CV ketel buitenvoeler en/of modulerende thermostaat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterVdStock
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 07-09-2023
Mijn verwarming bestaat uit een 13 jaar oude CV ketel Bulex Thermomaster 3HR gecombineerd met een eenvoudige aan/uit kamerthermostaat. Ketel werkt nog goed, wordt elke twee jaar nagekeken en afgesteld.
De aan/uit thermostaat regelt slecht. Zet ik hem op 20 dan regelt hij tussen 19,5 en 21 à 21,5 graden. Een grote overshoot dus.
Op de manual van Bulex zie ik dat de ketel kan uitgerust worden met een buitenvoeler en dat hij Opentherm ondersteunt.
Vraag is nu wat het beste is: een modulerende thermostaat (Opentherm) installeren of een buitenvoeler.
Als ik beide doe, riskeer ik dan conflicterende werking?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:03

JdM

Humbled

Een buitenvoeler heeft eigenlijk alleen zin (simpel gezegd) als je de ketel gaat aansturen op basis van weersafhankelijke regeling. Dat wil je in een huis met een reguliere cv installatie niet, omdat je het vermoedelijk niet zuinig/efficiënt werkend gaat krijgen. Een modulerende thermostaat lijkt de beste keuze.
Een buitenvoeler installeren op een cv systeem waar de woonkamer als referentie geldt is weinig zinvol. Of het gaat conflicteren is vrij simpel, dat is niet het geval. Want je stelt de thermostaat in op ofwel weersafhankelijk regelen, waarbij de buitenvoeler gebruikt wordt om de setpoint temperatuur te bepalen, ofwel je zet de thermostaat op de woonkamer als enige referentie en dan doet de buitenvoeler niet veel meer dan jou op het display laten zien wat de buitentemperatuur is.

[ Voor 103% gewijzigd door JdM op 01-11-2021 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:24
Als je een tado neemt dan houdt die ook rekening met het weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:34
Moduleren van de CV heeft in de praktijk geen zin.

En gemiddelde CV heeft domweg een te hoog minimum vermogen voor het grootste deel van het jaar in een gemiddelde woning. Jouw CV is dan nog relatief okay, maar 4.9kW is een halve kuub per uur, 12 kuub per dag... Dat gebruik je neem ik aan niet dagelijks.

In een goed ingeregeld CV systeem zal de CV moduleren op basis van de ingestelde temperatuur en retour bij gebruik van een aan uit thermostaat.

Wat je zoekt is een thermostaat die de temperatuur strak regelt.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:23
Ronald schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 07:35:
Moduleren van de CV heeft in de praktijk geen zin.

En gemiddelde CV heeft domweg een te hoog minimum vermogen voor het grootste deel van het jaar in een gemiddelde woning. Jouw CV is dan nog relatief okay, maar 4.9kW is een halve kuub per uur, 12 kuub per dag... Dat gebruik je neem ik aan niet dagelijks.

In een goed ingeregeld CV systeem zal de CV moduleren op basis van de ingestelde temperatuur en retour bij gebruik van een aan uit thermostaat.

Wat je zoekt is een thermostaat die de temperatuur strak regelt.
Eh ik denk dat je een vergissing maakt. Bij een aan/uit thermostaat gaat de cv ketel telkens het water op de maximale temperatuur verwarmen die is ingesteld.

Een opentherm thermostaat zal de temperatuur omlaag brengen als de temperatuur in de woonkamer bijna bereikt is. Dat het minimum vermogen hoger is dan wat nodig is maakt niet uit. Als de temperatuur is bereikt dan stopt de cv ketel ook bij opentherm met verwarmen. Maar het kan zijn dat de verwarming bijvoorbeeld op 20 graden 40 graden is terwijl als het 19 graden is dat deze op 80 graden staat en dat die op 21 graden uit gaat.

Dit terwijl er bij aan/uit de verwarming telkens op 80 graden is, tot de temperatuur is bereikt en dan gaat die uit. De temperatuur loopt nog even verder op omdat de verwarming niet direct is afgekoeld en bij 19 graden springt die weer aan.

Opentherm betekend dus minder temperatuurschommelingen en meer comfort.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@DutchKel Nope ik maak echt geen vergissing.
Het correcte vermogen van de CV is eigenlijk altijd het absolute minimum en daarna is lekker pendelen de enige optie. Dat is wat een opentherm thermostaat zou moeten bereiken op een slecht ingeregeld systeem.

Als de CV ingesteld staat op een hogere temperatuur dan nodig is om voldoende capaciteit in het afgiftesysteem te hebben dan moet je even langs in het CV tuning topic... Hoe koeler hoe hoger rendement.

Ik draai op een aan/uit systeem en mijn CV maakt 'lange runs' op minimum vermogen. Precies het doel bereikt.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:03

JdM

Humbled

TS klaagt over een flinke overshoot, dat is een gegeven bij aan/uit thermostaten die niet zelflerend zijn en het is ook een gegeven dat een zelflerende thermostaat die overshoot voorkomt. Je hebt modulerende thermostaten en die zijn meestal ook zelflerend en er zijn aan/uit thermostaten die wel/niet zelflerend zijn. Welke thermostaat heeft TS en welke heb je zelf? Je kunt niet zonder meer stellen dat een modulerende thermostaat niet werkt.

[ Voor 9% gewijzigd door JdM op 02-11-2021 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@JdM Ik zeg niet dat het niet werkt, ik zeg alleen dat het niet nodig hoeft te zijn en dat je het zelfde effect kan bereiken door het systeem eerst goed in te regelen. Misschien zelfs met de huidige thermostaat

Als je 80 graden water in en radiator gooit dan is overshoot gewoon heel snel een feit; de afgiftecapaciteit is dan enorm hoog... En je profiteert 0,0 van het het extra rendement uit condensatie uit het rookgas.
Schroef het terug naar 50, en de afgifte gaat veel langzamer, je stookt zuiniger en minder snel overshoot.

(Ok je huis is niet in 5 seconden warm... )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lanticster
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06:54
Ook merkafhankelijk.
Sommige ketels regelen ook op deltaT,
Het regelt het vermogen/brander-toerental zo, dat het verschil tussen aanvoer en retour X graden blijft.

Ikzelf heb trouwens een buitenvoeler en een aan/uit thermostaat.
Het is een oudere CV zonder opentherm. Maar met de deltaT en weersafhankelijke vertrekTemp valt er best wat moois van te maken.
(stak bewust de buitenvoeler onder de zuid gelegen pannen, daar ons huis veel baat heeft van de zonnewarmte)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterVdStock
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 07-09-2023
Bedankt alvast voor de vele en snelle reacties.

Volgens de manual regelt de ketel niet op deltaT maar op de ingestelde temperatuur.
Die stond op 71 graden. Ik heb die alvast verlaagd naar 50 graden. Nu even afwachten wat dat doet op gebied van comfort en overshoot.
Ondertussen ben ik wel van overtuigd dat een modulerende thermostaat een goede verbetering zou zijn. Ook toekomstgericht, heb ik het gevoel.
Nu nog wat research doen om te zien welk type ik nodig heb.
Pagina: 1