Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22-11 15:33
Mijn vraag

Het lijkt erop dat mijn verbruik sinds juni t.o.v. vorig jaar gigantisch is toegenomen. Maar, ik herken niet dat ik ook maar iets anders ben gaan doen / heb geinstalleerd wat dit verbruik zou kunnen verklaren. De toename is nu ongeveer 100-150kWh / mnd meer verbruik. Ongeacht of het zomer (warm) of herfst (koud) is. Ik vermoed dat het misschien iets is met de warmtepomp, daar ik de rest van het huis al heb nagemeten m.b.t. verbruik. (warmtepomp exact verbruik kan ik helaas niet meten)

Relevante software en hardware die ik gebruik
HW: Stiebel Eltron WPC-13Cool (2008)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Het sluip-verbruik is pak en beet 300W. Dus, 's avonds heb ik alle groepen al eens een voor een uitgezet, om te kijken waar die 300W vandaan komt (naast veel losse dingen meten apart na-meten). Hier springen geen grote dingen uit. Diepvries lijkt wel wat te gebruiken (slaat vaak aan, 50-60W), maar die is niet veranderd sinds juni. Heb ook geen nieuwe apparatuur geinstalleerd o.i.d.

Enige recentelijke wijzigingen die ik heb gedaan zijn in januari bij de warmtepomp de stooklijn verlagen (stond op 0.6, fabrieks-instelling. Vorige bewoner / installateur volgens mij nooit iets mee gedaan. Die heb ik in de koude winterdagen op 0.43 gezet en dan kon het huis nog steeds opwarmen.). Daarnaast heb ik toen de vloerverwarming boven ook open gedraaid (alle lussen stonden dicht) en waterzijdig ingeregeld. Beneden idem-dito (m.b.t inregelen). Nu zijn de aanvoer- en retour-temperaturen van alle lussen gelijk (i.e. alle aanvoer temperatuur is gelijk, en de retour-temperaturen zijn ook gelijk aan elkaar; dit was eerder niet het geval). In de zomer gaat de warmtepomp passief koelen, wat volgens mij niet erg veel energie zou moeten gebruiken. T.o.v. vorig jaar heeft hij nu dus passief zowel boven als beneden zitten koelen. Vorig jaar werd alleen beneden gekoeld (wisten we toen nog niet).

Verder heb ik de WW-temperatuur eind juli verhoogd van 45 naar 52 graden aangezien er geen elektrisch element in de boiler zit tegen legionella. Begreep van de installateur dat hij normaal deze temperatuur op 52 zet en dat de kans op legionella dan erg klein is (vooral als je steeds doucht etc.)

In Juli heb ik tevens de koeling laten ingaan boven de 21C i.p.v. voorheen 23C. Ik kan me voorstellen dat indien we tijdens de zomer vaak moesten wisselen van koeling naar verwarming (wat we toen iets lager hadden gezet, i.e., ~19C) dat de WP misschien het buffervat steeds heeft moeten verwarmen/koelen. Dat zou wel inefficient zijn geweest.

De data:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/88ZFgWUVBQzEgLgX2myf7gR8i04=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6vk9iJvLJj2b2zPY7eQ0KTWP.png?f=fotoalbum_large

en grafiekjes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/umVc2RpjUgppDhLcPo3x6iylLyA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RHAu1iBqkELroMSvpcxw4RXr.png?f=fotoalbum_large

En het verbruik van vandaag (valt me op dat de WP wel aan slaat snachts terwijl de retourtemperatuur hoog genoeg is, i.e., binnen warm zat, en volgens mij hoort hij dan niks te doen. Misschien alleen WW op temperatuur houden. Hij lijkt echter ook het buffervat te verwarmen. )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sR1-0BmhCoZKhKe8F8aVKav30so=/800x/filters:strip_exif()/f/image/97k1npChuueUwScInfppMMNP.png?f=fotoalbum_large

(side-note: lijkt soms iets mis te gaan bij opvragen opbrengst zonnepanelen per 15min via solaredge. Dus vandaar dat de "high tariff" data niet helemaal klopt (bijv. negatief verbruik))

Nu is de vraag of iemand een idee heeft waar dit door zou kunnen komen. Als het de stooklijn was geweest zou ik niet verwachten dat het verbruik in de zomer met 150-200kWh toeneemt. En ik denk dat dit verbruik ook wat veel is voor passieve koeling. Het opwarmen/afkoelen van het buffervat (indien dat gebeurd is) zou ik echter niet verwachten in Oktober (geen koeling gehad) waardoor je dan weer een lager verbruik zou verwachten. Helemaal aangezien Oktober dezelfde hoeveelheid graaddagen heeft gehad als vorig jaar, en de stooklijn lager staat ingesteld. Echter, nu gebruiken we weer iets van 122kWh meer. Misschien dat het de WW temperatuur is geweest, maar lijkt me ook wel wat veel...of slijtage van de warmtepomp? Compressor die er aan gaat?

Toevoeging: werk al sinds mrt vorig jaar voltijd thuis. Dus daar is ook geen verandering in geweest.

Alle reacties

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Lees ik nergens welke type / merk WP wordt gebruikt?

Mijn wp (Panasonic L/W 7KW Mono) heb ik afgelopen januari in bedrijf gesteld, het verbruik was in de eerste 2 maanden met 552 en 436 Kwh voor een goed geïsoleerde nieuwe woning gigantisch hoog, het was dan ook warm in het huis, ondanks dat de thermostaat op 19 graden stond (uitsluitend vloerverwarming).
Wat bleek nu dat de fabriek-instelling voor de water temperaturen veel te hoog waren, en om die t. toch te halen schakelde de de WP de ingebouwde back-up heather van 3000 watt waarschijnlijk vaak bij.
Dus check back-up heater indien van toepassing.

Buffervaten, boilers overall waar je energie in kan opslaan heeft ook verlies.
Mijn WP- boiler verliest wekelijks meer energie dan nodig is om te douchen (1 persoon) de wpb doet 1x week ook een legionella run via het elektrische element.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Oktober is vergelijkbaar met april dus daar lijkt het te kloppen, kan je pv apart zien? Anders zou ik zeggen meer verbruik door slechte opbrengsten dit jaar?

Ik heb hier juist minder verbruik dan vorig jaar omdat ik dit jaar niet aan het koelen geweest ben, en door het nog warme weer weinig warmtepomp en relatief warm aanvoer water sww.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Yaldair
frisianstar schreef op maandag 1 november 2021 @ 21:16:
Lees ik nergens welke type / merk WP wordt gebruikt?

Mijn wp (Panasonic L/W 7KW Mono) heb ik afgelopen januari in bedrijf gesteld, het verbruik was in de eerste 2 maanden met 552 en 436 Kwh voor een goed geïsoleerde nieuwe woning gigantisch hoog, het was dan ook warm in het huis, ondanks dat de thermostaat op 19 graden stond (uitsluitend vloerverwarming).
Wat bleek nu dat de fabriek-instelling voor de water temperaturen veel te hoog waren, en om die t. toch te halen schakelde de de WP de ingebouwde back-up heather van 3000 watt waarschijnlijk vaak bij.
Dus check back-up heater indien van toepassing.

Buffervaten, boilers overall waar je energie in kan opslaan heeft ook verlies.
Mijn WP- boiler verliest wekelijks meer energie dan nodig is om te douchen (1 persoon) de wpb doet 1x week ook een legionella run via het elektrische element.
Ja, al kan ik me voorstellen dat je het gemist hebt in de lap tekst ;). Het is een Stiebel Eltron WPC 13 Cool uit 2008. Begreep ook van de monteur dat er nooit een extra elektrisch element is ingebouwd. Dus hij heeft ook geen anti-legionella programma aan staan (... |:( ). Daar ga ik nu ook achter aan. Software matig kan het wel (zodra het elektrische element is ingebouwd) en dan warmt hij elke dag op tot 60C. (gaat dus ook leuk worden voor het verbruik).

PV kan ik vanuit Solar Edge uitlezen. Ben nu per maand aan het kijken naar wat de panelen hebben opgebracht. Daar haal ik vanaf wat ik heb geleverd aan het net, en tel erbij op wat het net aan mij heeft geleverd. Zodoende dus ook echt maand-verbruik. Verminderde zonne-opbrengst zou dan dus niet echt een rol moeten spelen denk ik.

Verwacht eigenlijk ook dat het een temperatuur-onafhankelijk iets is. Dit aangezien de offset van de curves t.o.v. graaddagen verhoogt is. Standaard verbruik dus, en niet iets wat afhankelijk is van de temperatuur.. Dus misschien toch de hogere temperatuur van de boiler. Kijken of het zuiniger is als ik hem weer lager zet en een elektrisch element laat installeren voor het anti-legionella programma.

• Yaldair
Om het topic te sluiten: monteur is langsgeweest, en blijkbaar (wisten we niet) hebben we ook een ring-leiding liggen voor de WW-voorziening. Dus, daar wordt heel de dag warm water rond gepompt die vervolgens weer warmte verliest. Deze moet dan weer worden opgewarmd in de boiler en zodoende toename energie-verbruik.

Vorig jaar was er iets kapot aan de warmtepomp, dus waarschijnlijk heeft een monteur toen dat pompje van de ringleiding aangezet. Ik was toen zelf aan het spelen met hoe heet het water moest zijn in de boiler, dus waarschijnlijk heeft een combinatie van die factoren er toe geleid dat we vorig jaar minder stroom hebben verbruikt. Rond de winter heb ik de boiler standaard op een hogere temperatuur gezet, dus vandaar toen hoger verbruik.

Nu staat het pompje van de ringleiding weer uit, dus even afwachten of het verbruik nu weer daalt.

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Yaldair schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 10:35:
Om het topic te sluiten: monteur is langsgeweest, en blijkbaar (wisten we niet) hebben we ook een ring-leiding liggen voor de WW-voorziening. Dus, daar wordt heel de dag warm water rond gepompt die vervolgens weer warmte verliest. Deze moet dan weer worden opgewarmd in de boiler en zodoende toename energie-verbruik.
Wat is het nut van die ringleiding?

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:56
Direct warm water uit de kraan
Pagina: 1