Nieuwe laptop voor Illustrator

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lurhstaap
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23-09-2024
Hallo, ik hoop dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen! Stiefdochter heeft een nieuwe laptop nodig voor haar opleiding.

Wat ga je met je laptop doen?

Voor de opleiding dus, thuiswerk, maar ook meeslepen.

Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?

Ze zal vooral gebruik gaan maken van Illustrator, en daarnaast Zoom, Word etc. Vooral niet gamen.

Wat is je budget?

Budget is beperkt, iets van 500-600 euro.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?

Ja dus (zie boven).

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren

Geen voorkeur wat merk betreft.

Het gaat dus vooral om dat Illustrator. Ik had begrepen dat dat programma hoofdzakelijk op één core werkt, dus dat vooral een hoge kloksnelheid prettig is. Maar ze wil dus ook een beetje kunnen multitasken. Is een dedicated videokaart aan te bevelen? Geheugen minimaal 8 GB lijkt me, en een SSD. In een ander draadje kwam ik deze tegen: pricewatch: HP 14s-fq1505nd

Is dat wat, wellicht iets vergelijkbaars maar dan met wat minder RAM en een kleinere SSD om de prijs wat te drukken? En is die processor misschien wat overkill? Staat HP wel goed bekend in de laptopwereld? (Ik gebruik zelf geen laptops.)

Iedere tip welkom, bij voorbaat dank!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCan
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 10:29
Lijkt me inderdaad belangrijk om voor een snelle en goede GPU chip te kiezen.
De door Tweakers aangeraden laptops draaien op een AMD Radeon Vega of Intel Iris Xe G7 chip. Beiden met maximaal 17% prestatie op de ranglijst t.o.v. de nVidia RTX 3080 (100%). Kies bijvoorbeeld voor een nVidia GTX1650 (42,4%) of RTX3050 (56,2%) met 4GB of meer videogeheugen. Met jouw budget kom je op dit moment niet hoger dan de 2GB GF MX450 (22,5%).

Staar je niet blind op de SSD grootte, maar kies wel een M.2 voor de snelheid. Een SATA600 kan echt niet meer als 1e SSD. Je kunt altijd nog een externe SSD, (Samsung T5 of T7 bijvoorbeeld), aansluiten. Dus 512GB is voldoende. Mijn C:\ schijf, met veel programma's, ook MS Office en Adobe, gebruikt 230GB.

Intern geheugen kan je niet genoeg hebben in mijn beleving. Maar met jouw budget wordt dat moeilijk. Kijk wel of dit uitbreid baar is.

Kijk bij BlackFriday of de pricewatch: Medion Akoya P15651 (Qwerty toetsenbord)
Deze heeft i.i.g. een 11e generatie i5 CPU en een nVidia GF 450 GPU (22,5%) videochip. WiFi6, USB Gen2, BT5.0.
Met 1,85kg goed te sjouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lurhstaap
Bedankt voor je reactie! We zijn inmiddels naar een goed bekend staande computerzaak in de buurt gegaan en kregen deze aangeraden:

pricewatch: Acer Aspire 5 A514-53G-7634

Maar ik begrijp dat de processor en GPU van jouw voorstel beter scoren?

Het is ook wel fijn om bij gebreken de laptop naar je lokale zaak te kunnen brengen, aangezien zij ook voor tijdelijke vervanging kunnen zorgen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCan
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 10:29
@Lurhstaap
Ik weet niet of de regels toestaan dat ik je ranking van andere websites geef, maar die moeten ze dan maar verwijderen.
https://www.techrankup.co...s-graphics-cards-ranking/
https://www.techrankup.com/en/laptops-processors-ranking/
Je ziet dat de geselecteerde Aspire een CPU heeft van de 10e generatie. Geheugen is beperkt tot 12GB.
De i7-1065G7 scoort 45,5%, de i5-1135G7 scoort 43,2%. Dat verschil is niet groot.
De GPU, GF MX350 scoort 17,6%. Dat is minder dan de MX450 met 22,5% wat al niet veel was.
ACER is een goed merk. Gaat lang mee.

De Medion is een jaar jonger en geheugen uitbreid baar tot 64GB!

Het scherm van de Aspire is 14", de Medion 15,6". Dat is 11% groter (4cm diagonaal).
Als je dochter goeie ogen heeft, acceptabel, maar is wel ietsje vermoeiender bij lange sessies.
De Medion heeft een ietsje kleinere accu en is 250 gram zwaarder.

De Aspire heeft een 1TB SSD M.2. Dat is prima, maar kan ook extern.
Je betaald €799,-, dat is €150,- meer dan de Medion.

Er zijn maar 2 leveranciers voor de Medion en die staan niet al te best bekend.
Er zijn maar 2 leveranciers voor deze Aspire, alleen Yorcom is betrouwbaar genoeg.

Persoonlijk zou die geheugenbeperking een dealbreaker zijn en was de MX450 al een ondergrens.
Slaap er nog een nachtje over. 26 november is het Black Friday.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lurhstaap
Dank je wel voor je uitgebreide antwoord!