Advies laptop voor eenvoudige computertaken w11 budget

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.C_N00B
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-05 12:27
Hallo,

Aangezien ik vaak mensen help met computervragen en problemen, krijg ik ook regelmatig vragen over aankoopadvies.
Persoonlijk vind ik dit lastig, aangezien het altijd een afweging blijft wat betreft, prestaties, gebruik én portemonee.

Deze aanvragen komen bijna uitsluitend van senioren die echt basaal computergebruik hebben.
Hiermee bedoel ik:
-internetten (facebook, Youtube, nieuws, bankzaken, digiD)
-emailen
-een foto bekijken
-een beet tekstverwerken
-spelletjes (a la Candycrush)

In het verleden (zeg afgelopen 6 jaar) adviseerde ik voor eigenlijk altijd een mooie aanbieding (+/- €400) met:
-i3
-4 Gb
-SSD (minimaal 128Gb)

Maar nu met windows 11 om de hoek begin ik een beetje te twijfelen.
Windows 10 had als minimum eis 2Gb, maar 4Gb is naar mijn idee echt wel wenselijk om alles lekker vlot te laten zijn en het werken echt prettig te laten aanvoelen.
Windows 11 krijgt nu als minimum eis 4Gb, maar zal dat dan ook betekenen dat dat net als bij 10 de 2gb grens dit echt heel karig gaat zijn?

Het idee is namelijk wel dat bij een nieuw advies de laptop 'gewoon' weer 5 a 6 jaar voor deze simpele taken geschikt gaat zijn.
Ik kan wel met redelijke zekerheid zeggen dat het takenpakket in de meeste gevallen niet echt veel intensiever zal worden.

Mijn vraag is dan:
-1- Kan ik met een gerust hart een Ryzen 3-3250U adviseren of zal deze voor deze basistaken echt substantieel minder presteren dan een i3-1115G4?
-2- Zal 4 Gb voor deze basistaken ook onder Windows 11 voldoende blijven of wordt dan toch 8Gb noodzakelijk.
Ik begrijp uiteraard dat toekomstige updates lastig in te schatten zijn, maar hoop dat er toch een aantal mensen zijn die mij hier iets meer duidelijkheid over kunnen geven dan dat ik nu zelf heb.

Zelf ben ik vrij geneigd om altijd een "i3-1115G4 met 8Gb" te verkiezen boven een "Ryzen 3-3250U met 4Gb" (overigens geen Intel/AMD voorkeur, mijn desktops hebben 3700X en 5900X) :9
Maar voor sommige mensen die +€70 toch een grotere uitgave dan voor anderen, en dan is het toch zonde als het verschil uiteindelijk niet gebruikt gaat worden.

Al vast bedankt voor jullie inzichten!
Michiel

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01:28
Ik zou uitgaan van volgende vuistregels:

Voor wat betreft het geheugen, dit hangt af van het besturingssysteem. Voor Windows zou ik zonder twijfel voor 8 GB kiezen, voor Linux heb je genoeg aan 4 GB.

De processor dan; daar zou ik de minimumeis op een Intel Core i3-1115G4 of AMD Ryzen 3 4300U leggen.
(Of anders: een passmarkscore van minimum 5000 multi-core en 2000 single-core, zie https://www.cpubenchmark.net/)

Jammer genoeg zijn er met deze eisen haast geen laptops voor € 400 te krijgen, ik vrees dan ook dat je het budget zal moeten verhogen naar € 500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mooieboot
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 24-08-2023
Misschien kun je nog iets winnen m.b.t. de geheugenuitbreiding zelf te faciliteren. Maar ik denk dat je mensen zal moeten gaan adviseren om met dit budget een Chromebook aan te schaffen (ondanks lage specs, voelt dit meestal snappy aan door het relatief lichte OS gefocussed op internetten, daarnaast is er candycrush/digid voor beschikbaar) en voor de softwarematig veeleisende gebruiker een refurbished business model (HP/DELL/LENOVO) aan te schaffen. Tot de 400 euro zit je gewoon vast aan een Celeron met 4gb ram. Ik heb net even gekeken in de pricewatch en kom aan de volgende overige modellen met 8gb ram: Waarbij ik dus geen Ryzen kan scoren, enkel Athlons. https://tweakers.net/pric...;1703246;1713002;1757168/

[ Voor 5% gewijzigd door mooieboot op 09-11-2021 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.C_N00B
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-05 12:27
@Anoniem: 106933
Bedankt voor de reacties.
De beslissing is uiteindelijk gevallen op een i3 (van vorig jaar) met 8Gb ram en 256 SSD.
(passmarkscore van boven 5000 multi-core en 2000 single-core)
Voor een prijs van €469,-

Denk dat mevrouw hier wel weer eventjes mee vooruit komt.