Netflix issues EdgeRouter4 i.c.m. FTTH

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlimaxxx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 29-09 21:03
Hi mede-tweakers,

Bij vrienden van me speelt een vaag issue met Netflix. Ze hebben daar een een setup met FTTH via het KPN-netwerk (PPPOE op een VLAN). Ze maken gebruik van een EdgeRouter 4 en UniFi Switches en AP's. De configuratie is gelijk aan zoals ik het bij veel klanten heb draaien.

Het issue dat speelt is eigenlijk alleen met Netflix. De internetshelheid is 500/500, maar Netflix heeft regelmatig (bijna altijd) issues met bufferen. Dan gaat hij bufferen en vervolgens blijft hij bij 24% of 99% hangen. Het issue speelt op verschillende apparaten, zowel de app, website, via wifi en bekabeld.

Allereerst heb ik de ZTE FTU vervangen door een Cisco BiDi SFP met een glasvezel patchkabel om dit uit te sluiten.

Ik dacht het probleem gevonden te hebben, aangezien er gebruikt gemaakt wordt van PPPOE. Ik had namelijk geen MSS-clamping toegepast en de MTU van de PPPOE interface was 1492. Aangezien op het KPN-netwerk ondersteuning is voor grotere MTU's dacht ik het opgelost te hebben met een MTU van 1512 op de SFP interface, 1508 op VLAN6 en 1500 op PPPOE. Helaas bleek het niet tot veel verbetering te leiden.

Ik heb veelvuldig getest met Netflix op een andere EdgeRouter 4 waarop ik de configuratie heb gezet die van deze locatie komt. Deze had ik op mijn eigen EdgeRouter aangesloten waarop ik de WAN simuleerde d.m.v. een PPPOE-server. Ik had nog ergere problemen met Netflix die verdwenen toen ik het MTU probleem getackeld had.

Helaas ben ik nu dus aangewezen op systematisch uitsluiten van mogelijke oorzaken. Ik test momenteel weer een MTU van 1500 op de ethernet en VLAN interfaces en een MTU van 1492 op PPPOE met MSS-clamping op PPPOE van 1452.

In de tussentijd heb ik ook via het Ziggo internet van de buren een test gedraaid. Een speciaal Netflix SSID dat in een subnet terecht kwam dat via PBR naar de Ziggo van de buren geleid werd. Via dit SSID waren er geen Netflix issues. Daarmee kan ik dus uitsluiten dat het probleem lokaal op layer 2 of layer 1 speelt.

Het enige dat ik me nog kan bedenken om te proberen:
- Volledige config opnieuw schrijven en testen op huidige router
- Edgerouter swappen om te kijken of het aan de unit zelf ligt
- Draytek ervoor en tijdelijk dubbel NAT draaien om te kijken of dit het oplost

Ik ben bang dat als ik de provider inschakel (gaat om een zakelijke verbinding via KPN-netwerk) ze er niet veel mee kunnen omdat de snelheid en overige diensten wel gewoon in orde zijn.

Heeft iemand enig idee waar dit probleem door kan ontstaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Heb je IPv6 geconfigureerd? Netflix is namelijk wel een dienst die via IPv6 gaat als dat beschikbaar is. Met IPv6 zou je nog issues kunnen krijgen met PMTU als je ICMPv6 blokkeert of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlimaxxx
Helaas geen IPv6 ondersteuning bij deze provider.

Wat verder wel bijzonder is, is dat een VPN geen verschil maakt.

[ Voor 40% gewijzigd door Qlimaxxx op 03-11-2021 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Hmmm, het klinkt wel echt als een MTU issue...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlimaxxx
ik222 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 23:14:
Hmmm, het klinkt wel echt als een MTU issue...
Het lijkt erop dat je gelijk hebt. Als eerstvolgende stap om dingen uit te sluiten heb ik de MTU van zowel de ethernet als VLAN interface teruggezet naar 1500. De PPPoE-verbinding heb ik daarna een MTU van 1492 gegeven en heb MSS-clamping toegepast op PPPoE met MSS 1452. Problemen zijn als sneeuw voor de zon verdwenen.

Ik blijf dit wel vreemd vinden, want op KPN DSLAM's zou toch een MTU van meer dan 1500 mogelijk moeten zijn? Of zou de provider in kwestie dan ergens toch een kleinere MTU gebruiken?

Het liefst gebruik ik geen MSS-clamping omdat fastpath dan niet mogelijk is, maar het werkt nu in ieder geval wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BluRay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:51
Al geprobeerd om offloading volledige uit te schakelen?
Welke firmware versie draai je?
Pagina: 1