Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Megalo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-11 20:01
Foto's
Ik heb zo geen foto's beschikbaar, maar hiermee wordt het hopelijk duidelijk genoeg:

Dakhelling is dus 50 graden, azimut op 100 en -80, dus OW-opstelling qua panelen.
Beschikbare (dak)ruimte
Er moeten volgens de verschillende aanbieders tussen de 26 en 29 panelen passen.
Schaduw
Weinig tot geen schaduw
Jaarverbruik
Nu ongeveer 3100 kWh, maar volgend jaar gaat er waarschijnlijk een lucht-waterwarmtepomp komen, dus wil het dak in principe vol leggen.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1x40a, wordt aangepast naar 3x25a
Budget en doel
Budget komt min of meer overeen met wat past op het dak.
Wie gaat het project uitvoeren
Ik niet, twee linker handen
Bijhouden van data
Leuk, maar per paneel is onnodig
Reeds verkregen offertes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z8V-i0rAt9UC30Zc1RQLtY9-RSQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yTjhQb5jOyqpuGxpQRaTd7JP.png?f=fotoalbum_large

Dit zijn offertes van drie verschillende aanbieders en ik kom er niet helemaal uit. Prijzen ex btw. Qua panelen hebben de Jinko's een lichte voorkeur (door n-type mindere degradatie), maar ik begrijp totaal niet waarom een 8kw omvormer nodig is (plaatsing panelen betreft trouwens 17 op west en 12 op oost). Als ik dit zelf in Sunny Design invoer dan komt uit de automatische configuratie een 6kw omvormer. In een eerdere offerte van dezelfde aanbieder met 29 Solarwatt 325 Wp panelen werd zelfs de 5kw versie van deze SMA aangeboden.

Aanbieder twee was zo eerlijk om aan te geven dat, als ik er niet naar had gevraagd, hij een 10kw omvormer had geoffreerd, omdat ze bang waren voor klagers als er op een goede zomerdag flink wordt afgetopt. Plaatsing 14 op west, 12 op oost.

Zo'n forse omvormer ook geldt voor de derde offerte, waar ook een 10kw omvormer wordt geoffreerd, dat begrijp ik ook niet.

Andere aanbieders waar ik een offerte bij opgevraagd heb wilden dolgraag Solaredge leveren, maar ik zie niet in waarom dat nodig zou zijn, aangezien er verder geen noemenswaardige schaduw op het dak valt.

Ik heb zelf een voorkeur voor SMA, dus die Goodwe zou ook afvallen, maar ik ben benieuwd of er vanuit jullie kant opmerkingen komen waar ik nog niet aan had gedacht. Dank alvast :)
Regio
Drenthe

[ Voor 23% gewijzigd door Megalo op 06-12-2021 14:47 ]

Beste antwoord (via Megalo op 06-12-2021 14:49)

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 22-11 20:49
Welke variant panelen biedt aanbieder 3 aan van Sunpower? Sunpower zijn echte top-tier panelen en aangezien die aanbieder goedkoper of gelijkwaardig is qua €/wp tov de andere aanbieders, heeft aanbieder 3 mijn voorkeur. Zou alleen dan deze combineren met een SMA tripower.

De stappen qua grootte van omvormers zijn bij de grote varianten wat groot, SMA heeft vgm alleen een tripower 6.0/8.0/10.0 , wellicht dat een kleinere variant net te veel aftopt, of dat niet gekeken wordt naar de meest kosten efficiënte omvormer, maar een grootte gekozen wordt die altijd voldoende is.

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Dat_Doc
Welke variant panelen biedt aanbieder 3 aan van Sunpower? Sunpower zijn echte top-tier panelen en aangezien die aanbieder goedkoper of gelijkwaardig is qua €/wp tov de andere aanbieders, heeft aanbieder 3 mijn voorkeur. Zou alleen dan deze combineren met een SMA tripower.

De stappen qua grootte van omvormers zijn bij de grote varianten wat groot, SMA heeft vgm alleen een tripower 6.0/8.0/10.0 , wellicht dat een kleinere variant net te veel aftopt, of dat niet gekeken wordt naar de meest kosten efficiënte omvormer, maar een grootte gekozen wordt die altijd voldoende is.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:14
@Dat_Doc Mijn idee... Sunpower voor de prijs van simpele chinese panelen... Upgraden met een SMA en gaan.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Megalo
@Dat_Doc Het zijn Performance 3 BLK panelen. Aanbieder 3 gaf aan eigenlijk alleen maar óf Enphase óf Goodwe te verkopen. Hij wilde best graag die micro-omvormers aan de man brengen. SMA was op zich wel mogelijk, maar hij wist niet eens dat de garantie sinds april 5+5 jaar is ipv slechts 5. Zal eens naar de meerprijs van een SMA vragen. Thnx! (jij ook, @Ronald !)

• Dat_Doc
Duidelijk, de P3 inderdaad.

Zou zelf een meerprijs van rond de €600 verwachten en dan zou je daarmee echt een prachtige offerte hebben. Waar ik niet over zou twijfelen.

(het is bijna te mooi om waar te zijn, de prijs is echt all-in? aanbieder met goede referenties?)

• Ronald
Kan ik me voorstellen, meer marge op Enphase... en aangezien hij een zeer strakke offerte neer zet....

De SMA zal een 500-600 meer kosten... Past wel bij een premium paneel, maar slecht is de GoodWe niet.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Megalo
@Dat_Doc Aanbieder heeft InstalQ zonnestroom-certificering en reviews lijken positief, eentje op Google die het heeft over verkeerd aansluiten bekabeling. Lijkt oké dus.

Ik ga hier even over nadenken, €500-€600 meer maakt aanbieder 2 wel weer interessanter qua €/wp en kwaliteit.

• Ronald
@Megalo Prijsverschil tussen de SolarWatts en de Sunpower is normaal best wel ruim boven de 100 euro per paneel.

Je kunt kijken of hij ook met REC werkt. Met name Twinpeak 4 zou bijna op niveau van iets als SolarWatt moeten zitten....

• Megalo
Thnx voor de tip. Aanbieder 3 heeft ook nog Hyundai's geoffreerd, maar ik begreep al uit eerdere topics dat die niet jouw voorkeur hebben;)

Mijn afweging is meer dat we naar alle waarschijnlijkheid geen 15 jaar in deze woning blijven wonen. De panelen hoeven dus niet het goedkoopste van het goedkoopste te zijn, maar ook zeker niet top-tier panelen die 30 jaar meegaan als ik dat ook in de prijs terug zie. Dus dan ziet zo'n offerte met Solarwatt panelen er wel interessant uit, gezien de Sunpowers met SMA dan op zo'n €0,94 per Wp uit komen.

• Dat_Doc
Megalo schreef op maandag 1 november 2021 @ 20:34:
@Dat_Doc Aanbieder heeft InstalQ zonnestroom-certificering en reviews lijken positief, eentje op Google die het heeft over verkeerd aansluiten bekabeling. Lijkt oké dus.

Ik ga hier even over nadenken, €500-€600 meer maakt aanbieder 2 wel weer interessanter qua €/wp en kwaliteit.
Dat klinkt goed, dan is het wel een betrouwbare aanbieder.
Mijn schatting was wel voor een 10K model, een 6K variant, maar 8K is denk ik wel nodig heeft respectievelijk een meer prijs van rond de €200, €400.

Zoals Ronald ook aangeeft, de sunpower panelen zijn per paneel veel duurder, daardoor krijg je bij aanbieder 3 veel meer waar voor je geld. De marge voor de aanbieder is significant lager.
Om je wat inzicht te geven, schat ik hieronder puur materiaal kosten voor beide aanbieders:

2: Panelen 29 x €131 = €3800 + €1400 SMA 6.0
3: Panelen 29 x €227 = €6600 + €1200 Goodwe 10.0

5200 tegen 7800 (1 : 0,67) met zelfde €/Wp

Tsja als je top panelen voor een paar procent extra kan krijgen, zou ik daar toch voor gaan.

• Ronald
Klopt, ik begrijp zo richting de 97% van de panelen op de markt (Alles met 3 substrings, 3 diodes)... Maar de Hyundai heb ik alleen een vermoeden... 10 parallelle substrings en 2 diodes? geen idee hoe dat in elkaar steekt.

P3's zijn als ik me niet vergis ook shingled, maar gewoon in met 3 diodes. Die 3 substrings zijn dan mogelijk weer verdeeld in paralelle sub-substrings, maar daar kan een string omvormer niet zoveel mee.

Overigens... Die 6kW van aanbieder 2 is prima. Door je hele steile 50 graden dak is er ook een enorme scheiding van opbrengstpiek:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GrJLJlx-XwbDEUsZykPKaDUn93E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FyWtRRvVIQsd2FvovE92okXd.png?f=fotoalbum_large

https://www.thomasberger....w2=4940&temp_coeff2=-0.48
(deze site schat heel voorzichtig)

De 6kW scheelt een paar 100.

• Megalo
Kleine update:

Aanbieder kan zich vinden in een 8kw tripower SMA, wil niet aan de 6 kw, maar offreert voor de 8kw ongeveer €350 ex btw extra. Daarmee komt de €/wp (ex verzwaring naar 3x25a door Enexis) op €0,91 per Wp en dat lijkt me, in het licht van jullie opmerkingen, een schappelijk voorstel icm Sunpower panelen.

• Ronald
Niet een beetje schappelijk; prijstechnisch zeker een van de betere offertes die ik hier langs heb zien komen, en dat met A kwaliteit panelen en omvormer.

Gefeliciteerd ;-)

Pagina: 1