Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-11 13:30
Hoi allen,

ik heb op dit moment 4 panelen liggen die er bij de aanschaf v/h huis zijn geplaatst in 2017. We hebben het huis niet nieuw gekocht, maar een half jaar geleden van de 1e eigenaar. De panelen die er liggen leveren grofweg 900wp op een goede dag, dus dat wil ik graag maximaal aanvullen...
Foto's
Dit zijn de 2 voorstellen die ik binnen heb gekregen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ot9p9gC9yiQbzeRnjyA8cdVaUPw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5OQ7R8fLk0v2O6wR1v4HVkkB.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0WrGkZBLYqjcwlbj6SWtnt5mFrY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ObIZTFs4qFrVlYMlZx6pPyxv.png?f=fotoalbum_large
Schaduw
Het dak ligt op het Zuid-west(west) en heeft geen schaduw afgezien van de schoorsteen rechtsboven op het dak.
Jaarverbruik
Lastig inschatten omdat we er net wonen, maar ik verwacht rond de 3500-4000, plan is wel om in de toekomst ook naar inductie te gaan en er zal ook wel een elektrische auto komen op den duur, dus wil er het maximale uithalen.
Budget en doel
Budget is in principe ongelimiteerd, spaargeld levert niks op op het moment, dus ik zie dit als een investering. Doel is om zoveel mogelijk op te wekken op de beperkte ruimte.
Wie gaat het project uitvoeren
Ik heb bij 4 partijen offertes opgevraagd, 2 grote, 2 kleine. De 2 kleine gaven vrij snel aan de komende maanden vol te zitten en verwachten pas in de zomer plek te hebben. De grote kunnen binnen 8 weken plaatsen.

De offertes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mpGV-OiN-vMIGnzpSBjODlhCwjc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0231TNN8f9XfHZjkyvFTnE4H.png?f=fotoalbum_large
Bijhouden van data
Niet heel relevant, heb een P1-meter en dan vind ik afdoende.
Het dilemma
Heb bij Partij 1 wel nagevraagd of ze ze ook zo strak kunnen leggen als partij 2 en bij partij 2 nagevraagd of ze kunnen garanderen dat dit past. In principe is partij 1 goedkoper per wattpiek, maar krijg ik bij partij 2 meer vermogen, dus weet niet zo goed waar ik het nu op moet laten hangen... Hier nog mensen ervaring met de specifieke panelen of voor een vergelijkbare keuze gestaan?

ps. het maakt me niet uit hoe het 'eruit ziet', ik kijk er zelf toch nooit tegenaan...

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Alle reacties

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:26
De 4 'schaampanelen' eraf, die kunnen mooi naar de andere kant van het dak, of op een schuur/berging (indien aanwezig?) en anders op Marktplaats. Dak helemaal vol leggen. Als ik snel kijk o.b.v. het eerste legplan dan moet je wel 14 panelen kwijt kunnen. Je zegt geen schaduw, dan zijn micro-omvormers ook niet nodig. Gewoon een stringomvormer.

Ik zou nog een stuk of 4 partijen benaderen en dan aansturen op een stringomvormer i.p.v micro-omvormers en/of optimizers. Kijk bijv. ook eens bij https://www.solar-bouwmarkt.nl/ en https://www.winkelman-zonnepanelen.nl/. Je kunt daar wat bij elkaar klikken en ook de montage optie toevoegen.

[ Voor 54% gewijzigd door ThinkPad op 01-11-2021 10:57 ]

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 22-11 20:49
Wat @ThinkPad zegt, sluit ik me zeker bij aan. Haal die 4 schaampanelen van het dak en leg er één volledig nieuwe installatie. (Wellicht kun je de buren blij maken met die 4 paneeltjes voor een mooi prijsje)

Met een elektrisch auto (en inductie) in de planning raad ik je aan om ook het dak op NO vol te leggen. Dit levert al veel meer rendement dan een spaarrekening op, maar wanneer je de stroom daadwerkelijk zelf gaat verbruiken is dit serieus een goede investering. Daarnaast kunnen de panelen van NO op dezelfde serie omvormer, meestal hoeft deze maar iets groter gedimensioneerd te zijn. Als je geen schaduw hebt zijn de extra kosten van een (semi)parallel systeem, -Enphase-, nooit terug te verdienen. Een serieel systeem NO en ZW inclusief installatie is zeker mogelijk voor 0,80 €/Wp

De beide offertes zijn duur en een Enphase systeem is niet rendabel wanneer er geen schaduw is, daarnaast biedt partij 1 je een IQ7+ aan, deze is echt te klein voor een 405 Wp paneel, 375Wp is de max. De oplossing daarvoor is een IQ7A van ~€50/micro inverter, totaal €350 meer. Eigenlijk wordt hier misbruik gemaakt van de kennis van de klant en niet een geschikte installatie aangeboden om maar goedkoper te zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Dat_Doc op 01-11-2021 11:11 ]

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

• RobbieB
Thnx voor de response, dat is precies waar ik naar op zoek was. Verplaatsen/verwijderen vd oude panelen is bij beide vrij prijzig (1200/1500) maar zoals ik begrijp dus wel de beste oplossing. Parallel werd aangeraden ivm de schoorsteen die grofweg voor 2,5/3 uur voor schaduw zorgt. Oplossing zou zijn om daar dan geen paneel te leggen.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
De oplossing is die panelen gewoon te leggen. Ze leveren langer wel op dan niet.

Als ze 1200 rekenen om een paar panelen te verwijderen moet je op zoek naar een aanbieder die wel eerlijk wil werken. Dat is van de zotte (Je krijgt hele systemen gelegd van A-Z voor dat geld)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Dat_Doc
Serie omvormers hebben ook schaduw management en zeker omdat het om zo’n kleine schaduw gaat en deze hard is (niet zacht zoals schaduw van bomen) kunnen ze daar prima mee omgaan.

* Kleine toevoeging: nog een voordeel van leggen op NO, als salderen wordt afgeschaft heb je een groter eigen verbruik van de zonne-energie. Immers ‘s ochtends heb je dan ook opwekking.

[ Voor 34% gewijzigd door Dat_Doc op 01-11-2021 12:10 ]

• RobbieB
Thanks voor alle voor de feedback, inmiddels een offerte binnen van een lokale partij waarbij ik bovenstaande in acht heb genomen:

- Oude panelen verwijderen (200e), kan ze zelf op MP verkopen
- Nieuwe panelen op achterkant (vol) en 1 rij aan de voorkant (ivm toekomstige dakkapel)

2 opties:
- Longi 365 WP
- Hyundai 390 WP (iets duurder, maar in euro / Wp exact gelijk, maar panelen hebben wel 25 jaar garantie)

Afhankelijk van plaatsing komen de kosten uit op:

- 12 panelen = 0,91 cent / Wp (4380 / 4740 totaal)
- 14 panelen = 0,84 cent / Wp (5110 / 5530 totaal)
- 16 panelen = 0,80 cent / Wp (5840 / 6320 totaal)

Natuurlijk bovenstaande voorstel ook even doorgezet naar de andere 2 partijen om te kijken of ze kunnen matchen.

Enige vraag is nog of er aanpassingen nodig zijn voor mijn meterkast, heb op dit moment nog geen 3-fasen liggen namelijk.

[ Voor 12% gewijzigd door RobbieB op 02-11-2021 11:25 ]

• Dat_Doc
Let er wel op dat als er een beperkt aantal panelen komen op de voorkant dat de minimum spanning van de omvormer gehaald wordt, om je daarmee te helpen zal je iets meer details moeten geven: hoeveel panelen is 1 rij op de voorkant, wat voor omvormer wordt aangeboden?

Het kan allemaal wel passen in de 1 fase meterkast (1x 35A?), gok ik zo.
Als je het maximale eruit wil halen en je inductie en een EV echt aanschaft, is het wel verstandig om al naar 3 fase (25A) te gaan. Je kan dan al de meterkast daarvoor voorbereiden en de BTW van die upgrade kan je samen met de zonnepanelen terugvragen.

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Ronald schreef op maandag 1 november 2021 @ 11:31:
De oplossing is die panelen gewoon te leggen. Ze leveren langer wel op dan niet.

Als ze 1200 rekenen om een paar panelen te verwijderen moet je op zoek naar een aanbieder die wel eerlijk wil werken. Dat is van de zotte (Je krijgt hele systemen gelegd van A-Z voor dat geld)
Dan kan het in ieder geval niet veilig worden geïnstalleerd. Of gratis gelegd.
Zonnepanelen branche is na asbest de branche waar het meeste cowboys werken.

Nu zal het de gemiddelde Nederlander worst wezen of er iemand dood valt van zijn/haar dak. Zolang het maar goedkoop is.

[ Voor 10% gewijzigd door eL_Jay op 02-11-2021 12:38 ]

• RobbieB
Omvormer is een Goodwe 5000DNS. Voorkant zal denk ik 3 panelen zijn.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@eL_Jay grote woorden, zonder onderbouwing. Beetje jammer en in het gezicht van een aantal Tweaker-installateurs die zeker eerlijk werken.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Ronald schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 12:43:
@eL_Jay grote woorden, zonder onderbouwing. Beetje jammer en in het gezicht van een aantal Tweaker-installateurs die zeker eerlijk werken.
Ze worden met steeds grotere regelmaat van het dak getrokken.
Ja er zitten genoeg goede tussen, maar toch is er een geweldsindicatie.
Ergens is het de burger ook niet echt kwalijk te nemen. Die ziet een offerte die lager is en gaat daar voor, niet wetende dat die offerte lager is omdat er bijv. geen dakrandbeveiliging of steiger wordt gebruikt met als gevolg ernstig valgevaar voor personen.

[ Voor 46% gewijzigd door eL_Jay op 02-11-2021 16:59 ]

• RobbieB
Het dilemma duurt voort.

De kleinere partij heeft dus een erg mooi voorstel gedaan, maar het legplan dat ik heb ontvangen is erg ambitieus, lees: niet haalbaar. De breedte van de geplaatste panelen is breder dan de breedte van mijn huis, haha..

dat doet me dan toch weer twijfelen aan de professionaliteit, ondanks de zeer goede reviews.

De andere grote partij heeft me vandaag meegenomen in hun legplan en hoe ze het gemeten en berekent hebben, incl. nok- en erfmarges.

De lokale partij lijkt het dus een beetje te freewheelen met de gedachte: komt wel goed, zien we dan wel hoe het past, terwijl de grotere club met een serieus reeel voorstel komt dat ze gegarandeerd kunnen leveren.

Ps. (Ik wil bewust nog even geen namen noemen in het geval deze partijen meelezen, mocht alles rond zijn zal ik hier wat meer duidleijkheid over geven)

Pagina: 1