkapel moet je wel goed opletten dat je geen trillingen/geluid binnen gaat krijgen.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Pagina: 1