Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vic83
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:46
Wij overwegen zonnepanelen aan te schaffen, voor ons dak op het Zuid-Oosten.
Ons verbruik is ongeveer 3200 Kw/h per jaar.
Wij weten echter nog niet of we nog 5 jaar in dit huis wonen.
Maar gezien de stijgende energieprijzen, overwegen we aanschaf.

Wat adviseren jullie? Wachten met aanschaf op evt. een nieuw kabinet die mogelijke nieuwe stimuleringsmaatregelen aankondigt, of helemaal niet in verband met de woonzekerheid?

Ik kijk uit naar jullie visie, alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Aanschaffen en als je gaat verhuizen lekker doorverkopen aan de nieuwe eigenaars?

Volgens mij is er gewoon een afschrijving te berekenen dus als je daarmee kan leven/rekenen, ben je er vrij snel uit?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:06
Wat heb je zelf al uitgezocht? Je hebt waarschijnlijk de diverse topics al gezien van mensen die hulp zoeken bij zonnepanelen. Daar worden ook bedragen genoemd voor de aangeboden systemen. Je kunt dan prima de terugverdientijd uitrekenen en kijken of je dat de investering waard vind.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:56
Zonnepanelen hebben geen subsidie nodig; Je kunt Solar Bouwmarkt voor 3100 euro netto 4550Wp goed voor minimaal 4000kWh laten leggen... Hier zou je wat mij betreft niet bijzonder lang over moeten nadenken.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vic83
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:46
ThinkPadd schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 10:54:
Wat heb je zelf al uitgezocht? Je hebt waarschijnlijk de diverse topics al gezien van mensen die hulp zoeken bij zonnepanelen. Daar worden ook bedragen genoemd voor de aangeboden systemen. Je kunt dan prima de terugverdientijd uitrekenen en kijken of je dat de investering waard vind.
Zeker heb ik een en ander uitgezocht. Maar ik blijf twijfelen of het de investering nu waard is. Maar als doorverkoop een gebruikelijke transactie is, is het wel het overwegen waard.

Daarnaast twijfel ik nog enigszins voor nu aanschaffen, of wachten op een nieuw kabinet. Met het risico dat de regeling er niet beter op wordt. (beetje Deal or No Deal idee...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:23
Vic83 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 11:04:
[...]

Zeker heb ik een en ander uitgezocht. Maar ik blijf twijfelen of het de investering nu waard is. Maar als doorverkoop een gebruikelijke transactie is, is het wel het overwegen waard.

Daarnaast twijfel ik nog enigszins voor nu aanschaffen, of wachten op een nieuw kabinet. Met het risico dat de regeling er niet beter op wordt. (beetje Deal or No Deal idee...)
Nou ja, doorverkoop.
Het is meer bepalen wat de aanschafkosten zijn - afschrijving en daar de vraagprijs van je huis op aanpassen.
Je huis wordt qua infrastructuur meer waard door de zonnepanelen. Die kosten kan een koper prima uitrekenen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23:56
[...]

Er zijn drie vrij sterke redenen om niet te wachten:
1. Je loopt terugverdientijd mis met de best mogelijke salderingsregeling. Als je je volledige verbruik kan afdekken levert dat dat met normale stroomprijzen 3200*0,22=704 euro per jaar/59 euro per maand op. Elke maand die je wacht kost je dus grofweg 60 euro.
2. Er ligt nu een voorstel voor afbouw van saldering. Het doel is duidelijk: terugverdientijd van ~7 jaar behouden. Dus in 5 jaar heb je hoe dan ook grotendeels de installatie terugverdiend en is de meerwaarde van de woning pure winst. Met een nieuw kabinet zal dit niet slechter worden, zeker gezien de CO2 reductie die de komende 9 jaar moet worden gerealiseerd.
3. Milieu, zelfs al speel je quitte (worst case) dan heb je alsnog je steentje bijgedragen.

Edit: en wat @Ronald zegt, een 4000kWh/jaar installatie ligt er al voor 3000 euro. Die heb je met de huidige regels al in 4 jaar terugverdiend. Met een beetje pech wordt het 5 jaar door de afbouwende saldering.

[ Voor 7% gewijzigd door Kevinns op 02-11-2021 11:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:55

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
[...]

zonder salderingsregeling kan je nog steeds uit komen zeker met hoge energie prijzen. Het maakt gek genoeg veel minder uit dan mensen denken. het verschil is wel of je zelf wel of geen moeite moet doen om je eigen verbruik te maximaliseren.

met 40 cent eigenverbruik en 20 cent terugleveren (zonder salderen) verdien je het geheel net zo snel terug als met 21 cent salderen en 7 cent terug leveren ;)

Ik zou gewoon gecalculeerd gokken en gewoon gaan voor een voorstel zoals @Ronald dat opperde. en niet te veel bezig zijn met wat ze in denhaag doen of willen doen.

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 02-11-2021 12:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:46
gewoon doen, aanschaf mentaal in 1 keer afschrijven en genieten van de lagere maandlasten voor energie. Bij verkoop is een huis met een goede zonnepanelen installatie meer waard / aantrekkelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jagerr63
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:26

Jagerr63

5.1kWp Zuid 55 graden Vent-wp

Met PV panelen heb je misschien een betere energielabel (ligt aan de hoeveel panelen en de grote van het huis en de huidige label), Dat is voor de koper interessanter dan een huis met een lagere energielabel.
Ik zou het doen.
Pagina: 1