Supertrage WIFI

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas19851
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07-12-2022
Hallo allemaal,

Ik heb sinds kort supertrage Wifi. Ik heb het 300 Mbit abo van Ziggo. Ik heb 3 routers en een onbeheerde switch in huis. Bedraad red ik die 300Mbit wel en draadloos zit alles op rond de 15 Mbit.

1. Ziggo Connect box op de begane grond met SSID "Begane grond" op WIFI-kanaal 1
2. Sitecom 300N router op de 1e verdieping met SSID "1e verdieping" op WIFI-kanaal 6, DHCP server en NAT uitgeschakeld
3. Sitecom 300N router op de 2e verdieping met SSID "2e verdieping" op WIFI-kanaal 11, DHCP server en NAT uitgeschakeld.

Het IP-adres van de Ziggo router is 192.168.178.1. Met "maximaal aantal apparaten" op 200. Ik neem aan dat "maximaal aantal apparaten" bij de Ziggo router staat voor DHCP-range? De adressen van de 2 andere routers zijn: 192.168.178.222 en 192.168.178.223.

De WAN-poorten van de Sitecomrouters gebruik ik niet. De onbeheerde switch zit tussen de routers van de 1e en 2e verdieping.

Doe ik wat verkeerd? Heeft iemand een idee waar het aan kan liggen?

Alvast bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:21
Sitecom 300N series zijn vrij oude apparaten met niet heel sterkte wifi capaciteiten..

Ik zou adviseren om een nieuw MESH setje zoals de TP-LINK Deco serie te nemen.
Die kan je gemakkelijk instellen. 1e stel je in als router en de andere voeg je als AP toe via de DECO APP op je telefoon.

Als je ze goed geplaatst hebt en er geen extreme interferentie is, dan haal je prima snelheden.
En als het kan, zou ik ze zelfs via kabel aansluiten (backhaul).

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas19851
Ja ik heb al aan zo'n Deco setje zitten denken idd. Het nadeel is dan wel dat ik alle apparaten die nu op de 1e en 2e verdieping staan opnieuw moet instellen. Daar heb ik eerlijk gezegd niet zo'n zin in en het heeft altijd naar behoren gewerkt. Draadloos haalde ik ook gewoon de 300Mbit. Is dan toch vreemd dat het opeens niet meer werkt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Sorry hoor. Maar dit is toch wel een inkoppertje: een 15 jaar oude router? Van sitecom? En enkel 2,4 Ghz? Je mag blij zijn met die 15 Mb/s

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:21
Bas19851 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 12:48:
Ja ik heb al aan zo'n Deco setje zitten denken idd. Het nadeel is dan wel dat ik alle apparaten die nu op de 1e en 2e verdieping staan opnieuw moet instellen. Daar heb ik eerlijk gezegd niet zo'n zin in en het heeft altijd naar behoren gewerkt. Draadloos haalde ik ook gewoon de 300Mbit. Is dan toch vreemd dat het opeens niet meer werkt?
Dat is het mooie juist. Dat hoeft dus niet.

Je moet 1x de gegevens instellen in je eerst Deco unit (de router) en thats it.
Als je dan de andere 2 toevoegd, dan nemen die automatisch de config van de eerste unit over.

En dat het niet meer werkt komt doordat je buren mogelijk ook nieuwere WIFI hebben. Of het kan door zaken van buitenaf komen. Feit blijft dat het oude apparatuur is die geen sterk wifi signaal kunnen leveren t.o.v. hedendaagse WIFI routers/Access Points.

[ Voor 15% gewijzigd door Wylana op 03-11-2021 12:54 ]

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:10

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Je vraag begint met de suggestie dat je op een eerder moment wel snellere wifi hebt gehad met deze opstelling, is dat juist?

Ik zie nu dat je dat eerder al bevestigd hebt :). Wat is er in de tussentijd veranderd? Plek van de wifi-routers veranderd, inrichting veranderd?

[ Voor 37% gewijzigd door bartvl op 03-11-2021 13:24 ]

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:06

heuveltje

KoelkastFilosoof

Ja en Nee.
Ofwel er is intern iets verslechterd/versletern in die Sitecom

Ofwel er is extern iets veranderd waardoor die wifi kanalen nu veel drukker zijn, of meer verstoringen hebben.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:30
Die sitecom rommel is 2.4 only. Misschien heb je op de 40mhz gezeten qua kanalen en dan was 70mbit nog wel haalbaar maar ~30-50mbit is normaal voor de 2.4 ghz.

No way dat je echt 300mbit hebt gehaald

De 2.4ghz band is over de jaren steeds vervuilder geworden. Er zit tegenwoordig zoveel troep op dat je bijna wel op 5ghz only moet werken (afhankelijk van je woon locatie/apparaten in huis).

Maar alsjeblieft, doe jezelf een lol en koop een deco setje. Die sitecom rommel is je energie niet waard

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Laatst online: 30-09 10:06

jurroen

Security en privacy geek

Met alle respect, het is een beetje krom om hier om hulp te vragen en vervolgens aan te geven dat het (teveel) moeite is bij een relatief simpele oplossing.

Inhoudelijk: ja dat is vreemd. Maar slijtage kan bij een dergelijk oud apparaat een flinke rol spelen. De meeste apparaten 'pinnen' een WiFi netwerk niet vast op het MAC adres van het AP. De kans is zeer groot dat als je de Sitecom vervangt (bijvoorbeeld door die Deco meuk) en je de SSID/WPA settings hetzelfde zet, de apparaten gewoon verbinding maken.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas19851
Tot 2 weken geleden haalde ik met elke router 300 Mbit. Geloof het of niet ;-) 1 van die 2 sitecomrouters heeft trouwens ook nog een los 5 ghz netwerk. Zo oud is die dus ook weer niet. En die 300 Mbit haal ik ook niet meer met de Ziggorouter. Die Ziggorouter zit ook op 15 Mbit als ik er letterlijk naast werk. Kan het niet iets zijn van een IP-adresconflict ofzo?

Zo'n Decoset kopieert volgens mij alleen 1 SSID en niet 3. Dus alle apparaten op de 1e en 2e verdieping moet ik dan alsnog opnieuw instellen?

Vreemde zaak. Maar ga wel zo'n decosetje halen en dan een dagje alles opnieuw instellen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Laatst online: 30-09 10:06

jurroen

Security en privacy geek

Bas19851 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 13:44:
Zo'n Decoset kopieert volgens mij alleen 1 SSID en niet 3. Dus alle apparaten op de 1e en 2e verdieping moet ik dan alsnog opnieuw instellen?
Goed punt, daar had ik even niet bij stil gestaan. Sorry.

Wat wel een voordeel is van die Deco, is dat het 802.11K&V ondersteund. In feite heb je nu drie volledig losse netwerken, dus als je van beneden naar de tweede verdieping komt verliest je client de verbinding en moet 'ie opnieuw verbinding maken. Als je client ook 802.11K&V ondersteund, heb je in feite één groot netwerk en kan het tussen verschillende AP's switchen zonder de verbinding te verliezen.

Dat kan enorm fijn zijn als je bijvoorbeeld tussen AP's beweegt terwijl je in een VOIP call zit of een andere realtime/semi-realtime verbinding hebt.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
Bas19851 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 13:44:
Tot 2 weken geleden haalde ik met elke router 300 Mbit. Geloof het of niet ;-) 1 van die 2 sitecomrouters heeft trouwens ook nog een los 5 ghz netwerk. Zo oud is die dus ook weer niet. En die 300 Mbit haal ik ook niet meer met de Ziggorouter. Die Ziggorouter zit ook op 15 Mbit als ik er letterlijk naast werk. Kan het niet iets zijn van een IP-adresconflict ofzo?
Het helpt natuurlijk als je goede informatie geeft:

- Hoe zie het netwerk er exact uit, en welke apparatuur heb je exact? Dat '300N" is geen type nummer, maar een benaming die voor veel modellen gebruikt wordt. En ook 'ziggorouter' kan meerdere dingen betekenen, welk model en type praten we over?
- Hoe meet je je snelheid precies, op wat voor client en met wat voor software?
- Heb je de bedrade snelheid op elke router apart gemeten?
- Weet je zeker dat je op 5 GHz aangesloten bent als je WiFi gebruikt? Die 300 MBit is onmogelijk op 2.4 GHz.
- Wat zijn je authenticatie/encryptie instellingen? Ook die kunnen een impact hebben op de maximum snelheid.

[ Voor 4% gewijzigd door Cpt.Morgan op 03-11-2021 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Cpt.Morgan schreef op woensdag 3 november 2021 @ 14:01:
...
- Weet je zeker dat je op 5 GHz aangesloten bent als je WiFi gebruikt? Die 300 MBit is onmogelijk op 2.4 GHz...
Behalve dat, hebben al die sitecom apparaten ook 100 Mb/s ethernet poorten. Dus 300 Mb/s? No way!

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas19851
Ik zal vanavond thuis wel even kijken wat de typenummers van de apparaten zijn. De switch en routers hebben i.i.g. allemaal gigabit poorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas19851
Nou ik heb het even gecheckt. De router op de 1e verdieping is een Sitecom WLR 4000 en op de 2e verdieping een Sitecom WLR 5002. De switch kan ik niet makkelijk bij, maar dat is een onbeheerde gigabit switch ook van Sitecom.

Ik meet het gewoon met de speedtest van Ziggo zelf. Bedraad is het overal 300 Mbit.

De beveiliging is allemaal WPA2 PSK

Ik gebruik alleen het 2,4 ghz netwerk.

Zojuist heb ik een Deco X60 Mesh set gekocht van TP-link. Ik ga het vanavond proberen te installeren. ik ben benieuwd :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 30-09 20:16
300 mbit is in de praktijk bijna onmogelijk over 2,4 ghz WiFi N. In theorie zou het mogelijk zijn met zowel een 3x3 router en netwerkkaart op 40mhz (150 mbit *3). Vanwege diverse overheads, storingen, ed ga je dit in de praktijk nooit halen. Daarnaast is 20mhz aanbevolen en bijna alle apparaten hebben Max 2x2. Dan hou je een theoretisch maximum van 144 mbit over, in de praktijk mag je dan blij zijn met 70-80 mbit Max.
Pagina: 1