Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies gevraagd: Beste warmtepomp voor onze woonsituatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TheAirwaver
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07:06
Advies gevraagd: Beste warmtepomp voor onze woonsituatie.

Aangezien de gasprijzen blijven stijgen en we ons huis steeds beter geïsoleerd hebben + de subsidie volgend jaar 10% omhoog gaat bij aanschaf van een warmtepomp lijkt me dit een goed moment om me te oriënteren op de aanschaf van een warmtepomp.

Relevante info over ons huis:
Ons huis is van 1995, 126 m2 met plat dak en sinds begin dit jaar volledig geïsoleerd met nieuwe kunststof kozijnen met drie dubbel glas + Tonzon vloerisolatie.
Verder is er vloerverwarming op de begane grond en wordt er boven verwarmt met Jaga Briza's.

Wat ik wil bereiken:
Ik wil ons huis van het gas en alleen electrisch verwarmen d.m.v. een warmtepomp.
Verder wil ik de Jaga Briza's volledig tot nut laten komen door ze ook (in de warme weken/maanden) te gebruiken om te koelen.

Ik ben echter nieuw op deze markt en wil niet meteen alles geloven wat ze in de folders of websites van fabrikanten beweren en hoop dat jullie de moeite nemen om mij advies te geven over wat een slimme oplossing is in onze situatie?

Budget: ergens tussen de 5000,- en 10000,- (uiteraard het liefst zo laag mogelijk met zo'n goed mogelijk rendement).

Alvast heel erg bedankt voor jullie moeite!

Alle reacties

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:59

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Wat vragen:

Hoeveel gas verbruik je nu op jaarbasis?
Stook je alleen beneden of ook boven?
Wil je werken met meerdere zones?
Hoe verwarm je nu je woning?
Met hoeveel personen zijn jullie thuis?
Wat is de zwaarte van je elektriciteitsaansluiting? 1x35A? 3x25A?
Kook je op gas of elektrisch
Heb je nog ruimte in je groepenkast?
Heb je zonnepanelen?
Is je CV installatie waterzijdig ingericht?

Zo wat vragen :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:41
Is je dak ook extra geïsoleerd? je noemt nu volledig geïsoleerd en noemt alleen glas en vloer.
Je hebt een warmteverliesberekening nodig, dan weet je hoeveel warmte je huis nodig heeft om warm te blijven.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• TheAirwaver
mkleinman schreef op maandag 1 november 2021 @ 14:57:
Wat vragen:

Heb je zonnepanelen?

Hahaha! Hierbij mijn antwoorden:
1) Ons verbruik was afgelopen jaren erg laag +/- 600 m3 en +/- 1500 khw stroom, echter hebben wij net een dochter gehad en gaat ons verbruik enorm stijgen omdat er meer gedoucht zal worden en de boven verdiepingen nu ook verwarmt zullen worden.
2) Tot maand geleden alleen beneden, vanaf heden hele huis.
3) Ik wil per etage gaan verwarmen, maar eigenlijk het hele huis dezelfde temp (20 graden).
4) Verwarmen nu met een cv-ketel (Remeha avanta 35C uit 2013), helaas is deze aangekocht door vorige bewoners en is voor onze warmtebehoefte te veel capaciteit (KW al 50% verlaagd en max temp cv naar 55 graden gezet).
5) Sinds zeer recent met z'n drieën.
6) Koken op inductie.
7) Geen idee, zal vast de normale standaard zijn van huizen rond die leeftijd, er zaten 5 groepen en er is een zesde bij gezet toen de inductieplaat is geïnstalleerd.
8 ) Geen idee, gok dat daar nog wel wat moet gebeuren.
9) Als we besluiten om een warmtepomp te laten plaatsen zullen er ook zonnepanelen aangeschaft worden.
10) Nee dat is momenteel niet het geval, aangezien we ook met lage temperaturen werken had ik niet gedacht dat dit nodig zou zijn.
No Hands schreef op maandag 1 november 2021 @ 14:58:
Is je dak ook extra geïsoleerd? je noemt nu volledig geïsoleerd en noemt alleen glas en vloer.
Je hebt een warmteverliesberekening nodig, dan weet je hoeveel warmte je huis nodig heeft om warm te blijven.
Nee dat is momenteel niet het geval, echter denk ik dat je dit met de huidige prijzen ook niet snel terug kan verdienen, dus hebben wij besloten om ons geld in een combinatie van warmtepomp en zonnepanelen te stoppen.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:41
TheAirwaver schreef op maandag 1 november 2021 @ 15:19:

Nee dat is momenteel niet het geval, echter denk ik dat je dit met de huidige prijzen ook niet snel terug kan verdienen, dus hebben wij besloten om ons geld in een combinatie van warmtepomp en zonnepanelen te stoppen.
Terug verdienen gaat niet op. Je hebt een huis, onderhoud en verbetering hoort bij woningbezit. Het is geen verdienmodel, je wilt het er comfortabel hebben en daar helpt isolatie bij.
Daarnaast roept de Trias Energetica dat isoleren stap 1 is.
Dan ventileren, opwekken en verwarmen.

Als je goed isoleert dan zal je minder warmte verliezen en hoeft je warmtepomp minder te kosten en minder te draaien. Goed isoleren helpt ook tegen hitte in de zomer.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• TheAirwaver
No Hands schreef op maandag 1 november 2021 @ 15:53:
[...]

Terug verdienen gaat niet op. Je hebt een huis, onderhoud en verbetering hoort bij woningbezit. Het is geen verdienmodel, je wilt het er comfortabel hebben en daar helpt isolatie bij.
Daarnaast roept de Trias Energetica dat isoleren stap 1 is.
Dan ventileren, opwekken en verwarmen.

Als je goed isoleert dan zal je minder warmte verliezen en hoeft je warmtepomp minder te kosten en minder te draaien. Goed isoleren helpt ook tegen hitte in de zomer.
Ik snap wat je zegt, maar wij kunnen ons geld maar 1x uitgeven. En de kosten van het dak laten isoleren is dermate hoog dat we besloten hebben dit niet te doen. Misschien later sedum op het dak laten plaatsen maar dit is ook zeker niet gratis.....

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:43
No Hands schreef op maandag 1 november 2021 @ 15:53:
Hoezo gaat dat niet op?

Je kunt toch gewoon uitrekenen wat het kost om iets te installeren, en wat het per jaar (naar verwachting) scheelt als je dat doet, ten opzichte van als je het niet doet.

Het een gedeeld door het ander is de terugverdientijd.

Dat dit niet altijd een motivatie hoeft te zijn, of zeker niet de enige, dat is natuurlijk wel zo.

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21-11 10:33
TheAirwaver schreef op maandag 1 november 2021 @ 15:19:
[...]

Hahaha! Hierbij mijn antwoorden:
1) Ons verbruik was afgelopen jaren erg laag +/- 600 m3 en +/- 1500 khw stroom, echter hebben wij net een dochter gehad en gaat ons verbruik enorm stijgen omdat er meer gedoucht zal worden en de boven verdiepingen nu ook verwarmt zullen worden.
2) Tot maand geleden alleen beneden, vanaf heden hele huis.
3) Ik wil per etage gaan verwarmen, maar eigenlijk het hele huis dezelfde temp (20 graden).
4) Verwarmen nu met een cv-ketel (Remeha avanta 35C uit 2013), helaas is deze aangekocht door vorige bewoners en is voor onze warmtebehoefte te veel capaciteit (KW al 50% verlaagd en max temp cv naar 55 graden gezet).
5) Sinds zeer recent met z'n drieën.
6) Koken op inductie.
7) Geen idee, zal vast de normale standaard zijn van huizen rond die leeftijd, er zaten 5 groepen en er is een zesde bij gezet toen de inductieplaat is geïnstalleerd.
8 ) Geen idee, gok dat daar nog wel wat moet gebeuren.
9) Als we besluiten om een warmtepomp te laten plaatsen zullen er ook zonnepanelen aangeschaft worden.
10) Nee dat is momenteel niet het geval, aangezien we ook met lage temperaturen werken had ik niet gedacht dat dit nodig zou zijn.

[...]

Hoezo eigenlijk alles boven verwarmen nu er een baby is? Heb zelf ook recent 1 gekregen en tot nu toe verwarming boven nog niet aan gehad. Hooguit ramen dicht op baby kamer.

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09:13
Bedenk ook goed dat van het gas af met een warmtepomp ook betekent dat er een boiler moet komen en dat je die misschien korter moet gaan douchen(en dat die boiler best veel ruimte in neemt)

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

• TheAirwaver
mathijshooi schreef op maandag 1 november 2021 @ 16:58:
[...]

Hoezo eigenlijk alles boven verwarmen nu er een baby is? Heb zelf ook recent 1 gekregen en tot nu toe verwarming boven nog niet aan gehad. Hooguit ramen dicht op baby kamer.
Ons is aangeraden om de babykamer op z'n minst 20 graden te houden zodat zij zich kan concentreren op groeien ipv zichzelf warm houden.
En mijn vrouw is ook een koukleum dus heb haar beloofd toen we over gingen op de Briza's en lage temperaturen dat we meer gingen verwarmen dan alleen beneden....

• TheAirwaver
Snowhite0901 schreef op maandag 1 november 2021 @ 17:06:
Bedenk ook goed dat van het gas af met een warmtepomp ook betekent dat er een boiler moet komen en dat je die misschien korter moet gaan douchen(en dat die boiler best veel ruimte in neemt)
Boiler is geen probleem, hebben een waskamertje waar nog prima ruimte is om zo'n boilervat op te hangen/ te plaatsen....

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:22
TheAirwaver schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 18:14:
[...]

Ons is aangeraden om de babykamer op z'n minst 20 graden te houden zodat zij zich kan concentreren op groeien ipv zichzelf warm houden.
En mijn vrouw is ook een koukleum dus heb haar beloofd toen we over gingen op de Briza's en lage temperaturen dat we meer gingen verwarmen dan alleen beneden....
Hmm, dan wil ik niet weten hoe groot ik was geworden ipv 1,96 als mijn kamer op die temperatuur was geweest toen ik geboren was. Geef toe dat kleintjes sneller afkoelen vanwege de kleine oppervlakte maar iets lager dan 20 dat moet geen probleem zijn. Vooral als je ervoor zorgt dat je naar een constante temperatuur gaat of de nachtverlaging verminderd.

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Even een paar ideeën;
Zijn er toevallig buren met dezelfde type woning die al een wp hebben?
Heb je buiten tegen het huis aan ruimte voor de wp/ buitenunit van de wp? gaan de buren hiermee akkoord ivm mogelijke geluidoverlast? (sommige buren willen alles horen)
Je kan kiezen voor een aparte wp-boiler (met subsidie) voor Sanitair Warm Water SWW of een wp met buffervat waaruit ook het SWW wordt gehaald, beide systemen hebben voor en nadelen.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:09
D-dark schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 19:23:
[...]

Hmm, dan wil ik niet weten hoe groot ik was geworden ipv 1,96 als mijn kamer op die temperatuur was geweest toen ik geboren was. Geef toe dat kleintjes sneller afkoelen vanwege de kleine oppervlakte maar iets lager dan 20 dat moet geen probleem zijn. Vooral als je ervoor zorgt dat je naar een constante temperatuur gaat of de nachtverlaging verminderd.
Babies kunnen hun temperatuur niet goed reguleren, dus dien je de kamer op temperatuur te houden.

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:09
TheAirwaver schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 18:16:
[...]

Boiler is geen probleem, hebben een waskamertje waar nog prima ruimte is om zo'n boilervat op te hangen/ te plaatsen....
Ik zou ook even berekenen hoeveel liter per minuut uit je douch naar beneden komt (gewoon door een emmer te vullen) en dan kijken hoe grote boiler je nodig hebt. Je wil niet achteraf erachter komen dat je vrouw (helemaal als ze een koukleum is) nog maar 10 minuten kan douchen met heet water.

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21-11 10:33
TheAirwaver schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 18:14:
[...]

Ah ok, tegen de vrouw en de moedermaffia is niks tegenop te brengen helaas. Hier staan de ramen zelfs open boven :p

• TheAirwaver
mkleinman schreef op maandag 1 november 2021 @ 14:57:
Wat vragen:

Heb je zonnepanelen?

@mkleinman
En kan je wat adviseren naar aanleiding van mijn antwoorden?

[ Voor 3% gewijzigd door TheAirwaver op 06-11-2021 19:13 ]

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-11 09:45
Gefeliciteerd met jullie dochter!

De antwoorden op de vragen van @mkleinman lopen vanaf vraag 6 (1 x 35A of 3 x 25A aansluiting?) niet helemaal synchroon. Ook de vraag of er nog ruimte is (voor extra automaten) in de groepenkast is nog niet beantwoord. Foto's plaatsen kan ook.

De beste warmtepomp vanuit kosten en zekerheid is een L/W warmtepomp. W/W is veel duurder en in de praktijk zijn er bij sommigen problemen omdat de diep gelegen grondwaterlagen onvoldoende groot blijken. Lucht is er altijd.
Wellicht is het handig om je vraag te verplaatsen naar het L/W warmtepompforum.

Aanvullende vragen:
  1. Wat voor woning is het?
  2. Hoe is er destijds gestookt met die 600 m3 gas: alleen vanaf thuiskomst van werk (zeg 17:00 tot 23:00) en in het weekend, of alle dagen overdag al dan niet met nachtverlaging?
  3. Is de gehele begane grond voorzien van vloerverwarming, ook toilet etc.? En de badkamer?
  4. Wat hebben jullie aan tuin en wat is de afstand tot de buren? Een buitenunit maakt wat geluid en geeft een flinke luchtstroom, dus die wil je liefst niet pal naast je tuinmeubels hebben staan.
  5. Hebben jullie nu 1 verdeler met een eigen pomp of meer? Die moeten mogelijk worden aangepast of vervangen.
  6. Wat is de diameter van de leidingen naar en van de verdeler(s)? Die moeten tenminste 22 mm staal zijn.
  7. Hoeveel zonnepanelen kan je plaatsen op je dak; is dat dak ook sterk genoeg ivm de benodigde ballast?
  8. Kan je zelf klussen, evt. met hulp van een bevriende techneut? Als je een flink deel van het voorwerk zelf kan doen, scheelt dat enorm in de kosten.
EDIT
Nog even over de kosten:
Begin 2019 hebben wij voor onze 750 m3 woning (1995) na flink wat research een Mitsu Electric 11,2 kW en een 400 L RVS boiler zelf geïmporteerd en deels geïnstalleerd. Verder 20 extra zonnepanelen zelf geplaatst. Afmonteren koelmiddelleidingen door een F-gassen bevoegd monteur laten uitvoeren.

Kosten inclusief alle bijkomende onderdelen, nieuwe groepenkast en 20 extra zonnepanelen (305 WP) 12.820 en na teruggave subsidie 9.685.
Met alleen de gasprijs van juli 2021 is de terugverdientijd minder dan 5 jaar.
Met het verdwijnen van de saldering komen er uiteraard wel kosten, maar dat zal maar een klein deel zijn van wat we in 2018 betaalden.

[ Voor 17% gewijzigd door Remco45 op 07-11-2021 10:42 ]

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
TheAirwaver schreef op maandag 1 november 2021 @ 14:43:
Advies gevraagd: Beste warmtepomp voor onze woonsituatie.

Budget: ergens tussen de 5000,- en 10000,- (uiteraard het liefst zo laag mogelijk met zo'n goed mogelijk rendement).
Dit is waarschijnlijk te weinig. Als je rond kijkt zie je vaak offertes van 12000-20000 euro voor een l/w warmtepomp en 20000-40000 voor een w/w warmtepomp. Er komt namelijk veel meer bij kijken dan het vervangen van een cv ketel.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 08:33

martijn v o

Certified by Enphase.

Dat is moeilijk te zeggen want als de woning al voorzien is van vloerverwarming beneden en overgedimensioneerde radiatoren, en het leidingwerk is voldoende groot en men wil alleen verwarmen op een warmtepomp en geen warmwater, een eenvoudige regeling en men kan zelf ook wat klussen dan kun je met een 5kw monoblock voor 5000 euro klaar zijn.

Moet ook het leidingwerk worden aangepast en ook de vloerverwarming worden gelegd en men wil ook een prachtige op afstandbedienbare regeling per ruimte en men wil ook een 500 liter warmwatervoorraad, en men redt het niet met 5kw en heeft 12kw nodig dan ben je zo maar het 4 voudige kwijt.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:59

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

TheAirwaver schreef op donderdag 4 november 2021 @ 17:35:
[...]

@mkleinman
En kan je wat adviseren naar aanleiding van mijn antwoorden?
Ik reageer morgen ff, nogal druk gehad afgelopen dagen :-)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Pagina: 1