Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphinx_thing
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-05 08:54
Ik heb vandaag mijn CV installatie compleet leeg laten lopen. Nu alles weer gevuld en werkt maar nu maakt de pomp van de vloerverwarming geluid (alsof je water hoort lopen) en deze word zo heet dat ik hem niet kan aanraken.

Ik vermoed dat ook de vloerverwarming ontlucht moet worden maar ik die bij de CV hier geen mogelijkheid voor.
Vloerverwarming heb ik in de keuken en in de badkamer (1e etage). Bij de badkamer zit er wel een ontluchting mogelijkheid en daar zat geen lucht in.

Iemand een idee of mag de pomp zo gloeiend heet worden?

Ter info heb de woning nog maar net dus weet ook niet hoe ze dit aangelegd hebben.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TNNFSylUsvYbvJbjZLXuCPRrdr8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Stz376T10jIW7E62f1hcPNwi.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YAPVmDDJ7sa4Wvk17EXkxqdFbSo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nqzXZgPAKoy6S1ZbO4G96Lda.jpg?f=user_large

1e etage
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ykY0qT9HqzjZTdVvyMvLQ-zgBtY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/H2mqMCoWNb2XMgw5eC1a56I9.jpg?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:34

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Je kunt ook op de leidingen ontluchten door ze een klein beetje te ontluchten.
Wel een handdoek bij de hand houden.

Maar als de pomp heet wordt, loopt er niet iets aan dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphinx_thing
De pomp zelf loopt wel je hoort hem draaien. De leidingen zijn van alle verwarmingen zijn ontlucht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Heeft de pomp lang stilgestaan of heeft deze altijd aangestaan? (m.a.w., heeft hij de hele zomer uitgestaan, dat is nogal een probleem met vloerverwarmingspompen)

[ Voor 44% gewijzigd door pagani op 03-11-2021 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphinx_thing
In de zomer heeft de pomp niet gedraaid. Stekker was er uit.
Vorige week wel gedraaid en werd de vloer warm. Ik heb toen de pomp niet gevoeld...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:17
hoe warm is het water in de aanvoer? Vloerverwarming pompen moeten regelmatig draaien, ik heb een temp sensor tussen de stekker en het contact, mijn pomp gaat aan als de leiding warm wordt, en eens in de zoveel tijd draait hij even om problemen te voorkomen. Bij warme zomers haal ik de schakelaar ertussen weg en laat de pomp koel water door de vloer pompen, dit scheelt meer dan een graad in de woonkamer (die na isolatie best warm word, onze zonneschermen moeten beter....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphinx_thing
De buis van aanvoer voelt ook heet aan als hij aanstaat.
Ik kan de thermostaat knop die er naast zit eens op 20 zitten ipv 50 kijken of die nog warm word....

Maar als de pomp wel draait hoe kom je er dan achter of deze kapot is of niet?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:28

BTS

Op de voorzijde van de pomp zit geloof ik ook een schroef. Deze iets open draaien. Dat kan terwijl de pomp uitstaat. Dan kan de lucht in de pomp zelf ontsnappen.
Het geluid en de hitte komt mij namelijk bekend voor en kan betekenen dat er lucht in de pomp zelf zit. Normaal "koelt" het cv water de pomp.

www.highflow.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arievd
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 26-04 16:24
Je capillair en je thermostaat lijkt ook los te liggen/ defect. Je temperatuur zal nu niet te regelen zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphinx_thing
Arievd schreef op woensdag 3 november 2021 @ 20:35:
Je capillair en je thermostaat lijkt ook los te liggen/ defect. Je temperatuur zal nu niet te regelen zijn
Wellcht slechte foto of ik begrijp je niet goed.
Zie hieronder. Lijkt mij goed toch....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TL1MZxfP4ToNvPf9wCVIbMPt_co=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/T2f7A4uFVbcu8988F0vVLjMe.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JxTwkYB0-781ich_tAosHcDhX7Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1zuuGbH8sOR3G1BT3xfuXyIH.jpg?f=user_large
BTS schreef op woensdag 3 november 2021 @ 20:02:
Op de voorzijde van de pomp zit geloof ik ook een schroef. Deze iets open draaien. Dat kan terwijl de pomp uitstaat. Dan kan de lucht in de pomp zelf ontsnappen.
Het geluid en de hitte komt mij namelijk bekend voor en kan betekenen dat er lucht in de pomp zelf zit. Normaal "koelt" het cv water de pomp.
Had ik ook geprobeerd maar kwam direct water uit, ook een tijdje laten lopen voor de zekerheid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:25
Kan het niet goed zien, maar op die laatste foto lijkt er een scherpe knik in de draad van de voeler te zitten. Dan werkt hij niet goed meer. Het is een hol metalen buisje met vloeistof erin. Die zet uit door de warmte en drukt dan de kraan dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphinx_thing
ThinkPadd schreef op donderdag 4 november 2021 @ 09:01:
Kan het niet goed zien, maar op die laatste foto lijkt er een scherpe knik in de draad van de voeler te zitten. Dan werkt hij niet goed meer. Het is een hol metalen buisje met vloeistof erin. Die zet uit door de warmte en drukt dan de kraan dicht.
Ik zie het op de foto maar lijkt allemaal wel in orde.
Vandaag ga ik het expansievat vervangen. Die blijkt (ook) defect te zijn en dan weer alles vullen.

Als ik de vloerverwarming thermostaat op 20 zet maar word gigantisch heet kan dus een logische stap zijn om de thermostaatkraan en voeler te vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:11

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

ja, en je wil een pompschakelaar. Die verdien je in een seizoen terug.
https://www.vloerverwarmi...aar-hy-02-eco-pump-switch

Als je toch alles af tapt, zet er een (automatische -handig!-) ontluchter tussen.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:31

Cr3ator

1 bar is geen bar

Als je toch aan de slag gaat, kan een nieuwe - energie zuinige - pomp sowieso geen kwaad. Deze oude jongen kan je zomaar een paar 100 euro per jaar extra elektrische energie kosten. (Oude pomp op stand 3: 200Watt -> 365 dagen per jaar = 1752kWh = 438 € @ €0.25/kWh.
Een moderne pomp redt 't al met een fractie van dat vermogen.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphinx_thing
teacher schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:35:
ja, en je wil een pompschakelaar. Die verdien je in een seizoen terug.
https://www.vloerverwarmi...aar-hy-02-eco-pump-switch

Als je toch alles af tapt, zet er een (automatische -handig!-) ontluchter tussen.
schakelaar zal ik zeker bestellen. Thnx..

Auto ontluchter is een goeie maar cv is niet mijn afdeling en wil vandaag alles wel weer draaiend hebben.
Zal even zoeken hoe simpel dit zelf te monteren is maar vrees dat ik dan al moet snijden / boel los moet halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphinx_thing
Cv draait hier weer maar de pomp van de vloerverwarming wordt als nog gloeiend heet ook als ik de thermostaatknop op 20 zet.

Morgen op zoek naar een nieuwe thermostatisch regelelement met voeler en dan hopelijk opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphinx_thing
Nieuwe thermo knop moet helaas ook een nieuwe kraan geplaatst worden. Gezien de pomp een tijd uit heeft gestaan, tikkend geluid begint te maken bestel ik eerst een nieuwe pomp.

Aanschaf nieuwe pomp valt mij erg mee. Hopelijk is het dan klaar.
Hopelijk morgen binnen en dan testen
Pagina: 1