Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vecodo
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-10 17:43
Ik ben in het bezit van een Optoma HD146X. Deze heb ik aan het plafond opgehangen.
Het scherm (throw-distant) vanaf de beamer is +/- 327 cm (kan er misschien 1 cm naast zitten).

Op dit moment heb ik een EliteScreen 92 inch statief scherm staan, deze krijg ik beeldvullend als ik 0 zoom gebruik (1.0 waarde). Als ik verder inzoom (1.10) valt het dus buiten het beeld. Als ik kijk naar de breedte van het scherm is deze 210cm bij 127cm.

Mijn eerste vraag is, verlies ik beeldkwaliteit als ik inzoom met 1.10?

Ik zou het liefst zo groot mogelijk scherm willen ophangen (en dus met een 1.10 zoom werken).

Als ik vervolgens de specificaties in vul op (throw 3 meter + 1.10 zoom): https://www.projectorscre...projector-calculator.html
Geeft deze aan dat ik een scherm nodig heb van 222 cm breed en 125cm hoog.

Als ik dit invul met de waarde van throw 3 meter + 1.0 zoom krijg ik als resultaat 202cm breed bij 114cm.

Wat zouden jullie mij adviseren? Daarnast vind ik het erg lastig om een scherm hierbij te zoeken, iedereen geeft dit aan op een andere manier. Plus het nadeel is dat ik het handmatige ophang scherm "andersom" moet hebben. Ik bevestig hem tegen een balk in mijn overkapping dus het witte vlak moet omgedraaid zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:45
Ik verwacht niet zo veel verlies aan beeldkwaliteit. Zo veel verschil zit er niet in de huidige en de nieuwe toestand.
Met "andersom" bedoel je dat je het scherm omhoogtrekkend moet uitrollen?

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vecodo
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-10 17:43
JukeboxBill schreef op maandag 1 november 2021 @ 19:09:
Ik verwacht niet zo veel verlies aan beeldkwaliteit. Zo veel verschil zit er niet in de huidige en de nieuwe toestand.
Met "andersom" bedoel je dat je het scherm omhoogtrekkend moet uitrollen?
Nee ik bedoel dat hij andersom moet komen te hangen, dus trek hem vanaf boven naar beneden. Vaak zie je dat je hem tegen de muur kan bevestigen en dat de zwarte kant dan richting de muur is en wit de kamer in. Omdat ik hem 'andersom' tegen een balk aan moet hangen (is de bak het meeste uit het zicht) is het dus bij mij net andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:45
Dat wordt dan zelf knutselen of muurbeugels gebruiken die (eventueel na modificatie) omkeerbaar zijn.

Wat betreft scherm keuze: ik heb destijds mijn licht opgestoken bij www.projectorcentral.com.
Niet zozeer voor een bepaald merk, maar om te leren waar je op moet letten bij aanschaf.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren