Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMolT.
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-09 21:34
Beste mede tweakers,

Op dit moment ben ik ZZP'er in het Ops deel van DevOps, althans, daar wordt vaak mee geadverteerd door opdrachtgevers; in de praktijk is het vaak beheer werk. Ik merk dat ik het automatiseren van beheertaken erg kan waarderen, maar merk ook dat ik vaak aanloop tegen traditionele beheerders die geen heil zien in automatiseren.
Hierdoor ben ik al een tijdje aan het twijfelen of ik me niet zou moeten omscholen naar een software developer.

Omdat ik niet zit te wachten op een complete studie naast het werk, wil ik kijken of er geschikte cursussen zijn die mij voldoende kunnen bijspijkeren (bijvoorbeeld een bootcamp van 2 weken oid).
Op dit moment heb ik bijvoorbeeld ook een idee in mijn hoofd voor een eigen app en die zou ik dan ook graag zelf willen programmeren.

Ik ben een ontzettende autodidact, dat heeft voor- en nadelen. Ik zuig interessante dingen op als een spons, maar minder interessante dingen zijn lastig en kosten meer tijd.
Om die reden is het handig voor mij om klassiekaal of 1-op-1 iets te starten, zodat ik voor de basis ook duidelijke uitleg krijg en vragen kan stellen :)

Op internet lees ik vanallerlei horrorverhalen over bijna elke partij, maar er moeten toch wel opleiders zijn die wel toegevoegde waarde hebben denk ik dan.

Vandaar mijn vraag hier, heeft er iemand een gouden tip voor een zeer gedreven opleider die mij kan helpen?

Korte achtergrond van kennis:
- Powershell
- Ansible
- Python
De uiteindelijke taal maakt mij niet heel veel uit, ik zit zelf op dit moment te denken aan Java of C#.

ps: discussie over van carriere switchen als zzp'er is nu niet gewenst, dat zal ongetwijfelt een gevecht zijn; I'll cross that bridge when I get there :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickk93
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-09 12:17
Ik heb zelf dezelfde switch gemaakt, al is dat niet zo heel bewust gebeurd.

Ik heb zelf geen IT opleiding gevolgd, maar ik heb na mijn universitaire opleiding een traineeship van een jaar gedaan. Daar moest ik in het begin kiezen of ik als Java Developer of System Engineer aan de slag wilde. Ik heb toen gekozen voor System Engineer, omdat ik het idee had dat developer niet mijn ding was.

Ik had als hobby wel al eens een aantal boeken geprobeerd te lezen, maar ik liep steeds na een aantal hoofdstukken vast, omdat het kwartje maar niet viel. Uiteindelijk heb ik tijdens dat traineeship eerst kennisgemaakt met PowerShell en ik merkte dat ik veel sneller klaar was met scriptjes dan de rest, zodat ik er maar wat GUIs omheen ging bouwen in PowerShell.

Eenmaal op opdracht kwam ik in een Linux/AIX omgeving terecht, waar ik echt meer heb leren scripten in zowel Python als Bash en dat ging me steeds beter af, waardoor ik voor de hobby ook eens begonnen was aan het uitwerken van een applicatie-idee dat ik nog in mijn hoofd had. En gewoon met de basis aan kennis begonnen (de eerste paar hoofdstukken uit een Java boek) en elke keer als ik ergens tegenaan liep Googlen, voorbeelden zoeken, en van die voorbeelden vooral leren patronen te herkennen.

Op een gegeven moment kwam ik op een opdracht waar de vraag kwam om een vrij simple Python web dashboard aan te passen. Vervolgens werd me gevraagd om er nog een te bouwen en nog een. Uiteindelijk werd het dusdanig complex en aangezien Java de standaard was binnen het bedrijf ben ik verder gegaan om daar de backend in te gaan bouwen. Ik had de mazzel dat ik in een team zat met een aantal ervaren software engineers, die mijn code konden reviewen. Daarnaast hebben ze me ook erg geholpen met afwegingen, waarom sommige oplossingsrichtingen beter waren dan andere.

Ik heb hier in hele korte tijd heel erg veel geleerd en uiteindelijk werd me ook heel snel duidelijk dat Software Engineer me veel beter lag dan System Engineer. Inmiddels ben ik in dienst bij dit bedrijf, en is rondom de applicatie die ik heb gebouwd een team opgebouwd met meerdere software engineers, waar ik nog steeds deel van uitmaak en zit ik hier al ruim 3 jaar enorm op mijn plek.

Ik heb gemerkt dat juist de achtergrond van System Engineer een groot voordeel kan zijn. Zo merk ik dat ik een stuk minder moeite heb met bijvoorbeeld het optuigen van de cloud infra, waarop de applicatie draait.

Ik besef me heel goed dat ik hierin echt geluk heb gehad, dat het op deze manier is gelopen. Maar wat ik met dit verhaal vooral aan wil geven is:
  • Begin in je vrije tijd alvast met wat simpele projectjes
  • Maak veel gebruik van StackOverflow, kijk tutorials op YouTube en leer van de code van anderen (ook hoe het niet moet)
  • FreeCodeCamp kan een goede start zijn als je webapplicaties wil gaan bouwen, dit focust zich zowel op frontend als ook op bijvoorbeeld het schrijven van algoritmes
  • Als het echt is wat je wil gaan doen en je krijgt de kans om eens wat te gaan bouwen, grijp die kans. Zie je ergens ruimte om ergens een tooltje voor te schrijven, begin daar dan aan