Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaddeusX
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 09-11-2021
Momenteel rijd ik elektrisch.
Heb geen eigen oprit dus word altijd aan een publieke laadpaal geladen.

Is elektrisch rijden dan nog steeds voordeliger dan benzine rijden?

De reden hiervoor is dat ik mijn lease auto moet inleveren. Ik moet vervolgens zelf een auto kopen.

Ik kan al leuke benzine auto's kopen vanaf 15 duizend euro. Maar elektrische auto's zijn rond de 30 duizend euro (B\C segment met redelijke range).

Kijk naar je bankafschriften en klaar zou je zeggen. Maar nee...via de bankafschriften is het niet op te tellen door diverse namen die ervan afschrijven.

Op de Shell NewMotion app staat er wel een totaal bedrag van 645 euro maar ik betwijfel of dat het gehele bedrag is.

Omdat het niet in 1 netto overzicht duidelijk is wil ik zelf dus een berekening maken. En wil graag weten of deze berekening ook klopt.

Ik rijd gemiddeld circa 10-15 duizend km per jaar. Door corona heb ik in de afgelopen anderhalf jaar 14 duizend kunnen rijden. Dus gaan we de 14 duizend km even hanteren.

EV kosten:
0.37 eurocent per kwh + 0.35 eurocent per laadsessie (125 laadsessies gehad in totaal)

Ik ga circa 5 keer per jaar echt uit mijn stad om elders te wezen. Uitje of iets dergelijks. Dan reken ik heenweg & terugweg snelladen. Dus ga van 1 uitje uit op 32kwh snelladen (wel heeeel ruim uitgerekend).

0.66 eurocent snelladen per kwh x 32kwh accu = 21.12 euro x 5 keer per jaar = 105 euro

Er is 2077 kwh in totaal geladen volgens de Shell NewMotion App - 160 kwh snelladen (5 keer x 32kwh accu per jaar)= 1917 kwh straatladen x 0.37 eurocent per kwh = 709,29 euro
0.35 per sessie x 125 = 43,75 euro

105(snellaad kosten)+710(straatlaad kosten)+45(laadsessie kosten)= 860 euro in totaal voor 14 duizend km...klopt dit? Of mis ik nog iets?

Benzine
De auto's die ik bekijk rijden 1 op 16.

14.000km / 16 = 875 x 1.95(benzineprijs van nu) = 1706 euro
52 euro wegenbelasting per maand x 12 = 624 euro

= 2330 euro

Dus dit zou betekenen dat ik 1470 per jaar zou besparen als ik elektrisch zou rijden.
Los van het feit dat je nog onderhoudskosten hebt bij een benzineauto.

En als ik de koopauto 5 jaar zou behouden, zou dat een besparing van 7350 euro betekenen.
Maar bespaar je dat ook echt? Want nu komt de discussie over de verkoop waarde van de auto's over 5 jaar.

Dat vind ik ook lastig.

Naar mijn mening zal de benzine auto beter zijn waarde behouden over 5 jaar.
Over 10\15 jaar niet meer natuurlijk want dan word elektrisch rijden de norm.

En ik denk dat EV's juist harder afschrijven doordat de accu techniek snel verbeterd.
Denk aan EV's die een kleine accu pakket hebben....slechte range...niet efficient...niet snel snel kunnen laden...die gaan natuurlijk hard dalen qua prijs.

Verlies ik dan die 7350 euro die ik dan bezuinigd heb niet op die manier? 8)7
Wantja een EV die 30 duizend euro kost zal over 5 jaar....hoeveel kosten? Lastig te zeggen.
Vooral omdat je geen materiaal hebt om mee te vergelijken. Want de oude EV's die nu 5 jaar oud zijn, zijn ook gewoon slecht. Dus ook goedkoper geworden in de occasion markt.

Mja dat ga ik dan ook zeggen over de auto die ik nu zou kopen voor 30 duizend euro natuurlijk .

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jackxl
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 01:04
Ik weet niet precies hoe dat tegenwoordig zit met accijns maar voor zover ik weet betaal je nauwelijks of geen accijns op de elektrische energie die je auto verbruikt. Ik kan me voorstellen dat als dit daadwerkelijk zo is, dat dit slechts tijdelijk is. Wat ik namelijk wel zeker weet is dat de staatskas in Nederland goed gespekt moet worden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-05 17:06
Als je het plaatje compleet wilt hebben moet je ook kijken naar wegenbelasting en onderhoudskosten. Die vallen in het voordeel van EV uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:10

FreakNL

Well do ya punk?

Een EV is in zowat alles goedkoper dan een ICE, alleen de aanschaf is wel veel duurder. Voor die 15k kun je heel wat keren tanken en onderhoud plegen…

Misschien heb je iets aan deze tool:
https://www.anwb.nl/auto/autokosten

[ Voor 20% gewijzigd door FreakNL op 04-11-2021 03:03 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Ik zie al waarom je er niet uitkomt. Je rekent met verkeerde cijfers. 0.37 eurocent per kWh bestaat helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
FreakNL schreef op donderdag 4 november 2021 @ 03:01:
Een EV is in zowat alles goedkoper dan een ICE, alleen de aanschaf is wel veel duurder. Voor die 15k kun je heel wat keren tanken en onderhoud plegen…

Precies dit, alleen als je altijd aan het snelladen bent zullen de prijzen bij elkaar in de buurt komen. Aangezien er vooral aan de straat wordt geladen is dat niet het geval. En dan is dus alleen de aanschaf duurder.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paularts
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-05 14:40

paularts

Paulux !!!!!!

Als ik deze invul met mijn KM
IONIQ 2017 vs de IONIQ GDI, prijs van autoscout....(subsidie niet mee genomen in de prijs)
(2020 aangeschaft)

40,5ct EV en 44,5ct ICE per KM
CyberMania schreef op donderdag 4 november 2021 @ 05:15:
Ik zie al waarom je er niet uitkomt. Je rekent met verkeerde cijfers. 0.37 eurocent per kWh bestaat helemaal niet.
net even gechecked, alle allego palen staan op 37ct hier (omgeving Eindhoven)
kan inderdaad goedkoper, 27ct plus 0.5ct per minuut (de LMS palen hier in de buurt)

Maar al met al, de ICE fans zullen zeggen dat electrisch rijden ongunstig is, de EV rijder zeggen dat het niet zo is.
Ze vinden dat ze allebij gelijk hebben.

nuchter er naar kijkend:
hangt van de use case af, Dat is nu zo en mijn inziens zal dat nog een hele tijd zo blijven.
mijn use case, EV rijden.

(Multiple exclamation marks are a sure sign of a diseased mind)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Ik vraag me af of de restwaarde van een benzineauto zo veel beter is over 5 jaar. De transitie gaat nu aardig snel.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:42

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Laat je nu bewust alle overige kosten (belasting, onderhoud, afschrijving) weg om het plaatje in het voordeel van een ICE uit te laten vallen? Je doet een hoop aannames. Als je zo graag bezine wil rijden, moet je dat lekker doen, daar heb je onze goedkeuring niet voor nodig.

Daarnaast vind ik het persoonlijk ook een beetje vreemd om alleen naar kosten te kijken. Ik vind zelf een elektrische auto veel comfortabeler rijden dan een ICE. Daarnaast kan het duurzaamheidsaspect ook nog een rol spelen in je overweging. Ik zou een paar duizend euro extra over een periode van 5 jaar zeker over hebben om dan een BEV te rijden in plaats van een ICE. Maar goed, mijn wereld draait ook niet alleen maar om geld, maar dat verschilt natuurlijk per persoon.

[ Voor 49% gewijzigd door Bart ® op 04-11-2021 07:22 ]

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:02
In relatieve termen ben ik er vrij zeker van dat EV het qua afschrijving (veel) beter gaat doen dan ICE vanaf nu.

Door de hogere waarde is de vraag of in absolute termen hetzelfde geldt.

Maar; maak gewoon een TCO berekening.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Je bedoelt 37 eurocent of 0,37 euro per kWh. 0,37 eurocent is te goedkoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Anoniem: 472287 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 07:05:
Ik vraag me af of de restwaarde van een benzineauto zo veel beter is over 5 jaar. De transitie gaat nu aardig snel.
Dat is de hamvraag voor de afschrijving.. In 2025 gaat de korting op de wegenbelasting voor PHEV en elektrisch eraf. Wordt dat dan €100 per maand extra betalen voor een zware elektrische wagen of komt er wat anders?

Hoe zit het met de Zero Emissie milieuzones waar de top 25 gemeenten nu al over plannen? Wil iemand jouw ICE dan nog kopen?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• assje
Voorbeeld oud sheetje van mij (2017); zo zou ik de vergelijking maken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/sLwdaEpAsxFMkGUBtPbMnWHg.jpg

Ik zou voor ICE uitgaan van hogere afschrijving dan EV. De richting is duidelijk elektrisch en de vraag blijft dus nog heel lang groter dan het aanbod.

Fun fact, ik heb destijds de Nissan Leaf gekocht, de afschrijving was achteraf over 2 jaar 10%/jaar.

Daarna een 2 jaar oude Ioniq gekocht, daar lijkt tot nu toe 12%/jaar een reële relatief pessimistische inschatting. Ik denk dat de afschrijving bij een waarde van €10-€15k heel erg gaat afvlakken doordat de doelgroep dan veel groter wordt.

[ Voor 38% gewijzigd door assje op 04-11-2021 07:50 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:31
Vergeet de tijdswaarde van geld niet. Geld nú is meer waard dan een besparing in de toekomst. Je moet jaarlijkse inkomsten en uitgaven contant maken naar het investeringsmoment. Om een faire vergelijking te maken.

Met die dataset kun je ook meteen je terugverdientijd berekenen.

Maar je moet dan wel alle facetten meenemen. Dus ook verschil in belasting en onderhoud. Voor restwaarde moet je een inschatting maken.

Dat is natuurlijk allemaal puur financieel. Uiteindelijk is veel afhankelijk van je persoonlijke omstandigheden en voorkeuren (ook de aannames, helaas).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-05 19:38

-tom-562

Oliesjeik

Anoniem: 472287 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 07:05:
Dat is afwachten. Als de huidige EV"s net zo hard geëxporteerd worden als de PHEV's van de afgelopen paar jaar (waar zijn alle Opel Ampera's, Mitsubishi's Outlander PHEV's, Priussen etc.), dan verwacht ik dat die transitie nog aardig lang kan duren.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthys70
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:21
Interessant topic. Ik vraag me af of de verzekering onderscheid maakt. Ging er eigenlijk vanuit dat Elektrisch meer risico mee brengt en dus 'wellicht' hoger is?

En wat zijn de kosten als je een keer op vakantie gaat naar het buitenland of valt dat in het niets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

matthys70 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 09:45:
Interessant topic. Ik vraag me af of de verzekering onderscheid maakt. Ging er eigenlijk vanuit dat Elektrisch meer risico mee brengt en dus 'wellicht' hoger is?

En wat zijn de kosten als je een keer op vakantie gaat naar het buitenland of valt dat in het niets?
Dat hangt nogal af van "het buitenland", daar zijn er nogal wat van namelijk. Maar dat is voor een ICE niet anders natuurlijk, brandstofprijzen zijn overal verschillend

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ThaddeusX
Bart ® schreef op donderdag 4 november 2021 @ 07:14:
Laat je nu bewust alle overige kosten (belasting, onderhoud, afschrijving) weg om het plaatje in het voordeel van een ICE uit te laten vallen? Je doet een hoop aannames. Als je zo graag bezine wil rijden, moet je dat lekker doen, daar heb je onze goedkeuring niet voor nodig.

Daarnaast vind ik het persoonlijk ook een beetje vreemd om alleen naar kosten te kijken. Ik vind zelf een elektrische auto veel comfortabeler rijden dan een ICE. Daarnaast kan het duurzaamheidsaspect ook nog een rol spelen in je overweging. Ik zou een paar duizend euro extra over een periode van 5 jaar zeker over hebben om dan een BEV te rijden in plaats van een ICE. Maar goed, mijn wereld draait ook niet alleen maar om geld, maar dat verschilt natuurlijk per persoon.
Ik heb juist wegenbelasting meegenomen. Dat is die 52 euro in de maand.

Onderhoud & afschrijving vind ik lastig. Maar dat zou dan ook meeberekend moeten worden inderdaad. Dat zou dan op jaar basis 500 euro extra betekenen voor de benzine wagen. Gemiddeld, denk ik(?).

En afschrijving is lastig omdat een EV ook hard afschrijft, wellicht harder omdat de techniek te snel vooruit gaat. En de EV's nu te duur zijn.

Waarom vindt je het gek dat ik alleen naar de kosten kijk?
Dat komt omdat ik een benzine auto kan kopen van 15 duizend en een EV pas vanaf 30 duizend.
Er zit een verschil in van 15 duizend euro. Dat vind ik behoorlijk wat geld.

Ik heb terwijl mijn EV ter reparatie was in de garage een vervang auto gekregen. Een A segment benzine auto (handschakel). Dat ding reed ook prima naar mijn comfort. Ja elektrisch is lekkerder maar daar zou ik zeker niet 15 duizend euro extra voor geven.

En de klimaat...tja ik ga niet 2 keer zoveel uitgeven om de klimaat te redden. Ik werk hard voor mijn geld.
Als mijn deurbel overgaat en er staat een goed doel die de klimaat wil redden maar 1000 euro wil hebben zeg ik ook nee.

Ik vind de klimaat wel belangrijk hoor! daar niet van.

Maar je wilt natuurlijk de juiste beslissing nemen.
Ik heb niet alle geld om zomaar voor comfort of klimaat te kiezen.

En kijk ik alleen naar het geld? Ook niet want anders had ik een benzinewagen van 2000 euro ofzo gekeken.

Moet leuk uitzien...beetje comfort...en zuinig...en als consument te betalen. Ik verdien net als de gemiddelde Nederlander. Ik leef zuinig. Rook niet en drink amper alhocol. Dusja geef ik liever mn geld uit aan een leuke auto.
Wat ook niet slim is mja :) iedereen doet wat met zijn geld.

Liefst heb ik ook een Tesla mja dat kan ik zeker niet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
assje schreef op donderdag 4 november 2021 @ 07:21:
In relatieve termen ben ik er vrij zeker van dat EV het qua afschrijving (veel) beter gaat doen dan ICE vanaf nu.

Door de hogere waarde is de vraag of in absolute termen hetzelfde geldt.

Maar; maak gewoon een TCO berekening.
Maar er zit nog heel veel ontwikkeling op EVs waardoor nieuwe modellen veel meer meerwaarde hebben. Daardoor zullen 2e hands modellen juist harder in prijs dalen. Aan de andere kant zijn 2e hands EVs minder beschikbaar en daarom juist weer duurder. Ik durf zo dan ook niet te voorspellen wat het de komende tijd gaat doen, het kan beide kanten opgaan dus ik zou het gewoon op gelijk met een ICE houden (waarmee een EV wat TCO betreft simpelweg goedkoper is)

Als het dus om TCO gaat en je het geld hebt om een EV te kopen is dat uiteindelijk het goedkoopst. Als je die initiële investering te hoog vindt, is een hybrid natuurlijk ook altijd nog een goede optie.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsven
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-05 15:15
Ik heb een hybrid gekocht in jouw 'benzine' budget, en rij daar ongeveer 1 op 23 mee, wellicht ook de overweging waard?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:17
Zo denkt Mark Rutte ook over zijn klimaatambities.

Anyway. Als je EV kan rijden, zou ik het gewoon doen. Denk niet alleen met je portemonnee, maar ook eens met je hoofd. Je komt uit een EV. Ik zou denk ik gek worden als ik weer terug in een stinkende, herriemakende benzineauto moet gaan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09:01
14.000 km/j en 5 ritjes buiten je stad per jaar? Dat lijkt mij een no brainer.
TS zou eigenlijk aan moeten geven of hij nieuw of gebruikt vergelijkt en dan welke types.
Als het om gebruikt gaat dan komen er volgens mij genoeg leafs, zoes en ioniqs langs van een paar jaar rond de €20.000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:48
Is de ev van 30k vergelijkbaar met de ice van 15k? Comfort, grootte, opties en dergelijke. Het zal reuze meevallen met de restwaarde van ev denk ik, de auto's die al wat langer op de markt zijn schrijven niet echt hard af.

Zoals eerder gezegd wil je een ice, dus gewoon een benzine auto kopen en over een paar jaar weer kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roper
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-05 17:34
Ik heb recent eenzelfde afweging moeten maken, met 1 belangrijk verschil; ik heb een oprit en een garage waarin ik zelf de auto op kan laden.

Voor mij viel de afweging heel duidelijk in de richting van een EV, maar mijn budget hield op bij 20.000. Ik heb uiteindelijk een Inoniq electric uit 08-2018 met 100.000km gekocht voor 18.000 euro. Dealer onderhouden dus met garantie. Top auto, als je genoeg laadpalen in de buurt hebt of op kantoor kan laden zou ik het zeker aanraden!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Jackxl
Wel apart om te lezen hoe de EV fanboys zonder onderbouwing de ICE aan de kant schuiven en hem beschrijven als o.a. 'stinkend'. Of zelfs zo ver durven gaan de ts te verzoeken dat ie met zijn hoofd moet denken.

Mijn inziens is er niets mis met (in beginsel) puur naar de kosten kijken. Voor een ander bepalen dat diegene bij de aanschaf van zijn auto ook direct voor het milieu moet kiezen daarentegen.

Als ik het kan betalen komt er een rokende, stinkende, vervuilende 3 tonner 8 cylinder, en dat is mijn goedrecht.

Weet overigens iemand hoe het nou zit met accijns op elektrische kilometers? Kan me voorstellen dat als dit in januari 2022 ingevoerd wordt de vergelijking veranderd.

[ Voor 15% gewijzigd door Jackxl op 04-11-2021 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eelceau
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 26-04-2024
Jackxl schreef op donderdag 4 november 2021 @ 13:09:
Wel apart om te lezen hoe de EV fanboys zonder onderbouwing de ICE aan de kant schuiven en hem beschrijven als o.a. 'stinkend'. Of zelfs zo ver durven gaan de ts te verzoeken dat ie met zijn hoofd moet denken.

Mijn inziens is er niets mis met (in beginsel) puur naar de kosten kijken. Voor een ander bepalen dat diegene bij de aanschaf van zijn auto ook direct voor het milieu moet kiezen daarentegen.

Als ik het kan betalen komt er een rokende, stinkende, vervuilende 3 tonner 8 cylinder, en dat is mijn goedrecht.

Weet overigens iemand hoe het nou zit met accijns op elektrische kilometers? Kan me voorstellen dat als dit in januari 2022 ingevoerd wordt de vergelijking veranderd.
Accijns op elektrische kilometers per 1 januari? Hoe werkt dat? En heb je hier een bron voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rsoeting
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-05 15:56
Ik zou een PHEV aanraden. Voordelen:
- Grote markt van 2de hands lease phev's.
- Laag laad tarief omdat snel laden niet nodig is.
- Elektrisch rijden op de korte stukken.
- Grote afstanden niet afhankelijk van Snelladen of uberhaubt laden (geen range anxiety).
- Meestal extra luxe modellen.

Nadelen:
- Toekomstige wijziging in wegenbelasting
- Kleine range elektrisch (maar dat is voor de TS in dit geval niet belangrijk)
- Iets hoger brandstof gebruik omdat de auto zwaarder is dan standaard door het accu pakket.

Rij zelf al jaren PHEV (is mijn derde al) en door Corona rij ik erg weinig. Hierdoor valt mijn keuze nu financieel erg voordelig uit voor mij. Maar als ik weer meer ga rijden dan is het voordeel natuurlijk lager. Kijkend naar de huidige energie prijzen vs de brandstof prijzen zullen sommige berekeningen nog eens overnieuw gedaan moeten worden denk ik. Toen ik van de week € 2,09 per liter moest afrekenen was ik erg blij dat ik mijn auto thuis kan opladen met mijn Zonnepanelen. Ja ik kom niet ver op mijn accu's (de grote klacht over PHEV) maar dat is voor mij geen probleem. En blijkbaar voor de TS ook niet. Mijn "2 cents".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• metteko
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-05 10:43
Bij de aanschaf van mijn elektrische wagen heb ik uitgebreid zitten rekenen met onderstaande sheet:

link

In België mogen we een elektrische wagen bovendien 100% inbrengen als kost tov zo'n 60% voor een benzinewagen. Dat heeft er mee voor gezorgd dat het veel interessanter was om over te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaddeusX
rsoeting schreef op donderdag 4 november 2021 @ 13:41:
Ik zou een PHEV aanraden. Voordelen:
- Grote markt van 2de hands lease phev's.
- Laag laad tarief omdat snel laden niet nodig is.
- Elektrisch rijden op de korte stukken.
- Grote afstanden niet afhankelijk van Snelladen of uberhaubt laden (geen range anxiety).
- Meestal extra luxe modellen.

Nadelen:
- Toekomstige wijziging in wegenbelasting
- Kleine range elektrisch (maar dat is voor de TS in dit geval niet belangrijk)
- Iets hoger brandstof gebruik omdat de auto zwaarder is dan standaard door het accu pakket.

Rij zelf al jaren PHEV (is mijn derde al) en door Corona rij ik erg weinig. Hierdoor valt mijn keuze nu financieel erg voordelig uit voor mij. Maar als ik weer meer ga rijden dan is het voordeel natuurlijk lager. Kijkend naar de huidige energie prijzen vs de brandstof prijzen zullen sommige berekeningen nog eens overnieuw gedaan moeten worden denk ik. Toen ik van de week € 2,09 per liter moest afrekenen was ik erg blij dat ik mijn auto thuis kan opladen met mijn Zonnepanelen. Ja ik kom niet ver op mijn accu's (de grote klacht over PHEV) maar dat is voor mij geen probleem. En blijkbaar voor de TS ook niet. Mijn "2 cents".
toon volledige bericht
Waar ik me zorgen om maak is dat de PHEV's meestal 20\30km aan range hebben.
En de wagens zijn zelf ook erg duur.
Een leuke PHEV dan.

Dan zit ik gauw op 25 duizend euro. Scheelt niet veel meer van een EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsoeting
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-05 15:56
ThaddeusX schreef op donderdag 4 november 2021 @ 14:25:
[...]

Waar ik me zorgen om maak is dat de PHEV's meestal 20\30km aan range hebben.
En de wagens zijn zelf ook erg duur.
Een leuke PHEV dan.

Dan zit ik gauw op 25 duizend euro. Scheelt niet veel meer van een EV.
Mijn ervaring is 35-40km aan range en met mijn kantoor op 15km afstand rij ik normaal gesproken de hele week elektrisch. Maar dat ligt natuurlijk ook erg aan de auto/persoon die er mee rijd. Mijn PHEV (Mitsubishi Outlander) heb ik gekocht voor net onder de 20.000,- Maar het was wel erg goed zoeken naar het juiste exemplaar. En natuurlijk goed onderhandelen, waarbij geen inruil erg helpt. Luxer dan een Outlander ga je niet gauw vinden omdat ze standaard al erg ruim zijn uitgerust. Maar dat is voor de meeste 2de hands EV's natuurlijk ook zo. Voor mij was een extra must ruimte (3 tieners) en 4WD (boot trailer en skie vakantie). Dit beperkte mijn zoektocht heel erg. Maar ik ben nog steeds erg blij met mijn keuze. Na 2 keer een Outlander als lease auto en nu de 3de zelf gekocht te hebben is het financiele plaatje er alleen maar op vooruit gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackxl
Eelceau schreef op donderdag 4 november 2021 @ 13:25:
[...]
Accijns op elektrische kilometers per 1 januari? Hoe werkt dat? En heb je hier een bron voor?
Hypothetisch ja. Hoe dat gaat werken, geen idee. Een bron? Nee.

Maar als we meer elektrisch gaan rijden zal de staatskas toch op een andere manier gevuld moeten gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Merk het zelf ook met een plugin-hybrid.
Als ik puur naar de stroom VS benzine kosten kijk met thuis laden, is op elektrisch rijen voor de laatste 900 km waarvan ongeveer 50/50 benzine/stroom het op stroom rijden ongeveer 3x zo goedkoop.

Onderhoud etc laat ik even daarbuiten.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZenMeister
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-05-2024
Eelceau schreef op donderdag 4 november 2021 @ 13:25:
[...]

Dit zal de kilometerheffing worden met een kastje zoals sommige verzekeringen al hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XFlame
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 09:47
TheZenMeister schreef op donderdag 4 november 2021 @ 22:59:
[...]

Dit zal de kilometerheffing worden met een kastje zoals sommige verzekeringen al hebben.
En dat zou dan zijn per 1 januari...2035? :+

Een ongefundeerde claim als 'wat als er per 1 januari een electro taks wordt ingevoerd' heeft een hoog Facebook gehalte, je zou op een site als Tweakers wel beter moeten weten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:31
XFlame schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 07:05:
[...]

Een ongefundeerde claim als 'wat als er per 1 januari een electro taks wordt ingevoerd' heeft een hoog Facebook gehalte, je zou op een site als Tweakers wel beter moeten weten...
Dan kun je beter ophouden met vergelijken en discussiëren.

Er worden in dit topic zat negatieve aannames gedaan over restwaarde en onderhoud van benzine auto’s, maar als het elektrowagens betreft is onderhoud en restwaarde ineens geen issue. Dat is gewoon krom.

Onderhoud van moderne benzineauto’s valt reuze mee. Ik kan uit eigen ervaring van de afgelopen twee decennia zeggen dat dat verwaarloosbaar klein was buiten de reguliere bandenwissels en remschijven. En dat onderhoud zul je met een E-wagen ook hebben.

Onderdelen van een elektrische auto zijn net zo goed onderhevig aan slijtage. Restwaarde valt ook te bezien aangezien accu’s ook niet eeuwig mee gaan.

Hoe een en ander precies gaat uitpakken, weet niemand omdat daar te weinig historische informatie voor is. Financiële vergelijking blijft een aanname en is grootdeels afhankelijk van de voorkeuren van de rekenmeester.

Vandaar dat voor businesscases altijd meerdere scenario’s worden opgezet.

[ Voor 3% gewijzigd door Flozem op 05-11-2021 07:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

EVs hebben weinig onderhoud nodig omdat de meeste EVs Max 5-6 jaar oud zijn. Ik heb ook nauwelijks onderhoud aan mijn ICEs gehad, maar ik doe ze na 6 jaar weg…

Mijn ouders rijden in een CX5 van 2014; Accu vervangen. That’s Its.

Een ICE van 10 jaar oud, ja daar kan je pech mee hebben qua onderhoud..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:04

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

FreakNL schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 09:51:
EVs hebben weinig onderhoud nodig omdat de meeste EVs Max 5-6 jaar oud zijn. Ik heb ook nauwelijks onderhoud aan mijn ICEs gehad, maar ik doe ze na 6 jaar weg…

Ik heb de afgelopen jaren wat ervaringen met PSA en VAG producten gehad en daar moesten gedurende de leaseperiode met enige regelmaat flink gesleuteld worden aan onderdelen die een EV niet heeft.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jackxl
XFlame schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 07:05:
[...]

Als je de betekenis van mijn post begrijpt zul je die ook niet als claim bestempelen.

Denken dat de staat zijn wegen kan blijven onderhouden met een steeds kleiner wordend budget is naïef. Een meerjarige investering doen op een dergelijke basis vind ik dan weer een hoog Facebook gehalte hebben, je zou op een forum als dat van Tweakers wel beter moeten weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aschja
Jackxl schreef op donderdag 4 november 2021 @ 13:09:

Dit heeft helemaal niets te maken met de EV fanclub. Maar puur om het feit dat we in een energietransitie zitten. Ik ben zeker geen moraalridder maar kijk eens om je heen. De wereld gaat letterlijk naar de klote. Als een stinkende 8-cilinder je geen reet interesseert dan is een EV een prima optie. Menig EV veegt de vloer aan met die brandstofslurper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackxl
aschja schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 18:11:
[...]

Dit heeft helemaal niets te maken met de EV fanclub. Maar puur om het feit dat we in een energietransitie zitten. Ik ben zeker geen moraalridder maar kijk eens om je heen. De wereld gaat letterlijk naar de klote. Als een stinkende 8-cilinder je geen reet interesseert dan is een EV een prima optie. Menig EV veegt de vloer aan met die brandstofslurper.
Ik heb absoluut niets tegen EV's. In tegendeel zelfs. En ik juig de transitie toe. Ook ben ik van mening dat we beter voor onze aarde moeten zorgen. Een ander veroordelen omdat die een ICE prefereert en negeren dat er op dit moment nog geen accijns betaald wordt klopt gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
Jackxl schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 18:26:
[...]

Een ander veroordelen omdat die een ICE prefereert en negeren dat er op dit moment nog geen accijns betaald wordt klopt gewoon niet.
Die moet je even uitleggen.

Ik veroordeel niemand. De kosten en cijfers liegen niet. Een EV is over een tijdsbestek van 5 jaar niet duurder.

Er zijn nog EV-subsidies. Laden kost minder. Minder onderhoud. Alleen de aanschaf is duurder. En daarOm zeg ik. Waarom zou je dan nog een ICE kiezen als je de aanschafprijs kan veroorloven. Ik vind mijn Auris Hybrid al een herrie maken. Ik hou van auto’s, maar van mij mogen alle 911s of Huracans van deze wereld een elektromotor krijgen. Ik heb helemaal niets met motorgeluid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AnotherFruitcake
  • Laatst online: 23:34
Ik denk dat de restwaardes van ICEs in de komende jaren rap zullen afnemen. In België liggen plannen op tafel om de verkoop van ICEs vanaf 2030 al gaan verbieden. Als ze iets soortgelijks gaan doen in NL is een nu aangeschafte ICE over 10 jaar niets meer waard (en overheden zijn zeer onbetrouwbaar, over het algemeen - de kans dat een soortgelijk besluit hier genomen zal worden is helemaal niet ondenkbaar met steeds strenger wordende milieu-regels).

Er kan weleens een zeer bloeiende handel ontstaan in het vervangen van benzinemotoren en -tanks voor elektromotoren en batterijen, want waar moeten al die ICEs heen tegen die tijd? Zo'n verbouwing zal logischerwijs ook flinke kosten met zich meenemen. Ik zou nu dus geen nieuwe ICE meer kopen en ga op zoek naar een mooie EV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atsiz
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 10-05 08:43
AnotherFruitcake schreef op zondag 7 november 2021 @ 11:04:
Ik denk dat de restwaardes van ICEs in de komende jaren rap zullen afnemen. In België liggen plannen op tafel om de verkoop van ICEs vanaf 2030 al gaan verbieden. Als ze iets soortgelijks gaan doen in NL is een nu aangeschafte ICE over 10 jaar niets meer waard (en overheden zijn zeer onbetrouwbaar, over het algemeen - de kans dat een soortgelijk besluit hier genomen zal worden is helemaal niet ondenkbaar met steeds strenger wordende milieu-regels).

Er kan weleens een zeer bloeiende handel ontstaan in het vervangen van benzinemotoren en -tanks voor elektromotoren en batterijen, want waar moeten al die ICEs heen tegen die tijd? Zo'n verbouwing zal logischerwijs ook flinke kosten met zich meenemen. Ik zou nu dus geen nieuwe ICE meer kopen en ga op zoek naar een mooie EV.
EV's zakken ook heel hard. Komt door nieuwe EV's die veel beter zijn.
Dat is alsof je nu de nieuwste iPhone koopt maar de iPhone van volgend jaar is 3x zo goed. Tja dan is het een zuur hap. Dat heb je niet met benzine\hybride auto's.

En als je nu een benzine auto koopt om vervolgens 5 jaar ermee te doen valt het juist mee. Zoals je het zegt VANAF 2030.
Dat betekend dat je nog ruim 10 jaar de tijd hebt.
Over 5 jaar gaan de benzinewagens heus niet keihard zakken qua prijs.

Anders koopt iedereen de dikste BMW of Mercedes voor een laag prijsje.
Laten ze alsnog de EV's liggen.

En de EV die nu 200km kan zal over 5 of 10 jaar ook niks meer waard zijn. Want dan zal het de norm zijn om een EV te nemen die 500km kan.
Succes met het verkoop van je EV op dat moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:21
aschja schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:33:
[...]

Zo denkt Mark Rutte ook over zijn klimaatambities.

Anyway. Als je EV kan rijden, zou ik het gewoon doen. Denk niet alleen met je portemonnee, maar ook eens met je hoofd. Je komt uit een EV. Ik zou denk ik gek worden als ik weer terug in een stinkende, herriemakende benzineauto moet gaan rijden.
Dan heb je wel een heel slechte ICE gehad.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
JukeboxBill schreef op zondag 7 november 2021 @ 12:39:
[...]

Dan heb je wel een heel slechte ICE gehad.
Valt wel mee hoor. Een Auris Hybrid is een prima auto. Maar nog steeds een herriemaker. En dat dinosap wat er in gaat is niet veel beter. Daarom gaan wij over op EV. Rust....

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Deodatus
  • Laatst online: 09-09-2022
Het verbaast me nogal dat hier gesproken wordt over een "accijns" op elektrische kilometers. Die is er al en dat heet de energiebelasting, die overigens hoger is dan de accijns op benzine en diesel:
  • Benzine accijns is 82 cent per liter. Een liter bevat 45 MJ, oftewel 12,5 kWh energie. Omgerekend is de accijns op benzine dus 6,6 cent per kWh.
  • Voor het opladen van een elektrische auto betaal je energiebelasting à 9,4 cent per kWh en opslag duurzame energie à 1,4 cent per kWh, samen dus 10,8 cent per kWh aan belasting.
Ik zou op grond hiervan eerder een belastingverhoging op benzine verwachten van zo'n 50 cent per liter. De Europese Commissie werkt in ieder geval aan het herzien van de energiebelastingen, waarbij iedere energiebron gelijk belast moet gaan worden. Oftewel: benzine gaat relatief een stuk duurder worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackxl
Deodatus schreef op zondag 7 november 2021 @ 14:05:
Het verbaast me nogal dat hier gesproken wordt over een "accijns" op elektrische kilometers. Die is er al en dat heet de energiebelasting, die overigens hoger is dan de accijns op benzine en diesel:
  • Benzine accijns is 82 cent per liter. Een liter bevat 45 MJ, oftewel 12,5 kWh energie. Omgerekend is de accijns op benzine dus 6,6 cent per kWh.
  • Voor het opladen van een elektrische auto betaal je energiebelasting à 9,4 cent per kWh en opslag duurzame energie à 1,4 cent per kWh, samen dus 10,8 cent per kWh aan belasting.
Ik zou op grond hiervan eerder een belastingverhoging op benzine verwachten van zo'n 50 cent per liter. De Europese Commissie werkt in ieder geval aan het herzien van de energiebelastingen, waarbij iedere energiebron gelijk belast moet gaan worden. Oftewel: benzine gaat relatief een stuk duurder worden.
Kijk dat is nou precies de informatie die ik relevant acht wanneer je de kosten van een ICE met die van een EV wilt vergelijken, maar ik zelf niet opgezocht heb omdat ik mijzelf de komende 5 jaren geen EV zie kopen. Ook woon ik niet in NL. Wel vraag ik mij af in hoeverre de inkomsten van die energiebelasting gebruikt worden voor onderhoud en ontwikkeling van het wegennet. Waarschijnlijk is vergroening momenteel de prioriteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Deodatus schreef op zondag 7 november 2021 @ 14:05:
Je rekent denk ik met 1l benzine=1kg. Want een liter benzine is veel lichter dan 1 kg en bevat daardoor maar 8.9kWh en niet 12.5kWh. De accijns wordt dan 9.2ct/kWh. Dus zoveel verschil zit daar al niet.

Ik verwacht dat het grote probleem met accijnzen er echter vooral inzit dat veel mensen zonnepanelen hebben. En als je met zonnepanelen je auto oplaadt, betaal je helemaal geen accijnzen. Aangezien de staat toch graag evenveel belasting blijft vangen zal daar echt wel iets voor bedacht gaan worden. Al denk ik wel dat dat lastig wordt omdat de EV tegelijkertijd volop gepromoot wordt vanuit de EC.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aschja
redwing schreef op zondag 7 november 2021 @ 19:09:
[...]

Je rekent denk ik met 1l benzine=1kg. Want een liter benzine is veel lichter dan 1 kg en bevat daardoor maar 8.9kWh en niet 12.5kWh. De accijns wordt dan 9.2ct/kWh. Dus zoveel verschil zit daar al niet.

Ik verwacht dat het grote probleem met accijnzen er echter vooral inzit dat veel mensen zonnepanelen hebben. En als je met zonnepanelen je auto oplaadt, betaal je helemaal geen accijnzen. Aangezien de staat toch graag evenveel belasting blijft vangen zal daar echt wel iets voor bedacht gaan worden. Al denk ik wel dat dat lastig wordt omdat de EV tegelijkertijd volop gepromoot wordt vanuit de EC.
Ach. Dan mieteren ze de salderingsregeling het komende jaar al uit het raam. Je weet het nooit met deze overheid. EV’s stimuleren? Hoppa. 16% bijtelling. Subsidie? Naar beneden. Deze overheid door vooral heel stoer in Glasgow, maar vooralsnog zijn het lege woorden en loze beloftes. Immers, aan Urgenda doen ze ook geen reet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
aschja schreef op zondag 7 november 2021 @ 19:18:
[...]
Ach. Dan mieteren ze de salderingsregeling het komende jaar al uit het raam. Je weet het nooit met deze overheid. EV’s stimuleren? Hoppa. 16% bijtelling. Subsidie? Naar beneden. Deze overheid door vooral heel stoer in Glasgow, maar vooralsnog zijn het lege woorden en loze beloftes. Immers, aan Urgenda doen ze ook geen reet.
Ik heb het dan ook over de EC en niet onze eigen regering. Onze regering kijkt vooral naar de komende 2 jaar en heeft de afgelopen 10 jaar ook nooit verder naar de toekomst gekeken. Als je ook nu weer naar de klimaat-top kijkt zie je ook dat Nederland vooral veel roept maar niets concreets in de plannen heeft staan.

Vanuit de EC echter zie je dat ze wel degelijk hard trekken aan EVs. Maar ook vanuit de EC willen ze de energiebelasting eerlijker maken. En die 2 zijn lastig als je de accijnzen op benzine niet wilt verlagen.

Daarnaast zal dit ook zonder saldering spelen. Als je oplaadt terwijl de zon schijnt, of als je een accupakket hebt (wat ik wel de toekomst zie worden), betaal je alsnog geen accijns. Die belastingen moeten dus ergens anders vandaan gaan komen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnotherFruitcake
Ik heb een auto die 1 op 10 rijdt gemiddeld. Ik rij ongeveer 15k km per jaar. In NL zou me dat met de huidige prijzen ongeveer 3k euro kosten. Ik tank regelmatig in België, waardoor ik ongeveer 2500 euro betaal jaarlijks. Een EV zou ik vol kunnen laden met mijn zonnepanelen en mijn gereden afstanden bedragen nooit meer dan 400 km op een dag, dus snellaadstations heb ik vrijwel niet nodig.

Als ik een nieuwe EV koop van 60k, denk ik dat mijn werkelijke gebruikskosten over die periode ongeveer net zo hoog zouden zijn als wanneer ik nog 10 jaar in ICEs zou rijden. Waar maak ik denkfouten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
AnotherFruitcake schreef op zondag 7 november 2021 @ 19:31:
Ik heb een auto die 1 op 10 rijdt gemiddeld. Ik rij ongeveer 15k km per jaar. In NL zou me dat met de huidige prijzen ongeveer 3k euro kosten. Ik tank regelmatig in België, waardoor ik ongeveer 2500 euro betaal jaarlijks. Een EV zou ik vol kunnen laden met mijn zonnepanelen en mijn gereden afstanden bedragen nooit meer dan 400 km op een dag, dus snellaadstations heb ik vrijwel niet nodig.

Als ik een nieuwe EV koop van 60k, denk ik dat mijn werkelijke gebruikskosten over die periode ongeveer net zo hoog zouden zijn als wanneer ik nog 10 jaar in ICEs zou rijden. Waar maak ik denkfouten?
Niet vergeten dat je stroom van je zonnepanelen ook geld kost. Want dat is minimaal de prijs die je ervoor krijgt als je teruglevert. Aangezien je het over een langere periode hebt moet je ook rekening houden met het einde van de salderingsregeling. En ook niet vergeten dat 1 op 10 nogal onzuinig is, je kunt makkelijk een auto vinden die een stuk zuiniger rijdt. En dat verdien je dan ook weer makkelijk in die 10 jaar terug.

Al met al dus opletten dat je alle kosten meeneemt en een goed vergelijking maakt. Ik verwacht dat je break-even dan wat later zit, maar nog steeds dat je die EV uiteindelijk een lagere TCO heeft.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-05 20:12
Gezien jouw kilometers is het goedkoper om benzine te nemen.
Je legt nu in plaats van 15.000 euro het DUBBELE neer.
Als het verschil 3000 euro invoordeel van BEV is dan heb je alsnog 5 jaar nodig om het "terug te verdienen".

Natuurlijk is je BEV na 5 jaar meer waard dan je 2e hands ICE, maar het gaat ook wel ERG snel met ontwikkeling van BEVs. Het zou mij niet verbazen als je BEV met >300km bereik over 5 jaar een lachertje is en haast niemand meer een wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackxl
AnotherFruitcake schreef op zondag 7 november 2021 @ 19:31:

Onderhoudskosten neem je niet mee in deze vergelijking. Alhoewel dat voordeel aan de kant van de EV brengt verwacht ik niet dat het verschil groot genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnotherFruitcake
Ik heb een voorliefde voor luxe, vlotte auto's, waarvan er helaas niet veel zijn die veel zuiniger rijden dan 1 op 10. Ook zijn de onderhoudskosten met dit soort auto's vaak stevig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carman1971
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 09-05 21:56
Koop gewoon je laatste ICE voor 15 000 euro.
Met de andere 15 000 euro koop je Lucid Motors.
Lucid toont nu al wat binnen 5 jaar de norm gaat worden voor iedereen.
840 km rijbereik en ultrafast charging met 900V. Pas als dit de norm is zal EV rijden voor iedereen aantrekkelijk worden. 60% van de mensen hebben geen oprit en willen gewoon net zoals benzine tanken ook snel kunnen laden.

https://www.google.com/finance/quote/LCID:NASDAQ

Vrij zeker dat dit aandeel nog minsten X 10 gaat binnen de volgende 5 jaar.
Dus moet je helemaal geen zorgen maken over de verkoopwaarde van je laatste ICE ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaddeusX
Wat ik wel apart vind is dat alle EV rijders zeggen dat het goedkoper is punt.

Maar niemand kijkt naar mijn berekening of komen zelf niet met exacte info of berekeningen.

Alleen met het woord "goedkoper" kom ik niet ver.

Er is volgens mij ook geen website(Nederlandse) die iets hierover kan vertellen.
Die in mijn situatie past in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
ThaddeusX schreef op maandag 8 november 2021 @ 08:12:
Wat ik wel apart vind is dat alle EV rijders zeggen dat het goedkoper is punt.

Maar niemand kijkt naar mijn berekening of komen zelf niet met exacte info of berekeningen.

Alleen met het woord "goedkoper" kom ik niet ver.

Er is volgens mij ook geen website(Nederlandse) die iets hierover kan vertellen.
Het grote probleem is dat je berekening weliswaar gewoon klopt, maar de andere kosten aannames zijn (en heel eerlijk gezegd geldt dat net zo goed voor de brandstofprijzen, zowel benzine als elektra is steeds duurder aan het worden). Voor de restwaarde en onderhoud kun je een schatting maken, maar doordat het een nieuwe en snel veranderende markt is, weet je niet wat de prijzen precies gaan doen. Beide zijn waarschijnlijk voordeliger voor de EV, maar zeker voor de restwaarde kan dat altijd veranderen.

Daarnaast moet ik zeggen dat assje toch een aardig gedetaillerde berekening heeft gepost ;) En ik ben trouwens een niet plug-in hybrid-rijder, geen EV-rijder, dus ook andere rijders zeggen dat EV goedkoper is (mits je de aanschaf kunt betalene) :P

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:59

bonzz.netninja

Niente baffi

Brandstof gaat denk ik gewoon mega duur worden. Litertje euro is nu al over de 2 euro en dat stijgt alleen maar. Ik zou dat ook meenemen. Rekenen met alleen brandstofprijzen is wellicht naïef trouwens. Daarnaast zie ik belastingen ook nog wel omhoog gaan en andere maatregelen om de co2 uitstoot van het verkeer te gaan beteugelen.

Ik heb een hybride gekocht, en haal ong. 1 op 24/1 op 25 over 100km. Niet duur, wel lekker zuinig en dat scheelt wel in de maandlasten

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
bonzz.netninja schreef op maandag 8 november 2021 @ 08:29:
Brandstof gaat denk ik gewoon mega duur worden. Litertje euro is nu al over de 2 euro en dat stijgt alleen maar. Ik zou dat ook meenemen. Rekenen met alleen brandstofprijzen is wellicht naïef trouwens. Daarnaast zie ik belastingen ook nog wel omhoog gaan en andere maatregelen om de co2 uitstoot van het verkeer te gaan beteugelen.

Ik heb een hybride gekocht, en haal ong. 1 op 24/1 op 25 over 100km. Niet duur, wel lekker zuinig en dat scheelt wel in de maandlasten
Alleen zitten al die prijzen aan elkaar gekoppeld. En met de huidige elektraprijzen gaan de prijzen aan de paal ook omhoog, en als die boven de 50ct komen is jouw hybride wat brandstof betreft toch echt goedkoper per km. Nu verwacht ik dat de prijzen van elektra met wat meer moeite weer omlaag gestuurd gaan worden. Maar met de overstap naar steeds meer elektrisch zou ik er wel van uit gaan dat die prijzen alsnog omhoog zullen blijven gaan.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:59

bonzz.netninja

Niente baffi

redwing schreef op maandag 8 november 2021 @ 08:55:
[...]

Alleen zitten al die prijzen aan elkaar gekoppeld. En met de huidige elektraprijzen gaan de prijzen aan de paal ook omhoog, en als die boven de 50ct komen is jouw hybride wat brandstof betreft toch echt goedkoper per km. Nu verwacht ik dat de prijzen van elektra met wat meer moeite weer omlaag gestuurd gaan worden. Maar met de overstap naar steeds meer elektrisch zou ik er wel van uit gaan dat die prijzen alsnog omhoog zullen blijven gaan.
Ja ook wel idd. Maar toch. Je kan het aan je water aanvoelen dat brandstof en brandstofauto's echt kneiterduur gaan worden om te hebben komende jaren, om maar mensen te bewegen naar elektrisch. My2cents

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
bonzz.netninja schreef op maandag 8 november 2021 @ 09:38:
[...]

Ja ook wel idd. Maar toch. Je kan het aan je water aanvoelen dat brandstof en brandstofauto's echt kneiterduur gaan worden om te hebben komende jaren, om maar mensen te bewegen naar elektrisch. My2cents
Als ik zie dat de elektriciteitsmaatschappijen nu al moeite hebben om te kunnen voorzien in aansluitingen voor voldoende palen vraag ik me vooral af hoe het met dat stuk gaat lopen. We kunnen ten slotte wel hard pushen naar EV, maar als je steeds meer moeite krijgt om die op te laden of ze zelfs zorgen voor een overbelasting van het net houdt het toch snel op.

Naar mijn idee is het evt. duurder worden van brandstofauto's dan ook vooral afhankelijk van uitbreidingen op het net. Maar je hebt helemaal gelijk dat de kant waar we op gaan duidelijk is, de grote vraag is alleen hoe snel dat zal gaan. Ik zou iig op dit moment nog best een brandstofauto durven kopen.

[ Voor 3% gewijzigd door redwing op 08-11-2021 09:48 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan1337
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 10-05 13:16
ThaddeusX schreef op maandag 8 november 2021 @ 08:12:
is volgens mij ook geen website(Nederlandse) die iets hierover kan vertellen.
Geen website met info maar wel gewoon een Nederlandse rekentool: https://iselektrischgoedkoper.nl/
Misschien heb je er wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaddeusX
Jan1337 schreef op maandag 8 november 2021 @ 22:30:
[...]

Geen website met info maar wel gewoon een Nederlandse rekentool: https://iselektrischgoedkoper.nl/
Misschien heb je er wat aan.
Handig zoiets!

Ik kom dan op dit uit:
https://iselektrischgoedk...pi=0&wbpi=0&aspi=0&ohpi=0

Even restwaarde & onderhoud ter buiten beschouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Terwijl onderhoud best wel een dingetje is. Behalve apk en nieuwe banden heeft een EV amper onderhoud nodig. In mijn Leaf moest voor de rest wat olie in het differentieel vervangen worden op 100.000km en dat was het wel.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaddeusX
Erasmo schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 08:52:
Terwijl onderhoud best wel een dingetje is. Behalve apk en nieuwe banden heeft een EV amper onderhoud nodig. In mijn Leaf moest voor de rest wat olie in het differentieel vervangen worden op 100.000km en dat was het wel.
Indien ik voor een benzine bak ga, ga ik voor een Japanner.
Die vallen ook mee qua onderhoud heb ik begrepen (is me verteld \ ook vooral online).
En als ik een koop, koop ik met weinig km's.

Dus onderhoud zal ongeveer hetzelfde zijn? Alleen een jaarlijkse checkup?

Wil dan voor een jong occasion (circa 3\4 jaar) gaan en niet een oude benzinebak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Nee het is echt veel minder. Geen oliewissels, geen koppeling, geen bougies, geen grote/kleine beurt. Vergeet niet dat tussen benzinetank en draaiend wiel bij een benzine motoren duizenden bewegende onderdelen zitten die met minieme marges en 1000-en rpm vlak langs elkaar bewegen en bij een EV slechts een tiental ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-05 09:59

killercow

eth0

ThaddeusX schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 09:02:
[...]

Dus onderhoud zal ongeveer hetzelfde zijn? Alleen een jaarlijkse checkup?
Ik begrijp niet hoe je bij die conclusie komt :P

Zoals gezegd, groot ene klein onderhoud op een EV is echt enorm veel minder dan bij ICE.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carman1971
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 09-05 21:56
Onderhoud is goedkoper maar hou je vast als je buiten garantie stukken hebt aan een EV.
Minder onderdelen dus meer kans dat men alles of grote delen moet vervangen. Mijn maat heeft onlangs 2500 euro opgehoest voor de vervanging van zijn Stromer motor. Dan spreken we nog maar over een fietsmotor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-03 21:35

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

ThaddeusX schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 08:36:
[...]

Handig zoiets!

Ik kom dan op dit uit:

Waar koop jij een auto tegen 0,-? Als je een vergelijk maakt doe het dan wel goed, dit is recht lullen wat krom is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaddeusX
Firestorm schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 12:37:
[...]

Waar koop jij een auto tegen 0,-? Als je een vergelijk maakt doe het dan wel goed, dit is recht lullen wat krom is...
Ik wou zo in ieder geval alleen de brandstof verschil weten.

Maar er komt inderdaad meer bij...onderhoud & restwaarde en belangrijkste koopwaarde.

Omdat ik de restwaarde niet kon weten\invullen heb ik de aanschaf bedrag ook maar leeg gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09-05 15:40

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

ThaddeusX schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 12:46:
[...]

Ik wou zo in ieder geval alleen de brandstof verschil weten.

Maar er komt inderdaad meer bij...onderhoud & restwaarde en belangrijkste koopwaarde.

Omdat ik de restwaarde niet kon weten\invullen heb ik de aanschaf bedrag ook maar leeg gelaten.
Aanschaf en restwaarde is alleen maar van belang om de afschrijving (per gereden km) te kunnen berekenen. Als je beide op 0 zet is de afschrijving ook 0 en dat is natuurlijk niet reeel. Beter vul je dan een inschatting in van de totale afschrijving als aanschafwaarde en dan restwaarde op 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
37 eurocent per kwh is veel ofnie? geen andere pas mogelijk om goedkoper te kunnen laden?
Shell recharge kun je voor 35 cent/kwh snelladen. of je neemt een abo op fastned als je wat vaker snellaad (ipc niet nodig, maar als je het doet heb je abo kosten bijna altijd uit na 1 laadsessie)

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaddeusX
Simply1337 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 15:11:
37 eurocent per kwh is veel ofnie? geen andere pas mogelijk om goedkoper te kunnen laden?
Shell recharge kun je voor 35 cent/kwh snelladen. of je neemt een abo op fastned als je wat vaker snellaad (ipc niet nodig, maar als je het doet heb je abo kosten bijna altijd uit na 1 laadsessie)
37 eurocent is normaal?
Er zijn goedkopere maar scheelt amper wat.

Snelladen kost mij 66 eurocent bij Fastned (met een Shell pasje).

En abonnement zijn alleen interessant voor mensen die vaak lange afstanden doen. Dat zijn de mensen die nog diesel hebben gereden.

Maar ik heb liever een groot internationaal bedrijf zoals Shell inplaats van verwegistan bedrijf die vaak storing heeft of waarvan het pasje niet overal werkt.
Ik heb ook op deze manier een klantenservice etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-04 11:21

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Wij gebruiken ook shell recharge en dan betaal je inderdaad ergens rond de 37 cent. Tenzij we thuis laden en de zon schijnt...dan is ie gratisch.

Maar serieus, koop een EV. Beter voor het klimaat en ja, het klimaat gaat om jou. Dit is exact waarom we in de problemen zitten. Omdat teveel mensen denken "ik ga het klimaat niet redden want....yada yada."

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaddeusX
Mike2k schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 17:03:
Wij gebruiken ook shell recharge en dan betaal je inderdaad ergens rond de 37 cent. Tenzij we thuis laden en de zon schijnt...dan is ie gratisch.

Maar serieus, koop een EV. Beter voor het klimaat en ja, het klimaat gaat om jou. Dit is exact waarom we in de problemen zitten. Omdat teveel mensen denken "ik ga het klimaat niet redden want....yada yada."
Als ik circa 1000 euro per jaar duurder uit ben met benzine. Zou ik alsnog voor benzine gaan.
Goedkope EV's zijn voor nu nog ellende.

Vooral wat ik allemaal ervaren heb. Je kan niet eens normaal van A naar B. Als stadsauto is het wel perfect maar voor op de snelweg of naar een ander stad alleen maar koppijn met laden.

Ik zou alleen EV overwegen op het moment dat ik echt veel ermee zou besparen & een betere restwaarde over zou houden.

Los of het nou goed is of niet voor de klimaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

ThaddeusX schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 16:52:
[...]

37 eurocent is normaal?
Er zijn goedkopere maar scheelt amper wat.

Snelladen kost mij 66 eurocent bij Fastned (met een Shell pasje).

En abonnement zijn alleen interessant voor mensen die vaak lange afstanden doen. Dat zijn de mensen die nog diesel hebben gereden.

Maar ik heb liever een groot internationaal bedrijf zoals Shell inplaats van verwegistan bedrijf die vaak storing heeft of waarvan het pasje niet overal werkt.
Ik heb ook op deze manier een klantenservice etc.
Ja dan laadt je snel bij de Shell of pak je een abo voor een tientje de maand bij Fastned en dan zit je er ook gewoon voor 35 cent.

Dit is alsof je loopt te janken dat de snelweg Shell duurder is dan de witte pomp in het dorp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
ThaddeusX schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 18:08:
[...]
Als ik circa 1000 euro per jaar duurder uit ben met benzine. Zou ik alsnog voor benzine gaan.

Vooral wat ik allemaal ervaren heb. Je kan niet eens normaal van A naar B. Als stadsauto is het wel perfect maar voor op de snelweg of naar een ander stad alleen maar koppijn met laden.

Ik zou alleen EV overwegen op het moment dat ik echt veel ermee zou besparen & een betere restwaarde over zou houden.

Het mag toch duidelijk zijn dat een EV makkelijk stukken goedkoper is mits je de aanschafprijs kunt betalen. Als dat niet voldoende is klinkt dat vooral alsof je vooral een reden zoekt om toch weer een ICE te kopen. Koop die dan lekker, want als praktisch voor goedkoper gaat blijft een ICE/HEV de betere optie.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mike2k

Mike2k

ThaddeusX schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 18:08:
[...]

Ik woon in Alphen aan den rijn en rij elke week met een volle auto met gereedschap naar Emmen om te klussen bij vrienden (dik 200km). Laatst zat ik te suffen en miste de afslag....moest ik een heel stuk Duitsland in...kwam uiteindelijk aan in Emmen met nog 80km bereik over. Ja, wat een drama dat laden...het is echt barre ellende. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Mike2k schreef op woensdag 10 november 2021 @ 07:40:
[...]
Ik woon in Alphen aan den rijn en rij elke week met een volle auto met gereedschap naar Emmen om te klussen bij vrienden (dik 200km). Laatst zat ik te suffen en miste de afslag....moest ik een heel stuk Duitsland in...kwam uiteindelijk aan in Emmen met nog 80km bereik over. Ja, wat een drama dat laden...het is echt barre ellende. |:(
Maar dan moet je daar wel laden, terwijl mijn bak vrolijk 2 keer op en neer rijdt (inclusief omweg ;) ) Het is maar net hoe je er tegenaan kijkt. Hoe dan ook zul je binnen Nederland met je EV niet snel in de problemen komen omdat er genoeg palen te vinden zijn. Als je veel naar het buitenland gaat moet je wel wat meer opletten.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-05 10:09

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

FreakNL schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 09:51:

Nooit olie moeten vervangen? Koelvloeistof? Bougies? Kosten die je bij een EV niet hebt.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ystime
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09:40
ThaddeusX schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 08:36:
[...]

Handig zoiets!

Ik kom dan op dit uit:

De kWh/100km is wel wat aan de hoge kant, zelf haal ik met gemak 16/17 kWh/100km, en dat is inclusief een vakantie naar Duitsland en Oostenrijk met een volgeladen auto (Kia eNiro). Neem hem met 18kWh/100km dan is het verschil in brandstofkosten al 1400 per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

redwing schreef op woensdag 10 november 2021 @ 08:10:
[...]

Maar dan moet je daar wel laden, terwijl mijn bak vrolijk 2 keer op en neer rijdt (inclusief omweg ;) ) Het is maar net hoe je er tegenaan kijkt. Hoe dan ook zul je binnen Nederland met je EV niet snel in de problemen komen omdat er genoeg palen te vinden zijn. Als je veel naar het buitenland gaat moet je wel wat meer opletten.
Het mooie van een EV is dat je die op steeds meer plekken kunt laden. En dat de parkeerplekken vaker vrij zijn én dicht bij de ingang/uitgang.

Dus de auto is vaak weer een heel stuk vol na het werk, na een dagje stad, na een dagje strand etc.

En anders ga je langs de snellader. Dan heb je weer even de ervaring terug met een brandstof auto, die je op specifieke plekken moet tanken.
Ystime schreef op woensdag 10 november 2021 @ 08:33:
[...]

De kWh/100km is wel wat aan de hoge kant, zelf haal ik met gemak 16/17 kWh/100km, en dat is inclusief een vakantie naar Duitsland en Oostenrijk met een volgeladen auto (Kia eNiro). Neem hem met 18kWh/100km dan is het verschil in brandstofkosten al 1400 per jaar.
23,7kWh/100km haal ik nog niet eens met 140+ in de nacht met de huidige temperatuur...
Voor een fatsoenlijke EV moet onder de 20 kWh zeker mogelijk zijn, ook als je "sportief" rijdt.
Rij je normaal, dan kom je richting de 16-18kWh idd, over het gehele jaar gemiddeld.

[ Voor 28% gewijzigd door Jeroenneman op 10-11-2021 08:38 ]

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005

Osxy

Holy crap on a cracker

Jeroenneman schreef op woensdag 10 november 2021 @ 08:36:
[...]

Het mooie van een EV is dat je die op steeds meer plekken kunt laden. En dat de parkeerplekken vaker vrij zijn én dicht bij de ingang/uitgang.

Dus de auto is vaak weer een heel stuk vol na het werk, na een dagje stad, na een dagje strand etc.

En anders ga je langs de snellader. Dan heb je weer even de ervaring terug met een brandstof auto, die je op specifieke plekken moet tanken.

[...]

23,7kWh/100km haal ik nog niet eens met 140+ in de nacht met de huidige temperatuur...
Voor een fatsoenlijke EV moet onder de 20 kWh zeker mogelijk zijn, ook als je "sportief" rijdt.
Rij je normaal, dan kom je richting de 16-18kWh idd, over het gehele jaar gemiddeld.
Met een beetje zuinige EV haal je flink lager. Onze Ioniq heeft over 30k KM gemiddeld 14kWh gedaan.
Zomers rond de 10-11, s'winters rond de 15-16.

Ja ga je dan enorm flink doorstampen (130+) gaat ie stuk harder maar dat is met benzine niet anders alleen merk je het daar vooral in je portomonnee.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Jeroenneman schreef op woensdag 10 november 2021 @ 08:36:
[...]

Met het grote verschil dat die brandstof auto binnen 5 minuten zijn volle range weer terug heeft en er overal wel een tankstation te vinden is.

Ik ben ook voorstander van EVs, maar zonder eigen paal voor de deur moet je toch meer opletten waar en wanneer je gaat laden dan bij een ICE. Maar je moet ook goed opletten of de range voldoende is voor je gebruik. Voor de meeste mensen is er een prima EV te vinden, maar het is wel iets waarmee je meer rekening moet houden dan bij een ICE.

En ik krijg sterk het idee dat TS geen zin heeft in dat 'rekening houden met', ondanks dat ie er zelden last van zal hebben. En als dat het geval is kun je beter nog een keertje een ICE kopen want dan ga je je toch ergeren aan die EV tijdens de paar keren dat je er last van hebt.
[...]

Ik reken meestal met 1 op 6 (16-17kWh dus), als je normaal rijdt haal je dat met bijna alle EVs wel. Zeker bij dit soort vergelijkingen omdat de ICE meestal wat zuiniger wordt geschat dan dat ie echt is ;)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Maasluip schreef op woensdag 10 november 2021 @ 08:28:
[...]

Nooit olie moeten vervangen? Koelvloeistof? Bougies? Kosten die je bij een EV niet hebt.
Bougies niet geloof ik. Rest wel. Maar zijn dat echt grote kosten? Bovendien kan dat uit het budget wat overblijft omdat aanschaf ICE goedkoper is. Collega was met zijn Tesla aan de beurt, deurhendel kapot, 750 euro lichter. Maar dat zal bij een goedkopere EV natuurlijk niet voorkomen, eens. Maar elke auto kost geld, goedkoopste is fietsen :)

Maargoed, alles is berekenen. Als EV echt zoveel goedkoper was als ICE zou iedereen er toch in rijden?

[ Voor 8% gewijzigd door FreakNL op 10-11-2021 09:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

FreakNL schreef op woensdag 10 november 2021 @ 09:25:
[...]

Bougies niet geloof ik. Rest wel. Maar zijn dat echt grote kosten? Bovendien kan dat uit het budget wat overblijft omdat aanschaf ICE goedkoper is. Collega was met zijn Tesla aan de beurt, deurhendel kapot, 750 euro lichter. Maar dat zal bij een goedkopere EV natuurlijk niet voorkomen, eens. Maar elke auto kost geld, goedkoopste is fietsen :)

Maargoed, alles is berekenen. Als EV echt zoveel goedkoper was als ICE zou iedereen er toch in rijden?
Initiële kosten hé
Je kunt leuke financiële plaatjes doorrekenen, als je genoeg geld up front hebt om de initiële kosten te dekken.
Dan kun je berekeningen gaan maken over hoe snel je een investering van meerdere duizenden euro's terugverdiend.

Als je maar 3K op de spaarrekening hebt, dan hoef je niet te gaan rekenen, dan weet je al dat het gewoon het goedkoopste barrel wordt waar je van A naar B mee komt.

In mijn omgeving ken ik weinig mensen die 40K+ kunnen/willen neerleggen voor een auto. (Zelfs als dat financieel uit zou kunnen en op lange termijn tot minder kosten zou leiden).

Denk dat er behalve hier op Tweakers in de "real-world" niet zoveel wordt geleund op Excel, en vooral van dealer naar dealer wordt gegaan, en dat ze toch vatbaarder zijn voor de praatjes van een verkoper of de auto's die je al vindt in de wijk. Auto's zijn voor veel mensen alles behalve een rationele keuze. (voorbeeld: als ik mijn vriendin vraag wat voor auto ze zou willen, dan komt ze niet veel verder dan "makkelijk te parkeren, en blauw". :X )

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Jeroenneman schreef op woensdag 10 november 2021 @ 09:47:
[...]

Initiële kosten hé
Je kunt leuke financiële plaatjes doorrekenen, als je genoeg geld up front hebt om de initiële kosten te dekken.
Dan kun je berekeningen gaan maken over hoe snel je een investering van meerdere duizenden euro's terugverdiend.

Als je maar 3K op de spaarrekening hebt, dan hoef je niet te gaan rekenen, dan weet je al dat het gewoon het goedkoopste barrel wordt waar je van A naar B mee komt.

In mijn omgeving ken ik weinig mensen die 40K+ kunnen/willen neerleggen voor een auto. (Zelfs als dat financieel uit zou kunnen en op lange termijn tot minder kosten zou leiden).

Denk dat er behalve hier op Tweakers in de "real-world" niet zoveel wordt geleund op Excel, en vooral van dealer naar dealer wordt gegaan, en dat ze toch vatbaarder zijn voor de praatjes van een verkoper of de auto's die je al vindt in de wijk. Auto's zijn voor veel mensen alles behalve een rationele keuze. (voorbeeld: als ik mijn vriendin vraag wat voor auto ze zou willen, dan komt ze niet veel verder dan "makkelijk te parkeren, en blauw". :X )
toon volledige bericht
En hierbij ook niet vergeten dat je die 40k die je ineens moet betalen veel meer merkt dan die honderd euro per maand die je extra kwijt bent aan benzine en onkosten. De meeste mensen zullen niet eens weten hoeveel hun auto per maand kost.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-05 10:09

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

redwing schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:29:
[...]

De meeste mensen zullen niet eens weten hoeveel hun auto per maand kost.
"Mijn auto kost maar 25 euro per maand want ik tank elke maand voor 25 euro" :/

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atsiz
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 10-05 08:43
Ik kan ook niet even 30/40 duizend neer gooien.
Maar misschien de helft...(alle spaargeld op) en de andere helft via een lening.

Via de dealer kom je op 2 of 4 procent rente.

Moetje ook berekenen of je dan ook voordeliger uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Maasluip schreef op woensdag 10 november 2021 @ 11:10:
[...]

"Mijn auto kost maar 25 euro per maand want ik tank elke maand voor 25 euro" :/
To be fair, als je maar 25 euro per maand tankt, dan gaat de terugverdientijd van een nieuwe EV héééél lang duren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k

Mike2k

Jeroenneman schreef op woensdag 10 november 2021 @ 16:00:
[...]

To be fair, als je maar 25 euro per maand tankt, dan gaat de terugverdientijd van een nieuwe EV héééél lang duren ;)
Waarom praat je over een terugverdientijd ? Het is wat moraalridderig maar wat is de terugverdientijd van het verbranden van fossiele brandstoffen of de planeet ?

In dit hele topic komt eigenlijk maar een aspect naar voren: geld.

Volgens mij is het milieu ook bast belangrijk toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1271350

pfff... ja dat is de moraalridder uithangen. Inmiddels zitten we dicht bij het kantelpunt dat elektrisch echt competatief kan worden met benzine (en dan bedoel ik zonder subsidie), Persoonlijk zou ik geen nieuwe benzine auto meer kopen. (2e hadns en die oprijden)

Uiteindelijk zal er rekeningrijden komen.. per km betaal je als elektrische rijder gewoon te weinig belasting (discussie wat te weinig is natuurlijk, maar dan de overheid wil binnenharken). Dat gaat er een keer vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Mike2k schreef op woensdag 10 november 2021 @ 16:09:
[...]

Waarom praat je over een terugverdientijd ? Het is wat moraalridderig maar wat is de terugverdientijd van het verbranden van fossiele brandstoffen of de planeet ?

In dit hele topic komt eigenlijk maar een aspect naar voren: geld.

Volgens mij is het milieu ook bast belangrijk toch ?
Dat is een beetje offtopic in een topic letterlijk getiteld "brandstof kosten", maar ik heb niet de illusie dat ik met mijn EV daadwerkelijk zoden aan de dijk zet qua milieu (of überhaupt algehele leefstijl).

Ik eet nauwelijks vlees, rij elektrisch, verbruik zo veel mogelijk van mijn eigen panelen, consumeer steeds minder etc.

En vervolgens krijg ik via het journaal te horen dat er weer tig duizenden kippen worden geruimd omdat ze ziek zijn, of dat de vissen in Zeeland vergiftigd worden met PFAS omdat de overheden/gemeenten geen controles uitvoeren op grote bedrijven.

Ik doe wat ik doe omdat ik het zelf leuk/prima vindt, niet omdat ik denk dat ik de wereld kan veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k

Mike2k

Jeroenneman schreef op woensdag 10 november 2021 @ 16:14:
[...]

Dat is een beetje offtopic in een topic letterlijk getiteld "brandstof kosten", maar ik heb niet de illusie dat ik met mijn EV daadwerkelijk zoden aan de dijk zet qua milieu (of überhaupt algehele leefstijl).

Ik eet nauwelijks vlees, rij elektrisch, verbruik zo veel mogelijk van mijn eigen panelen, consumeer steeds minder etc.

En vervolgens krijg ik via het journaal te horen dat er weer tig duizenden kippen worden geruimd omdat ze ziek zijn, of dat de vissen in Zeeland vergiftigd worden met PFAS omdat de overheden/gemeenten geen controles uitvoeren op grote bedrijven.

Ik doe wat ik doe omdat ik het zelf leuk/prima vindt, niet omdat ik denk dat ik de wereld kan veranderen.
Ik ben het helemaal met je eens, hier hetzelfde beeld (geen gas, geen/weinig vlees, panelen, EV etc.)

Het gaat er mij om dat er ook een tegengeluid moet zijn.

Pagina: 1