Toon posts:

Chaintech 6BTM / Slot 1 PIII-750

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vandaag mijn nieuwe PIII-750 processor (Slot 1, 100MHz) binnengekregen. Van te voren heb ik natuurlijk uitgezocht wat er maximaal op mijn Chaintech 6BTM geplaatst kan worden.
Ook kwam ik op de Chaintech site deze foto tegen
Afbeeldingslocatie: http://www.chaintech.com.tw/CORE/6btm_u9.jpg
van de chip die op je mobo aanwezig moet zijn wil er een coppermine op kunnen.
Nou die zit er dus netjes op... ik vanmiddag mijn proc erin proppen, geen beeld. Niets. Geen beeps, niets.

Ok, dit is de eerste keer dat ik zoiets doe dus don't be too hard on me. ;)
Wat doe ik fout ? Ik heb nog nooit mijn bios geupdate. Er zit nu een PII-350 op... en die zit ook als het ware ingepakt in een soort van cartrigde, die PIII is gewoon kaal aan de kant waar die gekoeld moet worden. Is dit normaal ?

• FoxzMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-03 20:35
Welke versie van de 6BTM heb je ??
Na het checken van de site, blijken er meerdere versies van de 6btm te zijn.

Probeer het ook eens met de laatste BIOS.

En dat er om je proc geen cartridge meer zit is normaal.

Na de PII series is de cartridge eraf gehaald, waarschijnlijk zodat de processor dan beter gekoeld kan worden.

-

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:10
Jij duidt op het verschil tussen SECC en SECC2, het kan zijn dat het 'retention mechanism' (de twee opstaande plastic houders voor de cartridge) niet goed met SECC2 omgaat; als de 750E er niet helemaal goed inzit krijg je idd geen piep of niks of naks. Even goed aandrukken of opnieuw plaatsen v.d. cpu wil wel eens helpen.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• FoxzMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-03 20:35
Na nog beter te loeren op de site, schijnt dat na bios-update van 17-aug-'00 de C en D versies van de 6BTM niet coppermine-ready zijn.

Waarschijnlijk heeft dit met die chip van hierboven te maken. Check voor de zekerheid nog even of je niet een van deze C of D versies hebt.

-

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-07 09:36

BrZ

Op dinsdag 21 augustus 2001 00:04 schreef abbadon het volgende:
Jij duidt op het verschil tussen SECC en SECC2, het kan zijn dat het 'retention mechanism' (de twee opstaande plastic houders voor de cartridge) niet goed met SECC2 omgaat; als de 750E er niet helemaal goed inzit krijg je idd geen piep of niks of naks. Even goed aandrukken of opnieuw plaatsen v.d. cpu wil wel eens helpen.
Mja... maar wat ik vaag vind is dat een P2 350 en een P3 750 allebei secc2 zijn... ze zouden er echt het zelfde uit moeten zien, op het ontbreken van de cache chips op de P3 750 na dan...

• maratropa
  • Niet online
ik denk dat je zeker je bios moet updaten. Ik geloof dat als je je bios niet update er geen goeie p3 ondersteuning is.

ik had een 6btm met p2 233. Na bios update kon ik tot p3600 aan.

ik heb die verdomde chip niet...maja...

specs

• Abbadon
Op dinsdag 21 augustus 2001 00:27 schreef BrZ het volgende:

[..]

Mja... maar wat ik vaag vind is dat een P2 350 en een P3 750 allebei secc2 zijn... ze zouden er echt het zelfde uit moeten zien, op het ontbreken van de cache chips op de P3 750 na dan...
De 350's zijn verkrijgbaar in 3 soorten: SECC, SECC2/OLGA en SECC2/PLGA (de laatste is overigens erg weinig gemaakt).
Maakte laatst hetzelfde mee; cpu er opnieuw goed opzetten en alles functioneerde.

Verwijderd

Topicstarter
Ok bedankt voor jullie input allemaal. Heb toch het bios even ge-update en nu kan ik ook in mijn bios netjes aangeven dat de proc. een 750Mhz is, waaruit je ook meteen helemaal zeker kan zijn dat ik de juiste versie heb ijkt me. Tevens is dit nu het maximum (wat best raar is als je op die pagina kijkt wat er max. in kan). Maar goed.

Laatste bios dus, 18/7/00... maar nog steeds niet werken. Heb wat gefrommeld, verschillende keren er in geprikt maar tot op heden geen resultaat. Het lijkt idd alsof de proc gewoon helemaal geen contact maakt, hij wordt ook niet warm.
Iemand nog ideeen, of zeg je van gewoon ff nog wat keren proberen :?

Verwijderd

Hallo courage, ik ben wel ff nieuwsgierig hoe het je vergaat want ik wilde evt. hetzelfde gaan uithalen met mijn 6BTM met P11-350 :7 .
Ik begrijp dat je wel in je bios kan komen, maar dat ie niet verder doorstart of zo?

Verwijderd

Topicstarter
Ah nog een lotgenoot, leuk :P Nee, ik kan helemaal niet in mijn bios komen met die PIII erin. Alle devices hoor je wel opstarten, maar gewoon geen beeld en het systeem staat gewoon op standby zeg maar.

Maar zoals ik al zei, ik denk dat de proc geen contact maakt ofzo omdat ie ook niet warm is als ik 'em er weer uit moet halen om mijn ouwe trouwe PII weer erin te moet douwen. :'(

Verwijderd

Topicstarter
Okay, het probleem zit 'em waarschijnlijk in het voltage. De PII-350 loopt op 1.5V en de PIII-750 heeft 1.65V nodig. Nu is dit voltage niet regelbaar op de 6BTM. Volgens dit topic is dit echter wel op de processor te regelen via wat pinnetjes 'af te plakken'.

Wie heeft hier ervaring mee en wie weet toevallig waar het staat uitgelegd ? Ben al door tom's aan het browsen maar het zoeken gaat niet zonder moeite... ;(

• maratropa
  • Niet online
vage shit hoor. De 6btm kan maar zoveel voltage leveren.

Ik heb een geforce mx400 op mijn 6btm, en door de laatste 2 pinnetje af te plakken loopt ie op agp 1x, want agp 2x en 4x vragen te veel stroom. Maar ik weet niet of de 6btm dus dat voltage wat jij wilt kan leveren....

specs

• justmental
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

Hier staat dat ie voltages van 1.5 tot 3.5 volt autodetect.
Mogelijk vreet die proc teveel stroom (dus niet voltage).
Probeer het eens met wat kaartjes eruit.

Who is John Galt?

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 21 augustus 2001 16:59 schreef gladiool het volgende:
Ik heb een geforce mx400 op mijn 6btm, en door de laatste 2 pinnetje af te plakken loopt ie op agp 1x, want agp 2x en 4x vragen te veel stroom. Maar ik weet niet of de 6btm dus dat voltage wat jij wilt kan leveren....
Dat is ook vage shit ! :) Ik heb een GF2MX op AGP2x probleemloos op het plankje lopen...

Ik ga het even proberen, justmental.

Verwijderd

Als op de site van je moederbord staat dat een coppermine erin kan moet hij gewoon direct het juiste voltage aansturen, zonder dingen afplakken etc..etc.. Het kan m.i. maar aan een paar dingen liggen:

1 Wat me zorgen baart is dat je zei dat de prcessor helemaal kaal was, Er zit toch wel een heatsink en een koeler op mag ik hopen, anders overleeft ie het niet,niet lang, of start ie helemaal niet op inderdaad.
2 Heb je de complete cardridge juist erin geklikt (je hoort de pootjes terugklikken als hij goed zit)
3 juiste bios geïnstalleerd?
4 staan alle jumpers eventueel goed? (handleiding moederbord)
Als dit allemaal niet werkt, zou ik je moederbord fabrikant nog eens mailen hierover, maar het zou gewoon moeten werken m.i.

Nog even een opmerking, als een p3-750 erin kan, kan een 1000 er zeker ook in. (voor als je processor toch stuk blijkt te zijn ;) )

Verwijderd

Foxzman> jij zegt dat na de p2 de cardridge er is afgehaald, maar dit is dus grote onzin. een BOXED slot1 p2 of p3 zit ALTIJD in een cardridge met heatsink EN koeler. Ik heb hier een oude p3-450 liggen en ik heb net een nieuwe p3-1000 in mijn moederbord gezet, maar die zien er dus alletwee exact hetzelfde uit, behalve dat de heatsink van de 1000 Mhz processor aluminiumkleurig is en die van de 450 zwart. Sporadisch worden er dus wel OEM slot1 p3's verkocht waar de koeler/heatsink niet op zit, maar die zijn te eerste minder van kwaliteit en ten tweede, moet je daar alsnog zelf een heatsink en koeler op monteren natuurlijk.
De socket p3's zitten niet in een cardridge inderdaad, maar daar heeft de topicstarter het dus duidelijk NIET over.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het idd over een Slot-1 processor, maar heatsink en koeler zijn niet meegeleverd. Probeer het dan ook al die tijd met die van de PII. Maakt dat dan zoveel uit ? Ik begrijp dat ik een nieuwe heatsink + koeler moet kopen, hij past ook niet optimaal, maar de processor ansich moet toch gewoon werken nu al :?

Verwijderd

maar de processor ansich moet toch gewoon werken nu al
Als hij al werkt is het niet verstandig ,omdat ie dan na zo'n 20 seconden al kan doorbrander zonder koeling! Niet doen dus.. Ik zou hem als ik jou was gewoon omruilen voor een BOXED p3,daar zit al een (zeer goede) koeler/heatsink op gemonteerd. Of was die processor tweedehands ofzo? Echt, koop bij intel ALTIJD boxed. Scheelt niks in prijs, je krijgt koeler/heatsink gratis erbij, zit certificaat bij, je hebt de garantie dat ie niet tweedehands is, je krijgt 3 jaar garantie van intel i.p.v. 1 jaar en de core kwaliteit is vaak beter.

• Abbadon
Op dinsdag 21 augustus 2001 16:41 schreef Courage het volgende:
Okay, het probleem zit 'em waarschijnlijk in het voltage. De PII-350 loopt op 1.5V en de PIII-750 heeft 1.65V nodig... ;(
Welnee, de PII 350 gebruikt 2.0V, dat van 1.65V klopt wel. Als jouw bord volgens de site een Coppermine kan ondersteunen hoef je je niet druk te maken om de spanning; die stelt je bord automatisch goed in nadat 'ie doorheeft dat er een P!!! 750 op zit.
Op dinsdag 21 augustus 2001 18:08 schreef eelcoz het volgende:
Foxzman> jij zegt dat na de p2 de cardridge er is afgehaald, maar dit is dus grote onzin. een BOXED slot1 p2 of p3 zit ALTIJD in een cardridge met heatsink EN koeler. Ik heb hier een oude p3-450 liggen en ik heb net een nieuwe p3-1000 in mijn moederbord gezet, maar die zien er dus alletwee exact hetzelfde uit, behalve dat de heatsink van de 1000 Mhz processor aluminiumkleurig is en die van de 450 zwart. Sporadisch worden er dus wel OEM slot1 p3's verkocht waar de koeler/heatsink niet op zit, maar die zijn te eerste minder van kwaliteit ....
Ik denk dat Foxzman het verschil tussen SECC (PCB+CPU+242 pinnen geheel omgeven door zwarte box) en SECC2 (alleen zwarte rand aan achterzijde) bedoeld. Wat jij zegt over OEM P!!!'s is ook niet juist; de losse verkoop OEM's worden zonder heatsink geleverd, en de kwaliteit is zeker niet minder. Zou wat zijn zeg, dat zouden de heren van Dell, Compaq etc. (die er veelal zélf eigen heatsinks op zetten) maar ook de thuisgebruikers niet zo fijn vinden.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 21 augustus 2001 17:56 schreef eelcoz het volgende:
Nog even een opmerking, als een p3-750 erin kan, kan een 1000 er zeker ook in. (voor als je processor toch stuk blijkt te zijn ;) )
En dat is dus volgens de bovenste link niet waar... er kan maximaal een 850 in.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 21 augustus 2001 18:25 schreef abbadon het volgende:

[..]

Welnee, de PII 350 gebruikt 2.0V, dat van 1.65V klopt wel.
Ehm... in mijn bios staat dus wel 1.5V bij de CPU... en ik ben er nog steeds niet uit |:( :(

Verwijderd

En dat is dus volgens de bovenste link niet waar... er kan maximaal een 850 in.
En wanneer is die site voor het laatst geupdate?? Precies, toen was de slot1 100mhz p3-1000 dus nog niet uit, want die bestaat pas een paar maanden en qua moederbord voorzieningen maakt een p3-850e of een p3-1000e dus niet uit, de multiplyer zit op de cpu vast immers. Bij de fabrikant van MIJN moederboard (spacewalker) staat dus ook nog steeds dat ik maximaal een p3-850 op mijn moederbord kan plaatsen ennuh, die p3-1Ghz werkt dus gewoon perfect, maakt echt niks uit!

• Epitome
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:05
Ik heb dat moederbord ook, zonder die mooie coppermine-support-chip :'(

Maar goed ik had er ook eerst een PII 350 boxed (SECC) inzitten.
Vorig jaar op de HCC-dagen cheap een PIII 550 (SECC2) gekocht zonder koeler, dus dat platte ding wat jij nu ook hebt.

Zoals eerder gezegd:
Zet er eerst een goede koeler op en let erop dat ie slot 1 SECC2 is, je kan het zien aan de vier pinnen op de koeler die door de vier gaten in de processormodule moeten, klemmetje aan de achterkant (het kunnen ook 4 moertjes zijn) er goed op doen!

Zo'n koelertje heb je al voor een geeltje maar wil je gaan overklokken, alleen met de FSB kan dat met dit bord :(, dan moet je toch een wat betere koeler kopen!

Pas dan kan je ermee gaan tweaken 8-)

Veel succes ermee :)

Verwijderd

Topicstarter
Ah well, iedereen bedankt voor de input : het is helaas nog steeds niet voor elkaar. Heb nu wel een fatsoenlijk passende koeler erop (coolermaster, geeltje bij Paradigit) maar het doet niets. Het ding wordt niet warm, niks, ben ten einde raad. ;( :(

Ga 'm maar terugsturen vrees ik...
Pagina: 1