21H1 uitrol lijkt niet helemaal lekker te verlopen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakez
  • Registratie: Maart 2015
  • Niet online
Mijn vraag
In onze organisatie hebben we veel machines met Windows 10 - 1809, 1909, 2004 op het moment zijn we dan ook bezig om alles uit te rollen naar 21H1. De afgelopen week ben ik mijn brein al aan het testen want na het uitrollen van deze feature update van Windows, lijkt de ethernet adapter kuren te vertonen.

Op het moment dat 21H1 is geïnstalleerd op een machine, doormiddel van een feature update. Is er een minuut lang gewoon normale stabiele internetverbinding op ons netwerk vanaf deze machine. Na een minuut, verschijnt er een wereldbolletje die mij weet te vertellen, dat er geen internetverbinding tot stand kan worden gebracht. Dat is vreemd, want op het moment dat ik internet open, en naar "nu.nl" ga als voorbeeld of een ping uitvoer naar Google, of een tracert naar adobe.com dan krijg ik klakkeloos resultaten.

De DNS / Firewall en/of proxy is dus niet het probleem. Maar, Outlook (eigenlijk de gehele O365 suite) lijkt hier om te vallen op het moment dat het gebeurt. Onze machines, zijn HP Desktops zonder WLAN en enkel voorzien van een ethernetadapter.

Nu komt de vreemde situatie om de hoek, en de vraag die ik dus echt niet op kan lossen:
Wanneer ik WWAN AutoConfig en WLAN AutoConfig inschakel, via de Windows Services, dan functioneert de adapter, zoals het hoort. Maar op echt alle machines staat dit gewoon uit. Hoe kan het dat eerder genoemde services invloed hebben op de Ethernetadapter? Het kan niet zo zijn, dat deze fout in de 21H1 software opgelost moet worden door deze twee services in te schakelen?

Is er iemand die dit probleem ook heeft ervaren en het eventueel op een andere manier heeft weten op te lossen?

Automatische meldingen voor Marktplaats en 2dehands? MarktAlert.nl

Beste antwoord (via Tweakez op 03-11-2021 17:33)

Verwijderd

Waar staan de machines? Wij hadden een paar weken geleden hetzelfde probleem met machines in China. Het probleem is dat we de microsoft connectiviteits URL niet konden bereiken. Er was prima internet, maar O365 services leunen op die connectiviteitstest, die je ook het "wereldbolletje" geeft. Geen verbinding met dat URL? dan ligt voor Microsoft je internet er uit, ook al is dat niet zo.

Die URL is overigens: http://www.msftconnecttest.com/connecttest.txt

Dus kijk eens of je die kan bereiken?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2021 17:20 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-09 17:29
Wat gebeurd er als je de Network Location Awareness service herstart?
Lost dit het probleem wel op?

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
Wat voor computers zijn het, met wat voor Ethernet adapter?
Ik zie dit probleem niet bij de klanten waarvoor ik systemen beheer, dus mogelijk is het een specifiek iets.

Alle systemen zijn wel voorzien van de laatste driver(pack)s en firmware updates?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakez
  • Niet online
Wylana schreef op woensdag 3 november 2021 @ 14:40:
Wat gebeurd er als je de Network Location Awareness service herstart?
Lost dit het probleem wel op?
Ga ik nu controleren, heb net ook weer gereboot, en in plaats van WWAN of WLAN AutoConfig, de Wired AutoConfig service gestart en dan is de adapter ook gewoon 100% in orde.... Als ik daarna de computer opnieuw opstart, vertoond hetzelfde oude gedrag weer, na een minuut de wereldbol zichtbaar.

Maar de grap is, op andere machines, ook voor de Wired AutoConfig service, deze staat niet op automatisch starten, helemaal nergens en draait ook op geen enkele machine actief.

Terugkomend op de Network Location Awareness, deze kan ik niet herstarten, krijg ik een foutmelding, in eerste instantie de melding, dat een andere service ook opnieuw wordt gestart ( Network List Service ), vervolgens kies ik "Ja" en krijg ik de terugkoppeling: "Kan de Network Location Awareness-service op Lokale computer niet stoppen. Fout 1061: De service kan momenteel geen besturingsberichten accepteren".

Maar het lijkt wel opgelost als ik Wired AutoConfig dus ook op "Automatisch starten" instel... Het bevreemd me echter wel.
Dennism schreef op woensdag 3 november 2021 @ 14:45:
Wat voor computers zijn het, met wat voor Ethernet adapter?
Ik zie dit probleem niet bij de klanten waarvoor ik systemen beheer, dus mogelijk is het een specifiek iets.

Alle systemen zijn wel voorzien van de laatste driver(pack)s en firmware updates?
Het betreft een Realtek Ethernetadapter.
Het zijn HP Prodesk machines, en zijn voorzien van de laatste drivers en firmware updates inderdaad. Zelfs direct van de fabrikant heb ik drivers vandaan gehaald, omdat in de HP Driverpack de laatste driver van juli 2020 is en Realtek er een heeft van juli 2021.

Ik heb ook gezocht op het wereldwijde web, en daar zijn wel meer mensen met deze situatie dat het internet het wel doet, maar office pakketten niet. Zodoende dat ik door een Microsoft Community post gewezen werd op de WWAN AutoConfig/WLAN AutoConfig service... Is toch bizar? Als je alleen Ethernet gebruikt?

Nu lijkt het ook te werken met Wired AutoConfig, maar die heeft nog nooit aangestaan... Ook niet op oudere machines of versies in onze organisatie en alles werkt probleemloos op versies ouder dan 21H1.... Brainfart.....

Ter aanvulling, dit artikel wees me op beide eerdergenoemde services;

https://answers.microsoft...02-4e33-b5c4-a8ff537c50b4

[ Voor 16% gewijzigd door Tweakez op 03-11-2021 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Nu online
@Tweakez

Ik zou eens beginnen met een schoon image als je die hebt, desnoods op 1 systeem een schoon image maken. En dan kijken wat er gebeurt.

Gebeurt het trouwens ook op een 2de of 3de machine? 1 test machine hoeft natuurlijk niet afdoende te zijn, het probleem kan dan ook specifiek in die machine of installatie zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakez
  • Niet online
Dennism schreef op woensdag 3 november 2021 @ 14:52:
@Tweakez

Ik zou eens beginnen met een schoon image als je die hebt, desnoods op 1 systeem een schoon image maken. En dan kijken wat er gebeurt.

Gebeurt het trouwens ook op een 2de of 3de machine? 1 test machine hoeft natuurlijk niet afdoende te zijn, het probleem kan dan ook specifiek in die machine of installatie zitten.
Heb mijn eerdere bericht even het artikel van Microsoft Community forum toegevoegd... Wellicht is dat nog iets... Ik heb het op meerdere devices geprobeerd. Clean install 1909, 2004 en vervolgens de feature update naar 21H1.. Probleem blijft zich continu voordoen.

Doe ik een installatie, rechtstreeks naar 21H1 (clean) is er niks aan de hand.

-----
Zojuist een fresh install gedaan 21H1 op een HP Desktop en daar is WWAN AutoConfig, WLAN AutoConfig en Wired AutoConfig niet gestart / ingesteld op "Handmatig" onder services.msc en het probleem doet zich voor.

Ik heb ook direct een 1909 install gedaan en hetzelfde gecontroleerd en ook de genoemde services zijn niet gestart / en ingesteld op "handmatig". Behalve op een notebook is WLAN AutoConfig ingeschakeld en op automatisch ingesteld.

[ Voor 22% gewijzigd door Tweakez op 03-11-2021 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Nu online
Hier even een paar HP machines gecontroleerd (probook, prodesk en elitedesk varianten).

Op allen: Wired Autoconfig (manual), WLAN Autoconfig (Automatic), WWAN Autoconfig (manual)

Hier zitten machines tussen die geupgrade zijn naar 21H1 en ook machines die een schone image hebben gehad.

Alleen geen problemen, hebben allemaal zowel wired als wireless mogelijkheden, waarbij wired geprefereerd wordt.

[ Voor 12% gewijzigd door Dennism op 03-11-2021 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakez
  • Niet online
Dennism schreef op woensdag 3 november 2021 @ 15:00:
Hier even een paar HP machines gecontroleerd (probook, prodesk en elitedesk varianten).

Op allen: Wired Autoconfig (manual), WLAN Autoconfig (Automatic), WWAN Autoconfig (manual)

Hier zitten machines tussen die geupgrade zijn naar 21H1 en ook machines die een schone image hebben gehad.

Alleen geen problemen.
Ik heb maar één uitspraak tot dusver;

Schnap er niks vannnn 8)7.

Wij hebben op de HP Desktops alleen maar Wired, en de Probooks Wireless en Wired ofcourse. Op de notebooks staat WLAN Autoconfig inderdaad op Automatic.. Op de notebook doet het probleem zich ook tot dusver, niet voor...

De HP Desktops, hebben ze allemaal op Manual staan, en worden dus niet gestart. Na een minuut of wat, komt het leuke wereldbolletje. Als ik Wired Autoconfig enable (erg onlogisch naar mijn idee, want het staat gewoon standaard uit, zelfs bij een clean install, dus het botst in mijn gedachten....) lost het probleem zich op....

[ Voor 35% gewijzigd door Tweakez op 03-11-2021 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Nu online
Misschien toch een specifiek issue voor dat model prodesk misschien. Klinkt inderdaad wel vreemd.
Of een 3rd partij applicatie die mijn klanten niet hebben, zag in jouw link bijv. in de laatste post dat het schijnbaar veroorzaakt werd door een backup pakket.

[ Voor 45% gewijzigd door Dennism op 03-11-2021 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakez
  • Niet online
Dennism schreef op woensdag 3 november 2021 @ 15:03:
Misschien toch een specifiek issue voor dat model prodesk misschien. Klinkt inderdaad wel vreemd.
Of een 3rd partij applicatie die mijn klanten niet hebben, zag in jouw link bijv. in de laatste post dat het schijnbaar veroorzaakt werd door een backup pakket.
Klopt inderdaad, dat las ik ook, maar wij hebben verder niet heel veel bijzonders aan pakketten draaien.... Alleen Sophos, en Greenshot als aanvullende basissoftware... Maar zelfs zonder Sophos en Greenshot, doet het issue zich voor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Nu online
Toevallig geen ander model machine waarmee je kan testen (of even een ander netwerktkaartje inprikken?).
Anders natuurlijk gewoon oplossen door die service aan te zetten, maar je wil natuurlijk liever de oorzaak ook weten.

[ Voor 36% gewijzigd door Dennism op 03-11-2021 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakez
  • Niet online
Dennism schreef op woensdag 3 november 2021 @ 15:06:
Toevallig geen ander model machine waarmee je kan testen (of even een ander netwerktkaartje inprikken?).
Anders natuurlijk gewoon oplossen door die service aan te zetten, maar je wil natuurlijk liever de oorzaak ook weten.
Dat is het 'm inderdaad.. Die service aanzetten, hoeft geen probleem te zijn. Kom alleen liever achter de oorzaak... Want hier kan ik gewoon niet zoveel mee... Het plaatje klopt niet in m'n hoofd.. 8)7 8)7

Ik heb geen andere modellen beschikbaar (nadeel van HP Bid :+ 1 model, 1 pakket)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Tweakez schreef op woensdag 3 november 2021 @ 15:09:
[...]

Dat is het 'm inderdaad.. Die service aanzetten, hoeft geen probleem te zijn. Kom alleen liever achter de oorzaak... Want hier kan ik gewoon niet zoveel mee... Het plaatje klopt niet in m'n hoofd.. 8)7 8)7

Ik heb geen andere modellen beschikbaar (nadeel van HP Bid :+ 1 model, 1 pakket)
Tja, als je persé Microsoft hier niet in wilt betrekken, dan rest je niets anders dan een testopstelling op te zetten met 1809, 1909 en 2004 machines, die je vervolgens gaat upgraden naar 21H1. En dan vergelijken met een machine die fris geïnstalleerd is met 21H1
Dan ga je ongetwijfeld wel ergens een url of een certificaat vinden wat niet klopt, ofzo. Maar of je al die moeite wilt doen voor enkel dat plaatje in je hoofd?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakez
  • Niet online
Brahiewahiewa schreef op woensdag 3 november 2021 @ 16:38:
[...]

Tja, als je persé Microsoft hier niet in wilt betrekken, dan rest je niets anders dan een testopstelling op te zetten met 1809, 1909 en 2004 machines, die je vervolgens gaat upgraden naar 21H1. En dan vergelijken met een machine die fris geïnstalleerd is met 21H1
Dan ga je ongetwijfeld wel ergens een url of een certificaat vinden wat niet klopt, ofzo. Maar of je al die moeite wilt doen voor enkel dat plaatje in je hoofd?
Klopt, maar ik denk dat dat wel de beste volgende route is inderdaad. Microsoft hier maar in betrekken. Tuurlijk, voor het plaatje in m'n hoofd niet persé, maar wat dat betreft ben ik volhardend, want het slaat gewoon echt nergens op.

We gaan even verder op onderzoek, als ik de definitieve oorzaak gevonden heb, zal ik dat hier updaten! Of iemand anders moet nog iets slims hebben! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

21H1 is van mei dit jaar. gebruik je de updatetools of via Updates in W10 zelf ?
Dat Realtek van 2021 is, zegt niet dat je niet kunt updaten

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Tweakez schreef op woensdag 3 november 2021 @ 16:47:
[...] Microsoft hier maar in betrekken...
Je doet alsof dat een hele opgave is ;o)
Eerlijk gezegd ken ik genoeg mensen die in jouw geval meteen naar Microsoft toegerend zouden zijn onder het uitroepen van: "uitrol in gevaar!", "major incident!" en "grote paniek!". En dan met hoofdletters

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweakez
  • Niet online
Brahiewahiewa schreef op woensdag 3 november 2021 @ 16:57:
[...]

Je doet alsof dat een hele opgave is ;o)
Eerlijk gezegd ken ik genoeg mensen die in jouw geval meteen naar Microsoft toegerend zouden zijn onder het uitroepen van: "uitrol in gevaar!", "major incident!" en "grote paniek!". En dan met hoofdletters
Ik ben niet zo'n fan van gelijk maar roepen, schelden en tieren op dit vlak. Het is gewoon zaak dat je jezelf wel even kan redden en er probeert alles aan te doen zodat je met een duidelijke conclusie richting eventueel een fabrikant kunt stappen. Ik ken die figuren namelijk ook, dat het gelijk allemaal grote paniek is.. 8)7 en dan denk ik bij mezelf, get back to the basics and go search.

Dus ik neem je algemene opmerking als een compliment! Dank!

Trouwens, het is inderdaad nog wel een opgave, moet ik een heul bericht aan Microsoft wijden, dat is veel moeite hoor!! 8)7 Nee, zonder gekheid, ik betrek gewoon liever geen fabrikant, al helemaal niet als er bijvoorbeeld al soortgelijke issues te vinden zijn.
Hackus schreef op woensdag 3 november 2021 @ 16:53:
21H1 is van mei dit jaar. gebruik je de updatetools of via Updates in W10 zelf ?
Dat Realtek van 2021 is, zegt niet dat je niet kunt updaten
Klopt, 21H1 is van mei dit jaar. 21H2 is (nog) niet uit / gereleased voor W10.
Ik heb zelf 21H1, twee weken geleden gedownload als ISO met de Media Creation Tool, dan mag ik verwachten dat ik de laatste versie heb van 21H1 :+, met Windows Update rollen we sowieso geen Feature Updates uit omdat we in control willen zijn op deze manier.

Voor wat betreft realtek. De default driver, is van juli 2020 (laatst beschikbare op HP website), realtek zelf heeft een driver van juli 2021 voor deze ethernetkaart. Die heb ik natuurlijk uitgerold, maar eerst, alle oude zooi daadwerkelijk verwijderd, daarna de driver van Realtek geïnstalleerd. Wel internet en na een minuut, het mooie wereldbolletje _/-\o_ en internet doet het dan nog gewoon, behalve de O365 apps en misschien nog wel meer wat op z'n snufferd gaat wat ik nog niet gevonden heb.

Lang leve, testen!

[ Voor 46% gewijzigd door Tweakez op 03-11-2021 17:20 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Waar staan de machines? Wij hadden een paar weken geleden hetzelfde probleem met machines in China. Het probleem is dat we de microsoft connectiviteits URL niet konden bereiken. Er was prima internet, maar O365 services leunen op die connectiviteitstest, die je ook het "wereldbolletje" geeft. Geen verbinding met dat URL? dan ligt voor Microsoft je internet er uit, ook al is dat niet zo.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2021 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakez
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 3 november 2021 @ 17:19:
De machines, staan in Nederland. Ergens in Gelderland.
Dat met die Microsoft Connectivity Url was ik inderdaad ook al tegengekomen, maar deze is bereikbaar, benaderbaar via proxy en/of firewall en wordt niet tegengehouden. Welke URL heb jij zelf vrijgegeven? Wij hebben de volgende twee daarvoor (al langere tijd standaard) vrijgeschakeld:

msftconnecttest.com
microsoftonline.com

daarnaast, heb ik ook een volledige uitzondering op firewall toegevoegd, zodat 'ie vrij naar het interweb kon, (buiten proxy) waarmee we dus alle interne dingen uitsluiten, en toch bleef dat issue maar opduiken, na ongeveer een minuut.. Nu lijkt het volledig stabiel te zijn na het inschakelen van "Wired AutoConfig" maar ik blijf het onwenselijk vinden, want het is een workaround en geen oplossing.... :F

De URL die je net hebt bijgewerkt, kan ik inderdaad, bereiken. Even speciaal de Wired AutoConfig uitgeschakeld.

[ Voor 4% gewijzigd door Tweakez op 03-11-2021 17:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweakez
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 3 november 2021 @ 17:19:

Dankzij jou! Ben ik achter een issue gekomen intern, die de betreffende locatie msftconnecttest.com toch nog blokkeerde, bijzonder.. Dat heb ik er tussenuit gehaald, vervolgens heb ik nogmaals onze proxy geupdatet met de URL (even opnieuw toegepast zegmaar) et voila!

Verdulleme!!

Blijft echter wel, heeeeel apart, dat als je dan alsnog "Wired AutoConfig" als service inschakeld, het probleem dan ook de wereld uit is. Ongeacht of je toegang tot die URL hebt of niet hebt... Dat bevreemdt me dan.. Weer een vraag waarom dat is.. Maargoed, die is minder belangrijk!!

[ Voor 14% gewijzigd door Tweakez op 03-11-2021 17:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Tweakez schreef op woensdag 3 november 2021 @ 17:34:
[...]

Dankzij jou! Ben ik achter een issue gekomen intern, die de betreffende locatie msftconnecttest.com toch nog blokkeerde, bijzonder.. Dat heb ik er tussenuit gehaald, vervolgens heb ik nogmaals onze proxy geupdatet met de URL (even opnieuw toegepast zegmaar) et voila!

Verdulleme!!
Ha!

Happy to help :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakez
  • Niet online
Wordt zeer op prijs gesteld, kan eindelijk rustig slapen, zonder ervan wakker te liggen, zoiets als dit gaat aan me knagen :+ volhardend hier! Heb alleen nog even net mijn bericht bijgewerkt, en misschien kun je het toevallig verklaren maar:
Blijft echter wel, heeeeel apart, dat als je dan alsnog "Wired AutoConfig" als service inschakeld, het probleem dan ook de wereld uit is. Ongeacht of je toegang tot die URL hebt of niet hebt... Dat bevreemdt me dan.. Weer een vraag waarom dat is.. Maargoed, die is minder belangrijk!!
Mocht je dat niet weten of kunnen verklaren, maakt verder ook niet uit dan hoor!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Tweakez schreef op woensdag 3 november 2021 @ 17:37:
[...]

Wordt zeer op prijs gesteld, kan eindelijk rustig slapen, zonder ervan wakker te liggen, zoiets als dit gaat aan me knagen :+ volhardend hier! Heb alleen nog even net mijn bericht bijgewerkt, en misschien kun je het toevallig verklaren maar:

[...]

Mocht je dat niet weten of kunnen verklaren, maakt verder ook niet uit dan hoor!
Gebruik je 802.1x toevallig? Het kan zijn dat je routering binnen en buiten je domein anders is ingesteld (intern en guest netwerk gescheiden) en die service heeft daar veel invloed op.

Mocht dit het geval zijn, en nu werkt je internet wel maar die service inschakelen maakte het verschil, verifieer dan ook nog even of je interne bronnen bereikbaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweakez
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 3 november 2021 @ 17:41:
[...]

Gebruik je 802.1x toevallig? Het kan zijn dat je routering binnen en buiten je domein anders is ingesteld (intern en guest netwerk gescheiden) en die service heeft daar veel invloed op.

Mocht dit het geval zijn, en nu werkt je internet wel maar die service inschakelen maakte het verschil, verifieer dan ook nog even of je interne bronnen bereikbaar zijn.
De dag zit er nu op, morgen ga ik dat eens even bekijken en verifieren.. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakez
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 3 november 2021 @ 17:41:
[...]

Ik heb eea gecontroleerd nu vandaag, maar alle interne zaken, zoals servers en intranetpagina's zijn bereikbaar zonder problemen. Ik heb de services gewoon weer uitgeschakeld en op "handmatig" ingesteld.

Dank nogmaals! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakez
  • Niet online
Helaas, @Verwijderd. We hebben nu vier machines getest met de uitrol en de wijziging die ik heb gedaan.
Na een keer rebooten, is het probleem opgelost. Net kwam een collega, die net op kantoor komt en die start voor de ochtend zijn PC op et voila, na een minuutje wel internet, maar geen O365 apps.

De website www.msftconnecttest.com/connecttest.txt is gewoon ook te bereiken vanaf de machine, terwijl "er geen verbinding is"..

Heb nu als workaround maar Wired AutoConfig aangezet en op automatisch gezet. Jij nog ideeën of iemand anders hier op Tweakers hoe ik hier nog verder kan zoeken? Mijn opties zijn een beetje op, en lijkt erop dat we 20H2 gaan uitrollen.... Daar hebben namelijk geen issues mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tweakez schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 09:17:
Helaas, @Verwijderd. We hebben nu vier machines getest met de uitrol en de wijziging die ik heb gedaan.
Na een keer rebooten, is het probleem opgelost. Net kwam een collega, die net op kantoor komt en die start voor de ochtend zijn PC op et voila, na een minuutje wel internet, maar geen O365 apps.

De website www.msftconnecttest.com/connecttest.txt is gewoon ook te bereiken vanaf de machine, terwijl "er geen verbinding is"..

Heb nu als workaround maar Wired AutoConfig aangezet en op automatisch gezet. Jij nog ideeën of iemand anders hier op Tweakers hoe ik hier nog verder kan zoeken? Mijn opties zijn een beetje op, en lijkt erop dat we 20H2 gaan uitrollen.... Daar hebben namelijk geen issues mee.
Gebruik je Cisco Umbrella?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakez
  • Niet online
Nope, puur WIndows 10 met een Proxy en een Firewall.
Waarin bij laatstgenoemden, de whitelist voor de genoemde URL hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakez
  • Niet online
Op het moment, treedt het probleem, ook op mijn eigen machine nog steeds op.
Maar, het lijkt alsof er niks wordt gelogged in "Diagnostics-Networking" eventlog..
Blijft ook steeds switchen van "toegang, maar geen internettoegang" naar "internettoegang" en ik wil eigenlijk achterhalen, waardoor dit komt, dat moet toch ergens worden gelogged?

De "Diagnostic Policy Service" draait trouwens, maar het hele log is/blijft leeg.

Pagina: 1