Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Wallmounted tablet opladen via thermostaat draden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DCB87
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12-11 22:51
Mijn vraag

Ik heb eindelijk mijn wallmount binnen om de tablet met Home Assistant in Kiosk Browser op te hangen.
Alvast even opgehangen en het is de bedoeling dat de tablet automatisch gaat opladen als hij bijna leeg is.

De wallmount laat het toe om een inbouw stopcontact te monteren achter de tablet, maar dat heeft niet mijn voorkeur. Als ik dan ooit de tablet weghaal, dan zit er een stopcontact op een hele rare plek namelijk.

De thermostaat (tado) zit er naast en wordt gevoed door de ketel. (zie foto 2) Kan ik daar eventueel stroom van af tappen om de tablet op te laden? Dat zou de makkelijkste manier zijn. Heeft iemand hier ervaring mee? Of kun je de draden van de thermostaat niet gebruiken om ook nog een klein beetje stroom te pakken naast dat de ketel moet blijven werken. Uiteraard met behulp van een tussenstuk o.i.d.

Alternatief voor mij is om een stopcontact aan de andere kant van de muur te monteren en dan een slimme stekker te gebruiken (dunne gisplaten wandjes) en dan een oplaad kabeltje door de muur naar de tablet boren. (40 cm lengte) maar als het via de stroomtoevoer naar de thermostaat kan, dan zou dat natuurlijk ideaal zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/liCveIJCNY3PALaFgwD37SUCo-Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qFgJWoom7Pz9B4xV1ahUxfSW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vhKpq_H4UPpOWJ-xH4Y9Yxaaxs0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/31UDVSP1CK1s9MH0js5KmzN5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door DCB87 op 03-11-2021 15:31 ]

Alle reacties

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:43

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Denk niet dat het daarmee kan. Ik neem aan dat je Tado nu via OpenTherm met de ketel praat? Of zit er aan de andere kant (bij de ketel) ook nog een Tado doosje? In beide gevallen gaat er volgens mij meer dan alleen spanning voer die draden maar ook communicatie. Dat zal je dan in de weg zitten.

• DCB87
Septillion schreef op woensdag 3 november 2021 @ 15:50:
Denk niet dat het daarmee kan. Ik neem aan dat je Tado nu via OpenTherm met de ketel praat? Of zit er aan de andere kant (bij de ketel) ook nog een Tado doosje? In beide gevallen gaat er volgens mij meer dan alleen spanning voer die draden maar ook communicatie. Dat zal je dan in de weg zitten.
Nee zit echt direct op de thermostaat via OpenTherm inderdaad. Leek me ook wel wat ver gezocht, maar dacht ooit een keer gelezen te hebben dat iemand het op een soortgelijke manier had gedaan.

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Je kunt er wellicht wel een setje kabels bij trekken, maar of dat kan qua regelgeving/interferentie/volume durf ik niet te zeggen.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:43

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Daar de thermostaat gewoon laagspanning is zou er niets op tegen zijn om daar nog extra laagspanning bij te trekken. Zou ik wel voor 12V gaan en achter de tablet een 12V naar 5V/USB te plaatsen. Dit kan vrij simpel gewoon een autolader zijn.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:16

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Uit mn hoofd is opentherm 24V. Ik zou er idd een kabeltje naast trekken en ergens boven bij de ketel de adapter in een stopcontact stoppen. :Y

Wise enough to play the fool

• DCB87
teacher schreef op woensdag 3 november 2021 @ 16:33:
Uit mn hoofd is opentherm 24V. Ik zou er idd een kabeltje naast trekken en ergens boven bij de ketel de adapter in een stopcontact stoppen. :Y
Dat is inderdaad wel een goed idee. Thnx

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:38

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Pas met een kabel er naast trekken wel op: De kabels kunnen vast zitten. Je zult eigenlijk het volgende moeten doen:

Met de huidige kabel er een trekveer in trekken en met die trekveer 2 kabels er in trekken:
Voor de thermostaat en voor de 12V/5V lijn voor het laden van je tablet.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:01
10 dagen later. :P maar zit er geen 4 aderige draad in? Denk dat er nu maar 2 worden gebruikt. Die andere 2 kan je dan 12v op zetten.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• LutraVulgaris
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-11 16:46
Even afstoffen, ik heb een soortgelijke situatie. Op de plek waar nu de thermostaat hangt wil ik een tablet ophangen. De thermostaat wordt gevoed door de warmtepomp op zolder deze kabel wil ik gebruiken om de tablet te voeden.

Een kabel erbij trekken is geen optie want er lopen ook draden doorheen voor een 3 standen schakelaar. De thermostaatkabel gebruiken lijkt me het meest voor de hand liggend. Deze kan ik afkoppelen en hergebruiken. Ik neem aan dat er 12v doorheen moet en aan de tabletzijde weer moet omzetten naar 5v.

Heeft iemand een mooie oplossing?

Edit: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ka11sLsZEvQNFAslZHninFMnVrU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pkDouwKKu1TPgTkhgBsLpODv.png?f=fotoalbum_large

Ik neem aan dat zoiets zou kunnen?

Wat hang ik aan de 12v zijde? Voldoet een oude adapter of moet het wat professioneler

[ Voor 29% gewijzigd door LutraVulgaris op 24-10-2022 10:56 ]

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:44
Belangrijkste is hoe dik is die kabel die er nu loopt? want de standaard dunne telefoondraad die vaak gebruikt wordt lijkt me niet geschikt. Je gaat er al snel zo'n 1A doorheen sturen bij ~12V, daar heb je een bepaalde minimumdraaddikte (ding ding ding in scrabble!) voor nodig

• LutraVulgaris
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-11 16:46
Fr33z schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:09:
Belangrijkste is hoe dik is die kabel die er nu loopt?
Dit is een standaard thermostaatdraad. Ik schat 0.8mm2 maar dit zou ook zomaar 0.5mm2 kunnen zijn

Wat ik lees is dat bij 0.5mm2 zo'n 5a belast mag worden. Nu is de draad vrij lang, Ik schat een meter of 20. Als er maximaal 3a wordt gevraagd zit ik gebeiteld neem ik aan?

[ Voor 24% gewijzigd door LutraVulgaris op 24-10-2022 11:16 ]

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:54

Vos

AFCA

Kleine schop, ik wil ook kijken of het mogelijk is om op mijn (opentherm) thermostaat plek een tablet te plaatsen. Dit komt er vanaf de ketel uit de muur. Een extra kabel trekken is niet echt een optie.

[Edit]
Bedenk me nu. De kabels van de afbeelding gaan nu de Nest Heatlink in bij de CV, die kunnen er uit omdat ik mijn Nest op een andere plaats heb staan. Dus dan zou ik daar misschien een adapter kunnen plaatsen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LxFoYx2v8kOuhBkhWO7dOz57sjA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UCZsLDRq8rVmTCgbKjFQL7aq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Vos op 18-10-2023 13:39 ]

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-11 07:45

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

ik heb beneden een magic mirror op 12v hangen. Boven bij de ketel dezelfde kabel naar de mirror als op je foto.

Heb een 1A 24V adapter aangesloten boven. En onder in de inbouwdoos een DC-DC converter met potmeter die de spanning naar 12V brengt.

Werkt perfect.

Professioneel Heftruck Syndroom

Pagina: 1