Ethernet wall socket > trage verbinding?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCB87
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 05-06 09:05
Hoi

Ik ben bezig met het aanleggen van ethernet in de muur.

Ik heb een Cat 6 wandcontactdoos - Inbouw en deze kabel gebruikt U/UTP kabel Cat 5e - plat - 7 meter

Plat omdat dit makkelijker weg te werken is onder/langs het tapijt.

Verbinding doet het, maar haal nog geen 100 Mbit/s. Gebruik ik wellicht een verkeerde kabel?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DBR3XgDFWjen56iAVhxi6bgjHnU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tBXXd7znrsAyA7hTq5bV1oRk.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via DCB87 op 03-11-2021 13:35)

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:40

FreakNL

Well do ya punk?

Regel dan inderdaad een WCD waar je een UTP koppelstuk/keystone in kunt monteren.

1. Boor een gat groot genoeg voor een prefab UTP kabel met stekker.
2. Steek kabel in modem en andere eind steek je door het gat totdat je in de woonkamer komt
3. Steek daar UTP kabel in de achterkant van het koppelstuk.
4. Test dan even los voordat je alles monteert; prefab UTP kabel in ander eind koppelstuk en dan in je pc. Dat werkt? Ga naar stap 5.
5. Monteert koppelstuk in WCD en monteert WCD aan muur. Je krijgt dan wat overlengte kabel in je meterkast (omdat je daar wat terugtrekt), dat bind je in een lusje aan elkaar.
6. Stop patchkabel in WCD en PC.

Ik snap alleen nog steeds niet waar het tapijt ik het verhaal voorkomt.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kosz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06 12:05
kort antwoord ? : Ja

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:59
Fatsoenlijke kabel gebruiken. Die kabel die je linkte is cca en waarschijnlijk stranded ipv solid. En dus eigenlijk niet bedoelt voor montage in patchpoorten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kosz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06 12:05
en ook nog eens untwisted

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:43
DCB87 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 13:00:
Hoi

Ik ben bezig met het aanleggen van ethernet in de muur.

Ik heb een Cat 6 wandcontactdoos - Inbouw en deze kabel gebruikt U/UTP kabel Cat 5e - plat - 7 meter

Plat omdat dit makkelijker weg te werken is onder/langs het tapijt.

Verbinding doet het, maar haal nog geen 100 Mbit/s. Gebruik ik wellicht een verkeerde kabel?

[Afbeelding]
Aders: CCA

Is geen koper kabel, maar een waardeloze kabel.

Ik heb ook geen ervaring met platte kabels, maar of alle benodigde twisten hierin goed zitten, daar heb ik mijn twijfels over. Ik zou deze persoonlijk nooit nemen.

Waarschijnlijk ook geen stugge kabel, en dus waarschijnlijk niet geschikt voor de keystone aansluitingen.

Ofwel verkeerde kabel...

[ Voor 12% gewijzigd door Rolfie op 02-11-2021 13:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DCB87
Duidelijk! Dan haal ik even een goede cat 6 kabel en zet ik dat platte gebeuren uit mijn hoofd. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Het verdient ook aanbeveling om, als je eenmaal fatsoenlijke kabel hebt, de twists daarin zo lang mogelijk door te laten lopen voor de aansluiting.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCB87
CyBeR schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 13:38:
Het verdient ook aanbeveling om, als je eenmaal fatsoenlijke kabel hebt, de twists daarin zo lang mogelijk door te laten lopen voor de aansluiting.
Goeie, je doelt op het uiteinden wat langer laten toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

DCB87 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 13:20:
Duidelijk! Dan haal ik even een goede cat 6 kabel en zet ik dat platte gebeuren uit mijn hoofd. Dank!
Haal dan wel een solid! Anders moet je straks weer klagen. Het is niet alleen het platte wat het probleem is hier! Post hier anders je beoogde kabel voordat je hem koopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

DCB87 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 13:41:
[...]

Nee juist niet. De twists zo lang mogelijk erin laten zitten, dus de losse aders zo kort mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

DCB87 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 13:41:
[...]

Ik doel op dat in je foto, de aders direct uit de kabel gescheiden worden maar dat het beter is om ze zo lang mogelijk bij elkaar te laten zitten en pas vlak voor de aansluiting op het blok uit elkaar te halen. Dat is beter voor het signaal. Ik weet niet of dat bij deze kabel kan, maar bij een normale (ronde) UTP kabel wel.

[ Voor 9% gewijzigd door CyBeR op 02-11-2021 13:47 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCB87
Ja, ging wat lastig met deze kabel en ligt inmiddels in de prullenbak. Ik zal een solid cat 6 kabel halen, dan moet het wel goed komen, zeker met alle tips, top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCB87
FreakNL schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 13:45:
[...]

Haal dan wel een solid! Anders moet je straks weer klagen. Het is niet alleen het platte wat het probleem is hier! Post hier anders je beoogde kabel voordat je hem koopt.
Is dit wat? Gaat me ook niet echt om de prijs ofzo, maar er zijn zoveel kabels...

https://www.allekabels.nl...werkkabel-cat-6-uutp.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

DCB87 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 14:49:
[...]

Is dit wat? Gaat me ook niet echt om de prijs ofzo, maar er zijn zoveel kabels...

https://www.allekabels.nl...werkkabel-cat-6-uutp.html
Als er vermeld wordt (hier bij 'aders') dat het cca is moet je de kabel absoluut vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCB87
roeleboel schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 14:53:
[...]

Als er vermeld wordt (hier bij 'aders') dat het cca is moet je de kabel absoluut vermijden.
True, de kabel moet eigenlijk niet al te stug zijn om de kabel uit het zicht te houden. Het gaat om een paar meter en ik dacht dat dit dan wel afdoende zou kunnen zijn om circa 1 Gbit te halen, maar ik denk dat ik nu genoeg weet en zal een CU kabel halen

[ Voor 7% gewijzigd door DCB87 op 02-11-2021 14:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DCB87 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 14:56:
[...]

True, de kabel moet eigenlijk niet al te stug zijn om de kabel uit het zicht te houden. Het gaat om een paar meter en ik dacht dat dit dan wel afdoende zou kunnen zijn om circa 1 Gbit te halen, maar ik denk dat ik nu genoeg weet en zal een CU kabel halen
Cu is flexibeler dan CCA (en minder scheurgevoelig). Echt enig nadeel is prijs, in alle andere opzichten is het ronduit superieur.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 26-05 13:07
Mijn ervaring os dat je bij de meeste webshops met 'kabel' in de naam het beste weg kan blijven. De meeste verkopen (vooral) cca kabels, of vermelden er niet bij om wat voor soort kabel het gaat. Tevens kan ik van de meeste vam dienkabels geem merk, type en door de fabrikant uitgegeven spec sheet vinden. Als zo'n spec sheet niet openbaar te vinden is zal het wel geen goed nieuws show zijn...

Elektro winkels en/of computer/ict materialen winkels die een breder spectrum dan alleen kabels hebben bieden vaak wel kabels van gerenommeerde merken aan waarbij je de spec sheet terug kan vinden.

Merken waar je op zou kunnen zoeken:
Legrand, draka, lapp, nexans, tkf, helukabel. Als je de kabel makkelijk wil kunnen weg werken dan heb je dus baat bij een dinne kabel. Cat5 of evt cat5e is dan waarschijnlijk aantrekkelijker dan cat6 of hoger. Om de specs van de hogere classificaties te halen wordt de kabel vaak dikker en stugger. Als er een eindgebruiker aam de kabel komt heb je waarschijnlijk niet hoger dan cat5 of cat5e nodig. Komt er echter een switch aan te hangen met daarachter weer een rits veeleisende eindgebruikers dan kan je baat hebben bij cat6 of hoger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:21

Illusion

(the art of)

Een van de dunste maar toch goede solid CAT6 kabels is Belden 7965E.

Alle kabels waar al stekkers aanzitten zijn per definitie ongeschikt voor montage in een wanddoos, omdat die stranded ipv solid zijn.

[ Voor 54% gewijzigd door Illusion op 02-11-2021 20:10 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

DCB87 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 14:56:
[...]

Eeeum. Niet te stug?

Ik zie nu ineens dat de kabel ook onder het tapijt moet?

Ik ging ervanuit dat je door een loze leiding ging (omdat je een WCD gebruikt).

Ik neem even aan dat je dus dit wil:

Wcd - muur - kabel door gat in muur en daar verder onder het tapijt door - ????

Misschien ben jij dan veel beter af met een WCD en female to female keystone.. Dan kun je zelfs een platte kabel gebruiken, prefab.

Dit
https://www.amazon.com/Fe...upler-White/dp/B00BJP18MY
En dan een bijpassende WCD

Als je met LSA werkt moet je dat namelijk aan beide kanten doen:

WCD - LSA - solid kabel - LSA - WCD

Maar dat lijkt niet je plan?

/edit
Ik zit nu op mijn PC ipv telefoon, zal mijn post nog wat verder verduidelijken.

Je geeft minimale info, maar de info die je wel geeft is dat je met een WCD met LSA wilt werken. Dat kan op de volgende manier:

WCD met LSA -> Solid utp kabel afmonteren op lsa -> pad naar de andere kant (dat kan onder de vloer, door een leiding, whatever zijn) -> wederom afmonteren op LSA (WCD, Patchpanel of opbouwblokje)

Onderdelen:
WCD ene kant: https://www.netwerkproduc...bouw-horizontale-kab.html
Kabel: https://www.netwerkproduc...ern-100-koper-per-me.html
WCD andere kant: https://www.netwerkproduc...bouw-enkelvoudig-cat.html

(je mag ook dezelfde WCD aan beide kanten gebruiken hoor, zolang je maar snapt dat tussen LSA WCDs er altijd solid kabel ligt, geen kabel waar al een connector aan zit)

Jij wil echter (ik doe nu een aanname) aan de ene kant een WCD, dan onder de vloer door naar de andere kant (waar dat ook is?) en daar waarschijnlijk gewoon de connector erop houden zitten? In dat geval heb je niks aan solid/installatiekabel, want daar zet je geen connectors op.. En je hebt ook niks aan stranded/soepele UTP, want dat monteer je niet af op LSA..

Jij wilt een prefab-patchkabel gebruiken en dan het liefst een platte?

In dat geval moet je helemaal niks met die kabel doen, qua connectors of aansluitingen. Die kabel moet je gewoon heel laten zoals die uit de verpakking komt...

Wat je dan dus nodig hebt is dit:

WCD: https://www.netwerkproduc...odule-50x50-mm-frame.html
Keystone: https://www.netwerkproduc...5-class-e-250mhz-wit.html
of
Keystone: https://www.netwerkproduc...hermd-feed-through-c.html

Je moet even aan die winkel vragen of die keystone in die WCD past.. En zo niet, welk alternatief er is. Deze keystones zijn eigenlijk gewoon een UTP koppelstuk, en met bijpassende WCD wordt het dan netjes..

Het is houtje-touwtje maar het gaat natuurlijk prima werken. Ik heb jarenlang zo'n oplossing gehad in mijn huurhuis, maar dan zonder WCD's:

Meterkast -> Router -> 2 meter UTP kabel (tot op de grond) -> Koppelstuk -> 2 meter platte UTP kabel onder deur/plint/tapijt/plint/deur door naar kamer aan de overkant van meterkast -> Koppelstuk -> 5 meter UTP kabel naar switch. Is jarenlang prima gegaan.. Jij kunt hetzelfde doen en zelfs WCD's toevoegen om het netjes te maken. Hou het platte deel wel zo kort mogelijk..

Ik mocht daar niet boren en had ook geen loze leidingen. Onder het tapijt door was dus het makkelijkst. Heb daar nooit storingen op gehad. Zolang de boel ook bereikbaar blijft is er weinig aan de hand en kun je altijd troubleshooten.

Kabels die je door een loze leiding trekt bezuinig je natuurlijk niet op, want daar kan je niet meer bij en vervangen is vaak de enige optie als er iets aan de hand is. Ik heb in mijn huidige huis dan ook kwalitatief goeie installatiekabel in mijn leidingen liggen, netjes afgemonteerd op LSA. Ligt er alweer meer dan 7 jaar.

Geef anders even aan wat je nou precies wil en waar je kabel vanuit je WCD naar toe gaat? En hoe je het aan die andere kant zou willen afmonteren? Dan kunnen we definitief advies geven.

[ Voor 78% gewijzigd door FreakNL op 03-11-2021 04:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCB87
FreakNL schreef op woensdag 3 november 2021 @ 01:08:
[...]

Eeeum. Niet te stug?

Ik zie nu ineens dat de kabel ook onder het tapijt moet?

Ik ging ervanuit dat je door een loze leiding ging (omdat je een WCD gebruikt).

Ik neem even aan dat je dus dit wil:

Wcd - muur - kabel door gat in muur en daar verder onder het tapijt door - ????

Misschien ben jij dan veel beter af met een WCD en female to female keystone.. Dan kun je zelfs een platte kabel gebruiken, prefab.

Dit
https://www.amazon.com/Fe...upler-White/dp/B00BJP18MY
En dan een bijpassende WCD

Als je met LSA werkt moet je dat namelijk aan beide kanten doen:

WCD - LSA - solid kabel - LSA - WCD

Maar dat lijkt niet je plan?

/edit
Ik zit nu op mijn PC ipv telefoon, zal mijn post nog wat verder verduidelijken.

Je geeft minimale info, maar de info die je wel geeft is dat je met een WCD met LSA wilt werken. Dat kan op de volgende manier:

WCD met LSA -> Solid utp kabel afmonteren op lsa -> pad naar de andere kant (dat kan onder de vloer, door een leiding, whatever zijn) -> wederom afmonteren op LSA (WCD, Patchpanel of opbouwblokje)

Onderdelen:
WCD ene kant: https://www.netwerkproduc...bouw-horizontale-kab.html
Kabel: https://www.netwerkproduc...ern-100-koper-per-me.html
WCD andere kant: https://www.netwerkproduc...bouw-enkelvoudig-cat.html

(je mag ook dezelfde WCD aan beide kanten gebruiken hoor, zolang je maar snapt dat tussen LSA WCDs er altijd solid kabel ligt, geen kabel waar al een connector aan zit)

Jij wil echter (ik doe nu een aanname) aan de ene kant een WCD, dan onder de vloer door naar de andere kant (waar dat ook is?) en daar waarschijnlijk gewoon de connector erop houden zitten? In dat geval heb je niks aan solid/installatiekabel, want daar zet je geen connectors op.. En je hebt ook niks aan stranded/soepele UTP, want dat monteer je niet af op LSA..

Jij wilt een prefab-patchkabel gebruiken en dan het liefst een platte?

In dat geval moet je helemaal niks met die kabel doen, qua connectors of aansluitingen. Die kabel moet je gewoon heel laten zoals die uit de verpakking komt...

Wat je dan dus nodig hebt is dit:

WCD: https://www.netwerkproduc...odule-50x50-mm-frame.html
Keystone: https://www.netwerkproduc...5-class-e-250mhz-wit.html
of
Keystone: https://www.netwerkproduc...hermd-feed-through-c.html

Je moet even aan die winkel vragen of die keystone in die WCD past.. En zo niet, welk alternatief er is. Deze keystones zijn eigenlijk gewoon een UTP koppelstuk, en met bijpassende WCD wordt het dan netjes..

Het is houtje-touwtje maar het gaat natuurlijk prima werken. Ik heb jarenlang zo'n oplossing gehad in mijn huurhuis, maar dan zonder WCD's:

Meterkast -> Router -> 2 meter UTP kabel (tot op de grond) -> Koppelstuk -> 2 meter platte UTP kabel onder deur/plint/tapijt/plint/deur door naar kamer aan de overkant van meterkast -> Koppelstuk -> 5 meter UTP kabel naar switch. Is jarenlang prima gegaan.. Jij kunt hetzelfde doen en zelfs WCD's toevoegen om het netjes te maken. Hou het platte deel wel zo kort mogelijk..

Ik mocht daar niet boren en had ook geen loze leidingen. Onder het tapijt door was dus het makkelijkst. Heb daar nooit storingen op gehad. Zolang de boel ook bereikbaar blijft is er weinig aan de hand en kun je altijd troubleshooten.

Kabels die je door een loze leiding trekt bezuinig je natuurlijk niet op, want daar kan je niet meer bij en vervangen is vaak de enige optie als er iets aan de hand is. Ik heb in mijn huidige huis dan ook kwalitatief goeie installatiekabel in mijn leidingen liggen, netjes afgemonteerd op LSA. Ligt er alweer meer dan 7 jaar.

Geef anders even aan wat je nou precies wil en waar je kabel vanuit je WCD naar toe gaat? En hoe je het aan die andere kant zou willen afmonteren? Dan kunnen we definitief advies geven.
Bedankt voor je super uitgebreide post! Ik had denk ik wat duidelijker moeten zijn in mijn eerste post.

Het is eigenlijk in mijn ogen heel simpel, maar volgens mij heb ik er te makkelijk (en tegelijk ook te moeilijk blijkbaar) over gedacht en te weinig onderzoek gedaan naar wat ik nodig heb. Uiteindelijk heb ik gewoon een wandcontactdoos en een kabel besteld waarmee het naar mijn idee zou moeten werken.

Simpel gezegd: Ik wil een kabel vanuit mijn modem in de meterkast naar de plek waar mijn computer staat.
Mijn vrouw wil dat ik dat netjes doe.

Meterkast zit in de hal en mijn pc staat (in de woonkamer) pal tegenover de meterkast, er zit alleen een wandje tussen. (gipsplaten, dus boren is geen probleem) In plaats van een kabel uit de muur laten steken in de woonkamer leek het mij netter om een wandcontactdoos te monteren vlakbij de computer. Mede omdat de computer hier uiteindelijk weer weg gaat, maar een wandcontactdoos op deze plek handig blijft voor bijv een wifi repeater later.

Het is ook echt maar 4,5 meter en ik kan de kabel in principe gewoon rechtdoor over laten steken naar de wand, onder de rand van het tapijt als het even kan.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Regel dan inderdaad een WCD waar je een UTP koppelstuk/keystone in kunt monteren.

2. Steek kabel in modem en andere eind steek je door het gat totdat je in de woonkamer komt
4. Test dan even los voordat je alles monteert; prefab UTP kabel in ander eind koppelstuk en dan in je pc. Dat werkt? Ga naar stap 5.
5. Monteert koppelstuk in WCD en monteert WCD aan muur. Je krijgt dan wat overlengte kabel in je meterkast (omdat je daar wat terugtrekt), dat bind je in een lusje aan elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCB87
FreakNL schreef op woensdag 3 november 2021 @ 13:08:

WCD met keystone was inderdaad wat ik zocht! Dank. Ik wist de benaming niet. Ik zag pas na bestellen dat ik er één met LSA Steek had gekocht.

Wil inderdaad de kabel natuurlijk liever niet knippen en dat is dus ook helemaal niet nodig op deze manier, top.

Heldere uitleg, hier kan ik mee uit de voeten.

Tapijtverhaal;

Ik wil(de) gewoon de kabel die dus straks uit de meterkast naar de woonkamer gaat en over de gang loopt wegwerken onder het tapijt (in plaats van in het zicht langs de plint) vandaar de platte kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Oh je moet vanuit de meterkast eerst nog de hal oversteken? Ik dacht dat je vanuit de meterkast ging boren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCB87
FreakNL schreef op woensdag 3 november 2021 @ 14:03:
Oh je moet vanuit de meterkast eerst nog de hal oversteken? Ik dacht dat je vanuit de meterkast ging boren?
Yes klopt! Meterkast > Hal > Wandje > Computer
Pagina: 1