Veiligheid en tcp/ip

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Shagura
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-02 20:08
Ik heb ergens vaag gelezen dat als je in het tcp/ip protocol van je netwerkkaart bestanden delen aan hebt staan, iedereen dan vanaf het internet zomaar je pc'tje op kan en je gesharede mappen in kan..... Klopt dit en hoe kan ik dan het beste bestanden delen als ik alleen het netwerk toegang wil geven????

Ik werk nu met winroute, NetBEUI en tcp/ip om de computers met elkaar te laten praten, waar de bestanddeling van tcp/ip uit is. maar die van NetBEUI weer aan. Dit zal vast een loze oplossing zijn, maar ik ben een GROTE leek :'(.
Ik wil eigenlijk van NetBEUI af en gewoon normaal met tcp/ip werken...

Verwijderd

ja dat klopt bestands en printerdeling altijd af zetten op de nic van je kabel aansluiting anders kunne ze van buiten af alles bekijken wat jij geshared heb staan

en netbeui heb je nergens voor nodig

• FoolZero
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-01 22:14

FoolZero

Freedom of speech...

Hmmm, via het tcp/ip protocol is het idd mogelijk om andere personen (ongewenst) op je pc/netwerk mee te laten kijken. Zeker met het oog op het internet kan dit ongewenst zijn.

Hiervoor heeft men firewalls ( [search=firewalls] ) 'uitgevonden'. Er zijn meer mogelijkheden om dat meekijken te voorkomen. Voorlopig raad ik je aan om hier te kijken:
http://www.zonelabs.com
http://www.grc.com (staat heel veel info over gevaren van het internet. aanrader dus)
Zoek op de site van grc ook even naar blackice een ander firewall programma.

Verder wil het up to date houden van je virusscanner voorkomen, dat je zogenaamde trojans binnenkrijgt.

Een trojan werkt als het ware vanaf jouw computer naar het internet toe. Dus in plaats van een aanval vanaf het internet probeert men vanaf jouw computer in te breken.
Hmmmz, bovenstaande klopt niet helemaal, maar het idee is daar. ;)

Please state the nature of your technical emergency
Heal the internet ...
1707 :'(

Verwijderd

Op maandag 20 augustus 2001 22:38 schreef FoolZero het volgende:
Hmmm, via het tcp/ip protocol is het idd mogelijk om andere personen (ongewenst) op je pc/netwerk mee te laten kijken. Zeker met het oog op het internet kan dit ongewenst zijn.

Hiervoor heeft men firewalls ( [search=firewalls] ) 'uitgevonden'. Er zijn meer mogelijkheden om dat meekijken te voorkomen. Voorlopig raad ik je aan om hier te kijken:
http://www.zonelabs.com
http://www.blackice.com
http://www.grc.com (staat heel veel info over gevaren van het internet. aanrader dus)
ahh wat een onzin je hebt helemaal geen firewall nodig zolang je bestands en printerdeling maar af heb staan voor je nic waar je modem op hangt dan heb je totaal geen probleem of je moet zo stom zijn een trojan aangenomen te hebben

• R4NCOR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04:28

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

Op maandag 20 augustus 2001 22:40 schreef Tijn_3d het volgende:

[..]

ahh wat een onzin je hebt helemaal geen firewall nodig zolang je bestands en printerdeling maar af heb staan voor je nic waar je modem op hangt dan heb je totaal geen probleem of je moet zo stom zijn een trojan aangenomen te hebben
Tsss, wat FoolZero poste, was een duidelijk voorbeeld van een goeie post, waar de topicstarter wat aan heeft. Een Firewall is niet nodig, maar bied zeker wel de extra veiligheid die sommige mensen graag willen hebben. Als je wilt flamen, doe dat dan ergens anders :r

• Shagura
Maar met een firewall kan ik wel gewoon de deling aan hebben staan?

• FoolZero

FoolZero

Freedom of speech...

Op maandag 20 augustus 2001 22:40 schreef Tijn_3d het volgende:
Goed punt, maar aangezien Shagura aangeeft een newbee te zijn op netwerk gebied, leek het mij verstandiger om via een firewall de boel dicht te timmeren.
Eerst lopen, dan pas vliegen

BTW Shagura, kijk ook op de [topic=152460/1/25]
Hier kun je misschien ook leerzame dingen uit halen... ;)

Heal the internet ...

Verwijderd

Op maandag 20 augustus 2001 22:44 schreef Shagura het volgende:
nee want die hou de firewall niet tegen

Verwijderd

iedereen denkt dat zo'n firewall heel wat doet maar waar het eigenlijk gewoon op neer komt is dat als je alles goed insteld je nergens geen last van hebt

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:48

Sick Nick

Drop the top!

Op maandag 20 augustus 2001 22:44 schreef Tijn_3d het volgende:

[..]

Dan heb jij een kut firewall want als je een goede hebt kan je gewoon instellen welke programma's contact mogen maken met internet en welke ip adressen toegang hebben tot jouw pc. Als je daar alleen de DNS/DHCP server shit in zet dan werkt je Dynamische ip wel maar kunnen ongenode gasten niet terecht op jouw pc.

• Shagura
TNX voor alle tips :)... Ik ben bezig met lezen, maar hij is een beetje lang :P

• FoolZero

FoolZero

Freedom of speech...

Op maandag 20 augustus 2001 22:44 schreef Shagura het volgende:
Inderdaad.
Natuurlijk kun je in die firewall programma's wel instellingen doen, waardoor je pc's vanaf het internet wel toegang tot jouw pc geeft voor specifieke doeleinden. Aan jouw verhaal te zien lijkt me niet, dat je daar meteen mee wilt beginnen.

[off-topic]
thx Rancor1984 :)
[/off-topic]

Heal the internet ...

• Shagura
Maar werkt online gamen dan wel?????

Verwijderd

Op maandag 20 augustus 2001 22:45 schreef Tijn_3d het volgende:
iedereen denkt dat zo'n firewall heel wat doet maar waar het eigenlijk gewoon op neer komt is dat als je alles goed insteld je nergens geen last van hebt
Natuurlijk! en de kerstman bestaat ook.....

Verwijderd

Op maandag 20 augustus 2001 22:46 schreef Sick_Nick het volgende:

[..]

Dan heb jij een kut firewall want als je een goede hebt kan je gewoon instellen welke programma's contact mogen maken met internet en welke ip adressen toegang hebben tot jouw pc. Als je daar alleen de DNS/DHCP server shit in zet dan werkt je Dynamische ip wel maar kunnen ongenode gasten niet terecht op jouw pc.
nee hoor heeft niks met programma's te maken
kan de poort dicht gooien ja voor bestands en printerdeling maar dat doet ie standaard niet dat zal je toch echt zelf voor elke poort moeten instellen
iedereen mag proberen op mijn pc in te breken en heb niet eens een firewall leef je uit

212.61.46.216

Verwijderd

Op maandag 20 augustus 2001 22:50 schreef TaRgA het volgende:

[..]

Natuurlijk! en de kerstman bestaat ook.....
das een feit dat jullie niet slim genoeg zijn om alles goed in te stellen das een ander verhaal

• R4NCOR

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

Als jij je zorgen maakt over Bestand/printer- deling via internet, kan je dit gemakkelijk via Configuratiescherm -> Netwerk -> Eigenschappen van bestand en printerdeling voor windows -> Bindingen -> binding met de netwerkkaart van je internet uitzetten :)

Natuurlijk bied een firewall extra veiligheid, en het zou niet onverstandig zijn om je er in te verdiepen. Echter, als je geen belangrijke webserver of iets in die aard bent, heb je relatief erg weinig kans op een digitale inbraak. Ik doe al anderhalf jaar met 24/7 kabel-connectie (@home) en ik heb nooit problemen gehad met mijn pc. Het is dus een kwestie van persoonlijke voorkeur :)

[off-topic]
FoolZero, np :P Jij post nette posts waar de mensen wat aan hebben en ik kan er slecht tegen dat zo iemand dan word geflamed :)
[/off-topic]

• Shagura
Maar ik heb ook nog een netwerk, waar ik bestanden op wil delen.

• FoolZero

FoolZero

Freedom of speech...

Op maandag 20 augustus 2001 22:48 schreef Shagura het volgende:
Maar werkt online gamen dan wel?????
Dat is dus wat ik met specifieke doeleinden bedoel.
In principe kun je zonder problemen en configuratie gepiel on-line gamen. Eigenlijk is dat ook een beetje afhankelijk van welke firewall je gebruikt.
Zone Alert zal waarschijnlijk een signaal geven, dat er verkeer naar het internet toegaat (en vice versa). Dit komt omdat dat over een andere 'poort' dan de standaard poorten gaat en deze dus (nog) niet openstaat naar het net. Als je vervolgens aangeeft, dat deze poort wel open mag, dan moet gamen geen probleem zijn.
Let er wel op, dat niet iedere game over dezelfde poort gaat, dus dat je dit meerdere malen zal moeten verrichten.

Wil je meer weten over poorten in het algemeen, dan moet je echt naar de http://www.grc.com site gaan. En natuurlijk zoeken op GoT ;)
[search=tcp/ip]
[search=tcp/ip port]
Gewoon een beetje creatief omgaan met de worden, die je kent dus.

Heal the internet ...

• FoolZero

FoolZero

Freedom of speech...

Hmmz, ongewenste dubbelpost :?

Heal the internet ...

• FoolZero

FoolZero

Freedom of speech...

Op maandag 20 augustus 2001 22:54 schreef Shagura het volgende:
Dat is dus het 'geheim' van de firewall. Deze laat alleen internet verkeer door wat JIJ wilt.

En nu wil ik voor eens en voor altijd van het gel*l af zijn.
Tijn_3d als jij zo goed weet hoe je zonder firewall je netwerk beveiligt, dan stel ik voor, dat je NU aan Shagura gaat uitleggen hoe je dat voor elkaar bokst.
Let er wel op, dat je newbee taal gebruikt, zodat iedereen er wat aan heeft.
Zo niet, dan zie ik het nut van jouw deelname aan deze discussie niet...

Sorry dat ik me zo liet gaan... :X

O+

Heal the internet ...

• Shagura
TNX fool zero, ik vind je nu al cool :*

• R4NCOR

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

Op maandag 20 augustus 2001 22:54 schreef Shagura het volgende:
In jouw geval zou ik denk ik alleen bestand- en printerdeling voor je internet (Netwerkadapter / Netwerkkaart) uitschakelen. (zie mijn reply hierboven)
Verder gewoon zo laten, Bestand- en printerdeling voor je netwerk aanlaten staan... zo draai ik al anderhalf jaar... Succes :)

• R4NCOR

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

Op maandag 20 augustus 2001 22:59 schreef Shagura het volgende:
Ik mag 'm ook wel :)

• Shagura
En om alles goed in te stellen, heb je toch ongeveer en firewall nodig (zeker met windows9x)????

• FoolZero

FoolZero

Freedom of speech...

Op maandag 20 augustus 2001 22:59 schreef Shagura het volgende:
Op maandag 20 augustus 2001 23:01 schreef Rancor1984 het volgende:
Ik mag 'm ook wel :)
O+ :o

* FoolZero gaat er helemaal van blozen...

:P

Heal the internet ...

• Shagura
EN ik heb Zonealarm maar gedownload, kan ik ook nog wat leren 8-)

• FoolZero

FoolZero

Freedom of speech...

Op maandag 20 augustus 2001 23:03 schreef Shagura het volgende:
En om alles goed in te stellen, heb je toch ongeveer en firewall nodig (zeker met windows9x)????
Dat is dus de moraal van het verhaal. Het is net zoiets als vrijen zonder condoom. Het kan goed gaan, maar als het fout gaat, dan wil je niet weten wat de consequenties zijn... |:( :X

Mare ga je voor kabel/aDSL of voor een modem verbinding. Niet dat dit veel verandert, maar wanneer je met twee netwerkkaarten (kabel/aDSL dus) gaat werken in Windows98 kan je nog wat problemen krijgen. Ik heb er zelf geen last van, maar dat komt omdat ik met WindowsNT werk en dat is net ff anders dan Windows98.
Misschien maak ik nu paniek om nix, maar mocht je problemen krijgen, dan weet je, dat ergens op GoT de antwoorden voor die (en andere) problemen zijn. ;)

'The answers are out there...'

Heal the internet ...

• Shagura
Nu nog modem, maar over twee weken alweer kabel :), van Casema, dus geen mac-adres faken enzo. Ik ga alleen denk ik dan maar zo'n hardware router kopen, makkelijk te programeren namelijk.....

• FoolZero

FoolZero

Freedom of speech...

Op maandag 20 augustus 2001 23:10 schreef Shagura het volgende:
Ik ga alleen denk ik dan maar zo'n hardware router kopen, makkelijk te programeren namelijk.....
Ja, ja.... netwerk newbee... :?

;)

Heal the internet ...

Verwijderd

moraal van het verhaal:
*netwerkkaart die aan t internet hangt dient geen File-sharing aan te hebben staan
*een Firewall is mooi meegenomen mits correct ingesteld.
*de netwerkkaart die de verbinding naar de rest van je locale netwerk verzorgt mag gewoon filesharing aan hebben staan, zodat je over t netwerk bestanden kunt sharen.
*bestanden over internet sharen gaat vanzelfsprekend mbv een FTP-server (of een webserver)

• Shagura
Ik verdiep me wel een beetje, maar van protocollen en filesharing weet ik nix.

• HermeS
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-03 15:52
Op maandag 20 augustus 2001 23:03 schreef Shagura het volgende:
nee, windows 9x is nog realtief veilig, ik zou een firewal bij win 9x afraden omdat veel mensen deze niet goed kunnen configeren.

Alleen als je windows NT witl gebruiken raad ik het aan, maar ja aan de andere kant, zou je win2k draaien dan mag ik ertoch van uitgaan dat je een minimale kennis hebt om een win2k systeem te hardenen.

• FoolZero

FoolZero

Freedom of speech...

Op maandag 20 augustus 2001 23:17 schreef HermeS het volgende:
nee, windows 9x is nog realtief veilig, ik zou een firewal bij win 9x afraden omdat veel mensen deze niet goed kunnen configeren.
Waarschijnlijk is er een grote groep, die het hier niet mee eens is. Het probleem is, dat het voor die mensen die geen firewall goed kunnen inrichten, het correct binden van protocollen aan nic's of modems nog moeilijker is.

Een firewall doet dan imho toch meer dan helemaal nix.

Het gedeelte over NT ben ik wel met je eens, maar is hier (nog) niet van toepassing.

Heal the internet ...

Verwijderd

dat hele filesharing gaat over poort 139 ..een poort die gebruikt wordt voor netbios over tcp/ip...

• HermeS
maar uitleggen hoe je een nic kan binden is nog altijd makkelijker, omdat er maar weinig technische kennis bij komt kijken, bijhet configureren van een firewall word er toch wel een kennis van tcp/ip en udp gevraagt, welke portnr etc.

Dus ik denk dat het verschil minimaal is.

• HermeS
als je trouwens een veilig netwerkje wilt hebben, moet je gewoon intern al het verkeer over netbeui laten gaan.

• FoolZero

FoolZero

Freedom of speech...

Op maandag 20 augustus 2001 23:35 schreef Krazzy het volgende:
dat hele filesharing gaat over poort 139 ..een poort die gebruikt wordt voor netbios over tcp/ip...
Wat een wijsheid ;), maar wat wil je hier nu mee zeggen :?

HermeS, ik weet dat je helemaal gelijk hebt, maar zoals al eerder aangegeven proberen we iemand op de rails te helpen met zijn (inter)netwerk. Eerst lopen, dan vliegen. Volgende keer mag jij uitleg geven! ;)

Heal the internet ...

Verwijderd

Op maandag 20 augustus 2001 23:41 schreef FoolZero het volgende:

[..]

Wat een wijsheid ;), maar wat wil je hier nu mee zeggen :?
Dat dit de achterliggende poort is die dus dicht moet in een firewall oid ;)
tja.. noem het maar op dat ik het nog nergens gemeld zag :)

• FoolZero

FoolZero

Freedom of speech...

Op maandag 20 augustus 2001 23:48 schreef Krazzy het volgende:
Dat dit de achterliggende poort is die dus dicht moet in een firewall oid ;)
tja.. noem het maar op dat ik het nog nergens gemeld zag :)
Het staat idd niet gemeld, maar de pagina van grc gaat hier uitgebreid op in ;) Vandaar dat ik daar geen specifieke aandacht aan bestede. Verder probeerde ik dus een uitleg te geven, die iedereen zou moeten begrijpen.

Heal the internet ...

• Shagura
En ik in het bijzonder :), maar ff ter verduidelijking, ik heb al het netwerkverkeer al over NetBEUI gaan, maar ik had het idee dat het ook gewoon over TCP/IP kon gaan, en dat je NetBEUI helemaal niet nodig had... En die firewal werkt wel goed, je joeft bijna geen hol in te stellen, alleen moet je bij elk programma apart zeggen of die toegang moet hebben :(

Verwijderd

Op maandag 20 augustus 2001 22:44 schreef Tijn_3d het volgende:

[..]

Je kunt toch gewoon die poorten dicht zetten. Uit eindelijk bepaald de firewall welke poorten open en dicht staan.

Poort 139 138 en 137 dacht ik ffkes snel uit m'n hoofd te herinneren. Correct me if I'm wrong. :)

Je hebt alleen maar TCP/IP nodig. Misschien ipx voor somige games??

• FoolZero

FoolZero

Freedom of speech...

Op dinsdag 21 augustus 2001 19:04 schreef Shagura het volgende:
En ik in het bijzonder :), maar ff ter verduidelijking, ik heb al het netwerkverkeer al over NetBEUI gaan, maar ik had het idee dat het ook gewoon over TCP/IP kon gaan, en dat je NetBEUI helemaal niet nodig had... En die firewal werkt wel goed, je joeft bijna geen hol in te stellen, alleen moet je bij elk programma apart zeggen of die toegang moet hebben :(
Blij dat het werkt.
NetBEUI is in principe ook niet verkeerd voor het lokale netwerk verkeer. Alleen met het oog op internetsharing (wat overigens ook met NetBEUI kan, maar niet 1-2-3) en de huidige netwerkstandaarden is het gewoon handiger om zo veel mogelijk met TCP/IP te werken.

Vroeger was het meest gebruikte protocol IPX/SPX. Deze zal je voor sommige netwerkapplicaties/games (zie post da_Stimpy) nog steeds moeten installeren, omdat deze simpelweg niet met TCP/IP werken.

Nog even over NetBEUI. Het kan soms met het oog op veiligheid verstandig zijn om lokaal NetBEUI te draaien en naar het internet TCP/IP. Op deze manier voorkom je indringers op je netwerk. Mocht iemand door je firewall heen breken, dan kan hij niet verder dan de PC waar de internet connectie op zit. Daar houdt de TCP/IP lijn immers op. Het nadeel is dan dat je weer aparte instellingen zal moeten maken om TCP/IP requests via NetBEUI naar je internet PC moet toesturen.
En als je dan toch een ander protocol lokaal wilt draaien dan TCP/IP, dan lijkt IPX/SPX me toch een betere keuze.
Al is het alleen maar om niet alle netwerk protocollen op al je PC's te moeten installeren.

Heal the internet ...

Pagina: 1