Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Toekomstbestendige pc surfen en YouTube 4k 60fps

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JefVB
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23-07-2024
De videokaart van de pc die ik enkele jaren geleden van mijn broer heb gekregen heeft het begeven. Omdat ik met Mozilla in Youtube met dit systeem (i5 - 3570K + Geforce GTX 660 Ti) geen YouTube-filmpjes kon kijken in 4K 60 fps op een 27 inch 4K scherm ga ik een volledig nieuw systeem kopen.

Ik kende voor enkele dagen terug eigenlijk bitter weinig over pc's. Mijn broer stelde een Ryzen 7 5800X en een ASUS GTX 1660 Ti voor. De huidige prijs van deze combinatie leek me zelf nogal duur om wat filmpjes te kijken. Vervolgens ben ik zelf op onderzoek gegaan en heb al veel bijgeleerd in de afgelopen dagen. Nu ben ik bij een systeem uitgekomen waarvan ik denk dat het voldoet aan mijn eisen. Graag liet ik de kenner er even naar kijken. Ik heb de compatibiliteit van de onderdelen bekeken en dat zou snor moeten zitten.

Naar ik begrijp zou dit systeem moeten toekomen met een kleinere voeding maar zou een zwaardere voeding de pc van stroom kunnen voorzien zonder noodzaak de ventilator te gebruiken.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Enkel surfen op het internet en YouTube-filmpjes bekijken in 4K 60fps op een Asus PB27UQ. Misschien in de toekomst overschakelen naar een 32 inch 4K scherm. Soms speel ik muziek af via de pc via een Bluetooth-speaker in de woonkamer en dit wil ik zeker behouden.

Wat mag het systeem gaan kosten?

Liefst ergens tussen de 800 en 900 euro.

Heb je een absolute maximumprijs?

Zou graag onder de 1000 euro blijven. Montage kan ik laten doen door broer.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

Asus PB27UQ beeldscherm

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Ik denk dat ik met wat ik heb uitgedokterd er zeker kom. Ik ben niet zeker of de koeling voor gewoon surfen overgedimensioneerd is. Het idee is dat de ventilatoren dan op minimum toerental kunnen draaien.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?

Betaal graag de juiste prijs voor kwalitatieve producten voor mijn toepassing. Koop niet graag zo goedkoop mogelijk en matige kwaliteit of sluipverbruik..

Naar welk merk gaat je voorkeur uit?

Fabrikanten die kwalitatieve producten aanbieden.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?

Het systeem moet zo stil als mogelijk zijn, zelfs liefst geruisloos en vlot te koelen zijn. Aangezien mijn printer op de pc staat verkies ik ATX formaat van kast.

Ga je overklokken?

Nee, tenzij dit over enkele jaren nodig blijkt om bij te blijven.

Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?

Standaard.

Wat verwacht je van ons?

Aangezien ik pas in de afgelopen dagen me heb ingelezen en ingekeken over pc's zou ik graag van de kenner weten wat zijn idee is over mijn voorgestelde systeem en de absolute bevestiging dat ik hiermee 4k 60 fps YouTube-filmpjes kan kijken.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600G Boxed€ 229,90€ 229,90
1MoederbordenASUS TUF Gaming B550-PLUS (WI-FI)€ 140,49€ 140,49
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Grijs€ 67,97€ 67,97
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15 SE-AM4€ 84,91€ 84,91
3VentilatorenNoctua NF-A14 FLX, 140mm€ 21,70€ 21,70
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 71,90€ 71,90
1VoedingenSeasonic Core Gold GM 500€ 68,69€ 68,69
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 500GB€ 76,46€ 76,46
1OverclockingNoctua NT-H2 3,5 gram€ 11,55€ 11,55
Totaal€ 773,57

Alle reacties

• Asthaparhim
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 15-11 20:04
Beetje duur om alleen 4k 60fps Youtube te kijken. Voor de helft heb je een miniPC, Deskmini A300/X300, minimaal simpele Athlon 200GE CPU en een stock Ryzen of Noctua koeler. Gooi DDR4 sodimm en opslag erbij en je bent klaar. Een deskmini zet er strak uit, portable en je kan er wifi/extra USB/rgb strips inzetten etc

https://www.asrock.com/ne...0%20Series/#Specification

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
Of gewoon een pricewatch: MSI GeForce GT 1030 2GHD4 LP OC in je huidige systeem zetten en dan lukt het ook.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:16
Djarune schreef op woensdag 3 november 2021 @ 08:19:
Of gewoon een pricewatch: MSI GeForce GT 1030 2GHD4 LP OC in je huidige systeem zetten en dan lukt het ook.
Dit dus. Meer dan dat hoeft het niet te kosten om aan je behoefte te voldoen. Zou er alleen wel een GDDR5 versie van maken pricewatch: ASUS GT1030-2G-BRK

[ Voor 16% gewijzigd door Uszka op 03-11-2021 08:43 ]

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:42

Croga

The Unreasonable Man

Ik ondersteun bovenstaande opmerkingen :-p

Ik heb zelf een zo goedkoop mogelijke PC gebouwd. Met een Ryzen 3 3000G op het goedkoopste moederbord wat ik kon vinden met de goedkoopste 8GB set, de goedkoopste 256GB SSD in de goedkoopste kast met ingebouwde voeding. Totaal onder de €350 en die had geen enkele moeite met wat ik hem op de desktop voorschotelde.

Gelukkig had je het idee van de discrete GPU al laten varen. Maar ook die 5600G is nog behoorlijk zwaar voor wat je wilt doen en al die ventilatoren, losse koeling en extra koelpasta is zowieso overbodig.

• JefVB
@Croga @Djarune @Uszka

Bedankt voor jullie inbreng, deze is vruchtbaar. Wanneer ik nu 4k 60fps filmpjes probeer te kijken wordt de processor voor 100 procent belast en gaat het beeld haperen.

Wordt dit door het gebruik van deze GPU effectief verholpen? Ik las ergens dat YouTube niet of amper gebruik maakt van de GPU. Als jullie bevestigen dat met het aankopen van deze kaart mijn probleem verholpen is, ga ik voor deze oplossing. Zoals gezegd in mijn TS ken ik niet veel van pc's.

Tones is bij mij in de buurt gelegen en dan zou ik deze daar gaan halen.

1VideokaartenAsus Phoenix GeForce GT 1030 OC edition 2GB GDDR5€ 93,75€ 93,75
Totaal€ 93,75

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
@JefVB Youtube kan goed gebruik maken van de GPU. In Firefox ga je naar Options -> General page -> Performance section. Daar kun je dan zien of hardware acceleratie aanstaat. Moet je wel eerst de videokaart verwisselen.

• Uszka
JefVB schreef op woensdag 3 november 2021 @ 12:38:
@Croga @Djarune @Uszka

Bedankt voor jullie inbreng, deze is vruchtbaar. Wanneer ik nu 4k 60fps filmpjes probeer te kijken wordt de processor voor 100 procent belast en gaat het beeld haperen.

Wordt dit door het gebruik van deze GPU effectief verholpen? Ik las ergens dat YouTube niet of amper gebruik maakt van de GPU. Als jullie bevestigen dat met het aankopen van deze kaart mijn probleem verholpen is, ga ik voor deze oplossing. Zoals gezegd in mijn TS ken ik niet veel van pc's.

Totaal€ 93,75
Sluit je de monitor aan met HDMI of Displayport?

• JefVB
@Uszka HDMI, volgens de website van Tones beschikt deze kaart niet over Displayport.

@Djarune Goed om te horen. Moet er zeker van zijn dat het gaat werken op 4K 60 fps...

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

JefVB schreef op woensdag 3 november 2021 @ 12:38:
@Croga @Djarune @Uszka

Totaal€ 93,75
Bij 4K60 Youtube staat m'n CPU uit z'n neus te eten, en is de grafische kaart netjes 30% belast met video decoding. Je hoeft echt geen nieuw systeem om video's te kijken. Zo'n 1030 zou 4K60 makkelijk aan moeten kunnen voor video decoding.

De 1030 lijkt de goedkoopste chip die VP9 decoding ondersteunt van Nvidia:
https://developer.nvidia....de-gpu-support-matrix-new

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Uszka
JefVB schreef op woensdag 3 november 2021 @ 13:15:
@Uszka HDMI, volgens de website van Tones beschikt deze kaart niet over Displayport.
Displayport heb je meer aan dan een antieke DVI die niet verder gaat dan 1920x1200p. Koop je straks een nieuwe 32" 4K dan kan je de huidige monitor daarnaast blijven gebruiken. GT 1030 doet namelijk prima 2x 4K YT tegelijkertijd.

• JefVB
@Jeroenneman Bedankt voor de info!

@Uszka Om eerlijk te zijn kende ik het verschil niet tussen deze verschillende aansluitingen. Ik ga de kaart die jij voorstelde bestellen. Bedankt!

• JefVB
@Uszka @Djarune @Jeroenneman @Croga

Heb uiteindelijk de videokaart vervangen door de 1030 die Uszka voorstelde en het systeem draait als een zonnetje bij 4k 60 fps. Jullie advies heeft me vele honderden euro bespaard. Mijn dank is groot!

• darknessblade
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14:25
de Jupiter X300 zou ook een goede keuze zijn.

Helaas is deze nog niet uit/beschikbaar in de winkel.
er zijn al wel reviews van van Tech Youtubers. en de Performance met een Ryzen 5 5700G zijn best goed

[ Voor 6% gewijzigd door darknessblade op 19-11-2021 21:19 ]

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Overweeg ook even een zakelijk A-merk systeem met 3 tot 5 jaar onsite garantie.
Natuurlijk betaal je het voor het merk maar je hebt gegarandeerd geen gedonder met instabiliteit en als er iets stuk gaat bel je ze op en komen ze het voor je repareren.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Pagina: 1