Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-09 10:11

Steef

GoT's Most Eaten

Topicstarter
Hallo allen,

Sinds kort ondervind ik last van random connectie drops over mijn WiFi, zowel op de 2.4 Ghz band als op de 5 Ghz band. Het vind plaats over meerdere apparaten, de enige gemene deler is het access point (eigenlijk een LAN bridge).

Ik heb deze in gebruik, gratis en voor niets van T-Mobile gekregen. Ingesteld als LAN bridge en gaan, ging altijd prima.

https://fritzshop.nl/repeater/8-fritzrepeater-1750e.html

Recent, echter, ondervind ik met regelmaat packet loss tot in den extreme.

Zie hier wanneer ik via UTP verbind;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hq83zZrKhLyiZInjd3zxRTPojpI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/N802z3Mg0q0wnHB2BUVxIs3d.png?f=user_large

Ten opzichte van WiFI;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5To-zGCNR7kXUX_izpsUafT3WoA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7lTuLxGIqxf2wZ0dEbUW60vA.png?f=user_large

Ik heb zelf al een aantal dingen geprobeerd;
  1. Channel gewisseld
  2. Band gewisseld (2.4 / 5 Ghz)
  3. Dezelfde test uitgevoerd op andere devices, android telefoont rapporteert 16% packet loss ;w
  4. AP elders in de ruimte geplaatst, ookal heeft hij het op zijn huidige plek 2 jaar prima gedaan
Is er nog een voor de hand liggende optie die ik kan verkennen of is het tijd voor een andere setup?

Alvast bedankt voor het inzicht.

Sony A7III | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400

Beste antwoord (via Steef op 26-01-2022 21:28)

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

laurens0619 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 10:19:
... dan denk ik dat het apparaat gewoon kapot is...
Hmmz, lijkt me een beetje een voorbarige conclusie op basis van twee gemiste pingetjes

@Steef Waarom krijg je over WiFi een ander ip-adres voor google.com dan over de kabel?
En belangrijker: waarom hebben je ping pakketjes over WiFi de ene keer een TTL van 116 (wat normaal zou moeten zijn, gezien je LAN resultaten) en andere keren slechts 57? 't Suggereert dat af en toe 59 hops worden toegevoegd aan jouw route naar google. Vind ik vreemd, en zou nader onderzoek behoeven

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:38
Hoe is die repeater verbonden met het hoofd netwerk? Bedraad of draadloos?

Indien Draadloos, 2.4 of 5ghz?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

Topicstarter
@laurens0619 de bridge hangt via een UTP kabel aan een hub, die hub hangt aan de router (via een lange kabel, de router hangt naast het glasvezel modem).

Een systeem wat via een UTP aan de hub hangt heeft geen packet loss, een systeem wat via WiFI (2.4 of 5) aan de bridge hangt ervaart wel packet loss.

5 Ghz omgeving ziet er zo uit, mijn AP is groen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-8NH1CujK9U4o3AnUEzhxwDh0E8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rbgLjXZmhyI2tEYIXM8wh5LZ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door Steef op 03-11-2021 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:38
Nou als het op beide banden en meerdere devices mis gaat, dan denk ik dat het apparaat gewoon kapot is/kapotte voeding.
Helaas bij dit apparaat niet zomaar te vervangen

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

laurens0619 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 10:19:
... dan denk ik dat het apparaat gewoon kapot is...
Hmmz, lijkt me een beetje een voorbarige conclusie op basis van twee gemiste pingetjes

@Steef Waarom krijg je over WiFi een ander ip-adres voor google.com dan over de kabel?
En belangrijker: waarom hebben je ping pakketjes over WiFi de ene keer een TTL van 116 (wat normaal zou moeten zijn, gezien je LAN resultaten) en andere keren slechts 57? 't Suggereert dat af en toe 59 hops worden toegevoegd aan jouw route naar google. Vind ik vreemd, en zou nader onderzoek behoeven

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

Topicstarter
Brahiewahiewa schreef op woensdag 3 november 2021 @ 12:20:
[...]

Scherp, misschien een load balancing bij google ofzo?

Als ik de UTP een paar keer in en uit haal kan ik over UTP ook twee verschillende routes voor google forceren.

Onderstaand is beide UTP.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k5CVVxLVIHH5rHQE7H-SjiqN9LE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/g2wvpfjbNp6fcBsn9nXg0gQP.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/foeQv5KDdl02AoWhS_K_TTabRO4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lBydpmNlkan6Jpxd2opjukvQ.png?f=user_large

Ik zal de DHPC / DNS instellingen eens controleren en proberen om een trace te krijgen die de langere hop bevat.

[ Voor 191% gewijzigd door Steef op 03-11-2021 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

Topicstarter
Iets meer detail.

Als ik over WiFi mijn AP direct ping zie ik geen packet loss, hooguit een enkel packet wat flink vertraagd is,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kbbqpY0NT4oIpdOomwuwaBjoEhw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MIfvxntV5ryOSDO6PfAuJU6J.png?f=user_large

Als ik over hetzelfde WiFi echter mijn router ping krijg ik dit;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VK-daj6HiCN-ybEbbJ1lBC2rWvQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/f4eg4ncj1JBtqrqcF2Iy5An3.png?f=user_large

Dus momenteel verdenk ik de verbinding tussen mijn AP en mijn router.

To be continued.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

Topicstarter
Brahiewahiewa schreef op woensdag 3 november 2021 @ 12:20:
[...]

Om het even af te sluiten, uiteindelijk heb ik de gehele netwerk setup van de grond af aan device na device volledig gereset en een voor een weer online gebracht en ingesteld.

En toen was het klaar en stabiel. Geen verklaring, in die zin een tegenvaller - maar het werkt weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

Topicstarter
Update: Het probleem kwam weer voor.

Wederom ontstond packet loss bij een ping naar de router over WiFi terwijl een ping over een netwerk kabel geen packet loss vertoonde.

Daartoe de 1750E vervangen met een WAX206, sindsdien geen problemen meer.

Pagina: 1