Router op Hotspot aansluiten (anders 1 maand geen internet)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loek6000
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 06-07-2023
Door een fout van T-Mobile heb ik zeker 1 maand geen dienst meer, zie onderaan voor uitleg..

Omdat de router hier nog wel hangt en is aangesloten en het netwerk nog intact is (alles werkt, behalve internet) vraag ik mij af of deze gebruikt kan worden om zo op elk apparaat weer internet te hebben, want mijn hotspot werkt wel (T-Mobile Unlimited)

Ik kan ook in de router instellingen komen..

Nu kan ik apparaten connecten met deze hotspot alleen sommige apparaten lenen zich daar niet voor (satelliet ontvanger - lan aansluiting) ook de lampen gaan niet meer aan omdat het connect met het netwerk die niet meer bestaat.

Ik hoop dat het een beetje begrijpelijk overkomt.

Uitleg T-Mobile problemen:
Een verhuizing is niet goed doorgevoerd, ik heb aangegeven 2 december maar 2 november is op mijn huidige adres al de connectie opgedoekt en volgens T-Mobile kan dit niet meer worden teruggedraaid. Resultaat: geen lampen meer die automatisch aangaan, geen tv meer via satelliet en geen internet meer op de PC (lan) en laptops, gelukkig dat we Unlimited hebben zodat we nog iets kunnen doet met de hotspot.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18:32

jurroen

Security en privacy geek

Afhankelijk van de router en jouw apparatuur zijn er verschillende oplossingen:
  • Heb je een dongle? Zo ja, wellicht heeft de router daarvoor ondersteuning en kun je deze als internetverbinding instellen.
  • Sommige routers (eventueel met custom firmware zoals OpenWRT) ondersteunen een modus waarin ze tegelijk WiFi client als ethernet bridge zijn. Dan kun je de de router verbinden met het WiFi netwerk van je hotspot en deze zowel bekabeld als draadloos doorgeven.
  • Als bovenstaande punten niet lukken kun je overwegen om een MiFi router aan te schaffen en daar een SIM kaart in te werpen.
Het is lastig om inhoudelijk advies te geven, je noemt bijvoorbeeld niet welke router je hebt. En ook van belang: is er een budget om gedurende die maand je netwerk weer in een werkende staat te krijgen?

Enerzijds vind ik dat dit een probleem van T-Mobile is en dat hun het moeten oplossen. Maar de ervaring leert (helaas) dat als je je gelijk haalt én daadwerkelijk krijgt, je al ruim buiten die maand zit. Bizar eigenlijk.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loek6000
Dank je wel @jurroen Inderdaad ik was niet helemaal duidelijk.

Het is een Zyxel VMG8825-T50

Ik heb ook een wifi dongle waar we nu mee connectie maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

Ik meen dat de Zyxel VMG8825-T50 (modem van T-Mobile Thuis) niet over deze functionaliteit beschikt, helaas. Als je met 'wifi dongle' doelt op een WiFi adapter: dat is niet helemaal wat ik bedoelde. Ik doelde op een mobiele data dongle (waar je een SIM kaartje in kunt kwakken).

Heb je eventueel een computer die 24/7 draait of kan draaien? Dan kun je wellicht die verbinden met het WiFi hotspot, de verbinding delen via ethernet en die als upstream in je modem pluggen. Maar let wel: het kan zijn dat het modem geen private IP range accepteert als upstream - daarvoor ben ik niet genoeg bekend met dat device. Wellicht dat het helemaal niet werkt of dat er wat instellingen veranderd moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loek6000
@jurroen dank je wel :)

Ja ik heb wel een pc die 24 uur draait, maar dat is tevens mijn 'werk computer' kan ik daar nog op werken?
Op welke poort moet ik dan het netwerk op aansluiten (op de modem) via een LAN aansluiting, ik kan het natuurlijk goed proberen, de modem doet nu immers niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:50

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

TP Link TL-MR3020, 3G/4G router :) Heeft zelfs een lan-poort waar je een hub/switch aan kan hangen voor bedraad spul, maar werkt helemaal prima. Makkelijkste vanuit je router je wan poort te gebruiken (als je router hebt, bij modemrouter is het even aanpassen), zodat je router zelf nog gewoon 'dienst' doet als netwerk.

[ Voor 37% gewijzigd door SinergyX op 03-11-2021 10:52 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

Het is een tijdje geleden dat ik dit heb gedaan (gebruik zelf geen Windows in de regel): volgens mij dien je de computer eerst met je hotspot te verbinden. Vervolgens kun je die WiFi verbinding in Windows (PC instellingen/configuratiescherm) delen. Als je dat gedaan/geactiveerd hebt, trek je vervolgens een kabel van de NIC van je computer naar de blauwe poort van de Zyxel (waar WAN onder staat):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dm_lZoxAwdOWdWPquDAE4wKj3Lw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/K03uLlz8EpabMHRNYq6Y6PaP.png?f=fotoalbum_large

Vervolgens kun je met een andere computer, laptop, tablet of smartphone verbinding maken met de Zyxel. Log vervolgens in op de webinterface om te checken of 'ie internet heeft.

Je kunt ondertussen op de werkcomputer gewoon doorwerken ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-05 17:38

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Toen ik een issue met mijn modem had (had een losse router) heb ik iets vergelijkbaars gedaan als @jurroen. Alleen had ik ipv mijn computer een Raspberry Pi gebruikt en ipv een hotspot van mijn telefoon gebruikte ik de ziggo hotspot van de buren. Snel was het niet, maar het werkt wel. Omdat je alleen de manier hoe de router op internet komt veranderd, en niks aan het interne netwerk blijft alles gewoon netjes werken.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

Janoz schreef op woensdag 3 november 2021 @ 11:29:
Toen ik een issue met mijn modem had (had een losse router) heb ik iets vergelijkbaars gedaan als @jurroen. Alleen had ik ipv mijn computer een Raspberry Pi gebruikt en ipv een hotspot van mijn telefoon gebruikte ik de ziggo hotspot van de buren. Snel was het niet, maar het werkt wel. Omdat je alleen de manier hoe de router op internet komt veranderd, en niks aan het interne netwerk blijft alles gewoon netjes werken.
Oh dat is ook een interessante! De nieuwere Raspberry Pi's zijn wel een stuk sneller, mede omdat de hardware op een hele andere manier is gelust. Voorheen ging de NIC over de USB IC (zo uit mijn hoofd). Maar goed, als je die niet hebt liggen is het ook weer minimaal 50 euro uitgeven (bordje, SD kaart, behuizing en eventueel een adapter).

Er was meen ik wel een mooie interface beschikbaar om de Raspberry Pi als WiFi spot / client te gebruiken - handig als je wat minder technisch bent. Zal zo even zoeken of ik die gevonden krijg.

EDIT: Yes, gevonden: https://github.com/RaspAP/raspap-webgui

[ Voor 3% gewijzigd door jurroen op 03-11-2021 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loek6000
Maar wacht....... Ik heb een raspberry pi 8gb als reserve, die kan ik gewoon gebruiken hiervoor, alleen hoe @Janoz het schetst vind ik ingewikkeld omdat het bij de buren wordt geleend... Misschien moet ik het nog een paar keer lezen

voor de rest, hartelijk dank tot nu toe, graag wil ik nog verder geholpen worden, maar zelf ga ik nu ook van start om het e.e.a. bij elkaar te zoeken (kabels, raspberry pi etc)

Heb even gelezen wat je schrijft @Janoz en met windows delen lukt me eenvoudig, maar hoe doe ik dat in Raspberry pi OS....

[ Voor 13% gewijzigd door loek6000 op 03-11-2021 12:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• purge
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Als T-Mobile hun fout erkent dan willen ze misschien wel meewerken door tijdelijk een '4g voor thuis' sim abonnement te verstrekken. Mogelijk dat deze al in je huidige modem/router van t-mobile kan.
Anders is misschien een MiFi apparaat bruikbaar voor je overige apparaten.

[ Voor 66% gewijzigd door purge op 03-11-2021 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik zou inderdaad T-Mobile de fout laten corrigeren of in elk geval jou laten helpen. Zij hebben de fout immers gemaakt (zal ook niet de eerste noch de laatste keer zijn), dan mogen zij het herstellen ook, of een tijdelijk alternatief bieden.

[ Voor 11% gewijzigd door CH4OS op 03-11-2021 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loek6000
Ze hebben wel zoiets voorgesteld, alleen ik wil NIETS meer met T-Mobile te maken hebben al heb ik nog steeds een Unlimited tel. abo. op die manier kan het ook worden gedeeld vertelde ze mij.

Ik ben helemaal zat van die TM, ze lieten ons gisteren hier letterlijk in het donker zitten omdat hier alles Smart is....

Maar laat dit maar even achterwege, is een LANG verhaal, maar voor nu bijzaak. Liefst hulp hoe ik de bestaande hotspot kan uitbreiden naar mijn apparaten

[ Voor 3% gewijzigd door loek6000 op 03-11-2021 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:01
loek6000 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 12:25:
Ze hebben wel zoiets voorgesteld, alleen ik wil NIETS meer met T-Mobile te maken hebben al heb ik nog steeds een Unlimited tel. abo. op die manier kan het ook worden gedeeld vertelde ze mij.

Ik ben helemaal zat van die TM, ze lieten ons gisteren hier letterlijk in het donker zitten omdat hier alles Smart is....

Maar laat dit maar even achterwege, is een LANG verhaal, maar voor nu bijzaak. Liefst hulp hoe ik de bestaande hotspot kan uitbreiden naar mijn apparaten
Als je nu op je Windows pc op de hotspot van jouw telefoon zit, via WiFi, dan lus je die verbinding via internet delen door naar je router. Dus de kabel die nu naar jouw pc loopt aansluiten op de WAN-poort op je router en dan werkt het. Je moet dan wel je pc en hotspot aan laten.
Als je dat niet handig vind zet je zoiets als raspap.com op, zoals genoemd wordt, waarbij je de raspberry via WiFi verbindt met je telefoon-hotspot en dan de raspberry op je WAN-poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loek6000
Inderdaad heel mooi, alleen ik heb apparaten die ik niet draadloos kan verbinden (pc en satelliet ontvanger zitten op lan)
jurroen schreef op woensdag 3 november 2021 @ 11:58:
[...]

Oh dat is ook een interessante! De nieuwere Raspberry Pi's zijn wel een stuk sneller, mede omdat de hardware op een hele andere manier is gelust. Voorheen ging de NIC over de USB IC (zo uit mijn hoofd). Maar goed, als je die niet hebt liggen is het ook weer minimaal 50 euro uitgeven (bordje, SD kaart, behuizing en eventueel een adapter).

Er was meen ik wel een mooie interface beschikbaar om de Raspberry Pi als WiFi spot / client te gebruiken - handig als je wat minder technisch bent. Zal zo even zoeken of ik die gevonden krijg.

EDIT: Yes, gevonden: https://github.com/RaspAP/raspap-webgui

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:30
Meest goedkope optie

Mobiel op hotspot modus
Router laten connecten met dat wifi netwerk en ondertussen gewoon verde rop je eigen netwerk. Ofwel alleen je WAN moet je veranderen. Dit kan niet met elk router.

Een travel router ondersteunt vaak hotspot functies daar zou het vaak mee moeten kunnen. Ik heb zelf veel met GLinet gewerkt en dat gaat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

loek6000 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 12:28:
Inderdaad heel mooi, alleen ik heb apparaten die ik niet draadloos kan verbinden (pc en satelliet ontvanger zitten op lan)

[...]
Dat is het idee juist :) Je kunt de Raspberry Pi dan gebruiken in plaats van de werk PC (bovenstaand scenario). Dus:

code:
1
Hotspot => Raspberry Pi => Zyxel modem

Maar ik zou wel adviseren om het eerst via de werk computer te proberen. Dan weet je of het uberhaupt een haalbaar scenario is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:22
jurroen schreef op woensdag 3 november 2021 @ 12:32:
[...]

Dat is het idee juist :) Je kunt de Raspberry Pi dan gebruiken in plaats van de werk PC (bovenstaand scenario). Dus:

code:
1
Hotspot => Raspberry Pi => Zyxel modem

Maar ik zou wel adviseren om het eerst via de werk computer te proberen. Dan weet je of het uberhaupt een haalbaar scenario is :)
Haalbaar zal het wel zijn, maar ik zou wel zo beginnen omdat het dan wat makkelijker te troubleshooten is totdat het werkt. Gegarandeerd dat er bij de 1e poging nog wat dingen niet goed gaan :+

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• purge
  • Niet online
Je kan je computer toch wel met de hotspot laten verbinden?
Door het installeren van een (socks)proxy kan je je PC als gateway gebruiken. Dan hoef je in je router alleen de DHCP instellingen voor de overige apparaten in te stellen, zodat de gateway niet de Zyxel is maar je computer.
Dan blijft de interne netwerk gewoon hetzelfde alleen voor het Internet gaat alles via je PC>Hotspot.

Ik begrijp dat er (veel) zeer zit bij T-mobile. Al het andere is toch een beetje houtje/touwtje. Niet erg maar is wel gevoeliger voor verstoringen. Zoals dat je mobiel met Hotspot dan wel thuis moet zijn om te kunnen werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loek6000
Opties lopen nu door elkaar heen, zonet de utp van de pc aangesloten op de WAN aansluiting op de router

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

redwing schreef op woensdag 3 november 2021 @ 12:36:
[...]

Haalbaar zal het wel zijn, maar ik zou wel zo beginnen omdat het dan wat makkelijker te troubleshooten is totdat het werkt. Gegarandeerd dat er bij de 1e poging nog wat dingen niet goed gaan :+
Ja, dat denk ik ook. Maar T-Mobile draait volgens mij custom firmware op die modems. Weet niet of het vandaag de dag ook nog zo is, maar er was een tijd (voordat ze die T-50 modems hadden) dat je niet eens admin-level toegang had, maar alleen user.

Dus dit vooraf troubleshooten en kijken of het uberhaupt wil verbinden met een WAN op een private IP range is dan wel zo zinvol.
loek6000 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 12:37:
Opties lopen nu door elkaar heen, zonet de utp van de pc aangesloten op de WAN aansluiting op de router
Top! Ja, we gaan wat snel. Nu is de eerste stap om een ander apparaat te verbinden met de Zyxel en te checken of je verbinding hebt. En zo niet, wat de "webinterface" aangeeft :)

[ Voor 22% gewijzigd door jurroen op 03-11-2021 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loek6000
Ik heb nu de hotspot (usb dongle) laten delen via Windows. alleen dat lijkt niet lekker te werken... Er werd wel een nieuw netwerk gedetecteerd en die heb ik 'goedgekeurd' moet ik nu ook de LAN delen die is aangesloten op de router - pc ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

loek6000 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 12:40:
Ik heb nu de hotspot (usb dongle) laten delen via Windows. alleen dat lijkt niet lekker te werken... Er werd wel een nieuw netwerk gedetecteerd en die heb ik 'goedgekeurd' moet ik nu ook de LAN delen die is aangesloten op de router - pc ?
Nee. Als het goed is kun je instellen dat hij de WiFi verbinding deelt via LAN. Dus niet LAN ook nog eens delen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loek6000
Het is GELUKT! ik zal later even schetsen hoe dat is gegaan, maar komt er op neer dat ik heb gevolgd wat mij is aangeraden te doen

DANK daarvoor, wat een opluchting ..... en nu maak ik vast een paar mensen hier boos maar vanavond kan ik dus WEL Ajax kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

loek6000 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 12:56:
Het is GELUKT! ik zal later even schetsen hoe dat is gegaan, maar komt er op neer dat ik heb gevolgd wat mij is aangeraden te doen

DANK daarvoor, wat een opluchting ..... en nu maak ik vast een paar mensen hier boos maar vanavond kan ik dus WEL Ajax kijken :)
Oh wat geweldig! Lekker man!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loek6000
jurroen schreef op woensdag 3 november 2021 @ 13:18:
[...]

Oh wat geweldig! Lekker man!
Zeker! Thanx :)

Ik wil geen beste antwoord drukken want ik denk dat iedereen hier met de beste bedoelingen heeft willen helpen.....

Zo even proberen met de raspberry pi......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

loek6000 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 13:20:
[...]

Ik wil geen beste antwoord drukken want ik denk dat iedereen hier met de beste bedoelingen heeft willen helpen.....
Wauw, wat een geweldige insteek. Oprecht, dat waardeer ik enorm. Het is echt exact zoals je zegt, iedereen met een reply probeert te helpen. Als ik uiteindelijk het verlossende antwoord heb gegeven (hoef ik niet eens te weten) vind ik dit een fijnere houding dan het markeren als "de oplossing".
Als ik het goed heb: volgens mij is de Raspberry Pi 3B+ de eerste revisie met de 'betere' hardware lus. Oudere devices volstaan voor dit scenario ook prima; waarschijnlijk is de bottleneck toch de snelheid van je hotspot uplink (3G/4G).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loek6000
@jurroen dank je :) :) :) :)

Bij nader inzien laat ik het maar even zo, het werkt nu goed, super blij mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

loek6000 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 13:30:
@jurroen dank je :) :) :) :)

Bij nader inzien laat ik het maar even zo, het werkt nu goed, super blij mee!
Een laatste toevoeging: hou er wel even rekening mee dat T-Mobile volgens mij een soort van FUP heeft. Na een X aantal GB moet je een berichtje naar hun versturen voor extra data, gratis. Als ik het goed herinner (maar kan het fout hebben of veranderd zijn) is het 35GB en erna een SMSje voor elke 5GB extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loek6000
jurroen schreef op woensdag 3 november 2021 @ 13:33:
[...]

Een laatste toevoeging: hou er wel even rekening mee dat T-Mobile volgens mij een soort van FUP heeft. Na een X aantal GB moet je een berichtje naar hun versturen voor extra data, gratis. Als ik het goed herinner (maar kan het fout hebben of veranderd zijn) is het 35GB en erna een SMSje voor elke 5GB extra.
Thanx, ja klopt, maar het is 8gb per dag, tenminste staat dat op haar app (van mijn partner) ik ga ervan uit dat unlimited 8gb per dag betekend en anders bel ik even, alleen gisteren letterlijk uren in de wacht gestaan en totaal zo'n 10 telefoontjes gepleegd naar TM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• purge
  • Niet online
[...]
Druk gewoon op beste antwoord ;)
Dit werkt voor jou toch goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loek6000
Het enige probleem wat ik nu tegenkom is dat ik niet meer op mijn NAS kan komen... (raspberry pi met 3 hdd's) maar goed als dat het enige minpunt is dan kan ik daarmee leven voor die paar weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:22
[...]

Ook al snap ik het wel is het voor iemand die een oplossing zoekt voor een soortgelijk probleem wel handig als de oplossing bovenaan staat :)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-05 17:38

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

loek6000 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 12:07:
Maar wacht....... Ik heb een raspberry pi 8gb als reserve, die kan ik gewoon gebruiken hiervoor, alleen hoe @Janoz het schetst vind ik ingewikkeld omdat het bij de buren wordt geleend... Misschien moet ik het nog een paar keer lezen
Oh, laat je je daar niet door in de war brengen. In mijn geval gebruikte ik een publieke Ziggo hotspot van de ziggo modem van de buren. Dat is technisch niet anders dan de hotspot van je telefoon gebruiken. Sterker nog, Eigenlijk is de hotspot van je telefoon gebruiken eerder makkelijker omdat inloggen op de Hotspot van Ziggo iets lastiger dan standaard was :)

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loek6000
@Janoz thanx.

Ik heb het geprobeerd op de raspberry pi het internet te delen maar dit ging toch wat lastiger dan ik dacht, heb het ook wel snel opgegeven hoor, want ik vind het wel ok zoals het nu is.

Nu is het zo dat ik de utp pluggen moet wisselen indien ik alles via het netwerk wil laten lopen en als ik bij mijn NAS bestanden wil komen, dat is verder geen probleem.

Ik ga zeker nog wel verder proberen maar over een paar dagen heb ik KPN glasvezel dus dan is dit niet meer nodig.

Ik laat de pc aan tot het moment van het nieuwe glasvezel abonnement
Pagina: 1