Toon posts:

PLL kristal vervangen

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
dag beste mensen!

zie de voorhistorie van dit topic:
[topic=204876/1/25]

Ik wil dus mijn Celly 850 overklokken maar het moederbord kan dit hardwarematig niet... De oplossing is het PLL kristal van 14,... MHz vervangen door een exemplaar van bijvoorbeeld 16 MHz, vrij die-hard tweaken dus >:)

Nu zit ik er serieus over na te denken om dit te doen! :P
Maar.... hoe werkt dit precies?

Vragen:

* Hoe krijg je het oude PLL kristal eraf?
* Hoe plaats je het nieuwe PLL kristal erop?
* Draait het mobo dan vanzelf op een hogere FSB?
(in het BIOS kan dit dus niet ingesteld worden)

De FSB van de processor is standaard al 100 MHz, als ik het PLL kristal vervang, zou dit dus zomaar 112 MHz worden???

Alvast bedankt voor de hulp! *D

Verwijderd

als je dit standaar niet kan instellen zou ik niet gaan proberen het kristal te vervangen omdat het moederbord zowiezo dan al niet is gemaakt voor een hogere fsb
waardoor is waarschijnlijk dan zeer instabiel zou worden

Verwijderd

Op maandag 20 augustus 2001 22:42 schreef Tijn_3d het volgende:
als je dit standaar niet kan instellen zou ik niet gaan proberen het kristal te vervangen omdat het moederbord zowiezo dan al niet is gemaakt voor een hogere fsb
waardoor is waarschijnlijk dan zeer instabiel zou worden
volgens mij heeft hij een BX dus het moet opzich wel lukken denk ik zo.... een hogere FSB dan he.. de chipset kan het :)

Verwijderd

Op maandag 20 augustus 2001 22:45 schreef limp_bizkit het volgende:

[..]

volgens mij heeft hij een BX dus het moet opzich wel lukken denk ik zo.... een hogere FSB dan he.. de chipset kan het :)
tja als tweakers zijnde kan je het natuurlijk altijd proberen anders zouwe de zomaar slechte tweakers zijn
:)

Verwijderd

Op maandag 20 augustus 2001 22:47 schreef Tijn_3d het volgende:

[..]

tja als tweakers zijnde kan je het natuurlijk altijd proberen anders zouwe de zomaar slechte tweakers zijn
:)
that's the spirit my boy! :) :P

Verwijderd

Topicstarter
maargoed... :Z

ik geloof dat dit topic meer thuishoort in [Die-hard Overclocking en Case-Modding]

Heeft er iemand iets zinnigs te melden? (no offence intended!)

Plus dat ik helemaaaal niet ongeduldig ben hoor ;)

Verwijderd

Zie dat andere topic van je dat nu op slot zit.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:04

Exirion

Gadgetfetisjist

en deze gaat naar [DOC] :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-08 00:27
Je mobo moet dat wel aankunnen. Het solderen van het kristal is nogal moeilijk, het zit meestal op 3 plaatsen vast: 2 pinnetjes aan de onderkant, en aan de bovenkant zit de metalen behuizing meestal ook vastgesoldeerd. Als je niet goed kan solderen, niet doen!

Zo moet je het desolderen: eerst de 2 pinnetjes aan de onderkant vrij maken van soldeer, met een soldeerpompje of zuiglitze. Dan kijk je of het kristal loskomt, als het niet loskomt verhit je de metalen behuizing van het kristal. Hiervoor heb je een krachtige soldeerbout nodig (40W ofzo).

Zo zou het moeten lukken, dan nieuw kristal erop solderen. Let er wel op dat je het juiste type vast hebt, anders ben je gescheten.

Als het allemaal lukt, dan ga je in je instellingen FSB 100 hebben, maar in werkelijkheid met een hogere FSB draaien. Bij het booten ga je ook de standaard speed zien, niet de overclockte.

suc6!

Verwijderd

Er bestaan ook slotkets met dipswitches voor te overclocken, kosten ongeveer F40,-
Is wat veiliger dan PLL kristal vervangen.

• eppie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
(overleden)
Die kristallen zaten toch alleen op oudere mobo's ???

Eppie

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-08 00:27
Elk mobo heeft een of meerdere kristallen. Anders kunnen ze de juiste klokfrequentie niet houden.

Verwijderd

Als je een mobo hebt waar zo'n 14,318Mhz xtal op zit kun je inderdaad gaan overklokken door het kristal te vervangen. Zit je kristal ZELF niet op het mobo gesoldeerd dan is het makkelijk te verwijderen. Het slimste is om er dan een Xtal voetje in te zetten zodat je later de xtallen makkelijk kan vervangen. De eerst volgende waarde voor je xtal is denk ik 15 Mhz. Daarna krijg je nog 15,36Mhz verder weet ik er zo 123 geen uit mijn hoofd in die buurt. Uitrekenen op welke frequentie je PC komt te lopen is niet moeilijk.

nieuwe Xtal/14,318 * originele CPU speed

Suc6
Pagina: 1