Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plus H
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12-05 08:07
Hallo,

mijn dochter heeft bovenstaande tablet al een tijdje, maar gebruikt hem niet zo heel vaak. Laatst wilde ze hem weer gebruiken maar startte hij niet meer op. Leek op een bootloop.

Ik heb geprobeerd de firmware opnieuw te schrijven met ODIN, maar dat lukt maar gedeeltelijk. In het begin had ik helemaal geen idee welke versie ik moest gebruiken, er zijn er talloze te vinden. Mogelijk heb ik dus de verkeerde gebruikt, en ik weet ook zeker dat ik een keer beide CSC files heb gebruikt, 1 bij CSC en 1 bij CP. In ieder geval werkte hij daarna nog minder, hij gaf alleen nog de melding dat dit opgelost moest worden met Switch. Maar helaas, Switch herkent hem niet op het noodherstel scherm.

Ik kwam er echter achter dat het met ODIN ook werkt tijdens die melding, en een aantal verschillende versies verder en uiteindelijk ook de PIT file, start hij wel weer op met logo maar daarna hangt hij weer op SAMSUNG. Flashen van de firmware lukt alleen als ik de Home CSC gebruik, niet als ik de CSC gebruik. Dan blijft het proces hangen op zo'n 80%.

Ik heb nu eigenlijk geen idee meer wat ik nog kan proberen. Zou de interne flash rom defect zijn? Of is er nog iets anders dat ik kan proberen?

Welke versie er precies op komt te staan is niet belangrijk, als het maar weer werkt. Er worden geen hoge eisen aan gesteld.

Elke hulp wordt gewaardeerd!

Groeten,
Hans Plus

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IThom
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 20-05 12:35
Met deze tool kun je gemakkelijk en snel de laatste firmware direct van de Samsung update servers downloaden.

Vul het modelnummer (SM-T510) en de gewenste CSC code in (voor Nederland gebruik je nagenoeg altijd PHN)

Het bestand wat je krijgt kun je uitpakken, er in vind je als het goed is 4 bestanden: een AP, BL, CSC en HOME_CSC bestand.

Als je de gebruikersdata op het apparaat wilt behouden gebruik je het HOME_CSCbestand in het CSC veld, anders het gewone CSC bestand.
(Al ben ik bang dat de gegevens al gereset zijn als je zegt dat het installeren bleef hangen op 80% maar je kunt het altijd proberen)

Je kunt de bestanden allemaal bij het juiste veld inladen, wacht na het selecteren van elk bestand even tot er "Leave CS..." in het logveld staat.

Als je ze allemaal ingeladen hebt ga je naar het "options" tabje en zorg je dat alleen Auto Reboot en F. Reset Time aangevinkt staan.

Ga terug naar het Log tabje en klik op Start, als het goed is zou het nu moeten werken.

Als het nog niet lukt moet je even de laatste 5 regels uit de log hier plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plus H
@IThom na veel proberen en lezen was ik inderdaad al zover dat ik alles doe zoals jij zegt. Ook de juiste firmware zou ik moeten hebben. Als ik home csc gebruik lukt het flashen, maar blijft de tablet na opstarten hangen op SAMSUNG, gebruik ik csc dan blijft het proces hangen en ik weet niet hoe lang ik dan moet wachten maar volgens mij gebeurt er dan nooit meer iets.
Ik heb het ook op een andere laptop geprobeerd, zelfde resultaat. Hij sluit het proces dus niet af, denk je toch iets te hebben aan de log?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IThom
Je zou nog een andere USB kabel kunnen proberen, stuur maar wat er in die log staat, misschien weet ik er een oplossing voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plus H
@IThom alvast bedankt voor het meedenken!
Ik heb al verschillende kabels geprobeerd, dat helpt helaas ook niks.

Dit komt voorbij:

<ID:0/005> Odin engine v(ID:3.1401)..
<ID:0/005> File analysis..
<ID:0/005> Total Binary size: 4826 M
<ID:0/005> SetupConnection..
<ID:0/005> Initialzation..
<ID:0/005> Set PIT file..
<ID:0/005> DO NOT TURN OFF TARGET!!
<ID:0/005> Get PIT for mapping..
<ID:0/005> Firmware update start..
<ID:0/005> NAND Write Start!!
<ID:0/005> SingleDownload.
<ID:0/005> sboot.bin
<ID:0/005> param.bin
<ID:0/005> cm.bin
<ID:0/005> vbmeta.img
<ID:0/005> boot.img
<ID:0/005> recovery.img
<ID:0/005> dt.img
<ID:0/005> dtbo.img
<ID:0/005> system.img
<ID:0/005> vendor.img
<ID:0/005> userdata.img

Hierna lijkt er gewoon niks meer te gebeuren, ik heb het geduld nog niet opgebracht om lang genoeg te wachten tot er een foutmelding kwam. Geen idee of die komt, en zo ja na hoe lang.
Het schrijven van die userdata lijkt dus niet te lukken, bij home CSC is er geen userdata en daarbij loopt het proces wel door:

<ID:0/005> system.img
<ID:0/005> vendor.img
<ID:0/005> vbmeta.img
<ID:0/005> cache.img
<ID:0/005> product.img
<ID:0/005> RQT_CLOSE !!
<ID:0/005> RES OK !!
<ID:0/005> Removed!!
<ID:0/005> Remain Port .... 0
<OSM> All threads completed. (succeed 1 / failed 0)

Enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IThom
Een paar dingen die je kunt proberen:

- Alleen de AP flashen, de anderen uitvinken of niet inladen
- Na het flashen met het CSC bestand wanneer de tablet op het Samsung logo terecht komt de tablet een nachtje laten liggen (aan de oplader), wie weet start hij uiteindelijk gewoon door
- Firmware met een andere CSC downloaden (als alternatief gebruik ik vaak BTU, dat is de Britse firmware met vaak niet al te veel bloatware)
- Kijken of je de bootloader kunt unlocken en een custom ROM kunt flashen

De laatste zou ik alleen doen als je geen enkele kans op garantie meer hebt.

Samsung geeft 2 jaar fabrieksgarantie vanaf de aankoopdatum, en je hebt (er even vanuit gaande dat het toestel geen barsten of vochtschade heeft) ook recht op consumentenrecht bij de winkel waar je em gekocht heb voor de levensduur van het apparaat. Daarvoor mag je er sowieso er op rekenen dat het apparaat 3 jaar bruikbaar is.

[ Voor 12% gewijzigd door IThom op 02-11-2021 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plus H
@IThom
Alleen AP zal ik proberen.
Als hij op het Samsung logo terecht komt start hij na een minuut of tien opnieuw op, toont het startscherm en daarna weer SAMSUNG. Dat blijft zo doorgaan. Als ik het afbreek met vol- en power kom ik in het recovery scherm terecht.
Ik heb verder diverse firmwares geprobeerd, ik heb geen idee of alle versies in principe zouden moeten werken maar het blijft hetzelfde.

Mijn dochter heeft hem gebruikt gekocht, dus ik denk dat garantie claimen lastig wordt. Bij welk bedrijf zou ik dat kunnen navragen? Wie doet de Samsung service?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IThom
Als je geen factuur hebt wordt het inderdaad lastig, misschien kun je die nog vragen van de verkoper of misschien kan Samsung je vertellen of je nog binnen de 2 jaar fabrieksgarantie zit.
Pagina: 1