Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickvdvulkaan
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20-05 22:54
Ik vroeg me voornamelijk af wat het grootste verschil was tussen deze 2 kaarten, gezien het prijsverschil:

https://www.bol.com/nl/nl...J9HAPtFpssiIaAjgEEALw_wcB

https://maxict.nl/atto-fa...utm_source=googleshopping

Om even de situatie kort te omschrijven, ik werk met meerdere pc's van een Qnap server, met name om video's te monteren, dus bied de standaard 1Gb connectie op het moederbord niet voldoende snelheid.

Voorheen had ik de ATTO (de NT11, een versie ouder) in de kast zitten. Ik had hem al een aantal jaartjes, en helaas met een kortsluiting is de pc grotendeels overleden en heb ik nu behoefte aan onder andere een nieuw 10Gb kaartje. Dus ik ging even googlen en kwam er zat tegen die een factor 10 goedkoper waren, zie ik nou iets belangrijks over het hoofd?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:36

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

De ATTO heeft betere ondersteuning voor LINUX en Windows Server, maar heb zelf de Asus in mijn server steken en die werkte ook onder linux dus?

Het enigste voordeel dat ik zien is dat de atto 2 poorten heeft en de asus maar 1.
De ATTO een 16x slot nodig heeft en de Asus maar een 4x
ow de prijs, de atto kost even 8,1x meer

Je kan altijd zien naar een intel X520-T2 (EOL)/X540-T2 (EOL)/X550-T2

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickvdvulkaan
De NT11 had trouwens ook maar 1 poort, dus het klinkt alsof de Asus prima volstaat.

Over intel gesproken, ik had voor de ATTO (even uit de andere pc gehaald om te testen) schijnbaar drivers nodig van intel, waar ik vanochtend enorm geklooi mee had na een nieuwe, clean install van windows 10, ik bleef maar foutmeldingen krijgen over dat de intel drivers niet geinstalleerd staan, zelfs als ik die drivers in kwestie wil installeren. Nu is die NT11 geloof ik discontinued, dus wellicht dat dat er iets mee te maken heeft.

Hoe zit dat met die Asus? Ook intel drivers voor nodig?

[ Voor 6% gewijzigd door rickvdvulkaan op 03-11-2021 21:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:37
De TP-Link TX401 10 Gigabit PCI Express Network Adapter is nieuwer, en TPLink is explicieter over welke standaarden en OS versies ondersteund worden (https://www.tp-link.com/u...ter/tx401/#specifications). De Asus website biedt teleurstellend weinig informatie over deze kaart, (ik zie o.a een link naar een niet relevante datasheet in het Turks ....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

En welke Qnap heb je eigenlijk en welke netwerkkaart zit daarin? Want gezien je andere topic over NAS-disks, vraag ik me eigenlijk wel af of je iets gaat oplossen wat je denkt op te lossen of dat je helemaal geen NAS hebt die sustained (!!!) 1.3GB/s throughput realiseert en daardoor ga je niet (optimaal) genieten van een 10Gbit NIC in je PC.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

rickvdvulkaan schreef op woensdag 3 november 2021 @ 21:00:
Over intel gesproken, ik had voor de ATTO (even uit de andere pc gehaald om te testen) schijnbaar drivers nodig van intel, waar ik vanochtend enorm geklooi mee had na een nieuwe, clean install van windows 10, ik bleef maar foutmeldingen krijgen over dat de intel drivers niet geinstalleerd staan, zelfs als ik die drivers in kwestie wil installeren.
Ik weet niet of je er wat aan hebt maar ik heb een Intel X710 kaartje in een machine zitten en had er ook issues mee. De installer voor de drivers zag gewoon de kaart niet. Maar toen ik de drivers uitpakte en device manager zelf wees op de map met de .inf files werden de drivers zonder problemen geinstalleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rickvdvulkaan
MAX3400 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 21:04:
En welke Qnap heb je eigenlijk en welke netwerkkaart zit daarin? Want gezien je andere topic over NAS-disks, vraag ik me eigenlijk wel af of je iets gaat oplossen wat je denkt op te lossen of dat je helemaal geen NAS hebt die sustained (!!!) 1.3GB/s throughput realiseert en daardoor ga je niet (optimaal) genieten van een 10Gbit NIC in je PC.
Ik zal morgen is kijken welke netwerkkaart erin zit. Momenteel haal ik door de standaard 1Gb verbinding natuurlijk lage snelheden, zo rond de 110 MB/s. Met de (dus nu overleden) ATTO haalde ik rond de 700/800 MB/s als met z'n 5en tegelijk aan het werk waren (in de andere pc's zitten ook ATTO's), en dat werkte perfect, dus ben evan overtuigd dat ik het met zo'n 10Gb kaartje ga oplossen. Maar ik laat nog weten welke kaart in de qnap zit.

@downtime Daar heb ik misschien nog wel wat aan, thx.

[ Voor 6% gewijzigd door rickvdvulkaan op 03-11-2021 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickvdvulkaan
downtime schreef op woensdag 3 november 2021 @ 21:07:
[...]

Ik weet niet of je er wat aan hebt maar ik heb een Intel X710 kaartje in een machine zitten en had er ook issues mee. De installer voor de drivers zag gewoon de kaart niet. Maar toen ik de drivers uitpakte en device manager zelf wees op de map met de .inf files werden de drivers zonder problemen geinstalleerd.
Vraagje hierover, zodra ik een driver handmatig wil installeren moet ik wel eerst 1 van deze devices selecteren. Volgens mij gaat hier iets fout. Ik kan enkel kiezen tussen

-bluetooth device (personal area network
-Intel(R) Wireless-AC 9260 160MHz
-Realtek Gaming 2.5GbE Family Controller

Gevoelsmatig zoek ik eigenlijk geen van deze 3.

Ik werk momenteel vanaf een GIGABYTE AORUS B550 PRO AC met een ryzen processor.
Kan zo'n intel driver wel geinstalleerd worden op een AMD systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

rickvdvulkaan schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 17:10:
[...]

Ik werk momenteel vanaf een GIGABYTE AORUS B550 PRO AC met een ryzen processor.
Kan zo'n intel driver wel geinstalleerd worden op een AMD systeem?
Mijn X710 kaartje had (onder W11) geen problemen met het X570 moederbord waar ik hem in prikte. Tenminste niet toen ik eenmaal in Device Manager aangaf welke drivers hij moest installeren. Dat die installer niet werkte wijt ik maar aan W11 omdat de nieuwste drivers voor de X710 officieel alleen W10 ondersteunen.
Pagina: 1