Relais voor pomp warmtepomp met meerdere controllers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JustinoFTW
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-01 12:40
Ik heb momenteel een warmtepomp welke vanuit daar via 3 controllers naar verschillende ruimtes gaat.
Waarom dit toen gedaan is? Geen idee, zo hebben wij het gekocht.

Nu is het volgende probleem als volgt.
Op controller 1 zit de pomp aangesloten die dus aan gaat als er warmtevraag is bij de zones/ruimtes op controller 1.
Als controller 1 geen warmtevraag heeft gaat de pomp uit.
Als controller 2 warmtevraag heeft, terwijl controller 1 geen warmtevraag heeft, gebeurt er dus niks.

Bestaat er iets waar ik de 3 controllers op aan sluit, dat als 1 of meerdere controllers 230v doorgeven er een schakeling plaatsvind en dus de pomp gaat draaien, zonder dat er 2 of 3x 230v doorgegeven wordt. (ik kan alleen iets van een relais bedenken, maar ik sta er vrij basis in op dit soort dingen)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nLIsHih.png

5120Wp Oost/West - PV Output

Alle reacties

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:51

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Heb je een enkele fase? In dat geval is '3x 230V' gewoon 230V.

Als ik twee stekkers maak aan een lamp; en deze in twee stopcontacten doe (welke dezelfde fase hebben) staat er niet opeens 460V op de lamp.

Je moet echter niet de fase van een controller verbinden met de nul van een andere; want dan krijg je waarschijnlijk kortsluiting.

Maar daarnaast kan dit inderdaad ook met relaises, dit werd 'vroeger' gedaan voordat PLC's gebruikt werden voor het aansturen van machines e.d.

---

Los daarvan begrijp ik je logica niet.

Wellicht dat een waarheidstabel werkt; deze is echter nog niet volledig ingevuld..
1 uit, 2 uit, 3 uitPomp uit
1 aan, 2 uit, 3 uitPomp aan
1 uit, 2 aan, 3 uitPomp uit?
1 uit, 2 uit, 3 aan ?
1 uit, 2 aan, 3 aan ?
1 aan, 2 aan, 3 aan ?
1 aan, 2 uit, 3 aan ?
1 aan, 2 aan, 3 uit ?

Of kun je het gewenste resultaat uitdrukken in psuedocode; zoals bijvoorbeeld:

code:
1
2
3
4
5
if( input1 && (input2 || input3){
 pomp = aan
}else{
 pomp = uit
}

[ Voor 5% gewijzigd door Accretion op 03-11-2021 16:34 ]

• JustinoFTW
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-01 12:40
@Accretion dit stukje is voor mij vrij nieuw, dus excuus voor de onduidelijkheid.

Een van de controllers zit jammer genoeg op fase 3, de andere twee controllers zitten op fase 1

1 uit, 2 uit, 3 uitPomp uit
1 aan, 2 uit, 3 uitPomp aan
1 uit, 2 aan, 3 uitPomp aan
1 uit, 2 uit, 3 aanPomp aan
1 uit, 2 aan, 3 aanPomp aan
1 aan, 2 aan, 3 aanPomp aan
1 aan, 2 uit, 3 aanPomp aan
1 aan, 2 aan, 3 uitPomp aan

Kortom, alleen zodra alle 3 niks vragen blijft/gaat de pomp uit. In alle andere gevallen moet de pomp dus aan.

Ik ben inderdaad een aantal PLC's tegengekomen en lijk er een gevonden te hebben.
https://www.conrad.nl/p/s...c-115-vac-230-vac-2335755

5120Wp Oost/West - PV Output

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:51

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Een PLC is vooral interessant als je de logica aanpasbaar (op afstand programmeerbaar) wil hebben of wil koppelen aan andere sensoren.

En zelfs dan zijn een veel goedkopere opties.

Uit jou tabel komt eigenlijk dat de pomp aan moet gaan als een of meerdere 'inputs' aan staan.

Ik zou gaan voor 3x 230V relaises.

Aan elke output een relais.

Het snoer van de pomp gaat aan de ene kant in een stopcontact, en de 3 relaises kunnen dan parallel de fase doorbreken.

In deze maakt het niet uit als twee relaises tegelijk geactiveerd zijn, dan is het alsof het gewoon een iets dikkere kabel is (al die fases komen uit hetzelfde stopcontact, het relais kan wel door een andere fase geactiveerd worden, maar dat maakt niets uit).

Momenteel ben ik niet in de buurt van een PC, maar het idee is:
code:
1
2
3
              /--------relais 1--------\
[Stopcontact]----------relais 2---------[Motor]
              \--------relais 3--------/