Waarom weinig gebruik passive radiator HiFi

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01:06
Ik gebruik al een aantal jaren een setje Philips 22AH467 speakers uit de jaren 70. Deze speaker heeft een 8inch woofer met daarbij een 8inch passive radiator in een gesloten kast. De lage tonen zijn super strak en voor mijn muziek smaak zeker goed aanwezig. Ik heb ook het grotere broertje de 22AH468 die heeft 2 8inch woofers en geen passive radiator en die klinkt niet beter en misschien qua laag wel iets minder dan de 467.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SjClZmF_kT4KBxJqEwLxeB2CczQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7E6yWvhA2MGid9qJNdYUxRlP.png?f=user_large
1 van de 2 woofers heeft geen spreekspoel en magneet achter op en is dus een passive radiator en beweegt mee op de druk verschil in de kast.

Ik vroeg mij af of er meer luidsprekers zijn die dit systeem gebruiken omdat ik de klant wel erg kan waarderen. Ik weet dat die kleine bluetooth boxjes tegenwoordig ook passive radiators hebben om de bas wat op te krikken maar ik zie het eigenlijk niet bij de grote HiFi merken. Is er een reden voor dat dat de grote HiFi merken dit niet gebruiken? Ik zie eigenlijk alleen luidsprekers met een basreflexpoort ook gesloten kasten zie ik niet veel.

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-06 23:50

Jag

(jarig!)
Dat is omdat passieve radiators duurder zijn en het voordeel een beetje wegvalt in grotere behuizingen. Passieve radiators hebben ook een belangrijk nadeel: ze hebben een maximale excursie welke vaak beperkend is voor de max output waardoor je niet zelden er eigenlijk 2 nodig hebt (of een hele grote). Ze hebben als grote voordeel dat je ze geen (nauwelijks) kast ruimte innemen, wat met name in kleine behuizingen een belangrijk voordeel is omdat de benodigde bass reflex poort in kleine behuizingen zo lang is dat het niet meer past (en ook nog eens de behuizing nog kleiner maakt). Passieve radiators hebben ook geen port noise en resonantie. Maar daar zijn ook oplossingen voor.

Gesloten is relatief inefficient plus behoeft electronsiche correctie van de response. Daarom zie je dat voornamelijk in gebruik in actieve subs, daar is de kleine form factor een winnende reden om het te doen :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03:38
Die Philips luidsprekers klinken erg goed en zo'n passieve woofer werkt goed. Het fijne is dat je niet de nadelen van een Bass reflex hebt en wel de voordelen.

Wel even wennen als je het principe niet kent, het lijkt een normale woofer maar het is het niet...

De celestion ditton 15 (AR) maakt ook gebruik van een passieve radiator.

Je kan ook eens luisteren naar Transmissie line luidsprekers deze techniek werkt ook heel goed om met een kleine woofer sublaag te krijgen.

[ Voor 17% gewijzigd door Roderiktweaker op 02-11-2021 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gideon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:19
Ik heb hier een stel Amphion Argon 3s in de huiskamer staan. Ook voorzien van passieve radiator. Het laag gaat behoorlijk diep voor een boekenplankspeaker. Maar of de passieve radiator daar nu de oorzaak van is, weet ik zo net nog niet. Had hiervoor een wat oudere versie van de dezelfde speaker, maar dan voorzien van een bassreflexspoort, en ook daar kwam geen onverdienstelijk portie laag uit. Heb wel het gevoel dat het laag bij de m'n huidige speakers wat meer beheerst wordt gepresenteerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:34

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Het is simpelweg een kostenkwestie. Stukje buis vs driver zonder magneet/spoel, welke doorgaans speciaal voor de actieve driver ontworpen wordt.

Ik heb hier heel lang een sub met een slave gehad (eigenbouw), was echt het beste uit twee werelden: compact, laag em strak. :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01:06
@Jag Dank voor je input. Je hebt het over Electronsiche correctie dat doet mij denken aan Philips motional feedback. Daar heb ik ook nog een aantal setjes van staan op zolder zal die eerdaags ook eens afstoffen om te testen.

Wat de rest dus ook al aangeeft is dat een passieve woofer best kan zorgen voor een strakke en toch lage bas. Zelf vind ik speakers met een bassreflexspoort soms wat rommelig klinken (kan natuurlijk ook aan de kwaliteit van de luidsprekers liggen)

@teacher Een bas reflexpoort zal zeker goedkoper zijn dan een passieve driver maar als je toch al dure luidsprekers maakt dan kan een passieve driver er ook nog wel bij lijkt mij. Daarom verbaast het mij dus dat je het niet veel zit in de duurdere HiFi hoek. Maar misschien denk ik er wel te makkelijk over.

Edit: @teacher Nu je het over subs heb zie ik dat Kicker recent met een ReFLEX subwoofer lijn is uitgekomen die een passieve driver heeft.

[ Voor 8% gewijzigd door SkullboyNL op 02-11-2021 23:28 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:34

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

SkullboyNL schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 23:25:
Wat de rest dus ook al aangeeft is dat een passieve woofer best kan zorgen voor een strakke en toch lage bas. Zelf vind ik speakers met een bassreflexspoort soms wat rommelig klinken (kan natuurlijk ook aan de kwaliteit van de luidsprekers liggen)
Onder de tuningsfrequentie van de poort heb je gewoon een kist met een gat, en dus een ongeremde sub (want je massaveer is weg). Dan kan de sub zeker rommelig gaan klinken, vooral als de dempingsfactor van de versterker ondermaats is. Subsonic filtertje kan geen kwaad dan.

Nu moet je een passieve radiator ook tunen (dmv gewicht toevoegen) maar het zal nooit een gat worden ;)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
SkullboyNL schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 23:25:
Een passieve radiator en een basreflexpoort functioneren hetzelfde, met een paar kanttekeningen. Het verschil in geluid zit 'm dus niet in dit verschil.
teacher schreef op woensdag 3 november 2021 @ 08:53:
Onder de tuningsfrequentie van de poort heb je gewoon een kist met een gat, en dus een ongeremde sub (want je massaveer is weg).
[...]
Nu moet je een passieve radiator ook tunen (dmv gewicht toevoegen) maar het zal nooit een gat worden ;)
Ook een passieve radiator gedraag zich als een gat bij frequenties onder de afstemfrequentie, net als een basreflexpoort. Pas onder de resonantiefrequentie van de ongemonteerde passieve radiator speelt de stijfheid van zijn omhanging een rol bij het tegenhouden van de aangedreven luidspreker. Deze resonantiefrequentie ligt bij een goed ontwerp aanzienlijk lager dan de afstemfrequentie. Hij ligt zo laag dat je kan doen alsof deze resonantie er niet is, dus ook alsof de stijfheid van de passieve radiator niet bestaat.

[ Voor 83% gewijzigd door TBTL op 03-11-2021 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTfoto
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21-06 11:38

JTfoto

Work hard

Allicht dat ik ook kan bijdragen aan een leuk voorbeeld van een zelfbouwproject.

Ik heb enkele maanden geleden een eigen bluetooth speaker gemaakt, welke gebruikt maakt van 2 full-range drivers voor mid-hoog en de combinatie sub+PR voor het laag.

In dit geval ging het om de Tangband W5-1138SMF 5.25" woofer + Dayton Audio DS215PR 8" passief membraan.

De behuizing van de woofer zou moeten passen in 11L om te zorgen dat de speaker naar mijn zin niet te groot werd. Ik had hierbij de keuze om ofwel een poort toe te voegen, ofwel een passief membraan, gezien ik de diepgang van de speaker belangrijk vond (waardoor gesloten al afviel).
In het geval van de basreflex had de behuizing prima in 11L gepast, maar door de toevoeging van de poort had de speaker iets groter moeten worden. Daarnaast zou de luchtsnelheid in de poort op hogere volumes dusdanig hoog worden dat je poortruis zou krijgen. Poortruis is iets wat ik absoluut niet wilde, groter maken van de behuizing wilde ik ook niet, dus besloot ik om een passief membraan te gebruiken.

Uiteindelijk zouden beide varianten allebei tot 35Hz spelen (-3dB) en kunnen ze allebei even hard. Echter is mijn keuze gevallen op iets meer uitgeven om daarmee poortruis te besparen (bij gelijke behuizing).

Misschien dat je dan nog denkt: waarom een 8" membraan op een 5.25" woofer? Normaal gesproken kan je het beste een membraan uitkiezen die ongeveer 2x groter conus oppervlak heeft bij gelijke excursie. Een 8" woofer heeft ongeveer 2x zoveel oppervlak als 2 maal een 5.25" woofer. Geloof mij, die tangband zet het passief membraan echt goed aan het werk.

Ik denk dat met name het kostenplaatje voor veel fabrikanten een reden is om geen PR toe te voegen. Bij kleine Bluetooth speakers dan weer wel, maar dan komt dan weer omdat waterdichtheid vaak om de hoek komt zetten.

[ Voor 10% gewijzigd door JTfoto op 03-11-2021 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

(jarig!)
JTfoto schreef op woensdag 3 november 2021 @ 09:55:
Allicht dat ik ook kan bijdragen aan een leuk voorbeeld van een zelfbouwproject.

Ik heb enkele maanden geleden een eigen bluetooth speaker gemaakt, welke gebruikt maakt van 2 full-range drivers voor mid-hoog en de combinatie sub+PR voor het laag.

In dit geval ging het om de Tangband W5-1138SMF 5.25" woofer + Dayton Audio DS215PR 8" passief membraan.

De behuizing van de woofer zou moeten passen in 11L om te zorgen dat de speaker naar mijn zin niet te groot werd. Ik had hierbij de keuze om ofwel een poort toe te voegen, ofwel een passief membraan, gezien ik de diepgang van de speaker belangrijk vond (waardoor gesloten al afviel).
In het geval van de basreflex had de behuizing prima in 11L gepast, maar door de toevoeging van de poort had de speaker iets groter moeten worden. Daarnaast zou de luchtsnelheid in de poort op hogere volumes dusdanig hoog worden dat je poortruis zou krijgen. Poortruis is iets wat ik absoluut niet wilde, groter maken van de behuizing wilde ik ook niet, dus besloot ik om een passief membraan te gebruiken.

Uiteindelijk zouden beide varianten allebei tot 35Hz spelen (-3dB) en kunnen ze allebei even hard. Echter is mijn keuze gevallen op iets meer uitgeven om daarmee poortruis te besparen (bij gelijke behuizing).

Misschien dat je dan nog denkt: waarom een 8" membraan op een 5.25" woofer? Normaal gesproken kan je het beste een membraan uitkiezen die ongeveer 2x groter conus oppervlak heeft bij gelijke excursie. Een 8" woofer heeft ongeveer 2x zoveel oppervlak als 2 maal een 5.25" woofer. Geloof mij, die tangband zet het passief membraan echt goed aan het werk.

Ik denk dat met name het kostenplaatje voor veel fabrikanten een reden is om geen PR toe te voegen. Bij kleine Bluetooth speakers dan weer wel, maar dan komt dan weer omdat waterdichtheid vaak om de hoek komt zetten.
toon volledige bericht
Ja precies, dit is een hele mooie user case voor een passieve radiator. Duidelijk beter dan een br poort in jouw geval wegens de kleine behuizing. De andere kant van het spectrum zijn PA subs. Groot, +/- 150l per 18-21inch driver. Dan hebben passive radiators betrekkelijk weinig nut en je kan ze fysiek niet kwijt.
teacher schreef op woensdag 3 november 2021 @ 08:53:
[...]

Onder de tuningsfrequentie van de poort heb je gewoon een kist met een gat, en dus een ongeremde sub (want je massaveer is weg). Dan kan de sub zeker rommelig gaan klinken, vooral als de dempingsfactor van de versterker ondermaats is. Subsonic filtertje kan geen kwaad dan.

Onder de tuning frequentie klinkt een br of pr sub vooral niet, als in geen geluid, door de akoestische kortsluiting. Wel massive excursie dus zeker is een high pass nuttig. Dat hoort in feite in het ontwerp van een br of pr sub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
KEF gebruikt ze ook in bijvoorbeeld de Q-serie. Dat is denk ik toch ook wel een van de grotere hifi-merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22-06 22:35
Die oude Philips speakers klinken inderdaad best goed.
Op zolder heb ik ook nog 2 oude Philips 22RH457 speakers aangesloten staan.
Gelukkig is de WAF daar minder van toepassing ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:32
Passieve radiators werden en worden best veel gebruikt. B&W DM7, veel KEF’s met de passieve versie van de B139, Celestion. Ook B&O, bv de Beolab 3 kubusjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

(jarig!)
Ja maar lang niet zo vaak als bass reflex poorten natuurlijk. En dat vormde ook de aanleiding voor dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:29

-tom-562

Oliesjeik

Eind jaren '90/jaren '00 heeft Philips ook passieve woofers in die mini hifi-sets gebruikt, onder de merknaam w00x (of wOOx :P). Ik heb toen zo'n setje gehad (FW-P88), ik was toen zwaar onder de indruk (als 13 jarige.. 8)) van de demostand bij een electronicazaak waarbij er bovenop de passieve woofers (de woofers zaten aan de bovenkant van de luidsprekers) een doorzichtige buis was geplaatst met pingpong-balletjes 8) Dat moet je gewoon hebben als 13 jarige, i.c.m. een 3 CD-wisselaar en een dikke grafische equalizer en een speciale w00x knop! De luidsprekers hadden trouwens ook een bassreflex poort.
Qua bass was het ook best indrukwekkend wat die dingen wisten te produceren. Nu was ik toen niet zo heel kritisch (als het maar hard en diep ging :P)
Afbeeldingslocatie: https://obrazki.elektroda.pl/2118599400_1433807945.jpg

Vaak bu'j te bang!

Pagina: 1