Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Offertes vergelijken panelen, wil eindelijk knoop doorhakken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ap3nr0ts
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-11 16:14
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sIrOEhTC3HC245UzFInQHtmlDPE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xEppHXWt57wL40IJ76lM7UOJ.png?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
Plat dak! Iets meer dan 8 bij 5 meter groot.
Schaduw
Ik gok weinig, gezien het dak plat is en op het zuidoosten ligt.
Jaarverbruik
Nu maar 1600kWh per jaar, met mijn vriendin in een appartement. Gaan wel naar stadswarmte toe, dus geen gas meer. En het is nu een rijtjeshuis van 3 verdiepingen. Ik gok op 3000-3500kWh per jaar als toekomstbestendige opbrengst. Zinnig of te veel/weinig? Kind erbij. Elektrisch koken. Waarschijnlijk ooit elektrische auto.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Meterkast en alles is vrij standaard. Huis komt uit 2009, dus alles is vrij blokkendoos-nieuwbouw-vinex-stjil.
Budget en doel
Budget geen issue. Wel marktconform. Ik wil gewoon een duurzaam huis en vrij snel panelen op het dak (trekken over maand in, koophuis). Gewoon een goede investering doen dus.

Ik ben wel gevoelig voor keurmerken en garantiefondsen, zeker als het om een niet grootschalige landelijke partij gaat. Het is me daarom prima dat het niet dé goedkoopste is. In een ander topic zei @ThinkPad al dat 1 euro per Wp redelijk OK is. Klopt dat?
Wie gaat het project uitvoeren
ik vertrouw mezelf niet met dit soort klussen. Experts zijn wel een must voor me.
Bijhouden van data
App is prima, maar een display op de omvormer zelf ook. Ik neem namelijk aan dat serieel genoeg is voor een plat dak als deze?
Regio
Zuid-Holland.
Reeds verkregen offertes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9AwayV0RbJAKwsFKxnaUFUkrdiI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tli1VxTyNzGEhzcnqSad0xxA.png?f=fotoalbum_large

Ik vind de keuze ontzettend moeilijk, omdat het allemaal zo uit elkaar loopt. Verhuisbedrijven zaten veel dichter op elkaar, en ik kon de verschillen goed verklaren (telefonisch inschatten met mooie praatjes in plaats van even langskomen). Ook vind ik het grappig dat veel partijen ze in de lijn van het dak leggen, terwijl dat volgens mij vooral het makkelijkst voor hun standaardmateriaal is. Op het zuiden richten zoals mijn buren is toch gewoon het beste? Bleh. Hopelijk hebben jullie goede tips voor me. :+

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:40
Als je ooit een elektrische auto en/of warmtepomp gaat gebruiken; dan kun je eigenlijk niet genoeg leggen.

De panelen bij de buren liggen vrij dicht bij elkaar, wat wat een beetje opbrengst kost bij lage zon. En dat is dus het compromis van ZW of ZO leggen en met zuid zelfs nog wat meer omdat je dan ook de driehoeken niet kan vullen.

Met O-W dakjes /\ (NO-ZW of ZO-NW) kun je vaak meer panelen kwijt want tussenruimte hoeft helemaal niet en mogelijk hogere totaalopbrengst. Wel wat lagere opbrengst per paneel dus dat zou voor jouw situatie precies ingetekend en uitgerekend moeten worden.

Zijn de prijzen ex-btw? Zelfs de Jinko-Growatt offerte is niet extreem laag als het al ex-btw opgegeven is.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• ap3nr0ts
Het is allemaal zonder btw. Daarom schrik ik nogal van deze bedragen als ik andere topics hier zo zie en de reacties erop. Gaan ze door mijn vragen ervanuit dat ik alle bedragen zomaar slik? :P

Je kan bij mij wel moeilijk voorrijden. De carport is 2,3 meter hoog, en voordeur zit dus bij een grasveld. Dat kan eventueel schelen.

[ Voor 26% gewijzigd door ap3nr0ts op 02-11-2021 13:05 ]

• Ronald
Ha je schrikt terecht... Geen van de offertes gebruikt ook maar iets in de buurt van premium componenten of duur(dere) omvormer systemen... en dan is 1.69 bijna een factor 2 te hoog....
Voor dat bedrag is Sunpower op Enphase te leggen, en luxer dan dat wordt het niet... en hoeveel respect ik ook heb voor dergelijke mooie systemen: ze zijn het niet waard.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• ap3nr0ts
Die duurste is overigens Eneco. Die claimen een speciale hoogwerker te moeten gebruiken om bij mijn gigantisch hoge dak te komen. :) Maar hm. Dan maar eens uitzoeken hoe ik met betrouwbare en normaal geprijsde partijen in aanraking kan komen.

• Ronald
Schrijf Solar Bouwmarkt en Solar Outlet eens aan ;-)

Je kunt eventueel kijken voor REC twinpeak 4 (Installateurs via Website). Een voordelige lijn van premium paneelbouwer uit Noorwegen... voor paneelprijs amper tot niets meer dan de lange lijst van Chinees/Koreaans die je nu hebt.

REC is een van de weinige paneelbouwers waar de Garantie meer is dan een wassen neus.

[ Voor 13% gewijzigd door Ronald op 02-11-2021 13:44 ]

• ap3nr0ts
Die zijn ook nog aangesloten bij een van die garantiefondsen (wat ik gewoon fijn vind). Thanks voor de tip. :o Ik zag al zo'n webshop die me erg aansprak en vaker gelinkt wordt, maar die werkt alleen in oost-Nederland.

Ga de boel eens bekijken en iedereen die nog over de offertes mailt vragen waar toch die premiumprijzen vandaan komen ...

[ Voor 22% gewijzigd door ap3nr0ts op 02-11-2021 13:47 ]

• Ronald
Ahja Winkelman ;)

Outlet en Bouwmarkt zijn wel vergelijkbaar is prijs.

• ap3nr0ts
Precies! Heb wel mijn leken-research hier gedaan, haha.

@Ronald Als je nog andere webwinkels kent, graag. Schrijf deze sowieso aan.

[ Voor 42% gewijzigd door ap3nr0ts op 02-11-2021 13:50 ]

• Ronald
Zo uit het hoofd die ook nog installatie verzorgen? Nee niet echt nee.

PS: stadswarmte? Makkelijk, maar... Ouch €€€
Zeker even nadenken over de toekomst...

• ap3nr0ts
Hahaha. Tell me about it. Ik troost me met de gedachte dat het zogenaamd groener is dan gas. ;) En ik ben heel erg benieuwd naar de offerte van die 2 toko's. Als eentje fatsoenlijke panelen aanbiedt, voor een fatsoenlijke installatieprijs, ben ik er wel uit. Ze zijn gewoon aangesloten aan een erkend garantiefonds en dan hebben al die hogere boys dikke pech met hun mooie praatjes.

PS Als stadswarmte heel gek gaat doen de komende jaren (ik mag toch hopen dat het nu niet vrij direct met de gasprijs meestijgt), ga ik in de toekomst zeker kijken naar warmtepompen ter aanvulling. Panelen leek me een goed begin!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21-11 21:55
Wij hebben ook stadverwarming.. maar die stijgt gewoon rustig mee met de gasprijs hoor maak je daar maar niet druk om. :/

*sowieso

• ap3nr0ts
@Ronald

Heb ik zo echt een offerte letterlijk nagemaakt voor zoveel minder of mis ik cruciale dingen? :o

Edit: garantiefonds zie ik nu, 80 euro, en misschien die wifi-adapter voor 15 euro. POE. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QJBascPmlbsHw93Ux4_V9rvE7NY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/T2dnQxxQtUrwCBXF3zJno91y.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door ap3nr0ts op 02-11-2021 17:26 ]

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 22-11 20:49
ap3nr0ts schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 17:21:
@Ronald

Heb ik zo echt een offerte letterlijk nagemaakt voor zoveel minder of mis ik cruciale dingen? :o

Edit: garantiefonds zie ik nu, 80 euro, en misschien die wifi-adapter voor 15 euro. POE. :+

[Afbeelding]
Yep dit is alles wat je nodig hebt. (Let op je hebt nu 9 panelen naast elkaar, denk dat je 3x3 wilt?)

Je kan ook betalen per factuur aan klikken dan mag je de installatie kosten pas betalen na oplevering. (En extra bedrag daarvoor krijg je terug)

[ Voor 4% gewijzigd door Dat_Doc op 02-11-2021 17:39 ]

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

• ap3nr0ts
Maar oprecht, hoezo scheelt dat zoveel? Ik wil begrijpen hoezo letterlijk alle toko's niet eens in de buurt komen. Ik heb echt 10 offertes gehad. Hierboven is maar een selectie.

Zijn die interne installateurs OK? :P

• mouse86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-11 19:34
Er zit gewoon veel marge op, ik denk omdat er heel veel vraag is en weinig installateurs.

Hou wel rekening dat je prijs nog niet is voorzien van een ladderlift oid. Maar dat kost meestal ook maar zo'n 150 euro.

Webshop: YourWizBlog - LG Therma V WiFi module

• Ronald
Het scheelt veel omdat deze winkels enorme volumes wegzetten. Dus met kleinere marges kunnen werken.
Ze gebruiken zowel interne installateur (greenguys) als externe, afhankelijk van de vraag.

Ik zou verder de equivalente Goodwe pakken, lijkt iets beter te presteren.

Maar ik zal straks eens wat voor je door rekenen.

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 22-11 20:49
Ze laten ook geen adviseur langskomen voor advies/ bespreken van een plan. Dat scheelt ook, al geven de groothandels nog wel op afstand advies.

[ Voor 7% gewijzigd door Dat_Doc op 02-11-2021 19:40 ]

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

• ap3nr0ts
@Ronald Ik dacht nu aan onderstaande (bij Bouwmarkt), omdat dat merk 20 jaar productgarantie heeft en niet eens veel duurder is, en bij Growatt claimen ze volledig stil (op die klikjes na, gok ik), bij GoodWe iets minder, haha. En voor die prijs ga ik niet eens de moeite in dat btw terugvragen steken. Ik ga deze winkelmand ook wel even mailen, want ik ben benieuwd wat ze adviseren (qua vermogen en passen op ons dak).

Edit: raar. Deze panelen hebben in het overzicht langer garantie dan op de productpagina. Deze lijken me dan beter: https://www.solar-bouwmar...ie-s395vg-full-black.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-xndUJXwCelH4Gr-jsIijBrRXlY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qrwCCq19rvdlPPzZFTLmdGS7.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door ap3nr0ts op 02-11-2021 20:36 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:37
BTW terugvragen kun je zelf doen in een halfuurtje. Stelt weinig voor.
Pagina: 1