PS/2 != COM

Pagina: 1
Acties:

• Nielsz
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Mijn mobo is nogal brak. Als ik mijn netwerkkaart inschakel, dan werkt mijn ps/2 muis niet meer. Gelukkig heb (had :) ) ik geen netwerk dus die kon ik gewoon uitschakelen. Maar nu heb ik dus een netwerkje, en dus mijn netwerkkaart ingeschakeld, en ipv PS/2 een compoortmuisje geplugged. Werkt perfect. Maar neem ik mijn ps/2 muis met een ps/2 >> com verloopstekkertje, werkt het weer niet, dan kent hij de muis niet meer, behalve als ik de netwerkkaart uitschakel.

Iemand een id hoe dat kan? Ziet de pc dat het niet echt een commuis is maar een verloopstekker?

Verwijderd

Nee, de pc kan dat absoluut niet zien.
Mijn ervaring is wel dat veel muizen totaal niet werken met een verloopstekkertje.
Logitech schijnen in het algemeen wel goed te gaan, maar ms weer niet.

Ik zou je netwerkkaart eens in een anders slot gooien, want ik denk dat ie hetzelfde irq gebruikt als je ps/2 muis.
Normaal is dat irq vastgelegd voor de ps2, maar als je in je bios dat hebt veranderd ofzo..
Of je zou idd eens in de bios moeten gaan kijken... :)

• Nielsz
  • Niet online
Nah, het is echt een superbrak mobo, mijn fdc is ook nogal naar de kl*te. Hij kan echt nog maar een maand of 3 mee, en dan moet hij gewoon uit het raam. Maar irq's changen en al die zooi heb ik allemaal al geprobeerd. Naja ik zal 'm nog es slopen :)

Verwijderd

Misschien een IRQ-conflict. Mijn ps/2 muis heeft een IRQ (IRQ 12), dus dan zou ie een conflict kunnen aangaan met de netwerkkaart, maar ik weet niet zeker of een ps/2 muis aan een COM-poort ook wel een IRQ gebruikt. Je kunt even checken of ze een IRQ-conflict hebben, dan weet je of je dat kunt uitsluiten.

edit:
Sorry, beetje te laat met antwoorden....

• Nielsz
  • Niet online
ff gekeken, en de irq is idd 12.
Verder is alleen alleen 2 nog vrij, maar kan/mag ik die gebruiken?

Verwijderd

Als ie vrij is kun je hem rustig gebruiken. Anders was ie niet vrij, toch? :)

• Nielsz
  • Niet online
Op maandag 20 augustus 2001 23:28 schreef SunStorm het volgende:
Als ie vrij is kun je hem rustig gebruiken. Anders was ie niet vrij, toch? :)
Euh... |:(

Altijd lachen als Nielsz buiten de /14 komt :)

edit: Ik ga 't nu testen of ik mijn netwerkkaart op 2 kan krijgen. Mijn muisinstellingen kan ik niet veranderen. Heel raar. Dus als ik niets laat horen, ben ik mijn pc uit het raam aan het gooien.

• Nielsz
  • Niet online
Heel raar. Schakel ik mijn netwerkkaart in, gooit hij 'm automagisch naar nummer 10, mijn USB dus. Naja, dat gebruik ik toch niet dus dat is mooi :)

• Sundead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-04-2024
Irq's dan maar handmatig toewijzen, eerst irq reserveren, en dan handmatig toewijzen aan de netwerkkaart, werkt bij mij altijd heel goed.....

• Nielsz
  • Niet online
Het werkt nu. Heb een conflict met netwerk/usb maar dat lijkt me nu nog niet uit te maken omdat ik toch geen usb gebruik.

• johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15:04

johnwoo

3S-GTE

- Een PS/2 muis heeft altijd IRQ 12, net zoals een PS/2 keyboard altijd IRQ 1 heeft (8, 13, 14 en 15 worden meestal gereserveerd voor de clock, FPU en IDE controllers, resp).

- Als je een seriele muis gebruikt zit ie natuurlijk op het IRQ van de COM poort (meestal 4 voor COM1, kan je instellen in je BIOS).

- IRQ 2 kan je niet gebruiken omdat die gebruikt wordt om de IRQ's 8-15 te mappen.

- Je netwerkkaart (en in het algemeen de meeste kaarten op je PCI bus alsmede AGP kaarten) kan prima een IRQ delen met andere kaarten. Op de meeste moederborden is PCI slot 1 zelfs geforceerd gedeeld met het AGP slot. Meestal zijn PCI sloten ook onderling geforceerd gedeeld. Welke dat zijn kan je opzoeken in de manual van je mobo.

- 'Slimme' OS'sen, zoals Win2000, kunnen BIOS instellingen overriden, zelfs als jij in het BIOS hebt aangegeven dat je dat niet wilt. Win2000 mapt bij mij veel naar IRQ9 (nu 5 devices, als ik de USB controller enable zijn dat er 7).

4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1

Pagina: 1