Foto's
Ik heb zo geen foto's beschikbaar, maar hiermee wordt het hopelijk duidelijk genoeg:Dakhelling is dus 50 graden, azimut op 100 en -80, dus OW-opstelling qua panelen.
Beschikbare (dak)ruimte
Er moeten volgens de verschillende aanbieders tussen de 26 en 29 panelen passen.Schaduw
Weinig tot geen schaduwJaarverbruik
Nu ongeveer 3100 kWh, maar volgend jaar gaat er waarschijnlijk een lucht-waterwarmtepomp komen, dus wil het dak in principe vol leggen.Huidige elektriciteitsaansluiting
1x40a, wordt aangepast naar 3x25aBudget en doel
Budget komt min of meer overeen met wat past op het dak.Wie gaat het project uitvoeren
Ik niet, twee linker handenBijhouden van data
Leuk, maar per paneel is onnodigReeds verkregen offertes
/f/image/yTjhQb5jOyqpuGxpQRaTd7JP.png?f=fotoalbum_large)
Dit zijn offertes van drie verschillende aanbieders en ik kom er niet helemaal uit. Prijzen ex btw. Qua panelen hebben de Jinko's een lichte voorkeur (door n-type mindere degradatie), maar ik begrijp totaal niet waarom een 8kw omvormer nodig is (plaatsing panelen betreft trouwens 17 op west en 12 op oost). Als ik dit zelf in Sunny Design invoer dan komt uit de automatische configuratie een 6kw omvormer. In een eerdere offerte van dezelfde aanbieder met 29 Solarwatt 325 Wp panelen werd zelfs de 5kw versie van deze SMA aangeboden.
Aanbieder twee was zo eerlijk om aan te geven dat, als ik er niet naar had gevraagd, hij een 10kw omvormer had geoffreerd, omdat ze bang waren voor klagers als er op een goede zomerdag flink wordt afgetopt. Plaatsing 14 op west, 12 op oost.
Zo'n forse omvormer ook geldt voor de derde offerte, waar ook een 10kw omvormer wordt geoffreerd, dat begrijp ik ook niet.
Andere aanbieders waar ik een offerte bij opgevraagd heb wilden dolgraag Solaredge leveren, maar ik zie niet in waarom dat nodig zou zijn, aangezien er verder geen noemenswaardige schaduw op het dak valt.
Ik heb zelf een voorkeur voor SMA, dus die Goodwe zou ook afvallen, maar ik ben benieuwd of er vanuit jullie kant opmerkingen komen waar ik nog niet aan had gedacht. Dank alvast
Regio
Drenthe[ Voor 23% gewijzigd door Megalo op 06-12-2021 14:47 ]
/f/image/FyWtRRvVIQsd2FvovE92okXd.png?f=fotoalbum_large)