Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Laurasmus
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 26-02 14:08
Dag allemaal,
Ik ben nieuw op Tweakers en kan niet vinden waar/hoe ik een nieuwe post kan plaatsen en ik doe het nu maar hier want het onderwerp is hetzelfde; multi-split airco-keuze.
Ieder sub-forum heeft rechts bovenaan een vrij duidelijke knop "Nieuw Topic". Iets beter kijken dus de volgende keer :)

Ik heb hier al vele dagen aan besteed en dat komt omdat mijn bovenburen (ik woon in een flat) zich bijzonder grote zorgen maken over het geluid van een buitenunit die ik op mijn balkon moet plaatsen (geen alternatieven mogelijk). Ik denk dat ik ga kiezen voor de duurste variant (en ik heb dus heel veel bekeken en ook meerdere leveranciers over de vloer gehad) en dat is een Mitsubishi Electric-oplossing. Hieronder een lijst info over alleen de buiten-units van vier verschillende aanbieders voor een oplossing van een woonkamer op het zuiden met glas over twee verdiepingen (vide), goed geïsoleerd, beetje afhankelijk of je de vide zelf meerekent kom je uit rond de 200m3. Er is al zonwering buiten en die zal ik op echt hete dagen ook gebruiken (Somfy-screens) en mij is aangeraden 5kW binnenunit. Daarnaast nog een 2-2,5kW binnenunit op de slaapkamer op de bovenste verdieping (het betreft een zogenaamde maisonnette; een appartement over twee verdiepingen).
Het dichtst bijzijnde "open raam" (schuifdeur in dit geval) van de buren ligt op circa 9 meter afstand en níet direct in lijn met de buitenunit/afgeschermd. Ik ben ook flink in de weer geweest met de "rekentool" zoals door de overheid ter beschikking gesteld maar dat is niet eenvoudig en ik kan vrijwel geen partijen vinden die hier, als onderdeel van een offerte-traject, tijd aan willen besteden. Ik denk dat er vrees bestaat voor een soort van aansprakelijkheid, mochten de normen (45dB overdag en 40dB 's nachts bij dichtsbijzijnde opening)(zo zijn de regels voor een flat) toch overschreden worden. Mondeling (ik heb zéker 7 of 8 aanbieders over de vloer gehad) zijn ze er allemaal zeker van dat geluidsnormen níet overschreden zullen worden, in deze situatie en dat geloof ik ook wel, maar vanwege het venijn en fanatisme van de bovenburen (ze proberen oa via de VVE, die mij eerder al met bijna 90% vd stemmen toestemming heeft gegeven voor de buitenunit op mijn balkon, alsnog mijn installatie te dwarsbomen en ook hebben ze zich naar mogelijke leveranciers voorgedaan als wonende op mijn adres om op die manier Rekentool-berekeningen in handen te krijgen die "aantonen" dat een installatie over de normen heen zou gaan) ga ik denk ik maar kiezen voor de meest geluidsarme optie en dat lijkt toch Mitsubishi Electric te zijn. Voor (op papier) 3 tot 5 decibel (de Electric-buitenunit heeft ook een silent mode) verschil in vergelijk met Mitsubishi Heavy Industries ben ik ongeveer 2700 Euro méér kwijt (7200 versus 4500). Hieronder een overzicht van mijn bevindingen, wellicht handig voor anderen die met een vergelijkbare situatie zitten én, als iemand nog woorden van advies heeft, dan hoor/lees ik ze graag:

Mitsubishi Heavy Industries:
-buitenunit: volgens offerte is dit de SCM60 met kenmerken:
Koelcapaciteit: 7,5 kW
Verwarmingscapaciteit: 7,8 kW
Geluidsdrukniveau: 50 dB
Geluidsvermogen: 63 dB
Geluidsvermogen reductiemodes: 50 dB
S.E.E.R. (koelen): 6,3 A
S.C.O.P. (verwarmen: 4,0 A
Afmetingen HxBxD: 640 x 850 x 290
Kosten (grofweg): 4.500 Euro
Beste aanbieder: een partij uit Blaricum

Opmerkingen: Éigenlijk wilde ik voor deze optie/leverancier gaan want veruit beste prijs en goede oplossing. Máár, de kenmerken-op-papier van de Mitsubischi Electric-oplossing zijn beter vwb geluid van buitenunit (scheelt 2 dB én heeft nog een reductiemodes en dat scheelt nóg 3 dB, just in case), vwb de S.E.E.R. en S.C.O.P.-waarden en de buitenunit is ook iets kleiner. Daartegenover staat dus de prijs (scheelt 2.700 euro!) én de koel- en verwarmingscapaciteit van de Heavy is bijna 50% hóger al vraag ik me serieus af of dat wel klopt.

Mitsubishi Electric:
-Buitenunit: MXZ-2-F53 VF3
Koelcapaciteit: 5,3 kW
Verwarmingscapaciteit: 6,4 kW
Geluidsdrukniveau: 46 dB
Geluidsvermogen: 61 dB
Geluidsvermogen reductiemodes: 58 dB
S.E.E.R. (koelen): 8,63 A
S.C.O.P. (verwarmen: 4,6 A
Afmetingen HxBxD: 550 x 800 x 285
Kosten (grofweg): 7.200 Euro
Beste aanbieder en tevens 1 vd aangeboden installateurs op de website van de importeur/groothandel is een partij uit Laren/Eemnes

Daikin:
-Buitenunit: 2MXM50M:
Koelcapaciteit: 5,0 kW
Verwarmingscapaciteit: 6,4 kW
Geluidsdrukniveau: 48 dB cooling, 50dB - heating
Geluidsvermogen: 60dB cooling, 62 dB heating
Geluidsvermogen reductiemodes: - dB
S.E.E.R. (koelen): 6,61 A
S.C.O.P. (verwarmen: 4,0 A
Afmetingen HxBxD: 550 x 765 x 285
Kosten (grofweg): 6.000 Euro
Beste (enige) aanbieder: partij uit Nijmegen
Opmerking/overweging: S.E.E.R. ligt aanzienlijk lager én de offerte is niet compleet (vervangen raam voor trespa-plaat zit er niet bij) en die leverancier zit in Nijmegen. Geluid is ook íets hoger.

Panasonic:
-Buitenunit: CU‐2Z50TBE
Koelcapaciteit: 5,0 kW
Verwarmingscapaciteit: 5,6 kW
Geluidsdrukniveau: 50 dB cooling, 52 dB - heating
Geluidsvermogen: ? dB cooling, ? dB heating (ik kan die max-waardes niet vinden)
Geluidsvermogen reductiemodes: - dB
S.E.E.R. (koelen): 8,5 A
S.C.O.P. (verwarmen): 4,6 A
Afmetingen HxBxD: 619 x 824 x 299
Kosten (grofweg): 5.500 Euro
Beste (enige) aanbieder: partij uit Nijmegen
Opmerking/overweging: cijfers (bijvoorbeeld geluidsvermogen) zijn moeilijk/niet te vinden

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 01-11-2021 12:35 ]

Alle reacties

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Laurasmus schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 10:49:

Mondeling (ik heb zéker 7 of 8 aanbieders over de vloer gehad) zijn ze er allemaal zeker van dat geluidsnormen níet overschreden zullen worden, in deze situatie en dat geloof ik ook wel, maar vanwege het venijn en fanatisme van de bovenburen (ze proberen oa via de VVE, die mij eerder al met bijna 90% vd stemmen toestemming heeft gegeven voor de buitenunit op mijn balkon, alsnog mijn installatie te dwarsbomen en ook hebben ze zich naar mogelijke leveranciers voorgedaan als wonende op mijn adres om op die manier Rekentool-berekeningen in handen te krijgen die "aantonen" dat een installatie over de normen heen zou gaan) ga ik denk ik maar kiezen voor de meest geluidsarme optie en dat lijkt toch Mitsubishi Electric te zijn.
Houd er wel rekening mee dat die duurdere optie dat soort buren niet tevreden gaat stellen. Dat soort mensen gaat actief op zoek naar “overlast”, of die nu echt is of alleen tussen de oren bestaat, en dat je sowieso onenigheid gaat krijgen/houden. Dus ik hoop dat je niet extra geld uitgeeft om ruzie te voorkomen die toch wel gaat ontstaan.

• granitk7
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22-11 14:57
Al nagedacht om een omkasting voor de buitenunit te gebruiken?
https://www.akoestiekwink...maken-lees-hier-onze-tips

Een aantal van die offertes lijken me trouwens best prijzig. Dit is een klein voorbeeldje van de Mitsubishi Electric na even snel googelen: https://www.123klimaatsho...it-exclusief-binnen-unit/ (iets naar beneden scrollen)

[ Voor 52% gewijzigd door granitk7 op 01-11-2021 17:49 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:40
En zorg dat je de identiteitsfraude door de buren registreert; je gaat alles nodig hebben tegen dergelijke lui.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Laurasmus
granitk7 schreef op maandag 1 november 2021 @ 16:20:

Een aantal van die offertes lijken me trouwens best prijzig. Dit is een klein voorbeeldje van de Mitsubishi Electric na even snel googelen: https://www.123klimaatsho...it-exclusief-binnen-unit/ (iets naar beneden scrollen)
Hi Granitk7, ja dank je, ik weet dat dergelijke omkastingen bestaan, dwz "suskasten" die ook daadwerkelijk een aantal dB's wegnemen. Het probleem alleen is dat mijn balkon waarop de unit moet worden geplaatst geen ruimte laat voor een dergelijke omkasting: de airco moet direct achter de balkondeur komen en dat gáát maar laat geen ruimte voor een dergelijke kast, helaas.

• Laurasmus
granitk7 schreef op maandag 1 november 2021 @ 16:20:

Ja ik begrijp wat je zegt. De offertes die ik heb zijn alleen wel inclusief installatie waarbij ook het vervangen van een raam voor trespa en een betonboring van de ene naar de andere verdieping. Leidingwerk van circa 10 meter en boven nog wat boringen door gasbeton heen. Maar misschien kan ik nog wel wat onderhandelen ook. Ik wil eerst de keuze maken qua merk/oplossing/leverancier...
Pagina: 1