Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
Wij hebben een jaar geleden een offerte aangevraagd en geaccepteerd voor onze zonnepanelen.

Het ging om 8x REC 360AA zonnepanelen met 8x Enphase IQ7+ micro-omvormers.

Door omstandigheden heeft het een jaar geduurd voor ze geplaatst zijn. In de plaats van de oorspronkelijk bedoelde 8x REC 360AA, is geplaatst 8x REC 395AA. Wel zijn dezelfde micro-omvormers geplaatst.

Mijn vraag is, zijn dit qua verhouding prijs/opbrengst de beste micro-omvormers voor onze zonnepanelen, of hadden met de opschaling van de zonnepanelen ook beter de micro-omvormers opgeschaald kunnen worden voor een betere opbrengst?

Alle reacties

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Tazzios

..

Om de vraag te beantwoorden is meer informatie nodig over de plaatsing.

Indien alle panelen dezelfde oriëntatie hebben en geen schaduw is een normale omvormer veel goedkoper.

• Sjamo
  • Nu online
De panelen liggen allemaal op een schuin dak, zo goed als pal zuid, maar wel met aan beide kanten mogelijkheid op schaduw een gedeelte van de dag ivm een dakkapel aan de ene kant en plannen daarvoor aan de andere kant.

Daarom bewust voor micro-omvormers gekozen.

Ik bedoelde meer of we met deze omvormers wel voldoende ruimte zouden hebben voor het vermogen van de zonnepanelen.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

De IQ7+ (plus) kan tot 440W, waar twijfel je aan?

• Sjamo
  • Nu online
Een andere omvormer, bijvoorbeeld de EnphaseIQ7A, geeft volgens de specificaties een hoger maximaal continu uitgangsvermogen van bijna 60VA.
Ik vroeg me af of dat niet beter bij deze zonnepanelen zou passen, zeker gezien de ligging op het zuiden.

Ik heb geen ervaring met zonnepanelen, en kan niet inschatten in welke mate dat een verbetering zou geven, en hoe relevant het is.

• Tazzios
  • Nu online

Tazzios

..

de IQ7+ (plus) doet 290 watt (de 7a 350watt) en zal dus aardig aftoppen, of de meerprijs van 7a het waard is echter ook de vraag. De panelen zullen hooguit af en toe in het voor jaar daadwerkelijk 395 watt leveren maar in de zomer indien ze warm zijn al een stuk minder.*
Ik krijg wel de indruk dat de meerprijs(42euro) van de 7A zich terug kan verdienen gezien het grote verschil.

Hier uitleg over de omvormers, ik zat met hetzelfde:
migjes in "Zonnepaneel als luifel"
In dit topic heb ik uiteindelijk dus voor de 7a gekozen bij een 445 paneel.

edit:
* even doorgehaald ik dacht aan de ervaring met mijn paneel, maar zoals in het topic kunt zien is de oriëntatie daarvan zeker niet vergelijkbaar met schuindak op zuid qua pieken.

[ Voor 15% gewijzigd door Tazzios op 03-11-2021 08:58 ]

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:21

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

CyBeRSPiN schreef op woensdag 3 november 2021 @ 08:34:
De IQ7+ (plus) kan tot 440W, waar twijfel je aan?
Je kan er panelen tot 440W op aansluiten. MAar er komt max 295W piek en 290W nominaal uit.
Dus ja hij begrenst de top.

de IQ7A had beter geweest maar ook duurder.

• Sjamo
  • Nu online
Ik heb voor de plaatsing vorige week gevraagd of er niet beter hogere omvormers bij konden, maar er werd gezegd dat dat vermogen maar een heel enkele keer, een paar dagen per jaar midden in de zomer rond 12 uur gehaald zou worden.

Vorige week zaten we al behoorlijk tegen deze grens aan, niet op de grens, maar behoorlijk hoog. Dat was dus anders dan gezegd. Daarom ook mijn vraag.

• Tazzios
  • Nu online

Tazzios

..

Als ze vorige week er al tegen aan zaten zal er wel flink afgetopt gaan worden, het zonnetje is nu al een stuk minder krachtig. :X

Ik zou het bij ze aangeven om het onder de aandacht te houden voor als je komend jaar de echte resultaten kan zien.

[ Voor 33% gewijzigd door Tazzios op 03-11-2021 09:07 ]

• Sjamo
  • Nu online
Bedankt voor de (snelle) reacties. We gaan overleggen met de leverancier.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

ApC_IcE schreef op woensdag 3 november 2021 @ 08:56:
[...]

Je kan er panelen tot 440W op aansluiten. MAar er komt max 295W piek en 290W nominaal uit.
Dus ja hij begrenst de top.

de IQ7A had beter geweest maar ook duurder.
Iets beter misschien als ik de analyse van Enphase zelf lees: https://www4.enphase.com/..._IQ7plus_in_Australia.pdf
Tot en met 385Wp is een IQ7+ over de hele levensduur nog vergelijkbaar of zelfs meer qua totale opbrengst dan de IQ7A. Vraag is of je de meerprijs er uit haalt voor die 10Wp extra per paneel?

[ Voor 5% gewijzigd door CyBeRSPiN op 03-11-2021 23:14 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:14
@Sjamo kort en bondig... IQ7A kost 40 euro meer dan IQ7+. Ja IQ7+ gaat aftoppen, vrij duidelijk zelfs... En dat ziet er eng uit... maar die 40 euro verschil ga je er eigenlijk nooit uit halen... misschien 30-60 dagen, 4 uur, 40W... Terugverdien tijd gaat snel richting decennia.

@CyBeRSPiN die heb ik eerder gezien... en stelt enphase niet in een goed daglicht: IQ7A is dus gewoon ernstig minder efficiënt... een inferieur product dus voor een hoop meer geld.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Tazzios
  • Nu online

Tazzios

..

In de conclusie staan nog aardig wat mitsen en maren:
It should also be noted that the enlighten data shown only considers a 71-day period from June to October, for a full idea of how the system might operate at least one year’s data should be considered.
...
However, it is dependent on your PV module type, geographical location, orientation, and tilt to what degree
oversizing is most beneficial.

Uitgaande van 25 jaar gebruik waarbij de panelen degraderen.

Rekenend met 34 euro exc. btw als aanschafkosten, stroomprijs van 30 cent, t.v.t. van 4 jaar zou 29KWH extra opbrengst al voldoende.

[ Voor 66% gewijzigd door Tazzios op 04-11-2021 08:25 ]

Pagina: 1