Ervaringen met powerline adapters.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansie-64
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21-10-2024
Wat zijn de ervaringen met powerline adapters ?

We hebben nu eindelijk binnenkort glasvezel en om tv te kunnen kijken moet er dan vanaf het modem een UTP kabel op de betreffende tv ontvanger worden aangesloten.

UTP kabels aanleggen is in ons huis in alle redelijkheid niet te doen.

Middels een UTP kabel rechtstreeks vanaf het modem naar de tv ontvanger is dus helaas geen optie.

Is een powerline adapter een passende oplossing in deze ? en zo ja hoe zit het met eventueel signaalverlies c.q. verlies van beeldkwaliteit ?

Zijn er wellicht andere ( efficiënter) mogelijkheden in deze ?

Bijvoorbaat dank voor een ieders inbreng. _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steef
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-05 22:11

Steef

GoT's Most Eaten

Pas op dat de meeste providers geen ondersteuning leveren op een powerline adapter oplossing tussen het modem en de TV box. Dit omdat die powerline adapters (Devolo etc) een klein mesh netwerkje (VLAN?) opzetten, die slag speelt niet altijd lief samen.

Verder zijn ze gevoelig voor apparaten die ruis op het net gooien. Denk aan dimmers en voedingen. Dit zal niet betekenen dat het opeens niet meer werkt, maar zal de throughput wel kunnen benadelen.

Persoonlijk gebruik ik Devolo dLan 1000 duo+ adapters en behaal ik zo rond de 200-300 mbit over een oud net in een gebouw uit ~1985.

Ook hier op eigen risico, T-Mobile gaf aan dat deze setup niet ondersteund is bij installatie. Ik heb de gok maar gewaagd en het bleek te werken.

Verder moet ik zo om de 3-4 maand even naar de andere kast lopen om de adapter te resetten als hij om onverklaarbare redenen de verbinding even kwijt is.

Buiten die incidentele reset is het echter stabiel zonder packet loss. Ik mag niet klagen, vooral omdat een UTP trekken hier niet tot de mogelijkheden behoort. Ik trek er zonder moeite 100+ mbit internet overheen, nooit last van degradatie van stream kwaliteit gehad.

[ Voor 15% gewijzigd door Steef op 02-11-2021 22:38 ]

Sony A7III | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FalconerHG
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13-05 16:48
Een Powerline adapter kan een oplossing bieden, maar ze zijn niet ideaal.

Het begint al met de leugen van de snelheid. De geadverteerde snelheid haal je alleen als je ze vlak naast elkaar in het stopcontact stopt, en geen magnetrons of koelkasten op dezelfde groep hebt. Het verschil tussen Ghz+ en 500Mb doosjes is vaak ook een wassen neus.

Toch betekent dat niet dat ze waardeloos zijn. TV kijken met bijvoorbeeld een KPN kastje heeft slechst 7Mbps nodig, en dat ga je zeer waarsschijnlijk makkelijk halen. Ik heb nooit minder dan het dubbele gezien, en dat was onder hele slechte omstandigheden.

Powerline fluctueert wel. Hierdoor heb ik nog niet meegemaakt dat Powerline goed genoeg was om op goede kwaliteit eigen films en video door de Powerline heen te streamen (vanaf bijvoorbeeld een NAS). Op papier moet je Blueray ook onder mindere omstandigheden kunnen streamen, maar dat is me nog nooit gelukt.

Wil je Powerline, kijk dan ook zeker naar Powerline adapters die ook een WiFi punt hebben. Die zijn wat duurder, en ook niet ideaal, maar je zal me bedanken.

Heb je wat meer budget, kijk dan eens naar een Ubiqiti Amplify set. Daarmee krijg ik in mijn Faraday-cage gewapend beton huis toch overal heel goede wifi te krijgen. Meer dan goed genoeg voor TV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-05 18:52

jurroen

Security en privacy geek

FalconerHG schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 22:36:
Heb je wat meer budget, kijk dan eens naar een Ubiqiti Amplify set. Daarmee krijg ik in mijn Faraday-cage gewapend beton huis toch overal heel goede wifi te krijgen. Meer dan goed genoeg voor TV.
Fijn dat jij een goed WiFi netwerk voor jezelf hebt gerealiseerd. Maar hoe gaat dat TS helpen met het aansluiten van zijn IPTV box die alleen via een bekabelde verbinding werkt?

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-04 08:35
Hansie-64 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 22:18:
We hebben nu eindelijk binnenkort glasvezel en om tv te kunnen kijken moet er dan vanaf het modem een UTP kabel op de betreffende tv ontvanger worden aangesloten.

UTP kabels aanleggen is in ons huis in alle redelijkheid niet te doen.

Middels een UTP kabel rechtstreeks vanaf het modem naar de tv ontvanger is dus helaas geen optie.
Waarom niet als ik vragen mag? Er zijn zoveel mogelijkheden om kabels te leggen...

- door loze leidingen
- door een kruipruimte
- door plinten
- door kabelgoten
- netjes langs hoeken en randen gelegd
- etc..

Om een goede verbinding tussen modem en settopbox te hebben wordt toch een bekabelde verbinding heel sterk aangeraden. Bij elke andere oplossing zal de internet/TV provider je ook niet kunnen helpen als je storingen ervaart en ben je helemaal op jezelf aangewezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FalconerHG
jurroen schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 22:40:
[...]

Fijn dat jij een goed WiFi netwerk voor jezelf hebt gerealiseerd. Maar hoe gaat dat TS helpen met het aansluiten van zijn IPTV box die alleen via een bekabelde verbinding werkt?
Ja, goede opmerking. Dan kan met een extra Amplifi High Density router. Een andere oplossing kan zijn om een VONETS VAP11S wifi-utp extender te kopen (minder dan 40 euro).

Beantwoord dit je vraag?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Steef schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 22:29:
Pas op dat de meeste providers geen ondersteuning leveren op een powerline adapter oplossing tussen het modem en de TV box.
KPN biedt letterlijk powerline adapters aan als oplossing voor hun TV-kastjes:

https://www.kpn.com/telev...adloze-verbindingsset.htm

Er zit natuurlijk veel verschil tussen oplossingen en gewoon een echt mesh setje, zelfs al is het een goedkopere, is altijd beter dan powerline waar je weer zit met verlengkabels enzo die enorm veel storing opleveren, maar dat wil niet zeggen dat powerline per definitie geen goede oplossing is of niet ondersteund wordt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FalconerHG
Cpt.Morgan schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 22:44:
[...]

Waarom niet als ik vragen mag? Er zijn zoveel mogelijkheden om kabels te leggen...

- door loze leidingen
- door een kruipruimte
- door plinten
- door kabelgoten
- netjes langs hoeken en randen gelegd
- etc..

Om een goede verbinding tussen modem en settopbox te hebben wordt toch een bekabelde verbinding heel sterk aangeraden. Bij elke andere oplossing zal de internet/TV provider je ook niet kunnen helpen als je storingen ervaart en ben je helemaal op jezelf aangewezen...
KPN ondersteund de powerline setup bij mijn vader thuis. Sterker, die hebben ze zelf aangelegd. Mee eens dat bekabeld beter is, maar sommige providers zien dit ook als een prima oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansie-64
Het betreft een huis uit 1906 waar geen kruipruimte aanwezig is, geen systeemplafonds, geen loze leidingen, geen plinten, geen kabelgoten, helaas niets van dit alles.

Er bestaat geen reeële mogelijkheid om vanaf de meterkast waar de glasvezel binnen komt en waar het modem staat, een UTP kabel te trekken naar de woonkamer simpelweg omdat er massieve vloeren zijn waar geen kruipruimte is, plafonds zijn vaste gipsplaten, we kunnen echt letterlijk geen kant op v.w.b. het aanleggen van kabels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:53
FalconerHG schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 22:50:
[...]

KPN ondersteund de powerline setup bij mijn vader thuis. Sterker, die hebben ze zelf aangelegd. Mee eens dat bekabeld beter is, maar sommige providers zien dit ook als een prima oplossing.
Ondersteuning is een groot woord. Ze verkopen en installeren het, maar daar is ook alles wel mee gezegd. Storingen veroorzaakt door andere apparaten gaat een monteur niet oplossen. Sterker nog, er kan alleen een betaalde monteur aangestuurd worden bij problemen(en terecht)

Kortom:
Begin er gewoon niet aan, het kan werken. Maar ik zie dagelijks zoveel ellende met die dingen(of het nou een 200/500/650/1200 is) dat je het niet als een vervanging van een kabel moet zien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23-05 17:22
jurroen schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 22:40:
[...]

Je kunt een AP pakken met ethernet aansluiting. Zo heb ik hier de omvormer aangesloten aan het netwerk, maar ik heb het ook geprobeerd met een TV en dat werkte ook prima.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-04 08:35
Oon schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 22:50:
[...]

KPN biedt letterlijk powerline adapters aan als oplossing voor hun TV-kastjes:

https://www.kpn.com/telev...adloze-verbindingsset.htm

Er zit natuurlijk veel verschil tussen oplossingen en gewoon een echt mesh setje, zelfs al is het een goedkopere, is altijd beter dan powerline waar je weer zit met verlengkabels enzo die enorm veel storing opleveren, maar dat wil niet zeggen dat powerline per definitie geen goede oplossing is of niet ondersteund wordt
Ah dat wist ik niet. Ik zou in dit geval wel voor een provider gaan dan (zoals KPN) die dit ook echt zelf ondersteunen, dat lijkt me een stuk makkelijker als er een keer issues zijn.

EDIT: en die ondersteuning lijkt ook bij KPN nogal tegen te vallen lees ik hierboven nu....
Hansie-64 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 22:52:
Het betreft een huis uit 1906 waar geen kruipruimte aanwezig is, geen systeemplafonds, geen loze leidingen, geen plinten, geen kabelgoten, helaas niets van dit alles.

Er bestaat geen reeële mogelijkheid om vanaf de meterkast waar de glasvezel binnen komt en waar het modem staat, een UTP kabel te trekken naar de woonkamer simpelweg omdat er massieve vloeren zijn waar geen kruipruimte is, plafonds zijn vaste gipsplaten, we kunnen echt letterlijk geen kant op v.w.b. het aanleggen van kabels.
Maar kabelgoten, of kabels netjes langs randen leggen is iets dat je altijd eenvoudig zelf kunt doen. Ik snap dat het esthetisch misschien niet altijd wenselijk is, maar soms is het kiezen tussen functie of uiterlijk.

[ Voor 37% gewijzigd door Cpt.Morgan op 02-11-2021 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

redwing schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 22:55:
[...]

Je kunt een AP pakken met ethernet aansluiting. Zo heb ik hier de omvormer aangesloten aan het netwerk, maar ik heb het ook geprobeerd met een TV en dat werkte ook prima.
Klopt. Moet wel de verbinding tussen de AP's sterk genoeg zijn (wat wel waarschijnlijk is).

TP-Link had hier een tijdje ideale apparaten voor. Uit mijn hoofd: de TL- WA860RE. Kon je OpenWRT op flashen en dan had je voor een paar tientjes een ideaal en uitermate flexibel ding voor dit soort gevallen. Bij een partij zo ook een obscure omvormer op zolder aangesloten zónder kabels te moeten trekken of moeilijk doen met onbetrouwbare powerline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansie-64
Cpt.Morgan schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 22:57:
[...]

Ah dat wist ik niet. Ik zou in dit geval wel voor een provider gaan dan (zoals KPN) die dit ook echt zelf ondersteunen, dat lijkt me een stuk makkelijker als er een keer issues zijn.
Provider is in dit geval Solcon en die leveren de tv ontvanger, en dat is het. Je bent vervolgens zelf verantwoordelijk voor het aansluiten. Je kunt tegen betaling een monteur laten komen maar Solcon heeft al kenbaar gemaakt dat dit voor ons geen haalbare kaart is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
jurroen schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 23:02:
[...]
Klopt. Moet wel de verbinding tussen de AP's sterk genoeg zijn (wat wel waarschijnlijk is).

TP-Link had hier een tijdje ideale apparaten voor. Uit mijn hoofd: de TL- WA860RE. Kon je OpenWRT op flashen en dan had je voor een paar tientjes een ideaal en uitermate flexibel ding voor dit soort gevallen. Bij een partij zo ook een obscure omvormer op zolder aangesloten zónder kabels te moeten trekken of moeilijk doen met onbetrouwbare powerline.
Trouwens nog wel toepasselijk voor dit topic, ik heb de AP vooral gebruikt omdat er eerst powerline adapters zaten die regelmatig de verbinding kwijt waren. Toen kreeg ik bij mijn KPN abbonnement van die 'superwifi' punten en heb ik er eentje als AP bij mijn omvormer gezet en sindsdien geen enkel probleem meer gehad.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:31

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PLC is een totale gok.

Enige wat je kunt zeggen met een ongerenoveerde huis uit 1906 (wordt het niet eens tijd dat te overwegen...?) is dat het niet conform NEN1010 van 1997 of later is, dus er zal geen randaarde aanwezig zijn in de woonruimtes. Dat betekent ~1/3 van de performance van PLC ten opzichte van huizen waar wel randaarde aanwezig is, althans bij de sets die het ondersteunen. Los van performance is stabiliteit ook minder, want meerste zooi zit op fase-nulpaar, niet aarde-nulpaar.

Als ik 1906 en 'authentieke' toestand hoor denk ik trouwens wel aan een best-case scenario voor WiFi, die vloeren/plafonds dempen waarschijnlijk zo goed als niet, en de enkelsteens binnenmuren zullen ook geen uitdaging zijn. Als je TV box geen WiFi connectivity heeft, kun je dat toevoegen door een AP als wireless (client) bridge te draaien, dus AP laten verbinden met je WiFi en TV box bedraad daarop aansluiten. Exacte specs van wat je beste kunt kopen hangt af van wat je als (router/)AP gebruikt en hoe de dekking is (gemeten in dBm RSSI, in zowel 2.4GHz als 5GHz) op locatie van TV. Met beetje geluk kun je met een vrij simpele 2x2 kastje al heel wat bereiken.

Uitdaging: diezelfde muren en vloeren dempen dus ook signalen van de buren nauwelijks. Als je in stedelijk gebied woont zal het druk zijn in de lucht, erg druk. 2.4GHz kun je dan vergeten, ongeacht signaalsterkte, en 5GHz zal in de non-DFS kanalen ook flink tegenvallen.

Er zijn ook andere alternatieven:
- MoCA. Is er wel coax (TV-kabel)? Dan kan daar data over. Techniek lijkt redelijk op powerline en WiFi, maar omdat het degelijke, afgeschermde coaxkabels gebruikt is performance veel hoger en kans op verstoring veel minder. 940Mbps (Gigabit Ethernet is de bottleneck, MoCA 2.5 zelf trekt ongeveer 2.5Gbps shared over coax) throughput is prima haalbaar met set als Hirschmann's INCA.
- POF. Plastic Optical Fiber is zoals de naam zegt netwerk via plasticvezels. Dit is een erg dure oplossing, maar heeft als grote pre dat het (itt Ethernet) veilig langs stroomkabels getrokken kan worden. Door prijs (~EUR 200 voor point-to-pointverbinding met Gigabitsnelheid, waarvan trouwens EUR 195 voor adapters en montagespul, vezel zelf kost geen drol) hooguit interessant waar er echt geen alternatief is, maar bij uitstek geschikt voor monumentale panden waar je niets aan mag veranderen.

[ Voor 6% gewijzigd door dion_b op 02-11-2021 23:33 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansie-64
dion_b schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 23:31:
PLC is een totale gok.

Enige wat je kunt zeggen met een ongerenoveerde huis uit 1906 (wordt het niet eens tijd dat te overwegen...?) is dat het niet conform NEN1010 van 1997 of later is, dus er zal geen randaarde aanwezig zijn in de woonruimtes. Dat betekent ~1/3 van de performance van PLC ten opzichte van huizen waar wel randaarde aanwezig is, althans bij de sets die het ondersteunen. Los van performance is stabiliteit ook minder, want meerste zooi zit op fase-nulpaar, niet aarde-nulpaar.

Als ik 1906 en 'authentieke' toestand hoor denk ik trouwens wel aan een best-case scenario voor WiFi, die vloeren/plafonds dempen waarschijnlijk zo goed als niet, en de enkelsteens binnenmuren zullen ook geen uitdaging zijn. Als je TV box geen WiFi connectivity heeft, kun je dat toevoegen door een AP als wireless (client) bridge te draaien, dus AP laten verbinden met je WiFi en TV box bedraad daarop aansluiten. Exacte specs van wat je beste kunt kopen hangt af van wat je als (router/)AP gebruikt en hoe de dekking is (gemeten in dBm RSSI, in zowel 2.4GHz als 5GHz) op locatie van TV. Met beetje geluk kun je met een vrij simpele 2x2 kastje al heel wat bereiken.

Uitdaging: diezelfde muren en vloeren dempen dus ook signalen van de buren nauwelijks. Als je in stedelijk gebied woont zal het druk zijn in de lucht, erg druk. 2.4GHz kun je dan vergeten, ongeacht signaalsterkte, en 5GHz zal in de non-DFS kanalen ook flink tegenvallen.

Er zijn ook andere alternatieven:
- MoCA. Is er wel coax (TV-kabel)? Dan kan daar data over. Techniek lijkt redelijk op powerline en WiFi, maar omdat het degelijke, afgeschermde coaxkabels gebruikt is performance veel hoger en kans op verstoring veel minder. 940Mbps (Gigabit Ethernet is de bottleneck, MoCA 2.5 zelf trekt ongeveer 2.5Gbps shared over coax) throughput is prima haalbaar met set als Hirschmann's INCA.
- POF. Plastic Optical Fiber is zoals de naam zegt netwerk via plasticvezels. Dit is een erg dure oplossing, maar heeft als grote pre dat het (itt Ethernet) veilig langs stroomkabels getrokken kan worden. Door prijs (~EUR 200 voor point-to-pointverbinding met Gigabitsnelheid, waarvan trouwens EUR 195 voor adapters en montagespul, vezel zelf kost geen drol) hooguit interessant waar er echt geen alternatief is, maar bij uitstek geschikt voor monumentale panden waar je niets aan mag veranderen.
Dion, het huis is weliswaar uit 1906 maar is zeker wel gerenoveerd en gemoderniseerd, en voldoet wat dat betreft geheel aan de moderne wensen en eisen, ook v.w.b. elektra, er zijn verschillende groepen en alles is geaard, blijft een gegeven dat wij geen kruipruimte hebben, en de plafonds zijn overal ( ook in de meterkast ) vaste gipsplaten, we kunnen in alle redelijkheid echt geen kant op v.w.b. mogelijkheden om kabels te trekken. Tuurlijk kunnen we het plafond er op diverse plekken uit laten halen ( slopen ) maar dat is om voor de hand liggende reden niet wenselijk.

Omdat wij in een buitengebied wonen waar geen kabel ligt, kijken wij tv via de schotel, bij slecht weer een drama, geen beeld dan. Vervolgens kunnen we dan weliswaar via de CanalDigital app tv kijken ( huidige aanwezige internet is nu nog VDSL dus dat is ook niet alles, verre van zelfs ) maar dat is dan wel een behoorlijk verlies van beeldkwaliteit, geen idee of dat door VDSL komt of dat tv kijken middels een app op je tv altijd minder van kwaliteit is, maar het verschil in beeldkwaliteit is behoorlijk, kijkt niet fijn, vind ik.

We hadden gehoopt nu er glasvezel is aangelegd we binnenkort eindelijk ongestoord tv konden kijken maar dat staat er nu geheel anders voor nu we dus in alle redelijkheid geen UTP kabel vanaf het modem naar de tv ontvanger kunnen aanleggen.

Ik blijf uiteraard open staan voor een ieders inbreng, mocht er geen passende oplossing zijn dan rest denk ik niets anders dan het huidige abonnement op CanalDigital te behouden en alleen van de voordelen van glasvezel te profiteren m.b.t. internet, niks meer, niks minder, het is dan helaas niet anders.

Dank voor jouw reactie, de mogelijkheid m.b.t. POF ga ik mij eens in verdiepen. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hansie-64 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 10:47:
[...]

Dion, het huis is weliswaar uit 1906 maar is zeker wel gerenoveerd en gemoderniseerd, en voldoet wat dat betreft geheel aan de moderne wensen en eisen, ook v.w.b. elektra, er zijn verschillende groepen en alles is geaard, blijft een gegeven dat wij geen kruipruimte hebben, en de plafonds zijn overal ( ook in de meterkast ) vaste gipsplaten, we kunnen in alle redelijkheid echt geen kant op v.w.b. mogelijkheden om kabels te trekken. Tuurlijk kunnen we het plafond er op diverse plekken uit laten halen ( slopen ) maar dat is om voor de hand liggende reden niet wenselijk.
Als het "gerenoveerd en gemoderniseerd" is, maar niet conform NTA8055 loze leidingen aangelegd zijn of op welke manier dan ook voorzien is in bedrade telecommunicatie zou ik niet zeggen dat het "aan de moderne wensen en eisen" voldoet. Maar goed, feit blijft inderdaad dat je geen loze leidingen hebt.

Beetje creativiteit doet wonderen als je (terecht) per se bedrade dingen aan wilt sluiten. Er bestaan bijvoorbeeld holle plinten die feitelijk als kabelgoten langs de wand fungeren. Daar kun je UTP door trekken.

Mbt PLC: als overal randaarde is, is dit potentieel een betere optie. Sets met MIMO ("1200Mbps" of hoger) gaan flinke meerwaarde leveren qua prestaties en stabiliteit. Gemiddeld haal je met zo'n "1200Mbps" set met randaarde ongeveer 100Mbps, en met een nieuwe G.hn wave 2 set als de Devolo Magic 2 kun je daar dubbele van verwachten.

Addertje zit in "gemiddeld". Klein aantal mensen haalt flink meer dan gemiddelde, groot aantal haalt minder, en onderin is stabiliteit niet geborgd. Met randaarde zit bandbreedte wel snor (broadcast quality 4k HDR heeft max 20Mbps nodig) maar als het instabiel is schiet je er alsnog weinig mee op. Ik denk dat de kans groot is dat je met goede MIMO PLC apparaten een stabiele verbinding hebt, maar het blijft een gok. Als je ervoor kiest, zorgen dat je gelijk test en mogelijkheid hebt voor retour als het bij jou niet werkt.
Omdat wij in een buitengebied wonen waar geen kabel ligt, kijken wij tv via de schotel, bij slecht weer een drama, geen beeld dan. Vervolgens kunnen we dan weliswaar via de CanalDigital app tv kijken ( huidige aanwezige internet is nu nog VDSL dus dat is ook niet alles, verre van zelfs ) maar dat is dan wel een behoorlijk verlies van beeldkwaliteit, geen idee of dat door VDSL komt of dat tv kijken middels een app op je tv altijd minder van kwaliteit is, maar het verschil in beeldkwaliteit is behoorlijk, kijkt niet fijn, vind ik.
Je zou moeten kijken naar de bitrates om te zien waar het aan ligt, maar grote kans dat je via DSL veel meer compressie hebt/had.
We hadden gehoopt nu er glasvezel is aangelegd we binnenkort eindelijk ongestoord tv konden kijken maar dat staat er nu geheel anders voor nu we dus in alle redelijkheid geen UTP kabel vanaf het modem naar de tv ontvanger kunnen aanleggen.

Ik blijf uiteraard open staan voor een ieders inbreng, mocht er geen passende oplossing zijn dan rest denk ik niets anders dan het huidige abonnement op CanalDigital te behouden en alleen van de voordelen van glasvezel te profiteren m.b.t. internet, niks meer, niks minder, het is dan helaas niet anders.

Dank voor jouw reactie, de mogelijkheid m.b.t. POF ga ik mij eens in verdiepen. (y)
Waarom niet kijken naar WiFi mbv een wireless bridge? Zoals je het beschrijft ga je ivm buitengebied geen last hebben van interferentie van buren, dus zou dit een prima valide oplossing kunnen zijn dat in ieder geval goedkoper is dan (goede) PLC of POF.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-05 19:23
Ik heb een powerline (oudje) die 200Mbit/s aan zou moeten kunnen tussen de meterkast en de schuur. Signaal gaat over 2 groepen heen, afstand ca. 20 meter.
Aan het eind hou ik nog maar 30Mbit/s over wat voldoende is voor mijn toepassing (Raspberry Pi).

Signaal is wel stabiel, maar snelheid is dus beroerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-05 18:36

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Hansie-64 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 10:47:
[...]

Zijn er coax-kabels door de woning (misschien vanwege satteliet aangelegd? Ik zie je niet reageren op het MOCA stukje in @dion_b zijn reactie. Dat zou namelijk een ideale oplossing kunnen zijn.

Powerline adapters zijn alles en behalve stabiel. Ik zou daar niet je gehele netwerk aan ophangen.

Unifi AC Pro's accesspoints doen wel een hoop goed is mijn ervaring. Weinig latency en goed bereiken. In meshnetwerk aan elkaar gelinkt eigenlijk superieur. In combi met een Unifi Dreammachine rechtstreeks op je glasvezelverbinding lekker veel controle op alles. Is wel een investering, maar betaald zich goed terug is mijn ervaring.

[ Voor 10% gewijzigd door Falcon op 03-11-2021 11:18 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazvv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:35
Als je wel een COAX kabel hebt lopen naar je TV kan je ook Ethernet over COAX gebruiken (MOCA).
Ik gebruik dat op dit moment en haal er 450mbit mee, nieuwe kastjes kunnen 3,5gbps.
https://www.cablers.nl/ep...giproof/Products/44000250

Edit: Spuit 11

[ Voor 3% gewijzigd door Bazvv op 03-11-2021 11:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
dion_b schreef op woensdag 3 november 2021 @ 11:04:
[...]
Waarom niet kijken naar WiFi mbv een wireless bridge? Zoals je het beschrijft ga je ivm buitengebied geen last hebben van interferentie van buren, dus zou dit een prima valide oplossing kunnen zijn dat in ieder geval goedkoper is dan (goede) PLC of POF.
Precies dit, tegenwoordig is dit makkelijk stabiel en dekkend voor het hele huis te krijgen. En dan heb je dus ook op willekeurig welke plek goed internet. Of rechtstreeks via wifi, of via een AP/wireless bridge als je een apparaat hebt dat bedraad moet worden aangesloten. Ik heb een jaren 30 huis met dezelfde uitdagingen en dit is daarvoor een prima oplossing.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

FunFair schreef op woensdag 3 november 2021 @ 11:07:
Ik heb een powerline (oudje) die 200Mbit/s aan zou moeten kunnen tussen de meterkast en de schuur. Signaal gaat over 2 groepen heen, afstand ca. 20 meter.
Aan het eind hou ik nog maar 30Mbit/s over wat voldoende is voor mijn toepassing (Raspberry Pi).

Signaal is wel stabiel, maar snelheid is dus beroerd.
Lastige is dat dit n=1 is.

Bij PLC is protocol overhead ongeveer 50%, dus met "200Mbps" kun je bij perfect signaal maximaal 100Mbps halen. Met een beetje inzicht in hoe je stroomnet eruit ziet kun je een inschatting doen van demping, maar bij PLC is interferentie een veel groter probleem dan demping en dat is zonder meetapparatuur nauwelijks in te schatten. Constatering is dat het bij jou erg mee valt, want 30Mbps is tov maximaal haalbare 100Mbps erg hoog gezien er ook aardig wat demping in het spel is met die afstand.

Ik heb twee jaar terug een steekproef van 70k "1200Mbps" adapters gedaan. Gemiddelde link rate was 110Mbps, dus ~55Mbps netto throughput, maar dat was zowel met als zonder randaarde. Gemiddelde zonder randaarde was ~60Mbps link rate dus ~30Mbps throughput, en dat bij veel nieuwere/performantere adapters dan de jouwe (die van jou werkt met 2-30MHz, de adapters die ik had van 2-68MHz). Aangezien jij met jouw 'oude troep' zelfde haalt als gemiddelde van die nieuwere, en gezien de meeste mensen onder dat gemiddelde zitten, durf ik rustig te beweren dat jij een buitengewoon schoon elektriciteitsnetwerk hebt, wat voor jou erg mooi is, maar helaas betekent dat jouw ervaring geen goede richtlijn is voor een ander, bij de meesten zal het tegenvallen ten opzichte hiervan helaas :'(

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansie-64
Falcon schreef op woensdag 3 november 2021 @ 11:14:
[...]

Zijn er coax-kabels door de woning (misschien vanwege satteliet aangelegd? Ik zie je niet reageren op het MOCA stukje in @dion_b zijn reactie. Dat zou namelijk een ideale oplossing kunnen zijn.

Powerline adapters zijn alles en behalve stabiel. Ik zou daar niet je gehele netwerk aan ophangen.

Unifi AC Pro's accesspoints doen wel een hoop goed is mijn ervaring. Weinig latency en goed bereiken. In meshnetwerk aan elkaar gelinkt eigenlijk superieur. In combi met een Unifi Dreammachine rechtstreeks op je glasvezelverbinding lekker veel controle op alles. Is wel een investering, maar betaald zich goed terug is mijn ervaring.
De coax die er ligt voor de schotel gaat door een buitenmuur en plafond en is aangelegd gedurende de periode dat het huis gerenoveerd werd en er muren en plafonds open lagen, en los daarvan ligt deze coax aan een geheel andere kant van het huis dan waar nu het glasvezel middels de meterkast binnen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

Heeft de IPTV receiver bij Solcon een eigen VLAN nodig of aansluiting op het modem? Als 'ie dat niet nodig heeft, kun je wellicht met een dekkend WiFi netwerk een Raspberry Pi gebruiken - die dan WiFi client is en dit deelt via ethernet. Als je wat minder technisch bent is er ook een webinterface zodat je niet met een berg CLI commando's en manueel config files editten aan de slag hoeft: https://github.com/RaspAP/raspap-webgui

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:47
dion_b schreef op woensdag 3 november 2021 @ 11:04:
Mbt PLC: als overal randaarde is, is dit potentieel een betere optie. Sets met MIMO ("1200Mbps" of hoger) gaan flinke meerwaarde leveren qua prestaties en stabiliteit. Gemiddeld haal je met zo'n "1200Mbps" set met randaarde ongeveer 100Mbps, en met een nieuwe G.hn wave 2 set als de Devolo Magic 2 kun je daar dubbele van verwachten.
Ik gebruik hier (oud huis, zonder gebruik randaarde) ook powerline als extra verbinding naast mijn bedrade netwerk.
Normaal gebruikte ik daar wat oudere AV500/600Mbps adapters voor maar daar had ik op lange duur toch wel wat hinderlijke stabiliteit issues mee.
Sinds kort gebruik ik nu een (ook al wat ouder) TP-Link MIMO/1200Mbs setje en merk ik inderdaad een heel veel betere snelheid en vooral stabiliteit (geen hinderlijke onderbrekingen meer!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansie-64
jurroen schreef op woensdag 3 november 2021 @ 12:03:
Heeft de IPTV receiver bij Solcon een eigen VLAN nodig of aansluiting op het modem? Als 'ie dat niet nodig heeft, kun je wellicht met een dekkend WiFi netwerk een Raspberry Pi gebruiken - die dan WiFi client is en dit deelt via ethernet. Als je wat minder technisch bent is er ook een webinterface zodat je niet met een berg CLI commando's en manueel config files editten aan de slag hoeft: https://github.com/RaspAP/raspap-webgui
Jurroen, de reciever ( Amino A140 IPTV Set Top Box ) van Solcon functioneert alleen middels een UTP kabel aansluiting van af het modem.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o3HYvaQIRE3Vy-Am5CG2taIlftA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/g83ThLUrKqJdXOyooxg2rnN4.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OLZfI8ah0G9U5C4V0hdJ_NHras8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3iY3vmryH6UjgZBSeqMulysM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FalconerHG
mad-dog schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 22:55:
[...]

Ondersteuning is een groot woord. Ze verkopen en installeren het, maar daar is ook alles wel mee gezegd. Storingen veroorzaakt door andere apparaten gaat een monteur niet oplossen. Sterker nog, er kan alleen een betaalde monteur aangestuurd worden bij problemen(en terecht)

Kortom:
Begin er gewoon niet aan, het kan werken. Maar ik zie dagelijks zoveel ellende met die dingen(of het nou een 200/500/650/1200 is) dat je het niet als een vervanging van een kabel moet zien
Dat is absoluut niet de ervaring die ik met KPN heb, en ook niet die van mijn ouders (gescheiden). Ze zijn beiden diverse malen goed geholpen, vaak met problemen die KPN zich niet per se hoeft aan te trekken.

Bij mij kwam de KPN monteur een Fritzbox vervangen (de 3e in een paar jaar tijd - *beep* troep). Hij zag dat ik een telefoonkabel had doorgetrokken naar mijn werkkamer en daar de modem had staan. "Niks mis mee, werkt goed zo, maar ik zie dat je nog een router hebt staan. Zal ik niet gewoon een UTP kabel voor je doortrekken? Dan kan de fritzbox lekker in de meterkast staan". Wel weer jammer dat hij met slechte cat5 deed en de snelheid laag was. Ik heb het uiteindelijk allemaal opnieuw aangelegd. Maar op zich was de service prima. Geen extra kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FalconerHG
Wellicht ook nog een idee - als je ergens een telefoonkabel hebt lopen, dan is die vaak makkelijk te vervangen door een UTP kabel. Plak de UTP (netjes) vast aan telefoon kabel met flink wat ducktape en trekken maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:22
denk ik weer even "out of the box" , maar ik ken iemand die de utp kabel buitenom door de voortuin heeft ingespit ..

was veel meer werk, maar vond ie mooier dan opbouwen door de inkomhal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
FalconerHG schreef op woensdag 3 november 2021 @ 18:29:
[...]

Dat is absoluut niet de ervaring die ik met KPN heb, en ook niet die van mijn ouders (gescheiden). Ze zijn beiden diverse malen goed geholpen, vaak met problemen die KPN zich niet per se hoeft aan te trekken.

Bij mij kwam de KPN monteur een Fritzbox vervangen (de 3e in een paar jaar tijd - *beep* troep). Hij zag dat ik een telefoonkabel had doorgetrokken naar mijn werkkamer en daar de modem had staan. "Niks mis mee, werkt goed zo, maar ik zie dat je nog een router hebt staan. Zal ik niet gewoon een UTP kabel voor je doortrekken? Dan kan de fritzbox lekker in de meterkast staan". Wel weer jammer dat hij met slechte cat5 deed en de snelheid laag was. Ik heb het uiteindelijk allemaal opnieuw aangelegd. Maar op zich was de service prima. Geen extra kosten.
Wat heeft dit hele relaas met powerlines te maken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Heb je gedacht aan de optie om kabels buitenom te leggen? Vraag anders een installateur je weet nooit wat mogelijk is. Zo te horen ben je niet van plan snel te verhuizen dan is het de investering zeker waard.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FalconerHG
mad-dog schreef op woensdag 3 november 2021 @ 19:01:
[...]

Wat heeft dit hele relaas met powerlines te maken?
Ik reageer op jouw reactie waarin je iets zegt wat in mijn 3 ervaring niet klopt, maar jij wel wil gebruiken om per se powerline af te raden.

Fijne vent ben je.

[ Voor 22% gewijzigd door FalconerHG op 03-11-2021 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
FalconerHG schreef op woensdag 3 november 2021 @ 20:31:
[...]

Ik reageer op jouw reactie waarin je iets zegt wat in mijn 3 ervaring niet klopt, maar jij wel wil gebruiken om per se powerline af te raden.

Fijne vent ben je.
Wat loop je nou te raaskallen.. Het enige wat ik zeg is dat er geen gratis monteur gestuurd kan worden om problemen met powerlines te verhelpen(bron: ikzelf)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1667784

Ik heb ervaring met de standaard Devolo set van KPN. Werkt in 2 huizen al jarenlang uitstekend, in 1 huis uitsluitend voor KPN tv en andere huis alleen voor accespoint.

Die laatste is bij mij thuis, appartement. KPN lijn komt in de kelder binnen, gaat via schacht omhoog met andere kabels en leidingen. Boven in de berging is het modem aangesloten met een Devolo.
Beneden in de berging is 230 volt doorgetrokken vanuit de meterkast in de kelder en daar zit een andere Devolo met draadloos AP.
Eerst ADSL omhoog en Powerline omlaag. Werkt prima, is toch maar max 40mbit lijntje.
Pagina: 1