Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Unraid, HA, Zigbee en hardware schakelaars

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-11 20:37

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
Introductie
Vroeger had ik de tijd om hele middagen te struinen op het internet om autodidactisch antwoorden op mijn technische vragen te vinden. Ga je eenmaal een huis verbouwen dan vliegt de tijd en vraag me soms af waar ik al die tijd vandaan haalde, daarom hoop ik met gerichte vragen antwoorden te kunnen vinden op mijn volgende technische vragen.

Wij zijn in verbouwing van een 100+ jaar huis en ruimte voor ruimte trekken we alles kaal (of is eigelijk al) en wordt het huis geupdate (van binnen). Een van de projecten waar ik mee speel is om het huis wat slimmer te maken. Ik heb nu namelijk alle muren kaal en kan leidingen trekken/frezen en begin dus met schone lei. Het zou stom zijn daar niet meteen gebruik van te maken.

Op dit moment draait er een Unraid server op een HP Proliant servertje in de kelder met daarop plex en Home Assistant.

Daarnaast zou ik van Z-wave willen gebruiken voor draadloze communicatie als bedraad niet kan (ik ben me bewust van de beperkingen), maar eigenlijk zoveel mogelijk bedraad.

De uiteindelijke gebruikerservaring wensen:

-Alles aanstuurbaar via Telefoon / Tablet / Afstandsbediening via Home Assistant
-Géén Alexa, Google etc; ik wil een eigen netwerk zonder extra cloud partijen (privacy etc)
-Er draait een Unraid server met daarop Plex en Home Assistant; locatie server is behoorlijk verdekt/afgelegen dus op een of ander manier Z-wave / Zigbee centraler maken
-Dimbare verlichting (230V netwerk), schakelbare apparatuur (230V: verlichting / apparatuur),maar ook integratie van warmtepomp, CV ketel, Zonnepanelen en climate control (CO2, temperatuur etc)
-in verre toekomst krijgen we nieuwe keuken. Zou leuk zijn om misschien een slimme oven of vaatwasser te integreren in het netwerk.
-Voorkeur gaat naar zoveel mogelijk bedraad (dat houd me flexibel bij toekomst plannen) of bedraad naar centrale punten, vanwaar uit ik dan kan 'meshen' per ruimte/kamer
-Bereik Z-wave: ongeveer 70m totale lengte met ongeveer 10 stenen muren ertussen. M.a.w. ik moet op tactische plekken de nodes neerzetten of via Ethernet een nieuwe 'accesspoint' maken.
-Temperatuur sensoren in alle ruimtes zodat individuel kleppen aangestuurd kunnen worden om CV-water te reguleren; m.a.w. dus ook 'slimme' kleppen/manifold. We hebben (nog?) geen vloerverwarming.

Kwestie 1 Server locatie v.s bereik Z-wave:

Server staat in een betonnen kelder; ik kan een Z-wave stick aansluiten, maar bereik zal belabberd zijn. ik zou met een USB verlengkabel wel beter bereik kunnen creëren (stick komt dan op vloer niveau huiskamer uit), of kan ik beter via Ethernet een hub aansluiten en neerzetten op een centraal punt in het huis?

Ik wil graag zowel huis, garage, bijkeuken als achtertuin bereik hebben voor z-wave apparaten.

M.a.w. wat is de beste manier om HA op het Z-wave netwerk aan te sluiten / startende node? Zou het handig zijn om op taktische punten een Ethernet--> Z-wave access point te maken? Bestaan er Wifi controllers met ingebouwde Z-wave ondersteuning? (Ubiquiti volgens mij niet?)

Kwestie 2 Slimme hardware dimmers:

Spreekt voor zich dat alle verlichting LED gaat worden. Ik kan nu nog draden trekken en omdat ik niet 100% afhankelijk wil worden van draadloos zal ik sowieso 3 draden trekken (fase, nul, schakel (en aarde indien nodig natuurlijk)).

Ik wil graag mijn halogeen vervangers (LED GU10, hoge CR waarde) kunnen dimmen. Ze zijn maar 6 watt per stuk en het zijn er ongeveer 3-4 per dimmer.

Ik zou ze graag willen kunnen dimmen met de telefoon/tablet/HA, maar ook met een hardwarematige dimmers in de muur (soms op 2 of 3 plekken in de ruimte)

Mijn vraag is: de meeste dimmers werken met een potmetertje, maar hoe blijft de dimstand van de potmeter in sync met de dimstand die ik via HA instel?

Daarnaast zijn de meeste dimmers voor opbouw/inbouw dozen en range 0-150 watt. Dat is allemaal veel te overbemeten en dus onnodig duur? Zijn er alternatieven dat je niet >80 euro per dimmer betaald omdat voor mij alle opties open liggen? Het lijkt gericht te zijn op huizen die geconverteerd worden (bestaande inbouw-dozen), maar ik kan gerust hardware in een kastje bouwen. Het hoeft niet mooi te zijn, als het maar werkt.

Idealiter werkt de hardware dimmer met een encoder i.p.v. potmeter en is het dim gedeelte in een apart klein printje die ik in een toegankelijk kastje wegwerk. Bestaat er een printje die een dimschakeling aan boord heeft, Z-wave ontvanger en een externe encoder erop kan aansluiten? Dan bouw ik de encoder als opbouwplaatje in de muur, 4 draadjes naar de Z-wave ontvanger met dimmer en het is geregeld!

Kwestie 3: gebruik van Ethernet netwerk - Centrale Schakelpanelen / Relayboards

Ik zou denken dat verlichting die niet gedimmed hoeft te worden dat het handig is om via Ethernet centrale punten te maken waar een relay board wordt aangesloten zodat ik op zo'n punt meerdere lampen kan schakelen zonder het hele huis voedingskabels te hoeven trekken. Soort geschakelde verdeeldoos dus. Slim idee en welk relay board zou geschikt zijn om via Ethernet aan te sluiten op HA die op Unraid draait?

Kwestie 4: 'geavanceerde' apparatuur integratie

Mechanische ventilatie, Hybride warmtepomp en climate-control zou ik ook graag willen integreren in het netwerk. Welke voorbereidingen kan ik daar het beste voor maken? Werkt dat betrouwbaar via Z-wave of toch maar een Ethernetkabeltje trekken (is nog geen 10min werk, maar moet wel zin hebben) naar de ruimte waar deze apparaten komen te hangen?

Alvast bedankt, ik heb simpelweg een kickstart nodig als startpunt om het juiste netwerk op te zetten denk i.

[ Voor 3% gewijzigd door Seesar op 01-11-2021 11:40 ]

T60P Widescreen

Alle reacties

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:54
Over punt 1 en 4:

Je hebt in je hele huis Z-wave dekking nodig, dit heb ik opgelost door op handige plekken een Z-wave stopcontact te plaatsen (Innr Smart Plug). Door de eerste in een stopcontact boven je server te plaatsen heb je al direct verbinding naar je server. Op iedere verdieping 1 of 2 van deze stopcontacten en je bent al een heel eind met je dekking.

Mijn mechanische ventialtie loopt via een Qubino 0-10v dimmer, Z-wave dus. Werkt hier 100% betrouwbaar. Kan dus prima.

• RoyVi
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-11 10:34
Ik ben sinds kort over gegaan op Shelly's om te schakelen en energie te meten, ik vind de integratie in Home Assistant erg fijn en als er wat met je home assistant aan de hand is hoef je niet meteen je hele mesh netwerk weer te koppelen.

Ik heb hiervoor Zigbee en Z-Wave gebruikt en had door mijn gehobbie vaak dat ik alles weer opnieuw kon configureren. Door het hele huis heb ik unifi access points en dat geeft genoeg dekking voor alle apparatuur om ook bereik te hebben onder de keuken kastjes bijvoorbeeld voor de vaatwasser en oven etc.

Ik zit nog te twijfelen om alle smarthome devices op een apparte vlan met SSID te plaatsen maar ben er nog niet over uit of dit echt een voordeel geeft.

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-11 20:37

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
Beide, dank je wel voor je reacties. Ik liet even op me wachten want ik ben druk bezig de mechanische ventilatie en badkamer aan te leggen!

@Knielen

Dank je wel. Ja ik had zoiets al gedacht, probleem is dat de server in een betonnen kelder staat, dus ik denk dat de praktijk het moet leren of de initiele ontvangst signaal buiten de kelder kan komen. Als ik vervolgens inderdaad op taktische punten Z-wave T/R units plaats moet ik het denk ik net kunnen halen met onze setup. Bij ons zijn de verdiepingen niet het probleem, wel de vele muren en de relatief uitgestrekte huis + garage + bijgebouw waardoor horizontaal juist misschien een uitdaging gaat worden.

De mechanische ventilatie kan zich zelf dimmen, maar heeft inputs nodig als bijvoorbeeld de douchelamp aangaat, of keuken ventilatie om meer vermogen vraagt (naast afzuigkap). M.a.w. ik moet onder verschillende condities verschillende standen kunnen sturen, maar dat lijkt allemaal wel te kunnen inderdaad.

@RoyVi

Ik had al e.e.a. gevonden over Shelly's. Enerzijds leun ik op het kamp dat ik het allemaal onafhankelijk van internet wil maken (niet dat dadelijk 'niets' werkt zonder wifi), anderzijds als het inderdaad zo is dat alles telkens opnieuw gekoppeld moet worden na configureren/stroomuitval etc etc, dan is dat voor mij niet geschikt. Ik wordt nu al chagerijnig als mijn 2 ikea lampen niet meer synchroon naar de afstandsbediening luisteren en ik de boel weer moet synchroniseren.

Bij mij ligt de server er regelmatig uit voor onderhoud (of eigenlijk, hobby gebroddel om nieuwe software te proberen etc). Dat heeft dus ten gevolge dat HA er soms uit ligt. Begrijp ik dat als HA niet online is, Z-wave en Zigbee apparaten dan ook plat liggen?

Begrijp ik uit jouw verhaal dan goed dat de shelly's wel gewoon blijven draaien/luisteren omdat het via wifi gaat en niet via HA die de Zigbee/Z-waves aanstuurt? Hoe werkt dat dan als de server uit staat, hoe luisteren de Shelly's naar bijvoorbeeld de input van mijn mobiel?

Wifi zou inderdaad altijd wel moeten draaien bij ons en bij stroomuitval heb ik je sowieso geen stroom voor al je 'slimme' apparaten.

Sowieso krijgen de meeste apparaten een hardware optie: lampen etc die aan/uit en gedimmed worden krijgen ook fysieke schakelaars/dimmers, want ik wil geen huis dat met een lege telefoon en tablet niet meer aan te krijgen is. Dat moet wel allemaal blijven draaien als mijn server eruit ligt; servers draaien ook niet het eeuwig leven.

T60P Widescreen

• RoyVi
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-11 10:34
Nou lastige vraag eigenlijk, Z-Wave en Zigbee zijn mesh netwerken dus in theorie als je hoofd controler/server er uit ligt lijkt mij dat zigbee/zwave afstand bedieningen nog wel zouden moeten blijven werken maar zoveel kennis heb ik niet van die 2 standaarden.

Shelly's kan je via cloud of lokaal laten werken, ik heb alles alleen lokaal en mijn Home Assistant bestuurd die dingen dus als mijn Home Assistant er uit ligt dan kan met je mobiel op de webinterface van de shelly inloggen om hem te bedienen, maar een shelly relay's kan je wel zo aansluiten dat wanneer je remote omgeving niet werkt dat je nog wel fysiek een lamp of apparaat aan en uit kan schakelen. Volgens mij kan het ook met de Shelly app maar dan zit je volgens mij al snel in hun cloud omgeving ik gebruik dat iig niet.

De reden voor mij om op wifi over te gaan was puur dat ik het zat was wanneer om een één of andere reden mijn zigbee netwerk het niet meer deed ik alles weer opnieuw moest koppelen. En een ander zou daar misschien geen problemen mee hebben of weet dat snel te fixen.

Mijn server rack en switches hangen aan een UPS en mijn Wifi acces points (en camara systeem) zijn gevoed vanuit die switches met POE dus in theorie blijft met spanning uitval mijn servers en netwerk werken en krijg ik via Home Assistant een melding dat mijn netspanning er uit ligt. Logisch is dan dat de rest niet meer werkt wat niet op een accu zit, voordeel is zodra de netspanning weer terug is gaan de shelly's weer contact maken met mijn AP's en werkt alles weer naar behoren. Met Zigbee heb ik dat wel eens anders mee gemaakt.

Verder ben ik wel voorstander om zoveel mogelijk apparatuur bekabeld te laten werken/schakelen, maar systemen zoals een ventilatie systeem of verwarming heb ik nog mee geëxperimenteerd.

[ Voor 5% gewijzigd door RoyVi op 10-11-2021 11:11 ]