Headphone DAC/AMPs boven de 500 Euro

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PredCaliber2
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07-09 18:12
Beste Tweakers,

Ik heb gisteren ter opvolger van mijn trouwe HD650 sennheiser , eindelijk de knoop doorgehakt en de Focal Clear gekocht als soort van end game hoofdtelefoon. :)

MSRP van deze headphone is 1500 Eur vs de 350 Eur kostende HD650. (Heb de Focal Clear voor 925 Eur kunnen bemachtigen overigens) Om eerlijk te zijn verwachte ik daarom dus een verschil van dag en nacht, maar dit viel toch wel tegen. Nu na een luister dag achter de rug gehad te hebben moet ik zeggen dat de Focal Clear toch wel hoorbaar beter, meer open, meer detail, en een betere soundstage heeft (vooral) in bepaalde categorien dan de HD650. Maar nogmaals, hier moet ik wel echt specifiek muziek voor uit zoeken.

Ik vermoedde daarom stiekem dat mijn DAC/AMP combi hierbij misschien een limiterende factor kon zijn. Ik heb hem getest op een AudioEngine D1, (instappertje) maar gebruik vooral als main DAC/AMP een externe Sound Blaster x7 DAC/AMP wat voor mij echt een prima zwiters zakmes is. (en die de 300ohm zware HD650 makkelijk kan aansturen)

Nu ben in in de rabbit hole van de hoofdtelefoon DAC's terecht gekomen. Ik vermoed dat met 70 ohm de Focal Clear niet perse een heftige versterker nodig heeft zoals de HD650, maar een DAC/AMP combi is makkelijker natuurlijk. Ik snap dat er verschil zit in componenten, maar hoeveel meerwaarde hebben die 1000+ Eur DAC/AMPS nu t.o.v. van een 500Eur kostende O2 of Shiit combi? Is heel gechargeerd een DAC niet gewoon een simpele digitaal naar analoog converter uiteindelijk?

Ik zag dat Focal zelf ook een DAC/AMP verkoopt voor 2500 Eur die ''perfect'' past bij de Focal Clear. Tsja. Dat zijn toch wel bedragen waar ik achter mijn oren van ga krabben. Wat zijn jullie ervaringen met DAC/AMP combo's in verschillende prijsklassen? Schaalde dit marginaal, of toch behoorlijk veel? ben benieuwd :)

Apparatuur:
Sennheiser HD650 (oud)
Focal Clear (Nieuw)

Sound Blaster x7 DAC/AMP

Bron muziek:
Loseless en Tidal HIFI (master) tracks

[ Voor 8% gewijzigd door PredCaliber2 op 02-11-2021 13:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:51

Jag

Er is een mooie en wellicht voor jou al bekende site waar dacs en versterkers op de pijnbank gaan. En daar zie je dat veel dacs en amps heel goed presteren. Ze vershillen in de mate van ruis die ze toevoegen aan het analoge signaal. Dat gaat van zacht naar onhoorbaar zacht. Eentje die onhoorbaar zacht ruis genereert hoeft niet heel duur te zijn, zie Topping bijvoorbeeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ik sluit me volledig aan bij @Jag. DACs en Amps hoeven tegenwoordig echt niet veel te kosten. Goede koptelefoons trouwens ook niet per se, al ben ik heel blij met mijn Focal Clear.

Een Topping DX3 Pro+ is voor jouw situatie echt voldoende. Om nog blijer te worden kun je daarnaast nog EqualizerAPO installeren een het EQ-profiel van AutoEQ gebruiken.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2021 15:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Als aanvulling op bovenstaande, maar helaas heeft Audiosciencereview niet de X7. Wel de Soundblaster X G6. Nu weet ik niet hoeveel de X7 verliest door wat ronduit overkill aan output power is, maar de X G6 heeft ook prima resultaten. Ik vermoed dat een EQ profiel veel meer doet dan een andere versterker. Of je het dan beter vindt worden is uiteraard een tweede ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PredCaliber2
@Jag @Verwijderd @Sissors Bedankt voor jullie goede suggesties. :)

Misschien dat ik die Topping DX3 Pro+ eens bestel, en vergelijk 1:1 met mijn x7 in alle rust.

@Sissors goed dat te horen! Ik moet zeggen dat ik wat aan het spelen ben geweest met de verschillende Creative EQ''s, en dat doet al een hoop. :) Moet ook wel zeggen dat er zelfs op Tidal HIFI nogal een verschil zit tussen ''mastered'' tracks. Er zijn er toch wel her en der wat die merkbaar wat verschil hebben met mijn HD650.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PredCaliber2
Even een kleine update, ik heb nu na een weekje gebruik en EQ gestoei voor de grap mijn oude HD650 weer eens op gezet. Pas dan merk je vooral dat je ineens allerlei details en helderheid mist. Net alsof je een 15 jaar oude game gaat spelen die er in je hoofd nog fantastisch uit zag.

Ben dus helemaal tevreden met mijn Focal Clear terwijl ik dat nog niet in de gaten had ;)

[ Voor 9% gewijzigd door PredCaliber2 op 05-11-2021 16:31 ]

Pagina: 1