Verschillende onbekende panelen op 1 Soladin omvormer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:16
Ik heb twee verschillende zonnepanelen en een soladin 600 omvormer. Specificaties van de zonnepanelen zijn er niet. Zitten geen stickers e.d. op. Het zijn twee glas panelen, 1 redelijk transparant en de ander niet. Op een zit een 'kastje waar de aansluitdraden aanzitten' met daarop Tanlen TN-BOX10A 1000V DC 2.5mm en de andere ook maar dan met de vermelding Tanlen TN-BOX08-1 3A/1000VDC

Google geeft geen enkele aanwijzing... dus meer specificaties heb ik niet....

Per stuk kan ik ze gewoon aansluiten op de soladin (tenminste zelf nog niet gedaan, maar de vorige eigenaar wel) maar kan ik ze ook aan elkaar koppelen en dan aan de omvormer aansluiten zonder de boel op te blazen? ;)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
BB-One schreef op woensdag 3 november 2021 @ 08:07:

Google geeft geen enkele aanwijzing... dus meer specificaties heb ik niet....

Per stuk kan ik ze gewoon aansluiten op de soladin (tenminste zelf nog niet gedaan, maar de vorige eigenaar wel) maar kan ik ze ook aan elkaar koppelen en dan aan de omvormer aansluiten zonder de boel op te blazen? ;)
Mischien de vorige eigenaar aan de tand voelen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Even de spanning en stroom meten. Bij het in serie schakelen van de panelen is het beter dan de stroom niet meer dan 10% verschilt tussen de panelen bij gelijke lichtomstandigheden.

En als de vorige eigenaar ze ook in serie (???) had liggen, waarom zou het bij jou niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Dre schreef op woensdag 3 november 2021 @ 08:12:
Even de spanning en stroom meten. Bij het in serie schakelen van de panelen is het beter dan de stroom niet meer dan 10% verschilt tussen de panelen bij gelijke lichtomstandigheden.

En als de vorige eigenaar ze ook in serie (???) had liggen, waarom zou het bij jou niet werken.
Dank voor je reactie. Misschien domme vraag maar hoe meet je de stroom bij zonnepanelen? Ik heb wel ergens een multimeter liggen, maar zet ik dan het paneel gewoon buiten en nergens op aangesloten en dan mijn multimeter ergen in de aansluitkabels/connectors 'drukken'. Of sluit ik ze 1 voor 1 aan op de omvormer en meer dan de stroom die de omvormer afgeeft?

De vorige eigenaar heeft ze niet in serie gehad. Hij had ze ooit gekocht voor een project wat niet van de grond is gekomen. Hij heeft ze dus alleen maar per stuk getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Een multimeter heeft een meetstand voor de stroom. Hiermee sluit je in feite je zonnepaneel kort. De meter heeft dus de kortsluitstroom (Isc) van je paneel bij de hoeveelheid licht instraling die dan beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Dre schreef op woensdag 3 november 2021 @ 16:58:
Een multimeter heeft een meetstand voor de stroom. Hiermee sluit je in feite je zonnepaneel kort. De meter heeft dus de kortsluitstroom (Isc) van je paneel bij de hoeveelheid licht instraling die dan beschikbaar is.
Ik heb een plus en een min draad vanaf het zonnepaneel lopen en ik zet mijn multimeter op A - DC en 20A en ga dan met de pinnen van de multimeter 1 in de min connector en de ander in de plus connector? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@BB-One
Klopt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
@Dre Dank, ben altijd bang bij het gebruik van de multimeter dat ik dingen ga opblazen ;)
Pagina: 1