Is EV lease interessant?

Pagina: 1
Acties:

• apt
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-11 19:50
Ik kan gaan leasen, maar weet niet of ik het moet doen. Ik heb tot nog toe altijd alleen prive auto's gehad. Ik snap maar weinig van de prijzen van lease.

Ik moet 1 tot 2x per week 270km (2x135km) gaan rijden, en daarnaast incidentele afspraken. Ik ga even uit van 30k per jaar.

Nu heb ik een elektrische auto (Hyunday Ioniq 2017) en een benzine auto Ford Focus Starion van 2012 (1.6 ecoboost). De elektrische auto is super, daar rijdt ik graag in. De Ford is een prima auto, veel vermogen, maar hij gebruikt me teveel energie en heeft geen adaptive cruise control, bovendien krap van binnen. We hebben deze gekozen omdat deze de caravan goed kan trekken. Maar de caravan mag ook weg. Een trekhaak is echter sowieso nodig, al voldoet 750 kg. De Hyundai gebruikt mijn vrouw ook vaak. Eigenlijk wil ik nu helemaal over op elektrisch, vanwege het energieverbruik en comfort (stilte, geen versnellingen, adaptive cc.). Maar dan wil ik eigenlijk wel ook met die auto op vakantie kunnen en naar de stort kunnen (trekhaak 750 kg).

Ik had pas al bijna een M3 met trekhaak gekocht. Toch nog maar even uitgesteld wegens de Ioniq 5 en EV6. Nu kan ik dus leasen... Maar: ik heb een lease budget van 700 euro. Ik schat dat ik daar een auto van rond de 55-60k van kan leasen. De bijtelling is dan 852 euro waarvan ik netto ongeveer de helft betaal (450 netto).

Ik kan maximaal 250 euro reiskostenvergoeding krijgen (netto) maar ik neem aan dat dat niet meer mag bij een lease auto? Wat kost die leaseauto aan mijn werkgever? Geen 700 euro neem ik aan? Hoeveel loon of reiskostenvergoeding kan ik meer vragen?

Ik doe graag lang met een auto, is het dan niet verstandiger om te vragen om een hogere reiskostenvergoeding (deels bruto dus want >250 euro) en de auto zelf te kopen?

Ik zal het op mijn werk natuurlijk ook bespreken, maar wil graag niet te domme vragen stellen en weten wat de opties zijn. Volgens mij heeft hier de meerderheid van de elektrische rijders een lease EV. Kennis genoeg hoop ik. Wat is slim?

• Stockbaard
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07-11 21:41
Hoi apt! Ik heb een zakelijke lease EV en zal proberen je vragen te beantwoorden:

1) Als je maximale reiskostenvergoeding 250 euro is, dan zul je moeilijk een hogere vergoeding krijgen. Zeker omdat je werkgever een redelijk alternatief aanbied in de vorm van een leaseauto.

2) Je werkgever betaalt het leasebedrag, in dit geval maximaal 700 euro. Dit zijn ook de kosten voor je werkgever, misschien zelfs meer als het brandstofcomponent buiten het budget valt.

3) Als je voor een leaseauto kiest, vervalt je reiskostenvergoeding (dit is mijn ervaring).

4) Voor 700 euro per maand kun je geen Ioniq 5, EV6 of Model 3 leasen, uitgaande van een contract van 30.000 km per jaar, 48 maanden, vervangend vervoer en winterbanden (door meeste werkgevers verplicht). Op http://www.directlease.nl kun je een indicatie krijgen van de leaseprijzen per maand van jouw auto naar keuze.

5) Op https://www.anwb.nl/auto/autokosten/autokosten kun je de kosten per maand of per kilometer berekenen indien je een auto koopt. Vergelijk dit even met je netto bijtelling en misschien kun je hierdoor beter een keuze maken.

• apt
@Stockbaard Dank voor je antwoorden! Wordt zeer gewaardeerd. Ik zal wel ouderwets zijn maar ik koop eigenlijk liever de auto. Ik heb inmiddels bij mijn werkgever iemand de oren van de kop gevraagd, die begreep ook niet alles, maar ging nog vragen voor me uitzoeken.

1) klopt inderdaad: ik had best met een wat hogere vergoeding privé willen rijden, maar dat gaat niet.

2) boven de 700 euro blijkt wel te mogen, maar dan eigen bijdrage. Jouw link van directlease kan dit mooi meenemen wat betreft bijtelling. Ik had eigenlijk gedacht dat het netto bedrag voor de werkgever wellicht lager uitvalt door belastingvoordeel oid. Brandstof blijkt voor EV niet in het leasebedrag te hoeven, kan wel gedeclareerd.

3) inderdaad.

4) Ze gaan uit van 60 maanden bij EV. Komt voor een EV6 iets boven budget, maar dat hoeft geen ramp te zijn.

5) Ik vind het een ingewikkelde vergelijking, maar het wordt ook weer eenvoudig gemaakt doordat de vergoeding maximaal 250 euro is. Dan is lease een no-brainer.

Ik ga afwachten met wat voor voorstel ze komen. Ik ga me alleen nog weer moeten verdiepen in het behouden van no-claim... Als ik ooit stop met leasen begin ik niet graag opnieuw.

• Ruut88
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:02
[b]apt in "Is EV lease interessant?"

Ik ga afwachten met wat voor voorstel ze komen. Ik ga me alleen nog weer moeten verdiepen in het behouden van no-claim... Als ik ooit stop met leasen begin ik niet graag opnieuw.
Verklaring van schadevrije jaren krijg je over het algemeen zonder problemen mee na je lease periode.

Ik heb laatst na 5 jaar lease een 2e auto voor mijn vriendin weer op naam verzekerd en kreeg zonder problemen mijn 8 schadevrije jaren van voor de lease + 5 schadevrije lease jaren. Kwestie van 2 pdf's opsturen.

• SLice88
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 07-11 15:10
Ik volg dit draadje toch even. Ik zit namelijk met precies hetzelfde vraagstuk op dit moment als TS.
In mijn situatie ook o.a. mijn account manager gevraagd (welke zelf in een Tesla model S rijd) maar dan vervolgens niet al je vragen kan beantwoorden :? Vind ik altijd zo vreemd maar goed zal aan mij liggen...

Wat betreft de schadevrije jaren klopt het wat Ruut88 zegt. Dat is ook mijn ervaring dus daar zou ik niet al te veel over in zitten.

• Mjelnir
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-11 16:49
Wat betreft de schadevrije jaren dat kan ik ook bevestigen. Die kan je bij elke maatschappij opvragen ze vervallen wel na een bepaalde termijn als je ze niet opvraagt dacht ik.

Zelf kijk ik ook met een schuin oog naar een EV leasen een PS2 maar dan private lease.

• apt
Ruut88 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 11:22:
[...]

Verklaring van schadevrije jaren krijg je over het algemeen zonder problemen mee na je lease periode.

Ik heb laatst na 5 jaar lease een 2e auto voor mijn vriendin weer op naam verzekerd en kreeg zonder problemen mijn 8 schadevrije jaren van voor de lease + 5 schadevrije lease jaren. Kwestie van 2 pdf's opsturen.

Ik moet dan dus straks (zeer binnenkort) bij de beëindiging van mijn huidige verzekering een verklaring vragen. En dan bij beëindiging lease weer opnieuw (over 5 jaar).

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-10 09:54
Niet alle EV mogen trekken, wel allemaal dragen. Kijk even welke EV die te lease zijn in jouw smaak vallen en welke hiervan het vermogen mogen trekken wat je wenst. Dan a.d.h.v. de prijskaartjes (en specs) van die EV kun je verder rekenen.

• apt
klopt, er komt wat mij betreft een handje vol in aanmerking.

Het handje vol wat mij betreft:
ID4/ Enyaq/ EV6 /Ioniq 5/ M3 / Mustang/ XC40

Ik heb een voorkeur voor EV6 en M3 compleet verschillend maar goed.
Eigenlijk had ik een e-niro ook prima gevonden, maar 300 kg trekgewicht...

Dit is een handige lijst:
https://ev-database.nl/ch...kgewicht-elektrische-auto

[ Voor 44% gewijzigd door apt op 10-11-2021 17:13 . Reden: toevoeging 2x ]

Pagina: 1