Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remanus
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:11
Ik zoek een?
Ik zoek een nieuwe router of AP punt zodat het overschakelen(roaming?) van apparaten beter gaat werken over mijn 5ghz wifi netwerk

Wat is je budget?
Ik heb geen budget in gedachten maar zoek meer een richting waar in in zou moeten zoeken, nieuw of 2de hands.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb nu een Asus RT-AC68u boven staan als AP en deze bevalt uitstekend op de boven verdieping. Beneden heb ik nu de KPN experiabox V10 als router en wifi met dezelfde naam als de Asus in gebruik. Het plan is om de wifi uit te schakelen op de experiabox en met 2 routers of acces points mijn wifi netwerk te verbeteren.

Nu heb ik 2 weken geleden een RT-AX82u router thuis gehad, maar achter deze router liep heel mijn IPTV kastjes van Kpn vast. igmp snooping stond aan en alles was met kabel aangesloten. Ik heb op het laatst deze RT-ax82u rechtstreeks op de experiabox en alleen een IPTV kastje getest en no problemen, dus die is weer weg.

Nu is mijn vraag zou ik een RT-AC86u kopen(of 2), of een RT-AC68u erbij. Of zit ik er helemaal naast en had ik pech met de RT-ax82u en ben ik het beste af met 2 AX accespoints of routers(in ap mode?). Ik kan ook kpn superwifi punten nemen, zou dit een goede oplossing zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door remanus op 03-11-2021 17:26 ]

Beste antwoord (via remanus op 08-11-2021 06:42)

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:29
Bij het lezen van de titel wil ik toch even reageren. Mijn gedachte was eigenlijk heel simpel als het gaat om AC vs AX, zonder twijfel AX kiezen. Het verschil in wifi capaciteit en efficientie is nog nooit zo groot geweest als de upgrade van AC naar AX.
Welk merk/model kan ik je niet adviseren, daar zijn teveel modellen voor beschikbaar. Met deze algemene info wil ik je wel laten nadenken, want immers, je wil een AP voor de wifi en niet voor bekabelde capaciteiten. Als je iets koopt en je hebt niet perse een beperkt budget, ga dan gelijk voor het nieuwste. En neem zoveel mogelijk van hetzelfdel, 2 dezelfde dus in jouw geval.

TP-Link heeft ook goed spul dat ook Mesh-netwerkfunctionaliteiten heeft. Vorig jaar heb ik een eenvoudige redelijk betaalbare RE505X voor een vriend gekocht en dit jaar een RE605X voor mezelf, beide in AP-mode, en tot nu toe erg tevreden over.

Een aantal jaar geleden op mijn vorige woonlocatie had ik ook KPN glasvezel met de Experiabox V10 en het beste blijft om de TV-ontvanger rechtstreeks op de modem aan te sluiten. Een switch kan er wel tussen (ik had een Netgear GS105) maar als het via een andere router/AP laten lopen problemen geeft zou ik dat ernstig afraden. Als je de TV-ontvanger rechtstreeks op de V10 aansluit en toch die Asus-AP's gebruikt, heb je dan ook vastlopers met je IPTV?

[ Voor 3% gewijzigd door Knightwolf op 08-11-2021 03:37 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:30

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Waarom maak je niet een AIMesh? Zelf heb ik 1 ethernet (CAT6) kabel lopen tussen de beide Asus routers, en met AIMesh kijk ik er niet meer naar om. Werkt erg goed. Ik zou een identieke RT-AC86U kopen, 2 voordelen, 1) je hebt gelijk een backup in geval uitval of defect. 2) je voert 1x firmware update en instellingen uit, wel zo handig als alles hetzelfde is. Zelf heb ik AsusWRT Merlin er op draaien met extra Skynet firwall. Erg tevreden mee. Je krijgt met deze setup ook 1 wifi naam en kan per device vertellen waar ie primair mee moet verbinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YOmuH2a0IJitdsHGbfKwdP8_e6Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IRYadg5Dgsc1XKmf7u5vqDon.png?f=fotoalbum_large

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remanus
Ik zou dan een extra ac-68u kopen want die heb ik dus eentje. Probleem met de RT-AX82u was niet de wifi, maar de ethernet aansluiten die ik ook gebruik daar liep mijn iptv op vast. Dus ik ben nooit zover gekomen om Aimesh in te gaan stellen. De switches in mijn netwerk werken goed dus ik heb zelf het vermoeden dat het iets met igmp snooping op de ethernet aansluiting van de RT-AX82u was.

Beide routers heb ik natuurlijk in AP mode gebruikt en mijn Experia gebruik ik de router functie van.

[ Voor 34% gewijzigd door remanus op 03-11-2021 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-rg
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 02:30
Voor Asus routers en KPN IPTV moet je wel Merlin draaien en wat scripts gebruiken. Anders werkt IGMP snooping inderdaad niet en loopt je IPTV steeds vast.

Via deze topic kan je de informatie vinden hoe je dit kunt doen (en welke routers geschikt zijn):

[KPN Glasvezel] Een eigen Asus router gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remanus
Ik heb met mijn rt-ac68u geen problemen zonder merlin firmware. Ik gebruik ook gewoon de experia als modem/router en wil die niet vervangen.

Dus moet ik merlin draaien als ik de Asus routers als AP gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:30

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Simpel. wil je een stabiele en vooral verbeterde Asus software, dan pak je merlin. En als je hier Skynet etc op wilt installeren, dan krijg je enorm veel mogelijkheden die niet in de standaard WRT software zitten. Als je beide routers aansluit met 1 ethernetkabel dan is het maken van een AImesh kinderspel. Zonder kabel tussen je routers blijft het rommelen, dan deel je wifi met alles...

kijk hier voor oa Skynet https://www.snbforums.com...urity-enhancements.16798/

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remanus
Ik heb een RT-AC1900 gekocht(was mooi afgeprijsd nu) en heb het met Aimesh werkend nu. Van de week als de router op de juiste plek staat nog maar eens testen of roaming werkt zoals ik het wil.

400-500Mbit/s up en down nu op de plekken waar ik het wifi het meest gebruik, dus zover tevreden. Iptv werkt ook goed, misschien dat de RT-AX82U toch verkeerd ingesteld stond. Geen idee, je kan eigenlijk niet veel voor de LAN instellen.

Merlin zie ik voor nu geen reden voor.

Update: Iptv loopt vast op de slaapkamer en ik verlies 350Mbit/s met kopiëren naar mijn nas. De RT-AC68u die op de boven verdieping staat gerest en terug gezet op AP mode zonder Aimesh en mijn snelheden zijn weer in orde. Ook werkt de Iptv op de slaapkamer weer goed. Aimesh gaat het voor mij niet worden zo, ik ga maar eens 2 routers in AP mode proberen en anders toch maar super wifi punten van kpn.

[ Voor 30% gewijzigd door remanus op 04-11-2021 18:05 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:29
Bij het lezen van de titel wil ik toch even reageren. Mijn gedachte was eigenlijk heel simpel als het gaat om AC vs AX, zonder twijfel AX kiezen. Het verschil in wifi capaciteit en efficientie is nog nooit zo groot geweest als de upgrade van AC naar AX.
Welk merk/model kan ik je niet adviseren, daar zijn teveel modellen voor beschikbaar. Met deze algemene info wil ik je wel laten nadenken, want immers, je wil een AP voor de wifi en niet voor bekabelde capaciteiten. Als je iets koopt en je hebt niet perse een beperkt budget, ga dan gelijk voor het nieuwste. En neem zoveel mogelijk van hetzelfdel, 2 dezelfde dus in jouw geval.

TP-Link heeft ook goed spul dat ook Mesh-netwerkfunctionaliteiten heeft. Vorig jaar heb ik een eenvoudige redelijk betaalbare RE505X voor een vriend gekocht en dit jaar een RE605X voor mezelf, beide in AP-mode, en tot nu toe erg tevreden over.

Een aantal jaar geleden op mijn vorige woonlocatie had ik ook KPN glasvezel met de Experiabox V10 en het beste blijft om de TV-ontvanger rechtstreeks op de modem aan te sluiten. Een switch kan er wel tussen (ik had een Netgear GS105) maar als het via een andere router/AP laten lopen problemen geeft zou ik dat ernstig afraden. Als je de TV-ontvanger rechtstreeks op de V10 aansluit en toch die Asus-AP's gebruikt, heb je dan ook vastlopers met je IPTV?

[ Voor 3% gewijzigd door Knightwolf op 08-11-2021 03:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remanus
Ik heb nu inderdaad een extra switch geplaatst en de tv-ontvangers werken nu goed, ook mijn netwerk snelheid naar de nas is weer zoals het was. Dat AX beter is als AC begrijp ik helemaal, maar ik zocht gewoon een set dat zonder gedoe gaat werken en de switch was de oplossing daar in.

Die RT-AC1900U is terug naar is terug naar de winkel en heb met de Kpn aanbieding toch maar de superwifi punten besteld om te proberen. Om eerlijk te zijn werken ze tot nu top, ik haal op 5-6 meter afstand snelheden van 400-500 Mbit/s. En door de switch hebben ze geen invloed op mijn netwerk. Ik hoop dat ze op de lange termijn ook stabiel blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-04 11:41
Hou wel rekening dat Asus routers geen exFat partities ondersteund op de USB poort.
Je kunt de Samsung T7 SSD er dus niet op gebruiken als je die niet formatteert.
Formatteer je de T7 naar NTFS dan werkt hij niet meer op je Android Smartphone.
Dus een goedkope NAS oplossing is niet mogelijk op die manier.
De TP-Link Archer AX ondersteund wel exFAT.
Pagina: 1