Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sellh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 25-04 18:21
Mijn vraag

Heb sinds kort een nieuwe computer met Windows 11. Voorheen een computer met Windows 10. Als ik voorheen in een actief Excel veld tekst aan het typen was en ik gebruikte de toetsencombinatie <alt-tab> om informatie te halen uit een ander programma, was na terugkomst het Excel veld nog steeds actief en kon ik onmiddellijk verder tikken in het veld.

Nu op de nieuwe computer werkt dat niet meer. Na terugkomst in Excel is het veld niet meer actief. Erg onhandig als je niet anders gewend bent dan direct door te tikken, want instinctmatig blijf je dat doen, waarna de ingetikte letters menu-items activeren....
Een click in het veld maakt het veld weer actief, Maar meestal vergeet ik dat omdat ik die procedure niet gewend ben.

Is er een manier (een instelling of iets dergelijks) om te zorgen dat na een switch naar een ander programma vice versa, het Excel veld nog steeds actief is?

...

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Microsoft Windows 11, desktop PC

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Gegoogled, maar niets gevonden.
Lastig om de juiste zoektermen te bedenken voor dit probleem.

...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:04
Hover to activate? https://www.groovypost.co...y-hovering-mouse-pointer/

Of misschien een andere setting ergens gemist? Is er misschien een ander programma actief dat de focus overneemt? Dit laatste kun je best eenvoudig uitsluiten door gewoon programmas te killen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomsDiner
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 02-05 23:31
Ik ken het probleem. Ik hou mijn fietsroutes bij in Excel. Per fietsroute wordt in één cel alle plaatsnamen achter elkaar gezet, dus bijvoorbeeld "Broek op Langedijk-Hensbroek-Ursem-De Goorn-Hoorn". Deze info komt uit mijn GPS, maar moet ik zelf intikken omdat ik deze namen op de kaart zie. Mijn fietsroutes zijn veelal 80-150 km, en ik vermeld alle namen die de kaart kent (volgens mij tot buurtschappen aan toe). Helaas sinds Windows 11 is het gebruik van alt-tab de reden dat ik opnieuw kan beginnen, want als je terugkomt is de cel leeg?? Ik switch tussen Basecamp (Garmin software die GPS uitleest) en Excel. Omdat ik ook niet alle buurtschappen ken, moet ik in- en uitzoomen in Basecamp, waardoor de focus van Excel afgaat. Daarmee wordt de cel kennelijk niet opgeslagen of zo? Een beetje het zelfde effect als je op escape drukt. Ik moet gewoon eerst enteren in Excel, en dan pas alt-tab gebruiken. Dan is de cel opgeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sellh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 25-04 18:21
Bedankt voor de reacties.
Die Hover instelling heb ik uitgeprobeerd, maar bleek niet echt te werken voor het probleem.

Maar ik heb inmiddels wel een oplossing.
Een alt-tab replacement: https://www.ntwind.com/software/alttabter.html

Bij gebruik van deze toepassing houdt Excel wel de focus op het geselecteerde veld. Daarnaast blijkt deze toepassing stabieler dan de Windows 11 alt-tab bij mij was. Als je alt-tab geeft, krijg je een overzicht van geopende toepassingen. Als ik alt-tab dan even aanhield om de juiste toepassing te te selecteren, viel het alt-tab scherm vaak opeens weer weg. Dat gebeurde ook vaak als ik de alt toets ingedrukt hield en met de tabtoets tussen de open toepassingen aan het manoeuvreren was.
Misschien was dit ook wel de oorzaak van het verliezen van de focus in Excel.

De replacement alt-tab blijft wel op het scherm staan zolang je de toetsen ingedrukt houdt, en het Excel veld houdt dus de focus.

------

Toevoeging:

Het installeren van de replacement blijkt nog een ander vervelend probleem te hebben opgelost.
Na gebruik van alt-tab werd bij het tikken van tekst op mijn Logitech toetsenbord vaak het eerste teken niet getoond op het scherm, maar verscheen de ingetikte tekst vaak vanaf het tweede teken op het scherm.
Toen na het installeren van de alt-tab replacement ook dat probleem als sneeuw voor de zon verdwenen bleek, realiseerde ik me dat alt-tab ook voor dat probleem de oorzaak was.

[ Voor 21% gewijzigd door sellh op 03-11-2021 16:19 . Reden: Toevoeging ]