In mijn kelder hebben we een pompput van +- 45cm x 45xm x 70cm voorzien (141liter). In dit putje komt water toe van de wasmachine, een wasbakje en condens van ons ventilatietoestel. We willen met behulp van een dompelpomp dit water gaan afvoeren. Iemand op een ander forum spreekt me aan over de dampdruk die ontstaat en de negatieve gevolgen voor de hoger gelegen ruimtes in huis. Hij is nogal arrogant en wil hem dus even corrigeren indien mogelijk. Mij lijkt zijn uitleg fel overdreven en graag zou ik hem dan ook onderbouwd willen op zijn plaats zetten, mét jullie hulp indien mogelijk.
Ik zocht het 1 en ander op en ontdekte dat de dampdruk druk is die wordt uitgeoefend op de wanden van de gesloten ruimtes.
Kan in dit geval de dampdruk werkelijk voor grote problemen zorgen? Zoja, welke problemen dan wel? En wat gebeurt er juist in dat putje wat zo een grote gevolgen kan hebben?
Enkele feiten op een rij (al weet ik niet of ze relevant zijn):
-In de pompput komt een afvoerbuis dus echt volledig afgesloten is die ook niet
-Het water wordt telkens weggepompt van zodra het een bepaald niveau haalt. Weet niet of dit invloed heeft op de dampdruk?
-In de kelder is vloerverwarming voorzien (ook hier geen idee of dit van belang is?)
-De kelder is goed geventileerd.
Alvast bedankt!
Ik zocht het 1 en ander op en ontdekte dat de dampdruk druk is die wordt uitgeoefend op de wanden van de gesloten ruimtes.
Kan in dit geval de dampdruk werkelijk voor grote problemen zorgen? Zoja, welke problemen dan wel? En wat gebeurt er juist in dat putje wat zo een grote gevolgen kan hebben?
Enkele feiten op een rij (al weet ik niet of ze relevant zijn):
-In de pompput komt een afvoerbuis dus echt volledig afgesloten is die ook niet
-Het water wordt telkens weggepompt van zodra het een bepaald niveau haalt. Weet niet of dit invloed heeft op de dampdruk?
-In de kelder is vloerverwarming voorzien (ook hier geen idee of dit van belang is?)
-De kelder is goed geventileerd.
Alvast bedankt!