Dampdruk pompput

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z80067069
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 02-11-2021
In mijn kelder hebben we een pompput van +- 45cm x 45xm x 70cm voorzien (141liter). In dit putje komt water toe van de wasmachine, een wasbakje en condens van ons ventilatietoestel. We willen met behulp van een dompelpomp dit water gaan afvoeren. Iemand op een ander forum spreekt me aan over de dampdruk die ontstaat en de negatieve gevolgen voor de hoger gelegen ruimtes in huis. Hij is nogal arrogant en wil hem dus even corrigeren indien mogelijk. Mij lijkt zijn uitleg fel overdreven en graag zou ik hem dan ook onderbouwd willen op zijn plaats zetten, mét jullie hulp indien mogelijk.

Ik zocht het 1 en ander op en ontdekte dat de dampdruk druk is die wordt uitgeoefend op de wanden van de gesloten ruimtes.

Kan in dit geval de dampdruk werkelijk voor grote problemen zorgen? Zoja, welke problemen dan wel? En wat gebeurt er juist in dat putje wat zo een grote gevolgen kan hebben?

Enkele feiten op een rij (al weet ik niet of ze relevant zijn):

-In de pompput komt een afvoerbuis dus echt volledig afgesloten is die ook niet
-Het water wordt telkens weggepompt van zodra het een bepaald niveau haalt. Weet niet of dit invloed heeft op de dampdruk?
-In de kelder is vloerverwarming voorzien (ook hier geen idee of dit van belang is?)
-De kelder is goed geventileerd.

Alvast bedankt! :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:50

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

de "dampdruk" heeft te maken met de relatieve vochtigheid in huis; Heb je een warme kelder met verdampend water erin met slechte ventilatie dan kan er veel vocht in je huis komen.

Daar is, in dit geval, geen sprake van; je geeft aan dat je goed ventileert. Je zou de pomp put af kunnen dekken; dat scheelt al verdamping, en een hygrostaat op kunnen hangen, dan weet je ook hoe het zit met de luchtvochtigheid.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogru
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22-07 13:59
Ik zou de put in elk geval goed afdekken. Om vochtproblemen te voorkomen, en vanwege stank! Er blijft altijd een bodempje water met vuil achter, wat enorm gaat stinken. Wij hebben de wasmachine en droger in de kelder staan, gekoppeld aan een grundfos putemmer. Als deze na een paar dagen niet gebruikt te zijn, de eerste keer wordt volgepompt, ruik je dit behoorlijk in de kelder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:58
je kan ook een buffertank toepassen in plaats van een put.

Alle afvoeren met syfon uitvoeren en dan richting de tank.
Alles luchtdicht verlijmen.
En vanuit de tank een ventilatieleiding naar buiten zodat je geen last krijgt van over/onderdruk.

Dit lijkt op wat ik bedoel, alleen dan een luchtdichte deksel en een ventilatieleiding naar buiten.
https://www.wildkamp.nl/p...mJ0-HgWm0qjcaAkibEALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 22-07 12:52
e een lang verhaal kort plaats een sanibroyeur, zoals van halvewerk.nl
leuk model en lost gewoon het probleem op. wasmachine ene uitgang,
wasbakje en ventielatie toestel op de andere uitgang. zo voorkom je overlopen.

[ Voor 50% gewijzigd door miciel op 04-11-2021 13:22 ]