Wat zijn goede metroidvania games?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ik vind het momenteel erg moeilijk om een leuke metroidachtige game te vinden. Er zijn er best veel, maar de meeste zijn 8bit of zijn op langer termijn niet zo leuk.

Dit zijn mijn gespeelde spellen in volgorde van favoriete:
- Hollow Knight
- Ori (alle twee de delen)
- Zelda Links Awakening
- Dig2
- Metroid (Switch)
- Deaths Door
- Hades (niet geheel een Metroid)
- Rayman (alle)

De volgende spellen heb ik geprobeerd:
- F.I.S.T. - demo werkte bij mij niet goed op Linux en het spel lijkt slecht te zijn geoptimaliseerd?
- 8bit verwante zoals velen die op Game Pass staan.
- Mega Man 11 - voelt ouderwets maar ook moeilijk aan.
- Mario spellen - persoonlijk vind ik die tijdlimiet erg ouderwets.

Het valt mij op dat er vooral donkere/horror genres tegenwoordig worden gespeeld? Zijn er nog wel wat kleurrijker spellen? Hollow Knight is ook donker, maar voelt ook wholesome aan.

2D/semi 3D hebben mijn voorkeur, daarbij leek mij iets als de nieuwe Sonic game ook leuk - maar de reviews vallen weer heel erg tegen.

Thanks alvast. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:42

Dhrax

Prog Lord

Dead Cells is wel een aanrader :)
Qua gameplay mechanics lijkt het wel wat op Hades.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lanfear89
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Rabi Ribi! De bossfights hebben daar ook nog wat behoorlijk wat bullethell elementen maar verder heb je echt bakken items waarmee je weer lekker veel kan backtracken en exploren. En alle karakters zijn gewoon te schattig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-09 13:42

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Shadow Complex (Remastered)
Veel gespeeld op de xbox360 en ooit via een humble bundle gescoort op Steam. Een echte metroid achtige game, inclusief suit-upgrades en alles.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Froooooom
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14:00
Guacamelee 1 en 2 zijn ook absolute aanraders!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Lanfear89 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 23:44:
Rabi Ribi! De bossfights hebben daar ook nog wat behoorlijk wat bullethell elementen maar verder heb je echt bakken items waarmee je weer lekker veel kan backtracken en exploren. En alle karakters zijn gewoon te schattig
Dhrax schreef op woensdag 3 november 2021 @ 23:25:
Dead Cells is wel een aanrader :)
Qua gameplay mechanics lijkt het wel wat op Hades.
Deze graphics zijn erg 8bit, misschien kan ik mij daar toch overheen zetten? :)
W1LL3M schreef op woensdag 3 november 2021 @ 23:56:
Shadow Complex (Remastered)
Veel gespeeld op de xbox360 en ooit via een humble bundle gescoort op Steam. Een echte metroid achtige game, inclusief suit-upgrades en alles.
Dit lijkt erg op Metroid! Ga het eens checken. :)
Froooooom schreef op donderdag 4 november 2021 @ 06:42:
Guacamelee 1 en 2 zijn ook absolute aanraders!
Guacamelee 2 vond ik ook erg goed, alleen de laatste baas nooit kunnen verslaan.

Guacamelee 1 heb ik nooit gespeeld, ben bang dat deze minder is dan de vorige? Helaas is hij ook niet op de Xbox/Game Pass?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhrax

Dhrax

Prog Lord

HollowGamer schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:39:
Deze graphics zijn erg 8bit, misschien kan ik mij daar toch overheen zetten? :)
Klopt, echter ziet het er wel heel mooi uit met gevarieerde enemies en biomes :)
De game is wel erg pittig vind ik zelf, ga je wel de nodige uurtjes zoet mee zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B.A.L.
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Geen metroidvania, maar: als je houdt van de "wholesomeheid" in Hollow Knight, zou ik zeker ook een keertje Disco Elysium uitproberen...hele vernieuwende RPG, zonder combat, maar met ontzettend sterk script en karakters...zeker een aanrader

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maukoo
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:51
Misschien een rare toevoeging.... Resident Evil 2 en 3 remake.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16:06
Ik second Hollow Knight, Guacamelee 1 en 2 en vreemd genoeg ook de Resident Evil 2 remake. Verder valt het me op dat Castlevania momenteel nog ontbreekt in het "Metroidvania" topic. Naast het briljante Symphony of the Night zijn er op de GBA en DS een heleboel fantastische Castlevania spellen verschenen. Als je een modernere game zoekt die ongeveer hetzelfde speelt als Symphony of the Night dan kan ik je Bloodstained aanraden.

Overigens heb je het over "8-bit" maar doel je volgens mij op alle graphics waar je het aantal pixels kan tellen? Je laat echt een hoop briljante spellen liggen zo. Ik kan me goed voorstellen dat spellen met graphics van het niveau NES je te ver gaan, maar van bijvoorbeeld de SNES of de GBA zien spellen er vaak ook nu nog prima uit. Ze zijn in ieder geval een stuk mooier oud geworden dan de eerste generatie 3D spellen...

@Dhrax Dead Cells is leuk, maar ik weet niet of het echt een Metroidvania is. Je kan tenslotte niet backtracken en je kan ook geen vaardigheden vrijspelen die ergens een nieuw pad openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhrax

Dhrax

Prog Lord

ErikT738 schreef op maandag 8 november 2021 @ 13:24:
@Dhrax Dead Cells is leuk, maar ik weet niet of het echt een Metroidvania is. Je kan tenslotte niet backtracken en je kan ook geen vaardigheden vrijspelen die ergens een nieuw pad openen.
Tis meer vergelijkbaar met Hades. Je hebt overigens wel degelijk backtracking en vaardigheden die je vrij moet spelen om verder te kunnen ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dufniall
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:23
Als je een wat kleurigere Metroidvania zoekt kan ik de Shantae serie aanraden. Shantae and the Pirate's Curse is nog wel een beetje pixel, maar de laatste twee delen (Half-Genie Hero en The Seven Sirens) zijn hand-getekend.

Zelf niet gespeeld maar krijgt wel goede recensies: Monster Boy and the Cursed Kingdom. Ook hand-getekend, en momenteel €9,99 in de Switch eShop.

Kun je je over pixels heenzetten dan zijn Axiom Verge (meesterlijk!) en Iconoclasts (wel pixel maar met een stuk meer detail dan 8-bit) aanraders.

Edit: En niet te vergeten Yoku's Island Express. Metroidvania gecombineerd met flipperen, wat een gouden combinatie blijkt.

[ Voor 11% gewijzigd door Dufniall op 08-11-2021 15:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12:11

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

Super metroid! metroid zero mission en fusion mogen ook niet ontbreken :)

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikT738
@Dufniall Axiom Verge is erg goed ja! Van Shantae heeft eigenlijk alleen The Pirate's Curse mijn aandacht vast kunnen houden en vond ik de andere spellen in de serie een beetje matig.

@Hubert Ik mag hopen dat iedereen die op zoek is naar goede Metroidvanias wel eerst Metroid 1 t/m 5 (Zero Mission, Samus Returns, Super Metroid, Fusion en Dread) heeft gespeeld :p

Eerlijk gezegd vindt ik juist Super Metroid een beetje clunky spelen in vergelijking met de nieuwere delen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Froooooom
Axiom Verge is inderdaad ook echt geweldig, net als Yoku’s Island Express!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grietelaar
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 15-08 19:10
Misschien wat minder bekende maar deze vond ik ook zeer leuk om te spelen:

Monster Boy and the Cursed Kingdom
Shantae and the Pirate's Curse
Cathedral
Xeodrifter
Aggelos
MindSeize
Sydney Hunter and the Curse of the Mayan
Willy Jetman: Astromonkey's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grietelaar
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 15-08 19:10
Moadra en Mandragora zien er ook tof uit maar zijn nog in ontwikkeling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Bloodstained is sowieso een aanrader. Het is in principe de beste versie van de oer-Metroidvania, Symphony of the Night. Het enige wat even wennen is, is dat het in het begin niet zo dynamisch aanvoelt als sommige andere platformers; je beweegt traag en je zwaard slaat alleen recht vooruit. Als je eenmaal wat meer shards unlockt komt dat echter vanzelf.

Dead Cells is meer roguelite dan Metroidvania maar past wel in het rijtje. Vergelijk het met Hollow Knight met permadeath in plaats van backtracking. De graphics zijn niet zo pixel-achtig als ze lijken, de animatie is ook erg goed. Dus daarvoor zou ik het niet laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Momenteel staan de volgende twee hoog op het verlanglijstje:
- Blue Fire
- ENDER LILIES: Quietus of the Knights

Blue Fire krijgt erg mixed reviews op Metacritic. Het scoort wel weer Very positive op Steam.

ENDER LILIES heb ik geprobeerd bij launch (Steam), destijds vond ik het erg donker en ook het steeds switchen van menu's vond ik destijds vervelend. Nu hij op de XBX wil ik het spel best een nieuwe kans geven.

Hebben jullie nog een idee? Ik mis echt een nieuwe Ori/Hollow Knight. :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikT738
HollowGamer schreef op maandag 22 november 2021 @ 21:54:
Momenteel staan de volgende twee hoog op het verlanglijstje:
- Blue Fire
- ENDER LILIES: Quietus of the Knights

Blue Fire krijgt erg mixed reviews op Metacritic. Het scoort wel weer Very positive op Steam.

ENDER LILIES heb ik geprobeerd bij launch (Steam), destijds vond ik het erg donker en ook het steeds switchen van menu's vond ik destijds vervelend. Nu hij op de XBX wil ik het spel best een nieuwe kans geven.

Hebben jullie nog een idee? Ik mis echt een nieuwe Ori/Hollow Knight. :/
Ik zit ook nog met smart op Silksong te wachten...

Ender Lilies heb ik gekocht, maar deze heb ik weg moeten leggen omdat deze op mijn switch en op de tv gewoon niet lekker speelde. De teksten waren klein en de animaties waren donker waardoor ik eigenlijk de hele tijd niet goed kon zien wat er nou eigenlijk aan de hand was. Wel zonde want de gameplay leek vooralsnog best aardig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sméagol
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-09 15:23

Sméagol

Master of Mayhem

Ik weet niet precies wat je wilt, in je lijstje staan ook andere genres. Zelda en Hades zijn geen Metroidvanias bijvoorbeeld.

De meeste zijn al genoemd, maar ik kan ten harte aanbevelen:
  • De meeste Metroids. probeer op z'n minst de GBA Metroids, Fusion en Zero Mission, die zijn top.
  • De meeste Castlevanias. De echte oude Castlevania's zijn geen "Metroidvanias", maar de meeste zijn dat wel. Ken ze niet allemaal, had geen Playstation, maar kan in ieder geval de DS games wel aanraden.
  • Axiom verge is top, en was m'n favoriet voordat Hollow Knight kwam.
  • Yoku's Island Express is kort maar super leuk en vrolijk. Je moet wel van pinball houden.
Nog niet genoemd:
Dandara.
Kan ik ook zeker aanraden, heeft een tof Braziliaanse mysterieuze folklore sfeertje, en toffe pixelart. De movement mechanics zijn echter nogal apart.. wat 't uniek maakt, maar ook vrij lastig (je kan in feite niet lopen, je beweegt door overal naartoe te springen, inclusief muren en plafonds).

Make lovecraft not warcraft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
@Sméagol @Froooooom @Dufniall Heeft één van jullie toevallig al Axiom Verge 2 gespeeld? Ik zie net pas dat het überhaupt bestaat.

Wel jammer dat er geen normale retail release van een fysieke versie komt. Ik heb het niet zo op digitale games.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Froooooom
Helaas nog niet, omdat deze alleen op de Epic Games Store digitaal beschikbaar is. Ik wacht op een release op Steam! Reviews lijken wel goed te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sméagol
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-09 15:23

Sméagol

Master of Mayhem

ErikT738 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 16:55:
@Sméagol @Froooooom @Dufniall Heeft één van jullie toevallig al Axiom Verge 2 gespeeld? Ik zie net pas dat het überhaupt bestaat.

Wel jammer dat er geen normale retail release van een fysieke versie komt. Ik heb het niet zo op digitale games.
Nog niet.. Staat op m'n verlanglijstje samen met Metroid Dread, Shin megami Tensei V, Blaster Master Zero 3, en nog een aantal van m'n backlog, maar ben op dit moment minder met gamen bezig en m'n geld gaat naar andere dingen. Ik kijk er erg naar uit in ieder geval.

Make lovecraft not warcraft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Dufniall schreef op maandag 8 november 2021 @ 15:10:
Als je een wat kleurigere Metroidvania zoekt kan ik de Shantae serie aanraden. Shantae and the Pirate's Curse is nog wel een beetje pixel, maar de laatste twee delen (Half-Genie Hero en The Seven Sirens) zijn hand-getekend.

Zelf niet gespeeld maar krijgt wel goede recensies: Monster Boy and the Cursed Kingdom. Ook hand-getekend, en momenteel €9,99 in de Switch eShop.

Kun je je over pixels heenzetten dan zijn Axiom Verge (meesterlijk!) en Iconoclasts (wel pixel maar met een stuk meer detail dan 8-bit) aanraders.

Edit: En niet te vergeten Yoku's Island Express. Metroidvania gecombineerd met flipperen, wat een gouden combinatie blijkt.
Net even de trial gespeeld van Yokus Island Express, en het bevalt mij erg goed! Het lijkt me een fun game, niet te veel dialog en hopelijk ook niet te kort. :)

Shantae heb ik vanmiddag gespeeld, maar ik vond het eerlijk gezegd te duur voor wat je ervoor terug kreeg. Er is heel veel dialog, die je gelukkig wel kunt skippen, en de anime style bevalt mij niet zo super. Het is best gek om de meeste characters te zien in sexy poses.

YIE is de game die ik morgen zeker ga aanschaffen. Of misschien nog even wacht op BF?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dufniall
ErikT738 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 16:55:

Yes, toen die uitkwam op de Switch kon ik de verleiding niet weerstaan en heb ik hem aangeschaft en gespeeld. Aan de ene kant is het onmiskenbaar Axiom Verge, aan de andere kant is het best een andere game.

De focus ligt iets minder op gevechten, sowieso is het meer melee in plaats van schieten op afstand. De wereld is wat meer open, als in minder nauwe gangen en meer grote ruimtes. De boss fights in Axiom Verge 1 zijn een stuk beter. Het verhaal van Axiom Verge 2 is ook (zo mogelijk) nog vager dan in deel 1 en deed me niet zoveel.

Wat Axiom Verge 2 wel goed doet: paar hele gave power-ups, speelt wederom zo soepel als maar kan, en er zit een soort van parallelle wereld mechanic in waardoor het meer puzzelen is dan deel 1. Maar als ik cijfers moet geven is deel 1 een 9,5 en deel 2 een 8. Zeker niet slecht, maar ik vond hem toch minder.

Voor de fans heeft Axiom Verge 1 trouwens tegenwoordig een randomizer mode: Alle items in de game zijn gehusseld dus je weet niet wat je tegenkomt. Die onlangs doorlopen en dat was erg vermakelijk!
HollowGamer schreef op woensdag 24 november 2021 @ 22:41:
[...]
Shantae heb ik vanmiddag gespeeld, maar ik vond het eerlijk gezegd te duur voor wat je ervoor terug kreeg. Er is heel veel dialog, die je gelukkig wel kunt skippen, en de anime style bevalt mij niet zo super. Het is best gek om de meeste characters te zien in sexy poses.
Welk deel heb je gespeeld? Seven Sirens is inderdaad nog best aan de prijs (20 euro nu in de sale), maar Half Genie Hero heeft wel een goede korting. En ja, Shantae zit wel een stuk meer gepraat in dan in de gemiddelde Metroidvania.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
@Dufniall Ik heb 'm nu ook gekocht voor de Switch (had nog wat van die kortingspunten staan) maar ik weet niet of ik nou zo slecht ben of de vijanden zo moeilijk. Die boemerang doet vrijwel niets en in melee wordt ik toch vaak geraakt voordat ik mijn tegenstander neer heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dufniall
ErikT738 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 08:43:
@Dufniall Ik heb 'm nu ook gekocht voor de Switch (had nog wat van die kortingspunten staan) maar ik weet niet of ik nou zo slecht ben of de vijanden zo moeilijk. Die boemerang doet vrijwel niets en in melee wordt ik toch vaak geraakt voordat ik mijn tegenstander neer heb.
Nee, die ervaring had ik ook. De boemerang is zwak zonder upgrades, en de pickaxe is inderdaad een stuk lastiger dan een afstandswapen, zeker tegen vijanden die vliegen. Maar het duurt niet heel lang voordat je wat abilities krijgt waardoor je er wat sterker voorstaat. En tot die tijd: je hoeft niet elke vijand af te maken, ze ontwijken/erlangs rennen is een hele goede tactiek totdat je wat betere equipment hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrapperDeCrap
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10-06 11:09
Blasphemous. Geloof ik zijn het 16 bit graphics. Één van mijn favoriete metroids. Stijltje moet je wel liggen, want het is behoorlijk verknipt.

Nu via Steam voor +- €6,50.

Mooi om te zien dat Guacamelee zoveel genoemd wordt. Fantastische games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
CrapperDeCrap schreef op maandag 29 november 2021 @ 09:44:
Blasphemous. Geloof ik zijn het 16 bit graphics. Één van mijn favoriete metroids. Stijltje moet je wel liggen, want het is behoorlijk verknipt.

Nu via Steam voor +- €6,50.

Mooi om te zien dat Guacamelee zoveel genoemd wordt. Fantastische games.
Ziet er cool uit, dus ik ga 'm ook maar eens proberen. De fysieke uitgave voor de Xbox was nu toch in de aanbieding bij Bol.

In Axiom Verge 2 heb ik nu de eerste "bossfight" gehad met een soort grote wurm in een enorm gangenstelsel. Ik ben benieuwd of de volgende bossfights iets meer traditioneel worden dan deze.
Pagina: 1