Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kyrillajax
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 29-10 00:03
Goede dag,

Sinds kort heb ik een nieuw moederbord (Gigabyte B550 Aorus Master) geïnstalleerd ivm defecte moederbord van een ander model verliep alles goed, totdat ik zag dat 1 ram stick in B2 niet wordt herkent. Ik heb gecheckt of de stick er goed inzit en zou dus goed moeten zitten. Ik weet dat beide sticks naar behoren werken en de cpu controller ook. Het gaat overigens om de Crucial Ballistix ram. Voordat ik hem weer opstuur, heeft iemand een idee?

Graag laten weten.

[ Voor 5% gewijzigd door kyrillajax op 02-11-2021 19:57 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:19
Beide modules afzonderlijk testen met Memtest86. Als ze daar errorvrij doorheen komen dan zijn ze niet defect en ligt de oorzaak elders.

De geheugencontroller zal je bedoelen. Hoe heb je die getest op juiste werking?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:05
Om misverstanden te voorkomen, je hebt dus de manual gevolgd en een stick in A2 en een stick in B2 zitten? En beide sticks zijn van hetzelfde type ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kyrillajax
Uszka schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 20:34:
Beide modules afzonderlijk testen met Memtest86. Als ze daar errorvrij doorheen komen dan zijn ze niet defect en ligt de oorzaak elders.

Ik heb de cpu op een ander bord gehad met dezelfde ram sticks, beide werden wel herkent. Dus ik ga ervan uit dat de geheugencontroller gewoon werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kyrillajax
martyw schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 20:35:
Om misverstanden te voorkomen, je hebt dus de manual gevolgd en een stick in A2 en een stick in B2 zitten? En beide sticks zijn van hetzelfde type ?
Dat klopt, de sticks zitten in A2 en B2. Verder zijn het dezelfde type.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:05
kyrillajax schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 20:39:
[...]

Dat klopt, de sticks zitten in A2 en B2. Verder zijn het dezelfde type.
En als je ze omwisselt blijft het probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kyrillajax
martyw schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 20:41:
[...]

En als je ze omwisselt blijft het probleem?
Ik zal zo eens proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kyrillajax
Het wisselen van sticks levert geen resultaat op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kyrillajax
Uszka schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 20:34:

Welke Memtest86+ moet ik downloaden? Ik krijg 5 opties te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kyrillajax
Ik heb een memtest gedaan van 1 stick voor niet zo lang. En wat bleek, is dat ik een zwart scherm kreeg bij ongeveer 12000% coverage (8gb). Overigens geeft mijn moederbord een code van d3 af.

Edit: @Uszka Ik heb zojuist de resultaten van 2 ram sticks binnen (apart getest). De eerste bij ongeveer 1200% coverage waren er geen fouten, de tweede had 2600% coverage en had dus ook geen fouten. Beiden op 3000mb getest en ik heb ook de bios settings op default gezet. Ik krijg steeds meer het idee dat het de moederbord is.

[ Voor 61% gewijzigd door kyrillajax op 04-11-2021 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kyrillajax
Iemand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:27
Laatste bios van je pc?

kan je ons wat meer gegevens geven?

* proc, mobo, bios
* welke crucial
* rest van je systeem: psu, graka, andere dingen?

Welke RAM slots gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kyrillajax
manzonderdas schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 08:08:
Laatste bios van je pc?

kan je ons wat meer gegevens geven?

* proc, mobo, bios
* welke crucial
* rest van je systeem: psu, graka, andere dingen?

Welke RAM slots gebruik je?
Ryzen 5 5600x, Gigabyte B550 Aorus Master (bios F13e), Crucial Ballistix BL2K8G32C16U4B, Be quiet straight power 11 (650W), Sapphire 6700XT Nitro+ en ik gebruik ram slots A2 en B2 (momenteel nu alleen A2).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• manzonderdas
Wat als je de twee sndere gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kyrillajax
manzonderdas schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 11:52:
Wat als je de twee sndere gebruikt?
Ook niet, ik kan denk ik veilig concluderen dat de B slots defect zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• manzonderdas
lijkt inderdaad een realistische optie: gezien die crucials normaal mooi samenwerken met ryzen. Geen beschadigingen aan de pinnetjes van je cpu (aangezien je het mobo toch van alles mag bevrijden). Vrees dat het een RMA van mobo gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kyrillajax
manzonderdas schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 12:25:
lijkt inderdaad een realistische optie: gezien die crucials normaal mooi samenwerken met ryzen. Geen beschadigingen aan de pinnetjes van je cpu (aangezien je het mobo toch van alles mag bevrijden). Vrees dat het een RMA van mobo gaat worden.
Daar ben ik met je eens, soms valt het helaas tegen. 2 moederborden al RMA :'(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• manzonderdas
in dezelfde kast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kyrillajax

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• upclocker
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01:20
Zijn je CPU pinnetjes allemaal recht? Ik heb namelijk hetzelfde gehad paar weken terug dat een memory lane het niet deed. Mijn cpu bleef aan de standaardkoeler plakken toen ik hem wou verwijderen om een aftermarket koeler te installeren. CPU zat echt muurvast aan de koeler vast. Hoe kunnen ze in godsnaam bij AMD deze waardeloze standaard koelpasta gebruiken. 8)7 Met grofgeweld en een stanleymesje de cpu los kunnen krijgen, maar vloog wel door de kamer, waarbij dus pinnetjes verbogen waren. Gelukkig terug kunnen buigen en alles werkte weer naar behoren daarna. Nog nooit zoveel stress gehad op een avond. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kyrillajax
upclocker schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:46:
Zijn je CPU pinnetjes allemaal recht? Ik heb namelijk hetzelfde gehad paar weken terug dat een memory lane het niet deed. Mijn cpu bleef aan de standaardkoeler plakken toen ik hem wou verwijderen om een aftermarket koeler te installeren. CPU zat echt muurvast aan de koeler vast. Hoe kunnen ze in godsnaam bij AMD deze waardeloze standaard koelpasta gebruiken. 8)7 Met grofgeweld en een stanleymesje de cpu los kunnen krijgen, maar vloog wel door de kamer, waarbij dus pinnetjes verbogen waren. Gelukkig terug kunnen buigen en alles werkte weer naar behoren daarna. Nog nooit zoveel stress gehad op een avond. :X
Oei, dat is geen prettige ervaring. Ik weet zeker dat er geen verbogen pinnetjes zijn en ben ik dus echt wel vrijwel zeker dat de moederbord de boosdoener is. Misschien een tip voor de volgende keer. Als de koeler vast zit op de cpu, links en rechts draaien, dan gaat het veel makkelijker en voorkom je dit soort dingen. Bij sommige mensen hadden zij de hele socket eruit getrokken :+
Pagina: 1